Noutajien omistajille

hieman "provosoiva...

Voisitteko laittaa koiranne lenkkipolulla toisia koiria ohittaessa kiinni tai kutsua luoksenne kunnes ollaan menty ohi!!!

Siitäkin huolimatta että koiranne on sellanen jota tykkäätte varsinkin naiset pitää lenkkipolulla aina irrallaan koska se ei karkaa.

Minä vihaan noutajien tuijotusta lenkillä..miksi aina jäätte tuijottamaan keskelle tietä??
Ja irrallaan olevat koiranne ovat aina tulossa vastaan keskellä tietä??

Me ei haluta koiranne kanssa leikkiä...meillä on omat leikit eikä niihin kuulu teidän kanssa tutustuminen väkipakolla.

Yritän opettaa koirani olemaan vetämättä ja rähisemättä toisten koiria nähdessään. Mielessä tulevat harrastukset ja hyvä elämä koiran kanssa, ja koira sattuu reagoimaan erittäin voimakkaasti teidän tuijottaviin pullapitkonnoutajiinne.

Tiedän että se teidän "bella" "roosa" ja "kata" ovat tosi kilttejä ja ihania koiria mutta minä ja koirani emme ole ihania emmekä kilttejä emmekä halua tutustua teidän koiriinne.

43

2938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toisen kysymyksen

      Ja voisitteko tähän avaukseen perustella miksi koiranne on irrallaan aina?? Ei siinä mitään että on, koska minäkin haluan pitää omaani irti JOSKUS mutta KYTKEN SEN MIKÄLI TULEE TOISIA KOIRIA TAI IHMISIÄ VASTAAN..
      MIksi teitä ei koske mikään sääntö?? Miksi pidätte itsestään selvyytenä että kaikki tahtovat tutustua teidän rauhallisesti mutta vääjäämättömästi kohtilipuvaan ilmalaivaanne?

      Ja älkää muuten sitten alkako mussuttamaan siitä kuinka koirien pitää tutustua jokaiseen vastaantulevaan koiraan ollakseen onnellinen. MInulla on omat tarkoitukseni miksi teen kuten teen. Ja sitä väittelyä varten on jo oma ketjunsa koirankoulutusosastolla otsikolla "pienet räksyt" jne.

      • jke

        Tuota kannattaisi kysyä Bellan, Roosan ja Katan omistajilta itseltään. Induktiivinen päättelysi on naurettavaa ja lapsellista.


      • tolleri+bortsu

        Kohta yksi: Minulla on lupa pitää hyvin koulutettu bordercollieni vapaana pahan niskavammasi vuoksi. Koirani on ex-pelastuskoira ja tottelee jokaista käskyäni.

        Kohta kaksi: Nyt kun olen ottanut Novascotiannoutajan pennun josta aion myös tyttäreni avulla kouluttaa pelastuskoiran on minun otettava huomioon monta seikkaa. Pelastuskoira ei saa olla ihmisarka ja sen pitää saada mahdollisimman paljon sosialistumiseen tarvittavia kontakteja.
        EN KOSKAAN päästä koiriani lähellekään vieraita koiria enkä ihmisiä ilman lupaa. Tollerini ei myöskään kyttää vastaantulevia koiria eikä ihmisiä.
        Se käyttäytyy täysin normaalisti ja rauhallisesti.
        Kytken pennun joka kerta kiinni kun näen että joku tulee vastaan, vanhempi koirani kulkee yleensä vapaana rinnallani, eikä ole koskaan elämässään mennyt lähellekään vastaantulevaa ihmistä eikä koiraa.
        Yleisillä kävelyteillä molemmat koirani ovat aina kytkettyinä, vaikka vanhempi saisi olla vapaana myös siellä.
        Kirjoitan nyt ainoastaan metsissä olevista koirapoluista joissa koirani ovat vapaana.
        Myös tollerini opetan kulkemaan niin että ei aiheuta pienintäkään haittaa vastaantuleville koirille eikä ihmisille.
        Sen opettaminen on hyvin helppo nakki ihmisille jotka tuntevat ja myös hallitsevat koiransa.

        Kohta kolme: Jossain tilanteessa "kyttäävä" koirani saattaa pelastaa henkesi..jos se saa siihen tarpeeksi hyvän koulutuksen.
        Jos se sensijaan joutuu kulkemaan narun päässä kaiken aikaa niin se tuskin koskaan pystyy pelastamaan yhtäkään ihmishenkeä.

        Jos omistat koiran, niin sinun on syytä myös ymmärtää että on myös erilaisia koiria, joista yritetään kouluttaa hyödyllisiä ihmishenkiä pelastavia koiria.
        Silloin ei pelkkä narunjatkona olo sovi kuvioihin.

        Toivoisin myös eläinrakkautta muitakin rotuja kuin itse omistamaasi kohtaan.
        Aito koiraihminen ei inhoa jotain tiettyä rotua vain ulkonääön tai luontaisen käyttäytymisen johdosta.
        Kirjoituksestasi kuultaa läpi että olet myös kouluttanut koiraasi omaan tarkoitukseesi sopivaksi....kunnioita siis muitakin tarkoituksia.


    • Sussex spaniel

      Uskon 100-prosenttisesti, ettette ole ihania! Ehkä ihmisistä 1/100 ulkoiluttaa koiraansa irrallaan yleisillä paikoilla.

      Vihaatko muuten koiria? Jos vihaat, niin miksi? Ovatko ne mielestäsi varrallisia, hyödyttömiä ym.?

      T: Sussex spaniel

    • 1 labbis

      Että pidetään ihanat noutajamme vapaana ne on helppo opettaa väistämään toiset koirat minkä ne poikkeuksetta tekevätkin jos on luoksetuloa vähänkään opettanut.Mitenkäs sosiaalistat koiraasi vai onko se aina karaanteenissa pidettävä koirasi suhtautuu nyt jo toisiin koiriin "agressiivisesti".

      • aloittaja

        Meillä on useampi koira ja tietyt koira kaverit.
        Koirani saa riittävästi telmiä. Teidän koiran seuraa en halua koiralleni.
        Ja huom: Koiranne eivät kävele ohi eivätkä väistä, vaan tuijottavat koko matkan mennessänne.
        Teidän näkökulmasta se ohittaa kauniisti,
        mutta meille se on keskellä tietä, tuijottaa ja kävelee suoraan kohti. Ja jos en ärähdä se yrittää haistaa minun koiraani.
        Koirani ei suhtaudu agressiivisesti vaan minä. En pidä teidän tyylistänne. Teillä ilmeisesti ei ole muunlaisista koirista kokemusta kuin noista ihme muumipeikoista jotka eivät yleensä välitä toisista koirista eivätkä ole taipuvaisia rähinöintiin.
        Te kuvittelette että mikäli jonkun onnettoman raukan koira rähisee se johtuu "sosiaalistamisen puutteesta"..
        satun tietämään miten helpolla pääsette noutajanne kanssa, voitte leikkiä suurta koirakuiskaajaa mutta koiratietämyksenne lienee vähäinen, todellisuus tulisi vastaan mikäli eläisitte välillä toisenlaisien koirien kanssa. Mutta parempi että teillä on se noutaja, pysyy teillä hyvä mieli mutta älkää tulko moralisoimaan minua sen takia koska en halua teidän koiranne kanssa leikittää.
        Kysyn kuinka vaikea on kunnioittaa toisen päätöstä?? Kai minä tiedän mikä koirilleni on parhaaksi!!


      • noutajan emäntä
        aloittaja kirjoitti:

        Meillä on useampi koira ja tietyt koira kaverit.
        Koirani saa riittävästi telmiä. Teidän koiran seuraa en halua koiralleni.
        Ja huom: Koiranne eivät kävele ohi eivätkä väistä, vaan tuijottavat koko matkan mennessänne.
        Teidän näkökulmasta se ohittaa kauniisti,
        mutta meille se on keskellä tietä, tuijottaa ja kävelee suoraan kohti. Ja jos en ärähdä se yrittää haistaa minun koiraani.
        Koirani ei suhtaudu agressiivisesti vaan minä. En pidä teidän tyylistänne. Teillä ilmeisesti ei ole muunlaisista koirista kokemusta kuin noista ihme muumipeikoista jotka eivät yleensä välitä toisista koirista eivätkä ole taipuvaisia rähinöintiin.
        Te kuvittelette että mikäli jonkun onnettoman raukan koira rähisee se johtuu "sosiaalistamisen puutteesta"..
        satun tietämään miten helpolla pääsette noutajanne kanssa, voitte leikkiä suurta koirakuiskaajaa mutta koiratietämyksenne lienee vähäinen, todellisuus tulisi vastaan mikäli eläisitte välillä toisenlaisien koirien kanssa. Mutta parempi että teillä on se noutaja, pysyy teillä hyvä mieli mutta älkää tulko moralisoimaan minua sen takia koska en halua teidän koiranne kanssa leikittää.
        Kysyn kuinka vaikea on kunnioittaa toisen päätöstä?? Kai minä tiedän mikä koirilleni on parhaaksi!!

        Olen pahoillani ja surullinen puolestasi. Elämä on välillä liian rankkaa kestettäväksi :(

        Toisaalta... Kirjoituksesi perusteella noutajien tuijotus lienee pienin ongelmistasi.


      • Pystytkö?
        noutajan emäntä kirjoitti:

        Olen pahoillani ja surullinen puolestasi. Elämä on välillä liian rankkaa kestettäväksi :(

        Toisaalta... Kirjoituksesi perusteella noutajien tuijotus lienee pienin ongelmistasi.

        Jos kuka tahansa ihminen sanoo lenkkipolulla että kytke koirasi tai kutsu luo...teetkö sen?? Vai alatko väittää vastaan ja selität kuinka "kiltti" koiranne on??
        Minulle on sanomattakin selvää. Vastaantulijoitten ei tarvitse käydä sanomaan minulle että voisitko kutsua koirasi pois, vaan teen niin kohteliaisuuttani.
        Miksi se olisi sinulle niin vaikeaa noutajan emäntä?
        Jos kykenisit olemaan kohtelias ja ajattelemaan muita yrittämättä opettaa mitään läksyä..ehkä sinun säälintunteesi vähenisivät ja voisit keskittyä itseesi ja hienoon noutajaasi.
        Voisimme jopa ihmisten kesken moikata lyhyesti lenkillä. Minulla ärsyttää vain joidenkin asenne, että se oma koira on niin "kiltti" että jokainen joka ei halua senkanssa olla tekemisissä on teidän omistajien silmissänne jotenkin vihainen tai kärttyinen.
        Ja nyt olen koska ette voi olla kohtelias vaan alatte väittää vastaan ja opettamaan minua miten koirani kanssa tulee elää.
        Minä opetan teille näin, että on muitakin mielipiteitä ja näkökulmia, koiranne ei ole kaikkien mielestä tervetullut!


      • jke
        Pystytkö? kirjoitti:

        Jos kuka tahansa ihminen sanoo lenkkipolulla että kytke koirasi tai kutsu luo...teetkö sen?? Vai alatko väittää vastaan ja selität kuinka "kiltti" koiranne on??
        Minulle on sanomattakin selvää. Vastaantulijoitten ei tarvitse käydä sanomaan minulle että voisitko kutsua koirasi pois, vaan teen niin kohteliaisuuttani.
        Miksi se olisi sinulle niin vaikeaa noutajan emäntä?
        Jos kykenisit olemaan kohtelias ja ajattelemaan muita yrittämättä opettaa mitään läksyä..ehkä sinun säälintunteesi vähenisivät ja voisit keskittyä itseesi ja hienoon noutajaasi.
        Voisimme jopa ihmisten kesken moikata lyhyesti lenkillä. Minulla ärsyttää vain joidenkin asenne, että se oma koira on niin "kiltti" että jokainen joka ei halua senkanssa olla tekemisissä on teidän omistajien silmissänne jotenkin vihainen tai kärttyinen.
        Ja nyt olen koska ette voi olla kohtelias vaan alatte väittää vastaan ja opettamaan minua miten koirani kanssa tulee elää.
        Minä opetan teille näin, että on muitakin mielipiteitä ja näkökulmia, koiranne ei ole kaikkien mielestä tervetullut!

        Miksi ihmeessä avaudut täällä ihmisille aiheesta, joilla ei ole osaa eikä arpaa näihin kyseisiin tapahtumiin? Ei se varmaankaan ole muiden noutajaihmisten päätös, että sinun seudullasi on muutama noutajiaan vapaana ulkoiluttava jääräpää? Puhu heille asiasta jos haluat muutoksen ja lopeta turha vuodatus. Menee täällä ihan hukkaan.


      • Noutajan emäntä
        Pystytkö? kirjoitti:

        Jos kuka tahansa ihminen sanoo lenkkipolulla että kytke koirasi tai kutsu luo...teetkö sen?? Vai alatko väittää vastaan ja selität kuinka "kiltti" koiranne on??
        Minulle on sanomattakin selvää. Vastaantulijoitten ei tarvitse käydä sanomaan minulle että voisitko kutsua koirasi pois, vaan teen niin kohteliaisuuttani.
        Miksi se olisi sinulle niin vaikeaa noutajan emäntä?
        Jos kykenisit olemaan kohtelias ja ajattelemaan muita yrittämättä opettaa mitään läksyä..ehkä sinun säälintunteesi vähenisivät ja voisit keskittyä itseesi ja hienoon noutajaasi.
        Voisimme jopa ihmisten kesken moikata lyhyesti lenkillä. Minulla ärsyttää vain joidenkin asenne, että se oma koira on niin "kiltti" että jokainen joka ei halua senkanssa olla tekemisissä on teidän omistajien silmissänne jotenkin vihainen tai kärttyinen.
        Ja nyt olen koska ette voi olla kohtelias vaan alatte väittää vastaan ja opettamaan minua miten koirani kanssa tulee elää.
        Minä opetan teille näin, että on muitakin mielipiteitä ja näkökulmia, koiranne ei ole kaikkien mielestä tervetullut!

        No oikeastaan... En ihan tosissaan sinua sääli. Säästän säälini niille, jotka sitä todella tarvitsevat (kuten vaikka vakavasti sairaat tai nälänhädästä kärsivät) Tuntuu vaan niin tyhmältä, että jaksat moisista asioista tänne kirjoitella, siksi oli pakko vastata. En koe olevani sinulle tilivelvollinen tekemisistäni.

        Ja olen oikeasti sitä mieltä, että sinulla on varmasti paljon isompia ongelmia kuin noutajat ja heidän omistajansa. Ellet tätä ymmärrä, suosittelen harrastamaan itsetutkiskelua nettikirjoittelun sijasta.


      • noutajan mamma
        Noutajan emäntä kirjoitti:

        No oikeastaan... En ihan tosissaan sinua sääli. Säästän säälini niille, jotka sitä todella tarvitsevat (kuten vaikka vakavasti sairaat tai nälänhädästä kärsivät) Tuntuu vaan niin tyhmältä, että jaksat moisista asioista tänne kirjoitella, siksi oli pakko vastata. En koe olevani sinulle tilivelvollinen tekemisistäni.

        Ja olen oikeasti sitä mieltä, että sinulla on varmasti paljon isompia ongelmia kuin noutajat ja heidän omistajansa. Ellet tätä ymmärrä, suosittelen harrastamaan itsetutkiskelua nettikirjoittelun sijasta.

        Oikein hyvää Uutta Vuotta aloittajalle ja muille kirjoittajille.
        Kuljen hihnassa olevan sutjakan hyvin käyttäytyvän noutajani kanssa ja vastaantulijat ohitamme rivakkaan tahtiin.Jos joskus joku päästää koiransa nuuskimaan ei ole todellakaan maailman loppu ja vastaantulevaa remmirähjään ei paljoa huomiota kiinnitetä.Vapaana pidän koiraani muualla kuin yleisillä kävelyteillä.Koirani tuijottelusta en osaa mitään sanoa,en kuitenkaan laita sille lappuja silmille kun vastaan tulee mahd.remmirähjä.Enkä usko että sinunkaan niin pitää tehdä.Mukavia lenkkejä sinulle koirinesi ja annetaan "kaikkien kukkien kukkia".


    • ahdistavaa lukea

      kirjoitustasi. Olisitko kiltti ja kertoisit missä asut niin me onnelliset noutajien omistajat voimme kiertää sinut ja kaukaa. En missään nimessä halua tavata sinua lenkillä ollessa,ja tuskin muuallakaan. Tässähän hyvin kuvastaa omistajan ja lemmikin suhde...sellainen koira millainen omistaja...sinä olet todella ahdistunut ja sisäänpäinkääntynyt persoona. En tiedä mitä sinulla on noutajia vastaan...eivätkö muut rodut tuijota tai tms. Kenties sinulla ei ole varaa hankkia noutajaa ja sinun täytyy tyytyä johonkin sekarotuiseen. Vai oletko vain kateellinen noutajille? En ala kehumaan omaa koiraani..jokainen koira on yksilö,samoin omistaja.

      Minä ainakin henk.kohtaisesti arvostan sitä että jos sattuisimme kohtaamaan lenkkipolulla että kertoisit minulle suoraan kohtaamistilanteessa että et pidä koirani tuijotuksesta. Täällä kirjoittelu on vain piiloutumista,sekin kertoo paljon itsestäsi. Minä olen kiltti ja koirani on kiltti..haluamme tulla toimeen myös toisten koirien/ihmisten kanssa.

      Opetatko sinä koirallesi että ei saa katsoa vastaantulevaa koiraa/koiranomistajaa? Jos olet sen opettanut niin haluaisin tietää millä konstilla opetit? Ei koiralle kuuluu silmälaput kuten hevoselle. Tai kenties vain sinun koirasi saa katsoa ja muut koirat voivat olla kuurosokeita...Opetatko koirallesi myös kaikki koirarodut.."et saa leikkiä noutajien kanssa,muut kelpaa...". En tiedä kasvatustapojasi mutta kirjoitustasi lukiessa tulee vähän sääli sinua...ehkä et ole ansainnut koiraa.

      Ja kirjoitit yleisesti että noutajat ovat pullapitkonnoutajia....tuo koirasi näytille niin sanon siitä parit kommentit..oli koirasi sitten minkä rotuinen tahansa.

      Hyvää uuden vuoden jatkoa toivottaa ONNELLINEN LABRADORIN OMISTAJA....

      • kanssasi!!!

        heippa!
        jooh, mikäköhän tuotakin ihmistä vaivaa?:D
        minä ainakin tutustutan kaikkiin mahdollisiin koiriin/ihmisiin koirani.
        en ala valikoimaan kenen kanssa se ei saa leikkiä ja kenen kanssa saa.koirani kun on sosiaalinen ja rakastaa kaikkia.oli se sitten ihminen/koira/kissa.
        lukuun ottamatta tietysti oikeasti vihaisia koiria. tai niitä toisia koiria jotka eivät tykkää isoista/uros koirista.
        itselläni siis (lempeä kuin lammas) saku uros.
        en missään tapauksessa haluaisi rajoittaa koiran halua tutustua toisiin koiriin.ja jotenkin sain sellaisen käsityksen viestin aloittajasta että aikoo tehdä koirastansa egon jatkeen ja vihaisen joka vihaa kaikkia.näin ei vältämättä ole, mutta sain vain käsityksen.:)
        koitappa nyt piristyä, ja eivät ne noutajat tuijota varmaankaan muuta kun sitä että koirasi tahtoisi mennä tutustumaan muttakun et anna mennä.
        minä en ainakaan noutajista ole huomannut että ne tuijottaisivat.
        ja meillä täällä maalla melkein jokainen koira kulkee vapaana omistajan kanssa.ja ovat hallinnassa omistajillaan.


      • kiitos että vastasit!

        Muuten en mutta jaksoit kirjoittaa kattavan ja pitkän jutun mielipiteistäsi että se ansaitsee jonkinlaisen vastauksen!
        "Olisitko kiltti ja kertoisit missä asut niin me onnelliset noutajien omistajat voimme kiertää sinut ja kaukaa."

        En kerro koska aloitukseni oli hieman provosoiva ja jos tulee joku "konflikti" lenkillä pyrin olemaan ehkä kyseistä ihmistä kohtaan diplomaattisempi kuin mitä nimetön tunteen purkaukseni antaa ymmärtää.

        "En missään nimessä halua tavata sinua lenkillä ollessa,ja tuskin muuallakaan. Tässähän hyvin kuvastaa omistajan ja lemmikin suhde"

        Tässä hyvin huomaa sen että ette erota ollenkaan sitä että olen koulutettavan koiran kanssa liikkellä, en halua olla vihamielinen koirillenne enkä teille. Siksi kirjoitin että miltä voi tuntua kun ihmiset tuputtaa niitä koiriaan "leikkimään" vaikken halua, eivätkä ota niitä kiinni/HALLINTAAN KÄSKYN ALLE automaattisesti vaan pitää alkaa oma koira kädessä siinä huutamaan erikseen että VOISITKO! Ja sittenkin tulee se vastaus että "se on kiltti" eikä noudateta toivetta vaan pitää alkaa väittämään jolloin tilanne karkaa jo käsistä ja se koira on JO SIINÄ!!

        minulla ei siis ole mitään sitä vastaan jos omistajaa moikataan, ihmisten kesken. MOI MOI MOI!! Se ei vaadi sitä että koira haistelevat toisiaan!!

        "...sellainen koira millainen omistaja...sinä olet todella ahdistunut ja sisäänpäinkääntynyt persoona. "
        Voi hyvinkin pitää paikkansa meitä on moneen lähtöön en ole silti paha ihminen vaikka olisin kuinka sisäänpäinkääntynyt..kuitenkin teen työtä koirien kanssa ja yritän lenkkeillä kuten kuka tahansa muu "sisäänpäinkääntynyt" eikö nykyään ole sallittua olla omissa oloissaan pitääkö kaikkien olla ulospäinkääntynyt?????

        "En tiedä mitä sinulla on noutajia vastaan...eivätkö muut rodut tuijota tai tms. "

        Tuijottavat muutkin koirat ja varsinkin jopa rähjäävät, mutta yksikään muu kun noutajien omistajat eivät ala tinkaamaan jos sanon että olkaa hyvä ja kutsukaa koiranne, ja monesti noutajat ovat ainoita joita pidetään irti koska ne ilmeisesti ole ei kovin karkailevia koiria!!


        "Kenties sinulla ei ole varaa hankkia noutajaa ja sinun täytyy tyytyä johonkin sekarotuiseen. Vai oletko vain kateellinen noutajille? En ala kehumaan omaa koiraani..jokainen koira on yksilö,samoin omistaja."

        En ole koskaan omistanut noutajaa, näkemäni perusteella noutajat eivät vastaa tarkoitusperiäni ja minulla on kyllä ihan ostettuja paperillisia rotukoiria minun ei tarvitse "tyytyä" mihinkään. Mutta suoraan kyllä myönnän että en erikoisesti pidä noutajista..ehkä siihen on vaikuttanut kokemukset en pidä niitä käyttötarkoituksiin sopivina ja siksi myös niitten luonne vaikuttaa minusta nähden turhalta..on metsäpuolen noutajia ja niitä ns.seurakoiria ja molemmat kävelee silmättapillaan suuauki enkä oikein tiedä mitä ihmeen otuksia ne ovatkaan.

        "Minä ainakin henk.kohtaisesti arvostan sitä että jos sattuisimme kohtaamaan lenkkipolulla että kertoisit minulle suoraan kohtaamistilanteessa että et pidä koirani tuijotuksesta."

        Tämä on just se että en haluisi huutaa teille mäen nyppylältä että BLAA BLAA JADA JADA KNÄÄ KNÄÄ, ja sitten odottaa kun te vastaatte JUUJUU; EI EI, NIIN NIIN, MUTTA MUTTA!..vaan haluisin että ymmärtäisitte niinkuin muutkin koiranomistajat että kaikki ei teitä jaksa.

        "Täällä kirjoittelu on vain piiloutumista,sekin kertoo paljon itsestäsi. Minä olen kiltti ja koirani on kiltti..haluamme tulla toimeen myös toisten koirien/ihmisten kanssa."

        Niin on ja niin olette mutta en edelleenkään halua että koiramme leikkivät yhdessä lenkillä.

        "Opetatko sinä koirallesi että ei saa katsoa vastaantulevaa koiraa/koiranomistajaa? Jos olet sen opettanut niin haluaisin tietää millä konstilla opetit? "

        Opetan mutta se ei koske teitä jos koet että siihen tuijottamattomuuteen ei ole tarvetta ja koiranne tottelee. Jos koiranne teitä tottelee niin pankaa koulutuksenne täytäntöön ja pitäkää koira hallinnassanne.


        "Ja kirjoitit yleisesti että noutajat ovat pullapitkonnoutajia....tuo koirasi näytille niin sanon siitä parit kommentit..oli koirasi sitten minkä rotuinen tahansa."

        No minulla on montakin lempinimeä omille koirille ja se teidän koiranne on pullapitkonnoutaja. (perheenäiti lenkillä kotilabbiksen kanssa niin onko se nyt niin kauas heitetty mielikuva??)
        Otan mielelläni vastaan kommentteja omista koiristani kunhan niitten elämään ja lenkkeilyyn ei kajota. Eli huumorintaju riittää sanailuun mutta en jaksa lenkillä teitä varoa ja väistellä.


        "Hyvää uuden vuoden jatkoa toivottaa ONNELLINEN LABRADORIN OMISTAJA.... "

        Samaa!!!


      • kirjoitustani ja vastaan
        kiitos että vastasit! kirjoitti:

        Muuten en mutta jaksoit kirjoittaa kattavan ja pitkän jutun mielipiteistäsi että se ansaitsee jonkinlaisen vastauksen!
        "Olisitko kiltti ja kertoisit missä asut niin me onnelliset noutajien omistajat voimme kiertää sinut ja kaukaa."

        En kerro koska aloitukseni oli hieman provosoiva ja jos tulee joku "konflikti" lenkillä pyrin olemaan ehkä kyseistä ihmistä kohtaan diplomaattisempi kuin mitä nimetön tunteen purkaukseni antaa ymmärtää.

        "En missään nimessä halua tavata sinua lenkillä ollessa,ja tuskin muuallakaan. Tässähän hyvin kuvastaa omistajan ja lemmikin suhde"

        Tässä hyvin huomaa sen että ette erota ollenkaan sitä että olen koulutettavan koiran kanssa liikkellä, en halua olla vihamielinen koirillenne enkä teille. Siksi kirjoitin että miltä voi tuntua kun ihmiset tuputtaa niitä koiriaan "leikkimään" vaikken halua, eivätkä ota niitä kiinni/HALLINTAAN KÄSKYN ALLE automaattisesti vaan pitää alkaa oma koira kädessä siinä huutamaan erikseen että VOISITKO! Ja sittenkin tulee se vastaus että "se on kiltti" eikä noudateta toivetta vaan pitää alkaa väittämään jolloin tilanne karkaa jo käsistä ja se koira on JO SIINÄ!!

        minulla ei siis ole mitään sitä vastaan jos omistajaa moikataan, ihmisten kesken. MOI MOI MOI!! Se ei vaadi sitä että koira haistelevat toisiaan!!

        "...sellainen koira millainen omistaja...sinä olet todella ahdistunut ja sisäänpäinkääntynyt persoona. "
        Voi hyvinkin pitää paikkansa meitä on moneen lähtöön en ole silti paha ihminen vaikka olisin kuinka sisäänpäinkääntynyt..kuitenkin teen työtä koirien kanssa ja yritän lenkkeillä kuten kuka tahansa muu "sisäänpäinkääntynyt" eikö nykyään ole sallittua olla omissa oloissaan pitääkö kaikkien olla ulospäinkääntynyt?????

        "En tiedä mitä sinulla on noutajia vastaan...eivätkö muut rodut tuijota tai tms. "

        Tuijottavat muutkin koirat ja varsinkin jopa rähjäävät, mutta yksikään muu kun noutajien omistajat eivät ala tinkaamaan jos sanon että olkaa hyvä ja kutsukaa koiranne, ja monesti noutajat ovat ainoita joita pidetään irti koska ne ilmeisesti ole ei kovin karkailevia koiria!!


        "Kenties sinulla ei ole varaa hankkia noutajaa ja sinun täytyy tyytyä johonkin sekarotuiseen. Vai oletko vain kateellinen noutajille? En ala kehumaan omaa koiraani..jokainen koira on yksilö,samoin omistaja."

        En ole koskaan omistanut noutajaa, näkemäni perusteella noutajat eivät vastaa tarkoitusperiäni ja minulla on kyllä ihan ostettuja paperillisia rotukoiria minun ei tarvitse "tyytyä" mihinkään. Mutta suoraan kyllä myönnän että en erikoisesti pidä noutajista..ehkä siihen on vaikuttanut kokemukset en pidä niitä käyttötarkoituksiin sopivina ja siksi myös niitten luonne vaikuttaa minusta nähden turhalta..on metsäpuolen noutajia ja niitä ns.seurakoiria ja molemmat kävelee silmättapillaan suuauki enkä oikein tiedä mitä ihmeen otuksia ne ovatkaan.

        "Minä ainakin henk.kohtaisesti arvostan sitä että jos sattuisimme kohtaamaan lenkkipolulla että kertoisit minulle suoraan kohtaamistilanteessa että et pidä koirani tuijotuksesta."

        Tämä on just se että en haluisi huutaa teille mäen nyppylältä että BLAA BLAA JADA JADA KNÄÄ KNÄÄ, ja sitten odottaa kun te vastaatte JUUJUU; EI EI, NIIN NIIN, MUTTA MUTTA!..vaan haluisin että ymmärtäisitte niinkuin muutkin koiranomistajat että kaikki ei teitä jaksa.

        "Täällä kirjoittelu on vain piiloutumista,sekin kertoo paljon itsestäsi. Minä olen kiltti ja koirani on kiltti..haluamme tulla toimeen myös toisten koirien/ihmisten kanssa."

        Niin on ja niin olette mutta en edelleenkään halua että koiramme leikkivät yhdessä lenkillä.

        "Opetatko sinä koirallesi että ei saa katsoa vastaantulevaa koiraa/koiranomistajaa? Jos olet sen opettanut niin haluaisin tietää millä konstilla opetit? "

        Opetan mutta se ei koske teitä jos koet että siihen tuijottamattomuuteen ei ole tarvetta ja koiranne tottelee. Jos koiranne teitä tottelee niin pankaa koulutuksenne täytäntöön ja pitäkää koira hallinnassanne.


        "Ja kirjoitit yleisesti että noutajat ovat pullapitkonnoutajia....tuo koirasi näytille niin sanon siitä parit kommentit..oli koirasi sitten minkä rotuinen tahansa."

        No minulla on montakin lempinimeä omille koirille ja se teidän koiranne on pullapitkonnoutaja. (perheenäiti lenkillä kotilabbiksen kanssa niin onko se nyt niin kauas heitetty mielikuva??)
        Otan mielelläni vastaan kommentteja omista koiristani kunhan niitten elämään ja lenkkeilyyn ei kajota. Eli huumorintaju riittää sanailuun mutta en jaksa lenkillä teitä varoa ja väistellä.


        "Hyvää uuden vuoden jatkoa toivottaa ONNELLINEN LABRADORIN OMISTAJA.... "

        Samaa!!!

        On todella raukkamaista piiloutua kirjoituksen taakse ja kertomatta oman koiranrotua kun kuitenkin "vihaat" noutajia. Ilmeisesti oma koirasi ei ole niin hyvää ja luotettavaa rotua kuin noutajat ovat ja siitä syystä hieman häpeät rotuasi. Ja ovathan noutajat yksi maailman helpoimpia koulutettavia rotuja. Tuli mieleen että onko koirasi näitä "tappelukoiria" joista on ollut viime päivinä paljon puhetta...

        Palataan koirankoulutukseen hieman. Olen opettanut koiralleni ettei tarvitse "riehaantua" jokaisesta vastaantulevasta koirasta vaan katsotaan kohtaamistilanteessa miten mennään. Mutta en voi kieltää koiraani katsomasta vastaantulevaa koiraa. Ehkä sinun kannattaisi laittaa lappu rintaasi että "opetan koiraani,menkää muualle". Mistä ihmeestä voi tietää jokaisesta vastaantulevasta koirasta/omistajasta millä päällä ne tällä kertaa ovat? Ainakin täällä päin on tapana kysyä että voiko koirani nuuskia koiraasi... Ei varmasti sinunkaan voimavaroja paljoa vähennä jos ystävällisesti kerrot vastaantulevalle,ehkä hieman "riehakkaalle" koiralle ja sen taluttajalle että opetan tässä koiraani,voimmeko vain jatkaa matkaa...Luulen että hyvin monet tämän ymmärtävät. Anteeksi mutta tämä on pakko sanoa: ehkä koulutat koiraasi samalla tavalla kuin sinulle on annettu kotikasvatusta. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia...

        Oletko edelleen sitä mieltä että vain noutajat/noutajien omistajat eivät osaa käyttäytyä? Omasta koirastani sanon vain ettei meillä ole koskaan ollut irti yleisellä paikalla muualla kuin koirapuistoissa. Joten älä kehtaa yleistää.

        Tuosta noutajien "haukkumanimestä" vielä. Siinäkin vain yleistät näkemääsi etkä varmaan ole nähnyt kaikkia maailman noutajia ja niiden omistajia. Tämäkin on raukkamaista "haukkua" toisia kun omaa koiraa ei saa noteerata miksikään.

        Mutta jos kerrot edes millä paikkakunnalla asut,niin ehkä voimme "auttaa" sinua ja kohdata lenkillä niin kuin sinä haluat.

        Mutta nämä ovat vain omia mielipiteitäni kuten niitä sinullakin tuntuu olevan. Älä vedä hernettä nenääsi kirjoituksestani. Hei hei.


      • alkaja
        kirjoitustani ja vastaan kirjoitti:

        On todella raukkamaista piiloutua kirjoituksen taakse ja kertomatta oman koiranrotua kun kuitenkin "vihaat" noutajia. Ilmeisesti oma koirasi ei ole niin hyvää ja luotettavaa rotua kuin noutajat ovat ja siitä syystä hieman häpeät rotuasi. Ja ovathan noutajat yksi maailman helpoimpia koulutettavia rotuja. Tuli mieleen että onko koirasi näitä "tappelukoiria" joista on ollut viime päivinä paljon puhetta...

        Palataan koirankoulutukseen hieman. Olen opettanut koiralleni ettei tarvitse "riehaantua" jokaisesta vastaantulevasta koirasta vaan katsotaan kohtaamistilanteessa miten mennään. Mutta en voi kieltää koiraani katsomasta vastaantulevaa koiraa. Ehkä sinun kannattaisi laittaa lappu rintaasi että "opetan koiraani,menkää muualle". Mistä ihmeestä voi tietää jokaisesta vastaantulevasta koirasta/omistajasta millä päällä ne tällä kertaa ovat? Ainakin täällä päin on tapana kysyä että voiko koirani nuuskia koiraasi... Ei varmasti sinunkaan voimavaroja paljoa vähennä jos ystävällisesti kerrot vastaantulevalle,ehkä hieman "riehakkaalle" koiralle ja sen taluttajalle että opetan tässä koiraani,voimmeko vain jatkaa matkaa...Luulen että hyvin monet tämän ymmärtävät. Anteeksi mutta tämä on pakko sanoa: ehkä koulutat koiraasi samalla tavalla kuin sinulle on annettu kotikasvatusta. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia...

        Oletko edelleen sitä mieltä että vain noutajat/noutajien omistajat eivät osaa käyttäytyä? Omasta koirastani sanon vain ettei meillä ole koskaan ollut irti yleisellä paikalla muualla kuin koirapuistoissa. Joten älä kehtaa yleistää.

        Tuosta noutajien "haukkumanimestä" vielä. Siinäkin vain yleistät näkemääsi etkä varmaan ole nähnyt kaikkia maailman noutajia ja niiden omistajia. Tämäkin on raukkamaista "haukkua" toisia kun omaa koiraa ei saa noteerata miksikään.

        Mutta jos kerrot edes millä paikkakunnalla asut,niin ehkä voimme "auttaa" sinua ja kohdata lenkillä niin kuin sinä haluat.

        Mutta nämä ovat vain omia mielipiteitäni kuten niitä sinullakin tuntuu olevan. Älä vedä hernettä nenääsi kirjoituksestani. Hei hei.

        Hah!! Toivottavasti kaikilla noutajanomistajilla ei ole noin suuret luulot itsestään, koirien tuntemuksesta tai omasta rodustaan.
        Eli sinä et siis lukenut mitä kirjoitin etsit vain katseellasi kiivaasti milloin paljastan rotuni ja asuinpaikkani jotta pääset keksimään haukkumanimiä??


      • diipadaapi
        kirjoitustani ja vastaan kirjoitti:

        On todella raukkamaista piiloutua kirjoituksen taakse ja kertomatta oman koiranrotua kun kuitenkin "vihaat" noutajia. Ilmeisesti oma koirasi ei ole niin hyvää ja luotettavaa rotua kuin noutajat ovat ja siitä syystä hieman häpeät rotuasi. Ja ovathan noutajat yksi maailman helpoimpia koulutettavia rotuja. Tuli mieleen että onko koirasi näitä "tappelukoiria" joista on ollut viime päivinä paljon puhetta...

        Palataan koirankoulutukseen hieman. Olen opettanut koiralleni ettei tarvitse "riehaantua" jokaisesta vastaantulevasta koirasta vaan katsotaan kohtaamistilanteessa miten mennään. Mutta en voi kieltää koiraani katsomasta vastaantulevaa koiraa. Ehkä sinun kannattaisi laittaa lappu rintaasi että "opetan koiraani,menkää muualle". Mistä ihmeestä voi tietää jokaisesta vastaantulevasta koirasta/omistajasta millä päällä ne tällä kertaa ovat? Ainakin täällä päin on tapana kysyä että voiko koirani nuuskia koiraasi... Ei varmasti sinunkaan voimavaroja paljoa vähennä jos ystävällisesti kerrot vastaantulevalle,ehkä hieman "riehakkaalle" koiralle ja sen taluttajalle että opetan tässä koiraani,voimmeko vain jatkaa matkaa...Luulen että hyvin monet tämän ymmärtävät. Anteeksi mutta tämä on pakko sanoa: ehkä koulutat koiraasi samalla tavalla kuin sinulle on annettu kotikasvatusta. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia...

        Oletko edelleen sitä mieltä että vain noutajat/noutajien omistajat eivät osaa käyttäytyä? Omasta koirastani sanon vain ettei meillä ole koskaan ollut irti yleisellä paikalla muualla kuin koirapuistoissa. Joten älä kehtaa yleistää.

        Tuosta noutajien "haukkumanimestä" vielä. Siinäkin vain yleistät näkemääsi etkä varmaan ole nähnyt kaikkia maailman noutajia ja niiden omistajia. Tämäkin on raukkamaista "haukkua" toisia kun omaa koiraa ei saa noteerata miksikään.

        Mutta jos kerrot edes millä paikkakunnalla asut,niin ehkä voimme "auttaa" sinua ja kohdata lenkillä niin kuin sinä haluat.

        Mutta nämä ovat vain omia mielipiteitäni kuten niitä sinullakin tuntuu olevan. Älä vedä hernettä nenääsi kirjoituksestani. Hei hei.

        Vielä täytyy sanoa kyllä, en ole kuullut yhdenkään muun kuin noutajan omistajan mussuttavan vastaan kun esitän pyyntöni.
        Ja lisäksi ainoastaan noutajien omistajien suusta olen kuullut tämän kuolemattoman lauseen "se on ihan kiltti"..
        eilen viimeksi!!!
        Uskomatonta että taas oli nimenomaan noutaja, tälläkertaa kultainen noutaja irti ja yritti tulla kohti vaikka sen emäntä sitä kutsui. Kenkäsin koiran tiehensä!! Eli karjuin ja pelottelin koska kaikenlisäksi olisi päätynty keskelle ajoväylää kun ei totellut ja lähti meidän peräämme!!!
        Niin sieltä se taas tuli: "SE ON IHAN KILTTI KOIRA!"

        Eipä ollut ensinnäkään ei totellut emäntäänsä ja oli jäämässä autonalle sen vuoksi. Mutta kiitosta ei tullut vaan sääliä että se on niin kiltti ettei sitä saa ajaa ajotieltäkään pois vaan pitää vain olla kiltti.


      • suuret luulot
        alkaja kirjoitti:

        Hah!! Toivottavasti kaikilla noutajanomistajilla ei ole noin suuret luulot itsestään, koirien tuntemuksesta tai omasta rodustaan.
        Eli sinä et siis lukenut mitä kirjoitin etsit vain katseellasi kiivaasti milloin paljastan rotuni ja asuinpaikkani jotta pääset keksimään haukkumanimiä??

        itsestäsi kun kaikki pitäisi tapahtua sinun tavalla. Epäreilua tässä on se että sinä tiedät koirani rodun mutta minä en sinun koirasi. Minä en raukkamaisesti piiloudu kuten sinä.

        Ei ei,en etsi sinua katseellani,ihan vapaasti saat kulkea. Mutta kehoitan vielä laittamaan sen koulustuslapun rintaan jotta koiralenkkeilijät tietää väistää sinua ja koiraasi.

        En jatka keskustelua tästä enää,sinulla on mielipiteesi noutajista. Sinä et niistä pidä ja ne on sinulle vain harmiksi. Se on tullut selväksi.

        Ps. Mikä on se eniten käytetty rotu joita näkee esim. lentoasemilla,tullin käytössä,huumekoirina ym. ym.
        Ei taida olla ihan turha rotu....


      • .............
        diipadaapi kirjoitti:

        Vielä täytyy sanoa kyllä, en ole kuullut yhdenkään muun kuin noutajan omistajan mussuttavan vastaan kun esitän pyyntöni.
        Ja lisäksi ainoastaan noutajien omistajien suusta olen kuullut tämän kuolemattoman lauseen "se on ihan kiltti"..
        eilen viimeksi!!!
        Uskomatonta että taas oli nimenomaan noutaja, tälläkertaa kultainen noutaja irti ja yritti tulla kohti vaikka sen emäntä sitä kutsui. Kenkäsin koiran tiehensä!! Eli karjuin ja pelottelin koska kaikenlisäksi olisi päätynty keskelle ajoväylää kun ei totellut ja lähti meidän peräämme!!!
        Niin sieltä se taas tuli: "SE ON IHAN KILTTI KOIRA!"

        Eipä ollut ensinnäkään ei totellut emäntäänsä ja oli jäämässä autonalle sen vuoksi. Mutta kiitosta ei tullut vaan sääliä että se on niin kiltti ettei sitä saa ajaa ajotieltäkään pois vaan pitää vain olla kiltti.

        Vaihda asuinpaikkaa,sinne missä ei ole noutajia!!!


      • koska te ette kykene!
        ............. kirjoitti:

        Vaihda asuinpaikkaa,sinne missä ei ole noutajia!!!

        Koiranne on "maailman helpoimmin koulutettavia rotuja" ja silti muiden pitää muuttaa pois alueelta koska ette saa koirianne kytketyksi ???


      • on irti tai että
        koska te ette kykene! kirjoitti:

        Koiranne on "maailman helpoimmin koulutettavia rotuja" ja silti muiden pitää muuttaa pois alueelta koska ette saa koirianne kytketyksi ???

        koira on koulutettu,ovat kaksi eri asiaa. Koiraa ei saa pitää irti yleisellä paikalla vaikka olisi kuinka hyvin koulutettu. Siinä olen kanssasi samaa mieltä. Mutta tuo sinun älytön "pyyntö" että muut koirat eivät saa ottaa koiraasi katsekontaktia on ihan per...heestä...

        Ne koirat jotka tulevat teitä vastaan ovat varmasti saaneet ainakin jonkinlaisen koulutuksen. Kenties sinä voisit opettaa myös niitä... Koirillehan voi opettaa jos vaikka jonkinlaista mutta rajansa kaikella.

        Me ymmärretään sinun pointtisi mutta sinä et nyt ymmärrä meidän pointtia. Sinä vain yleistät näkemääsi mitä näet pienellä omalla asuinalueellasi.

        Otappa elämäntehtäväksi käydä kaikissa suomen kunnissa ja kaupungeissa ja merkitse ylös kaikki vastaantulevat koirat/omistajat. Mitä ne tekivät tai jättivät tekemättä. Ja sen jälkeen voidaan asiaasi puida lisää.


      • itse elämäntehtäväksi
        on irti tai että kirjoitti:

        koira on koulutettu,ovat kaksi eri asiaa. Koiraa ei saa pitää irti yleisellä paikalla vaikka olisi kuinka hyvin koulutettu. Siinä olen kanssasi samaa mieltä. Mutta tuo sinun älytön "pyyntö" että muut koirat eivät saa ottaa koiraasi katsekontaktia on ihan per...heestä...

        Ne koirat jotka tulevat teitä vastaan ovat varmasti saaneet ainakin jonkinlaisen koulutuksen. Kenties sinä voisit opettaa myös niitä... Koirillehan voi opettaa jos vaikka jonkinlaista mutta rajansa kaikella.

        Me ymmärretään sinun pointtisi mutta sinä et nyt ymmärrä meidän pointtia. Sinä vain yleistät näkemääsi mitä näet pienellä omalla asuinalueellasi.

        Otappa elämäntehtäväksi käydä kaikissa suomen kunnissa ja kaupungeissa ja merkitse ylös kaikki vastaantulevat koirat/omistajat. Mitä ne tekivät tai jättivät tekemättä. Ja sen jälkeen voidaan asiaasi puida lisää.

        No joulunaikaan kolmella eri paikkakunnalla sama noutaja-ongelma. noutajat fleksit pitkällä vikisee koiraani..
        tai sitten irrallaan kuten mainittu.
        Menepä itse joka kuntaan ja tee muistiinpanot.
        Minä teen niin joka paikkaan minne menen huomaan saman asian. Jos näin "pistokokeena" käy kolmella paikkakunnalla ja joka paikassa sama juttu niin se kuitenkin riittää näin aluksi..ehkä sitten sattumaa.

        ja ottakoot katsekontaktin mutta vaikka se miten tuijottaa ja vikisee (varsinkin kultsut) niin me ei jäädä leikkimään ja pitäkää ne fleksi valjaat yhdistelmä tiukalla niin ett jäisi tien toinen puoli edes vapaaksi ettei tarvitse ärähtää!


      • ..............
        itse elämäntehtäväksi kirjoitti:

        No joulunaikaan kolmella eri paikkakunnalla sama noutaja-ongelma. noutajat fleksit pitkällä vikisee koiraani..
        tai sitten irrallaan kuten mainittu.
        Menepä itse joka kuntaan ja tee muistiinpanot.
        Minä teen niin joka paikkaan minne menen huomaan saman asian. Jos näin "pistokokeena" käy kolmella paikkakunnalla ja joka paikassa sama juttu niin se kuitenkin riittää näin aluksi..ehkä sitten sattumaa.

        ja ottakoot katsekontaktin mutta vaikka se miten tuijottaa ja vikisee (varsinkin kultsut) niin me ei jäädä leikkimään ja pitäkää ne fleksi valjaat yhdistelmä tiukalla niin ett jäisi tien toinen puoli edes vapaaksi ettei tarvitse ärähtää!

        "menepä itse joka kuntaan ja tee muistiinpanot". Ei minulla ole ongelmaa vastaantulevien koirien kanssa,sinulla on ja paha.

        Kysyn vielä että tuleeko koirallassi olemaan AINA lenkillä ollessa sama käytäntö,ei "nuuskita" toisia koiria lenkillä?


      • kysymykseesi
        .............. kirjoitti:

        "menepä itse joka kuntaan ja tee muistiinpanot". Ei minulla ole ongelmaa vastaantulevien koirien kanssa,sinulla on ja paha.

        Kysyn vielä että tuleeko koirallassi olemaan AINA lenkillä ollessa sama käytäntö,ei "nuuskita" toisia koiria lenkillä?

        "Kysyn vielä että tuleeko koirallassi olemaan AINA lenkillä ollessa sama käytäntö,ei "nuuskita" toisia koiria lenkillä? "

        KYLLÄ AINA JA IKUISESTI!
        Olen tätä nyt toteuttanut koirien kanssa niinkauan kuin jaksan muistaa. Yksikään koira ei siihen ole vielä kuollut.
        Toisekseen jokainen kerta kun irrallinen koira on tullut "leikkihyppelemään" ympärille ja koira päässyt nuuskimaan on otettu muussa hihnakäytöksessä samantien takapakkia..se on sellaista edestaas sahausta että miten saa vahingon aina korjattua kun koiran luottamus menee minuun sillä että joku luunaama tulee ja alkaa vikuroida ympärillä..se vahtaa senjälkeen jokaista ja ei senkanssa enää rauhallisia sunnuntakävelyitä mennäkään jos jossain näkyy koira.Ja minulle on tärkeä että koirani toimii JOKAISESSA tilanteessa eikä keskity toisiin koiriin!! Se ei ymmärrä että on vapaa-aikaa ja työtä, ja työn aikana ei haistella koiria ja vapaaaikana haistellaan: elämä on siltäosin mustavalkoista. Eli ei koskaan hihnassa haistelua!! EI ikinä!

        LUulen että tämä on teile niin vaikea ymmärtää siksi että koiranne on juurikin sellaista "itsepuhdistuvaa" rotua että se vain on aina yhtä kiltti vaikka lenkillä tekisitte mitä mokia.
        Ymmärrän sen ja siksi haluan kertoa tämän. Että käsittäisitte että ei ole kyse mistään muiden koirien vihaamisesta ja oman koiran pitämisestä "kärsimyksessä" kun ei saa teidän nappinokkaanne nuuskia. Vaikka pianpa se vihaksi kääntyy kun tämä ilmiö toistuu ja sama väittely joka viikko jonkun kanssa että SE ON IHAN KILTTI!


      • ...............
        kysymykseesi kirjoitti:

        "Kysyn vielä että tuleeko koirallassi olemaan AINA lenkillä ollessa sama käytäntö,ei "nuuskita" toisia koiria lenkillä? "

        KYLLÄ AINA JA IKUISESTI!
        Olen tätä nyt toteuttanut koirien kanssa niinkauan kuin jaksan muistaa. Yksikään koira ei siihen ole vielä kuollut.
        Toisekseen jokainen kerta kun irrallinen koira on tullut "leikkihyppelemään" ympärille ja koira päässyt nuuskimaan on otettu muussa hihnakäytöksessä samantien takapakkia..se on sellaista edestaas sahausta että miten saa vahingon aina korjattua kun koiran luottamus menee minuun sillä että joku luunaama tulee ja alkaa vikuroida ympärillä..se vahtaa senjälkeen jokaista ja ei senkanssa enää rauhallisia sunnuntakävelyitä mennäkään jos jossain näkyy koira.Ja minulle on tärkeä että koirani toimii JOKAISESSA tilanteessa eikä keskity toisiin koiriin!! Se ei ymmärrä että on vapaa-aikaa ja työtä, ja työn aikana ei haistella koiria ja vapaaaikana haistellaan: elämä on siltäosin mustavalkoista. Eli ei koskaan hihnassa haistelua!! EI ikinä!

        LUulen että tämä on teile niin vaikea ymmärtää siksi että koiranne on juurikin sellaista "itsepuhdistuvaa" rotua että se vain on aina yhtä kiltti vaikka lenkillä tekisitte mitä mokia.
        Ymmärrän sen ja siksi haluan kertoa tämän. Että käsittäisitte että ei ole kyse mistään muiden koirien vihaamisesta ja oman koiran pitämisestä "kärsimyksessä" kun ei saa teidän nappinokkaanne nuuskia. Vaikka pianpa se vihaksi kääntyy kun tämä ilmiö toistuu ja sama väittely joka viikko jonkun kanssa että SE ON IHAN KILTTI!

        Asiasi on tullut hyvin selväksi ja ymmärretyksi. Mutta mistä helvetistä me tiedetään varoa koiraasi/sinua kun et tuo itseäsi julki? Ei muuta kuin kuva ja nimi julki vaan. Tai laita se lappu rintaan.

        Mulle on turha huutaa "irralisista" koirista,koiramme on aina hihnassa lenkillä ollessa. Meidän saa koira saa nuuskia toisia koiria jos toinen sen hyväksyy. Ja onhan nuuskiminen osa koiran sosiaalista kanssakäymistä. Mutta en minäkään hyväksy että koirat on irti. Naurattaa vain tuo sinun tapa suhtautua noutajiin kielteiseti ja negatiivisesti sekä yleistää asioita. Mutta se on sinun asia,ei vaikuta minuun ollenkaan.

        Olen edelleen sitä mieltä että koirasi ei ole ns. parempaa rotua koska et uskalla meille sitä kertoa. Käy vähän sääliksi koiraasi kun sen ei anneta olla koira vaan joku omistajansa koulutettu "robotti". Sitä paitsi,jos koira ei saa toteuttaa sen luonnolisia tarpeita,siitä voi tulla ongelmakoira. Ja sehän taas tietää sinulle lisää ongelmia.

        En osallistu tähän keskusteluun koska sinulle on ihan turha jankata samaa asiaa.


      • voi pyhä hyssykkä zentäs
        ............... kirjoitti:

        Asiasi on tullut hyvin selväksi ja ymmärretyksi. Mutta mistä helvetistä me tiedetään varoa koiraasi/sinua kun et tuo itseäsi julki? Ei muuta kuin kuva ja nimi julki vaan. Tai laita se lappu rintaan.

        Mulle on turha huutaa "irralisista" koirista,koiramme on aina hihnassa lenkillä ollessa. Meidän saa koira saa nuuskia toisia koiria jos toinen sen hyväksyy. Ja onhan nuuskiminen osa koiran sosiaalista kanssakäymistä. Mutta en minäkään hyväksy että koirat on irti. Naurattaa vain tuo sinun tapa suhtautua noutajiin kielteiseti ja negatiivisesti sekä yleistää asioita. Mutta se on sinun asia,ei vaikuta minuun ollenkaan.

        Olen edelleen sitä mieltä että koirasi ei ole ns. parempaa rotua koska et uskalla meille sitä kertoa. Käy vähän sääliksi koiraasi kun sen ei anneta olla koira vaan joku omistajansa koulutettu "robotti". Sitä paitsi,jos koira ei saa toteuttaa sen luonnolisia tarpeita,siitä voi tulla ongelmakoira. Ja sehän taas tietää sinulle lisää ongelmia.

        En osallistu tähän keskusteluun koska sinulle on ihan turha jankata samaa asiaa.

        Minä en käsitä (aloittaja) että jos minä vihaan noutajia siksi että ainakun nään noutajan tulee joku selkkaus lenkillä..niin miten se nyt liittyy siihen "parempaa rotua" yms..
        herranjestas sentään, nyt en enää usko edes että muutkaan noutajaihmiset ihan tuollasia on että puhuvat jostain "paremmasta rodusta" yms..
        kiusallakaan en ala tuohon että aletaan vertaamaan mikä "rotu" on parempi!!!
        Hulluhan sinä olet että "parempaa rotua!"..
        Sulla kannattaakin olla sit hienosta perheestä koira, ilmeisesti karvoihin on teillä ainakin katsomista todellakin!!!

        "Käy vähän sääliksi koiraasi kun sen ei anneta olla koira vaan joku omistajansa koulutettu "robotti". Sitä paitsi,jos koira ei saa toteuttaa sen luonnolisia tarpeita,siitä voi tulla ongelmakoira. Ja sehän taas tietää sinulle lisää ongelmia. "

        Luonnollisiiin tarpeisiin ei kuulu noutajien kanssa leikkiminen.
        Tuollasia täytyy sanoa että varmaan aika moni noutajatyyppi on, ku tuota kuulee niinpaljon. Että siksi ku teillä sattuu olemaan koira tuolllaisesta "paremmasta rodusta" (hah!)
        niin kuvittelette että sit kaikkien muiden ongelmat johtuu siitä ettei ole leikitty toisten koirien kanssa!!
        Suosittelen että ota joku muunrotuinen koira ja tee samoin ku noutajasi kanssa, lyön vaikka vetoa että tulet huomaamaan että ei se sinun noutajasi "kiltteys" ole sinun ansiotasi vaan johtuu rodusta, kun se on tuota "parempaa" rotua. Heil!!


      • .....
        voi pyhä hyssykkä zentäs kirjoitti:

        Minä en käsitä (aloittaja) että jos minä vihaan noutajia siksi että ainakun nään noutajan tulee joku selkkaus lenkillä..niin miten se nyt liittyy siihen "parempaa rotua" yms..
        herranjestas sentään, nyt en enää usko edes että muutkaan noutajaihmiset ihan tuollasia on että puhuvat jostain "paremmasta rodusta" yms..
        kiusallakaan en ala tuohon että aletaan vertaamaan mikä "rotu" on parempi!!!
        Hulluhan sinä olet että "parempaa rotua!"..
        Sulla kannattaakin olla sit hienosta perheestä koira, ilmeisesti karvoihin on teillä ainakin katsomista todellakin!!!

        "Käy vähän sääliksi koiraasi kun sen ei anneta olla koira vaan joku omistajansa koulutettu "robotti". Sitä paitsi,jos koira ei saa toteuttaa sen luonnolisia tarpeita,siitä voi tulla ongelmakoira. Ja sehän taas tietää sinulle lisää ongelmia. "

        Luonnollisiiin tarpeisiin ei kuulu noutajien kanssa leikkiminen.
        Tuollasia täytyy sanoa että varmaan aika moni noutajatyyppi on, ku tuota kuulee niinpaljon. Että siksi ku teillä sattuu olemaan koira tuolllaisesta "paremmasta rodusta" (hah!)
        niin kuvittelette että sit kaikkien muiden ongelmat johtuu siitä ettei ole leikitty toisten koirien kanssa!!
        Suosittelen että ota joku muunrotuinen koira ja tee samoin ku noutajasi kanssa, lyön vaikka vetoa että tulet huomaamaan että ei se sinun noutajasi "kiltteys" ole sinun ansiotasi vaan johtuu rodusta, kun se on tuota "parempaa" rotua. Heil!!

        niin otan samanlaisen.


      • aah hahh ahah
        ..... kirjoitti:

        niin otan samanlaisen.

        Nytpä sinä itsesi pussiin puhuit ja en varmana kerro :D
        Nytpä et tiedä, katsos sepä saattaa olla vielä "parempaa rotua" kuin noutaja!!!
        Alahan selaamaan rotuja tuolta http://www.petsie.fi/koirat/

        se voi olla noista mitä tahansa rotua mutta annan vinkin että on oikein "hienoa rotua", niin että perkelettos!! Saattaa olla satasen kalliimpikin kun nii hienosta suvusta otin mitä se teidän maksoi?? TOnnin??? Ei taida olla tarpeeksi hieno. Vai saitko ihan alle tonnilla noin hienosta rodusta?? Sitten ei varmaan ole ihan parhaimmasta päästä.


      • hahahaaa
        aah hahh ahah kirjoitti:

        Nytpä sinä itsesi pussiin puhuit ja en varmana kerro :D
        Nytpä et tiedä, katsos sepä saattaa olla vielä "parempaa rotua" kuin noutaja!!!
        Alahan selaamaan rotuja tuolta http://www.petsie.fi/koirat/

        se voi olla noista mitä tahansa rotua mutta annan vinkin että on oikein "hienoa rotua", niin että perkelettos!! Saattaa olla satasen kalliimpikin kun nii hienosta suvusta otin mitä se teidän maksoi?? TOnnin??? Ei taida olla tarpeeksi hieno. Vai saitko ihan alle tonnilla noin hienosta rodusta?? Sitten ei varmaan ole ihan parhaimmasta päästä.

        Ei se hinta tai ulkonäkö vaan luonne. Turha sinun kanssa on enää keskustelua jatkaa,alkaa olla sieltä päin jo narsistisia juttuja. Hermothan sulla jo tuntuu menevän. Sääliksi käy koiraasi jos omistaja on tuommoinen...Ei oikein tiedä kumpi teistä on sitä "parempaa rotua"????

        Sydämmestäni toivon koirallesi hyvää jatkoa ja onnea...


      • noutajafoorumilta
        hahahaaa kirjoitti:

        Ei se hinta tai ulkonäkö vaan luonne. Turha sinun kanssa on enää keskustelua jatkaa,alkaa olla sieltä päin jo narsistisia juttuja. Hermothan sulla jo tuntuu menevän. Sääliksi käy koiraasi jos omistaja on tuommoinen...Ei oikein tiedä kumpi teistä on sitä "parempaa rotua"????

        Sydämmestäni toivon koirallesi hyvää jatkoa ja onnea...

        (Aloittaj)
        NÄKÖJÄÄN SIIS TEIDÄNKIN PÄISSÄNNE ON ELÄMÄÄ :)
        Löysin noutajafoorumilta keskustelun jossa noutajanomistajat ihan itse olivat tympääntyneet samaan asiaan: lenkilä haisteluun ja siihen että jotkut tuputtavat omia koiriaan.
        Siellä mainittiin sama asia "se on ihan kiltti"

        hah. Nyt perun puheeni että ilmeisesti ette kaikki kuitenkaan ole sitä samaa sakkia, silti ihmettelen edelleen miten ihmeessä juuri minun kohdalle aina sattuu noutaja /noutajan omistaja häiriköksi.


      • ..............
        noutajafoorumilta kirjoitti:

        (Aloittaj)
        NÄKÖJÄÄN SIIS TEIDÄNKIN PÄISSÄNNE ON ELÄMÄÄ :)
        Löysin noutajafoorumilta keskustelun jossa noutajanomistajat ihan itse olivat tympääntyneet samaan asiaan: lenkilä haisteluun ja siihen että jotkut tuputtavat omia koiriaan.
        Siellä mainittiin sama asia "se on ihan kiltti"

        hah. Nyt perun puheeni että ilmeisesti ette kaikki kuitenkaan ole sitä samaa sakkia, silti ihmettelen edelleen miten ihmeessä juuri minun kohdalle aina sattuu noutaja /noutajan omistaja häiriköksi.

        Taisi ylpeys saada pienen kolauksen....


      • ylpeydestä
        .............. kirjoitti:

        Taisi ylpeys saada pienen kolauksen....

        Olisi voinutkin jos kyse olisi vain siitä että haluan olla oikeassa. mutta asia joka minulla on mielessä on se mistä puhuin aloituksessa ja jos näkyy merkkejä että on sama ajatus muillakin se ei ole kolaus vaan helpotus!!!


      • Pionipimu
        itse elämäntehtäväksi kirjoitti:

        No joulunaikaan kolmella eri paikkakunnalla sama noutaja-ongelma. noutajat fleksit pitkällä vikisee koiraani..
        tai sitten irrallaan kuten mainittu.
        Menepä itse joka kuntaan ja tee muistiinpanot.
        Minä teen niin joka paikkaan minne menen huomaan saman asian. Jos näin "pistokokeena" käy kolmella paikkakunnalla ja joka paikassa sama juttu niin se kuitenkin riittää näin aluksi..ehkä sitten sattumaa.

        ja ottakoot katsekontaktin mutta vaikka se miten tuijottaa ja vikisee (varsinkin kultsut) niin me ei jäädä leikkimään ja pitäkää ne fleksi valjaat yhdistelmä tiukalla niin ett jäisi tien toinen puoli edes vapaaksi ettei tarvitse ärähtää!

        ... ovat Suomen yleisin rotu, pahoittelen, jos olet kyllästynyt meidän tuijotteleviin jalkapallosilmiimme!

        PS. Vaikka et ookaan mun rotuu, etkä koskaan pysähdy ja tuu mun luo, on sulla siltikin ihanan tuoksuinen "reppu". Siks mä oon useinkin fleksi aika kireellä! Sorry, babe ja toiv. vielä nähdään!


    • Ilona2

      Ikävä, että tämä hyvinkin tärkeä asia on saanut ikävän sävyn ikävien sanavalintojen vuoksi.
      Olen käyttölinjaisen kultaisen omistaja, ja minulla on hieman samanlaisia kokemuksia kuin "provosoivalla" kirjoittajalla on.
      Harrastan koirani kanssa rodunomaisia asioita,
      jolloin sekä harjoituksissa että kokeissa koiran pitää ehdottomasti kuunnella ohjaajaa eikä silloin esim seurustelu tai leikkiminen muiden koirien kanssa tule edes kysymykseen. Koirallani on muutama bestis, joiden kanssa sitten rentoudutaan niin, että metsä rytisee. Hihnalenkit ja kohtaamiset tiellä olen rinnastanut "työtilanteisiin"; koira on käskyn alla ja kuuntelee minua.
      Olen kuitenkin täysin varma, että koirani on onnellinen; se saa älyllisiä haasteita riittävästi, palvoo ihmistä ja leikkii samanhenkisten koirien kanssa metsässä.
      Suomessa on tällä hetkellä enemmän kuiten koskaan koiria, ja ehdottomasti suurin osa niistä on otettu perheisiin vain lemmikeiksi.
      Ymmärrän enemmän kuin hyvin molempien tahojen kantoja. Itse pyrin aina kuin on mahdollista selittämään vastaantulijalle, että haluan koirani kulkevan vetämättä vierelläni. Käyttölinjainen kultainen ei sitäpaitsi ole edes niin sosiaalinen kuin "rivikultsu", eikä se välttämättä halua tutustua kaikkiin vastaantulijoihin. Tästä ei ainakaan meille ole tullut suurta ongelmaa, mutta ehkä vaara olisi, jos erehtyisin nimittelemään vastaantulijaa "pullapitkoksi" ...;)
      Eli nyt vain jäitä hattuun molemmin puolin, yritetään ymmärtää toisiamme, oma jyrkkäsanainen kanta ei taatusti ainakaan auta asiaa..

    • labukka

      Meidän "Kata" on ainakin aina kiinni yleisillä lenkkipoluilla. Muuten sun puudelista ei olis jääny mitään jäljelle kohdatessamme.

      • 1 labbis

        Saa osoittaa agressiviisuutta luonnekuvauksen mukaan, vahtiviettiä jonkun verran on ei varsinaista puolustustahtoa.
        Koulutuksen puute varmasti on monella labbiksella väistää poikkeuksetta tuossa luonnekuvaus. http://www.labradori.fi/rotu/rotumaa1.html


    • Nimetön

      onks sulla kaikki ihan ok.mulla on 3 kultsua ihania mielyttämishalusia kaikki.aivan ihania.

    • Igot

      Todella outoa tekstiä. Sinällään ihan jees, että koirat pidetään kiinni siellä, missä niiden pitääkin olla. Ja kohteliaisuussyistäkin jo kytketään koirat, jos vastaan tullee lapsia, vanhuksia tai muita koiran ulkoiluttajia. Ja silloin tällöin sitten voidaan sopia, voiko koirat päästää irti ja antaa niiden hulmuta hetken irrallaan. Ja tämä yleensä tapahtuu vasta silloin, kun toinen on edes jollain lailla tuttu ja tietysti myös koira ja ärsykkeiden sietokyky. Nämähän on nyt ihan perusasioita. Muu olikin sitten ihan potaskaa ja kuullosti siltä mitä me täällä päin Suomea koiraihmiset (rotuun katsomatta)vähän naureskellen puhellaan; pienikokoinen (ehkä myös vähän älyltään) , mutta punttisalilla kokotetuilla lihaksillaan kuljettaa typistettyhäntäistä dobermannia, no arvaatte minkä kaiken jatkeena. Joka äkseeraa koiraa sentin hihnassa kulkemaan vierellä, tyyliin "hitto, mä oon kova jätkä/kimma ja mulla on vähän kova koira!" Olen ollut kahden labradorin ja yhden terrierin omistaja ja nuo sinun kommentoimat tuijottavat labbikset, joilla on suu aina auki, kuullosti ihan vitsiltä ja todellakin pelkältä provolta. Luulen, että kaikki ns. normaalit koiranomistajat tietävät, että mistä on kyse. Ja hei, olen myös perheenäiti, mutta en ymmärrä, mikä tekee perheenäidistä mielestäsi jotenkin vääränlaisen koiranomistajan? Ja nuo "ilmalaiva, pullannoutaja" kommentit voimme kai jättää sinunlaistesi piikkiin ihan sovinnolla. Labradorit ja noutajat ovat ylivoimaisesti maailman laajimmin käytetty rotu, niin tullissa, rajassa, pelastustehtävissä, vammaistyössä, metsästyksessa, terapiatyössä, jäljestyksessä ja monessa muussa ja miksi? SIksi, että sen kyvyt ovat niin monipuoliset ja se on ylivoimaisesti niin yleislahjakas koira, jo luonteeltaankin. SIksi se on myös ihanteellinen koira myös tavallisena perhekoirana ja lenkkikaverina. Sen omistaja ei tarvitse millekään jatkeeksi nimenomaisesti jonkin rotuista koiraa, ei tarvitse "haastetta", ei pelotinta. ja vaikka itse olen perheenäiti, niin koirieni kanssa olen harrastanut tokoa, jälkiä, metsästyksen alkeita, terapiatyötä ja lisäksi vielä rennon letkeästi palloillut teillä ja maastoissa, ehkä teikäläisten kiusana! Sinun koiranomistusmotiivisi jäävät kyllä hieman epäilyttäviksi, mutta toivon, ettemme tule vastakkain, en myöskään minä kaipaa sinulaisia yleisille teille ja poluille. TOivon vain koirallesi onnellisia päiviä... Ja vielä, kommentoit, etteivät muut kuin noutajat täällä kritisoi ajatuksenvirtaasi; haloo, tämä onkin noutajaosasto. Voit siirtyä niille omille rotusivuillesi, rodun, jota et edes uskalla enää ääneen täällä sanoa.

    • minttu<3sekarotuiset

      on todella Kirjoittanut: ahdistavaa lukea 5.1.2009 klo 09.23 (Luin tämän nimimerkin tekstiä ja mielestäni se oli täyttä asiaa...)        kirjoitustasi. Olisitko kiltti ja kertoisit missä asut niin me onnelliset noutajien omistajat voimme kiertää sinut ja kaukaa. En missään nimessä halua tavata sinua lenkillä ollessa,ja tuskin muuallakaan. Tässähän hyvin kuvastaa omistajan ja lemmikin suhde...sellainen koira millainen omistaja...sinä olet todella ahdistunut ja sisäänpäinkääntynyt persoona. En tiedä mitä sinulla on noutajia vastaan...eivätkö muut rodut tuijota tai tms. Kenties sinulla ei ole varaa hankkia noutajaa ja sinun täytyy tyytyä johonkin sekarotuiseen. -Tässä kohtaa pimeni silmissä. Et helvetti tiedä koirista mitään jos alennat sekarotuiset rotukoiria huonommiksi ja arvottomammiksi. Vaikka ne ovat halvempia niin ei missään nimessä alempiarvoisia. Et ehkä tarkoittanut lausetta niinkuin sen käsitin mutta kannattais nyt vähän miettiä ennenkuin alkaa suunapäänä toisia syyttelemään. Itselläni on aina ollut sekarotuisia koiria ja tuollainen todellakin pistää korvaan. Ja se vielä että täällähän on turha valittaa ja kaikkia haukkua jos yksi (ehkä hän ei edes omista nettiä tai käy suomi24 ssä, joten ei törmää viestiisi)huolimaton koiranomistaja pitää koiraansa irti. Ja turha on yleistää tuon perusteella että kaikki noutajat ovat keskellä tietä käveleviä tuijottajia. Moni noutajan omistaja pitää hyvää huolta koiristaa, moni paljon parempaa kuin ei-noutajan omistajat....

    • ei ole väliä

      Mistä olet keksinyt, että noutajat ovat niin huonoja koiria? Maailmassa on valtava määrä rotuja ja se on aivan sama onko kyseessä noutaja,bernhardilainen vai terrieri! On totta että eri rodut käyttäytyvät eri tavoin, mutta eikö se riipu enemmänkin siitä miten koira on koulutettu? Mistä olet keksinyt, että ainoastaan noutajien omistajat pitävät koiriaan irrallaan? Enkä tajua mikä sinua noutajien katseessa pelottaa niin paljon.

      • Omstj

        Minä kävin tänään mansikkamehtässä!


      • 1 labbis
        Omstj kirjoitti:

        Minä kävin tänään mansikkamehtässä!

        Seurata mukana kuin hai laivaa.


      • Ja?
        1 labbis kirjoitti:

        Seurata mukana kuin hai laivaa.

        Ja pointtisi oli..?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe