Testamentilla saadun asunnon osakkeiden siirto

Perillinen

Perikunnassa on osakkaita n. 20 (ei rintaperillisiä) ja olen saamassa testamentilla koko omaisuuden.Toimin kuolinpesän hoitajana. Perintöön sisältyy mm. asunto-osakehuoneisto. Perunkirjoitukset on hoidettu ja testamentti annettu tiedoksi ja muut perilliset ovat sen hyväksyneet.

Kysymys: Kuinka hoidetaan asunnon osakekirjoihin omistuksen siirtoa osoittava merkitä minun nimiini. Kuka siirron tekee ?

6

1195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuu opo

Asunto-osakeyhtiön isännöitsijä. Toimita hänelle osakekirja, perukirja ja todiste siitä, että testamenttia ei ole moitittu.

• Perillinen

Kiitos vastauksesta. Kun olen lueskellut keskusteluja ko. aiheesta, joku ehdotti myös isännöitsijää, mutta toinen kumosi ajatuksen ehdottomasti. Sen vuoksi olenkin epävarma asiasta. Itse olisin taipuvainen seuraavaan ratkaisuun:

Kun testamenttia ei ole moitittu ja se on lainvoimainen, minä voin kuolinpesän hoitajan roolissa tehdä siirron itselleni. Toinen vaihtoehto olisi mielestäni, että kuolinpesän kaikki osakkaat (jotka eivät tosin itse saa pesästä yhtään mitään) allekirjoittavat siirtomerkinnän, mutta se ole käytännössä mahdollista, kun osa pesän osakkaista asuu ulkomailla.

Kaipaisin ajatuksiini kuitenkin paremman asiantuntijan varmistuksen.

• siirron tekee myyjä
        Perillinen kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Kun olen lueskellut keskusteluja ko. aiheesta, joku ehdotti myös isännöitsijää, mutta toinen kumosi ajatuksen ehdottomasti. Sen vuoksi olenkin epävarma asiasta. Itse olisin taipuvainen seuraavaan ratkaisuun:

Kun testamenttia ei ole moitittu ja se on lainvoimainen, minä voin kuolinpesän hoitajan roolissa tehdä siirron itselleni. Toinen vaihtoehto olisi mielestäni, että kuolinpesän kaikki osakkaat (jotka eivät tosin itse saa pesästä yhtään mitään) allekirjoittavat siirtomerkinnän, mutta se ole käytännössä mahdollista, kun osa pesän osakkaista asuu ulkomailla.

Kaipaisin ajatuksiini kuitenkin paremman asiantuntijan varmistuksen.

Voit tehdä siirron itsellesi myyjänä, jos sinula on pesän kaikkien osakkaiden valtuutus siihen.
        isännöitsijä merkitsee siirron osakasrekisteriin.

• Perillinen
        siirron tekee myyjä kirjoitti:

Voit tehdä siirron itsellesi myyjänä, jos sinula on pesän kaikkien osakkaiden valtuutus siihen.
        isännöitsijä merkitsee siirron osakasrekisteriin.

En ole asunnon myyjä enkä ostaja, vaan testametilla saadun omaisuuden vastaanottaja. Tulkintani mukaan:

Kun testamenttia ei ole kukaan moittinut, saantoni on laillinen. Muilla kuolinpesän osakkailla ole mielestäni enää sananvaltaa pesän asioihin, niin enkö silloin (testamentin hyväksymisen jälkeen) voi käyttää yksin kuolinpesän puhevaltaa. Jos näin on, niin silloin voisin kuolinpesän edustajana tehdä myös osakekirjaan siirtomerkinnän allekirjoituksin minulle itselleni henkilönä (ei kuolinpesän edustajana). Tältä osin kuolinpesä loppuisi.

Vaikka sama henkilö on siirtäjänä ja vastaanottajana, kummallakin puolella hänellä on eri roolit. Olen nähynyt urakkasopimuksiakin, jossa rakennuttajana ja urakoitsijana on sopimuksen allekeirjoittanut sama henkilö, toisella puolella As.Oy:n edustajana ja toisella puolella urakointiliikkeen toim. johtajana. Eikä projektissa ollut mitään ongelmia.

Onkohan päättelyketjussani joku aukko ? Juridiikan taitajat, haloo ?

• Laritsa M

Paperit mukaan isännöitsijän toimistoon. Hän kirjoittaa osakekirjaasi muutoksen ja talon papereihin myös. Se on siinä.

• Myös perillinen

Nyt tämä ongelma on selvä. Olen keskustellut muutaman juristin kanssa ja isännöitsijöiden kanssa. Laissa ei sanota siirron tekijästä mitään, vaan tilanne on jäänyt avoimeksi. Paras ratkaisu olisi, että kaikki pesän osakkaat allekirjoittavat siirtomerkinnän. Jos se ei ole käytännön syistä mahdollista, sitten perunkirjoituksen uskotut miehet voivat sen tehdä siirtomerkinnän sen jälkeen, kun testamentti on saanut lainvoiman. Näin sanoivat myös isännöitisjät. Heille eivät kuulu siirtomerkinnät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5871
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3306
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      186
      2729
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2564
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2239
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2171
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      16
      1937
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      17
      1670
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      274
      1261
    Aihe