kalkkia vai tuhkaa pelloille?

kokemuksia!?

Meilä päin naapuri-isännät tilasivat tuhkaa kalkin sijasta pelloilleen.. halvemmaksi tulee, mutta levittäminen hankalampaa! entä jos sekoittaa kuivalannan sekaan?

6

4998

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuhkassa raskasmetalleja!!!

Tulee varmasti halvemmaksi levittää tuhkaa pellolle ja ihan tavallisella yleisperävaunulla, jolla ennen levitettiin kuivaa lantaa (jf, esa, esko ym.) leviää hyvin, mutta...

Omat levittämiseni tyssäsivät siihen, että sain analyysin siitä tuhkasta, niin sitä suositeltiin vain viherrakentamiseen hurjien raskasmetalli-pitoisuuksien vuoksi. Tuhkaa sai ilmaiseksi kaupungista lämpölaitokselta, vain ajo maksoi. Aika moni isäntä sitä levittikin pelloilleen jonkun aikaa, kunnes heillekin selvisi tuo sisältö. Yksi urakoitsijakin levitti, mutta lopetti heti saatuaan tiedon tuhkan sisällöstä.

Suometsiä kaiketi kannattaa lannoittaa tuhkalla.

• Poisoon

Ei saa viedä metsäänkään.

Jonkun rahastajan etua tuollakin suojellaan.

• justku....

viime kesänä levitin lämmitysuunin tuhkat metsään. Voi perhana sentään miten myrkylliseksi EU on tuhkankin saanut. Jos polttaa metsästä otettua polttopuuta, niin tuskin siinä kamalasti on raskasmetalleja. Toinen juttu on jos poltetaan kaikki paska kuten voimalaitosuuneissa ja jotkut polttaa takassaankin maalattua puuta. Maalithan sisältävät erilaisia metalleja ja varsinkin purkutalojen vanhat maalit, niissä on lyijyä ja elohopeaa yms myrkkyjä. Toinen raskasmetallilähde lienee nuo jätepuhdistamojen kompostiliete. Näkyvät jotkut levittävän sitä myyntitaloiksi tehtyjen talojen pihanurmikoille.Kyllä kasvaa sitten makiat omenat ja marjat yms kun joku sattuu innostumaan maanviljelyyn tontillaan.

• nuohari....
        justku.... kirjoitti:

viime kesänä levitin lämmitysuunin tuhkat metsään. Voi perhana sentään miten myrkylliseksi EU on tuhkankin saanut. Jos polttaa metsästä otettua polttopuuta, niin tuskin siinä kamalasti on raskasmetalleja. Toinen juttu on jos poltetaan kaikki paska kuten voimalaitosuuneissa ja jotkut polttaa takassaankin maalattua puuta. Maalithan sisältävät erilaisia metalleja ja varsinkin purkutalojen vanhat maalit, niissä on lyijyä ja elohopeaa yms myrkkyjä. Toinen raskasmetallilähde lienee nuo jätepuhdistamojen kompostiliete. Näkyvät jotkut levittävän sitä myyntitaloiksi tehtyjen talojen pihanurmikoille.Kyllä kasvaa sitten makiat omenat ja marjat yms kun joku sattuu innostumaan maanviljelyyn tontillaan.

Itse olen ainakin nuo viljan poltosta tulleet tuhkat levitelly ja ei ne kovin myrkyllisiltä vaikuta päinvastoin johan siinä kohti kasvaa.

• tuhkat analyysiin
        nuohari.... kirjoitti:

Itse olen ainakin nuo viljan poltosta tulleet tuhkat levitelly ja ei ne kovin myrkyllisiltä vaikuta päinvastoin johan siinä kohti kasvaa.

niin tiedät mitä sisältää, ihan niinku mielenkiinnosta. Mulle kans luomupipertäjävihreet kaupitteli oikeen luonnonmukasta tavaraa ja osottautu hirmuseksi myrkyksi, kun sitten tarkemmin tutkittiin. Meni usko kerralla luomuun!

• onko tuhassa myrkkyä
        tuhkat analyysiin kirjoitti:

niin tiedät mitä sisältää, ihan niinku mielenkiinnosta. Mulle kans luomupipertäjävihreet kaupitteli oikeen luonnonmukasta tavaraa ja osottautu hirmuseksi myrkyksi, kun sitten tarkemmin tutkittiin. Meni usko kerralla luomuun!

Kaipa se riippuu polttoaineesta, onko tuhkassa myrkkyä tai siis paljonko on. Meillä lämmitysuunien tuhka aina levitetty kasvimaalle eikä oikein ole pellolle riittänytkään. Mutta poltettu on vain ja ainoastaan pelkkää metsän puuta, ei maalattua puuta eikä edes pahvitölkkejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      106
      2225
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      66
      843
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      46
      800
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      21
      766
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      518
      725
    7. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      640
    8. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      64
      625
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      590
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe