Ei aina starttaa?

Focus 2.0

Huomasin tuossa viime viikonloppuna jälleen kummallisen ilmiön startattessani focusta. Kesti aika kauan ennenkun lähti käymään. Startti siis pyörittää mutta tuntuu että heti ei sytytä. Pari kertaa kesällä kävi niin että pyöritti vaan ei startannu, sitten parin sekuntia virrat pois ja lähti kun ei mitään olis tapahtunu. Tätä ilmenee sillon tällöin, yleensä kun seissyt jonkin aikaa parkissa. Sitten toinen juttu mikä vois liittyä tähän asiaan on kaukoavaimen temppuilu. Huollossa vaihdettiin paristo kun valitin huonoa toimintaa. Aika usein joutuu painelemaan useamman kerran auton vieressä et avaa ovet, joskus tarttee taas painaa vaan kerran ja ottaa kaukaakin. Voiko tässä avaimessa olla jotain häikkää joka vois liittyä käynnistykseen? Eikös näissä ole ne ajonestokoodit avaimissa eleketroonisessa muodossa? Onko jollain muulla vastaavanlaisia kokemuksia ja miten olette saaneet kuntoon?

15

12176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jake

Tekee mulla ihan samaa, siis käynistyksen osalta. 2litrainen myös ja erittäin harvoin tapahtuu mutta silti häiritsee vaikka toisella yrittämällä starttaakin. Silloin kun niin on käynnyt olen huomannut että olen ajanut pitkään ( 30min väh.)ja sää on ollut hellettä tai leutoa. Kylmänä moottori ei ole mitään nikoitellut, ei edes paukkapakkasilla.
      On pitänyt ottaa yhteyttä huoltoon mutta en ole saannut aikaiseksi..
      Jatkokysymys: miksiköhän toisen ajovalon umpiosta heijastuu hento punertava valo normaalin lisäksi?

• Focus 2.0

Olen kanssa pähläillyt mistä moinen voi johtua kun ei ole mitenkään säännöllistä. Autooni vaihdettiin juuri tulpat sekä kesällä päivitettiin softa ECU:un. Silti tekee aina silloin tällöin samaa. Muistelen kanssa että helteillä teki useammin mutta minun kohdalla häiriöt on aika harvassa. Täytyy jatkaa miettimistä, autosta kyllä meni juuri takuu (vm.2000)

• focus 99 stw

just manasin toisessa keskustelussa
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=566&posting=22000000001606956
      samaa asiaa.

Mulla ei ole edes keskuslukon kauko-ohjausta tuossa ja silti tuota tapahtuu. En ole viitsinyt kirjaa pitää tuosta, mutta arviolta joka kolmaskymmenes startti menee käsille. Sahaamalla se lähtee käyntiin, mutta pienestä tauosta en ole huomannut mitään etua ja uutena havaintona on että normaalikestoinen starttausyritys vain pahentaa tilannetta.

Ei tunnu olevan mitään merkitystä onko kone kylmä, kuuma tai haalee, onko ulkona helle vai pakkanen, porottaako aurinko vai sataako vettä. Ilmeisesti ECU vain arpoo milloin käynnistetään ja milloin ei.

Tosiaan avaimesta ei pysty kiertämään niin nopeasti, etteikö focus lähtisi käyntiin silloin kun se lähtee. Normaalisti avainta ei tarvitse kuin näyttää start-asennossa ja kone herää.

Reilusta 30-asteen pakkasestakin kone helähti käyntiin kuin palmun alta, tosin käyntiääni ei ollut enää kovin kaunista kuultavaa.

Ei tuolle voi oikein muuta selitystä keksiä, kuin että intialaiset koodiapinat ovat kertakaikkiaan mokanneet softan väännössä.

• focus 99 sstw

... on päätelmä että on oltava jokin tekijä X joka pystyy estämään moottorin käynnistymisen ja joka ei aina toimi oikein.

Mielestäni tämä X tekijä ei ole polttoaineen syöttö tai sytytys, sillä ongelmatilanteen jälkeen yrittämilläni normaaleilla starteilla, moottori hörähti kunnes kuitenkin sammui.

Tämä X-tekijä ei myöskään ole ajonestosta tai ilmasto-olosuhteista riippuvainen.

Yksi asia mihin tämän x:n ominaisuudet sopisi on tyhjäkäynninsäätösolenoidi. Kokemuksen mukaan tämän kiinnijääminen (jäätyneenä) aiheuttaa moottoriin vastaavan elottomuuden.

Voisiko ongelmana olla ohjausvirran puute vai mekaaninen jumiminen, onkin sitten vaikeammin todennettavissa. Mekaanisen vian teoriaa voisi vahvistaa se, että jos jollakin toisella käynnistysongelmia esiintyisi eri syklissä tai että epäonnistuneet startit alkaisivat tihetä ajanmyötä.

• Focus 2.0
        focus 99 sstw kirjoitti:

... on päätelmä että on oltava jokin tekijä X joka pystyy estämään moottorin käynnistymisen ja joka ei aina toimi oikein.

Mielestäni tämä X tekijä ei ole polttoaineen syöttö tai sytytys, sillä ongelmatilanteen jälkeen yrittämilläni normaaleilla starteilla, moottori hörähti kunnes kuitenkin sammui.

Tämä X-tekijä ei myöskään ole ajonestosta tai ilmasto-olosuhteista riippuvainen.

Yksi asia mihin tämän x:n ominaisuudet sopisi on tyhjäkäynninsäätösolenoidi. Kokemuksen mukaan tämän kiinnijääminen (jäätyneenä) aiheuttaa moottoriin vastaavan elottomuuden.

Voisiko ongelmana olla ohjausvirran puute vai mekaaninen jumiminen, onkin sitten vaikeammin todennettavissa. Mekaanisen vian teoriaa voisi vahvistaa se, että jos jollakin toisella käynnistysongelmia esiintyisi eri syklissä tai että epäonnistuneet startit alkaisivat tihetä ajanmyötä.

Itse olen miettinyt nimenomaan tuota käynnistyksen estoa tai sitten jotain antureita joilta ei ole tullut tarvittua tietoa eikä auto silloin käynnisty. Itse olen tehnyt niin että annan virrat olla päällä hetken ennenkun starttaan, vähän niinkun hehu dieseleissä. Olen huomannut että tällöin auto lähtisi paremmin käyntiin. Mene ja tiedä vai onko vain luulosairautta...
        Mitenkäs siinä tapauksessa jos autoa yrittää käynnistää avaimella joka sopii mutta ei ole oikeaa käynnistyksen estokoodia? Tapahtuuko silloin myös näin että virrat saa päälle, startti pyörittää mutta ei tietenkään starttaa. Näissä uusissa autoissahan on tämä vaihtuvakoodinen käynnistyksen esto? On se kummallista että mitä uudemmaks autot tulevat niin tavallaan sitä epävarmemmaksi tekniikka tulee, ainakin elektroniikan osalta. Esim vanhemmat mondeot tai yleensä vanhemmat autot niin niissä ei pahemmin näitä vikoja ole esiintynyt. Ainakin viat on pystytty korjaamaan mekaanisesti toimivassa sytytysjärjestelmässä.

• Raaka
        Focus 2.0 kirjoitti:

Itse olen miettinyt nimenomaan tuota käynnistyksen estoa tai sitten jotain antureita joilta ei ole tullut tarvittua tietoa eikä auto silloin käynnisty. Itse olen tehnyt niin että annan virrat olla päällä hetken ennenkun starttaan, vähän niinkun hehu dieseleissä. Olen huomannut että tällöin auto lähtisi paremmin käyntiin. Mene ja tiedä vai onko vain luulosairautta...
        Mitenkäs siinä tapauksessa jos autoa yrittää käynnistää avaimella joka sopii mutta ei ole oikeaa käynnistyksen estokoodia? Tapahtuuko silloin myös näin että virrat saa päälle, startti pyörittää mutta ei tietenkään starttaa. Näissä uusissa autoissahan on tämä vaihtuvakoodinen käynnistyksen esto? On se kummallista että mitä uudemmaks autot tulevat niin tavallaan sitä epävarmemmaksi tekniikka tulee, ainakin elektroniikan osalta. Esim vanhemmat mondeot tai yleensä vanhemmat autot niin niissä ei pahemmin näitä vikoja ole esiintynyt. Ainakin viat on pystytty korjaamaan mekaanisesti toimivassa sytytysjärjestelmässä.

Olen itse käyttänyt samaa "keinoa" hyvällä menestyksellä, käynnistyy käytännössä aina kerrasta. Toisinaan tulee käynnistettyä "suoraan", yleensä lähtee kerrasta toisinaan toisella. Kolmatta kertaa en ole joutunut koskaan tekemään.

Auto sai juuri ensimmäisen kynttilän kakkuunsa, joten sama omituisuus seuraa uudemmassakin biilissä.

Määräaikaishuollossa meni laturi takuuvaihtoon, kummastelen vain naurettavaa 80A latausta kun esim tuulilasinlämppäri haukkaa siitä jo puolet.
        Katsotaan kauanko seuraava kestää, onhan sitä takuuta vielä kolme vuotta jäljellä :)

• Focus 2.0
        Raaka kirjoitti:

Olen itse käyttänyt samaa "keinoa" hyvällä menestyksellä, käynnistyy käytännössä aina kerrasta. Toisinaan tulee käynnistettyä "suoraan", yleensä lähtee kerrasta toisinaan toisella. Kolmatta kertaa en ole joutunut koskaan tekemään.

Auto sai juuri ensimmäisen kynttilän kakkuunsa, joten sama omituisuus seuraa uudemmassakin biilissä.

Määräaikaishuollossa meni laturi takuuvaihtoon, kummastelen vain naurettavaa 80A latausta kun esim tuulilasinlämppäri haukkaa siitä jo puolet.
        Katsotaan kauanko seuraava kestää, onhan sitä takuuta vielä kolme vuotta jäljellä :)

Täytyy siis todeta etten ole asian kanssa yksia ja että ongelmia esiintyy kaikissa bensamoottori malleissa. Täytyy kai vaan elää tämän kanssa ja todeta että tämä ei ole vika vaan ominaisuus. Bitit menee ristiin ja muodostuu käynnistysongelma. Nämä nykyautot sisältää sen verran paljon elekstroniikkaa joka ei aina toimi toivotulla tavalla. Täytyy kysellä mitä uusi avain kustantais kun tuo avain ei aina toimi kerraststa. Joutuu suuntailemaan ja painelemaan avainta usein monta kertaa vaikka paristo juuri vaihdettu...

• focus 99 stw
        Focus 2.0 kirjoitti:

Täytyy siis todeta etten ole asian kanssa yksia ja että ongelmia esiintyy kaikissa bensamoottori malleissa. Täytyy kai vaan elää tämän kanssa ja todeta että tämä ei ole vika vaan ominaisuus. Bitit menee ristiin ja muodostuu käynnistysongelma. Nämä nykyautot sisältää sen verran paljon elekstroniikkaa joka ei aina toimi toivotulla tavalla. Täytyy kysellä mitä uusi avain kustantais kun tuo avain ei aina toimi kerraststa. Joutuu suuntailemaan ja painelemaan avainta usein monta kertaa vaikka paristo juuri vaihdettu...

Voishan tuota jotenkin yrittää demota. Mahtaakohan käynnistyksen eston signaali siirtyä itse metallisen avaimen kautta vai muovikuoren läpi.

Jos menisi muovikuorenläpi, niin voisi kokeilla peittää avaimen alumiinifoliolla (faradayn häkki) ja kokeilla sitten. Luulisin että virtalukko itsessään olisi maadoitettu, joten tuskin signaali sitä kautta kulkee.

Tai mahtaakohan käynnistyksen esto olla niin oma järjestelmänsä, että sille olisi oma sulake, jonka poistamalla voisi käytöstä kokeilla. Mutu mielikuva on että käynnistyksen esto antaa kyllä startin pyöriä, muttei suostu antamään virtaa ja polttoainetta.

• Markku
        Focus 2.0 kirjoitti:

Focuksen käynnistysongelmista pitäisi tiedottaa kaikissa päivälehdissä. Etenkin vaimoa kun tuntuu hävettävän (niin kyllä minuakin) sahata focusta marketin parkista käyntiin, kun tietysti kaikki olettaa että taas on akka ratissa eikä saa edes autoa käyntiin.

• focus 99 stw
        Markku kirjoitti:

Focuksen käynnistysongelmista pitäisi tiedottaa kaikissa päivälehdissä. Etenkin vaimoa kun tuntuu hävettävän (niin kyllä minuakin) sahata focusta marketin parkista käyntiin, kun tietysti kaikki olettaa että taas on akka ratissa eikä saa edes autoa käyntiin.

Joo tosiaan :o

Arvaa olisiko seuraavan kerran marketin parkissa lauma ihmisiä ympärillä kannustamassa kun yrität sahata focusta käyntiin ja sitten he lopulta repeäisivät taputtamaan ja riemuitsemaan, kun saisit focuksen käyntiin.

Olisi siinä varmaan outo olo... itkeäkkö vai nauraa.

• Rippe
        Focus 2.0 kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa ettei startti pyöri jos käynnistyksenesto ei saa oikeaa koodia. Meni nimittäin sirut avaimissa sekaisin kun vaihdoin kahteen kaukosäätöavaimeen patterit. Virrat tuli päälle, ja ajoneston valo välkkyi hurjana, muttei startannut.

• focus 99 stw
        Rippe kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa ettei startti pyöri jos käynnistyksenesto ei saa oikeaa koodia. Meni nimittäin sirut avaimissa sekaisin kun vaihdoin kahteen kaukosäätöavaimeen patterit. Virrat tuli päälle, ja ajoneston valo välkkyi hurjana, muttei startannut.

Höh, ajonestostahan saatiin jo melkein hyvä selitys, mut jos ei, niin ei sitten. Tulipa mieleen että noissa alt.autos.ford.focus nyysseissä on valitettu kylmänä uudelleenkäynnistysongelmia, eli kun kone kylmä ja focus käynnistetään hetkeksi ja sammutetaan, niin se ei kuulemma meinaa lähteä käyntiin.

En ole tätä ilmiötä koskaan havainnut, tosin eipä suomalaiselle juuri tule mieleenkään sammuttaa kylmänä käynnistettyä autoa heti. Ehkäpä tämä ilmiö saattaisi viedä ajatuksia vähän eteenpäin...

Yksi keskustelu, jossa on näköjään suomalainenkin mukana:
        http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&th=f83117ce6da07fac&seekm=9tssv7[email protected]&frame=off

• rainer

Aivan samat viat mekäläisen 1.8 focuksen, kyselin Stockmanilla mitä vikaa
      mutta sanoivat että jos pahenee niin tutkitaan. Avainongelma korjaantui sillä
      että ostin kokonaan uuden avaimen.
      Onneksi on tappelu Fordin kanssa kohta taakse jäänyttä elämää, sillä
      joulukuussa pitäisi aloittaa Toyotan kanssa uutta elämää

• Voortimies

Kateeksi käy sinua kun pääset siirtymään laatuun mille luvataan uutena 3 vuotta takuuta eikä niin kuin voortissa että 3,s vuosi maksaa lisää, se on sitä voortimiesten kusetusta.

• Anonyymi

1.8

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      124
      3957
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      618
      3604
    3. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      101
      2079
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1748
    5. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      82
      1444
    6. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1416
    7. Sielusi on kaunis, nainen samoin

Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      115
      1293
    8. Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan

Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal
      Maailman menoa
      129
      1217
    9. Pandatalo

Pandatalo myyty. 👍👍👏👏
      Ähtäri
      47
      1209
    10. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      92