Kun tuossa

alempana tuli

puheeksi vanhainkoti, tai palvelutalo, käydessäni usein eräitä vanhuksia katsomassa palvelutalossa jotka ovat ympäri vuorokauden hoidettavia, mieleni on tullut usein murheelliseksi, hoitajat on ihania ystävällisiä,huomaavaisia,näyttä olevan heillä kiire,MUTTA mielestäni "PUHTAUS ON PUOLIRUOKAA" vanha sanonta,tämä onkin suuri murheen aihe, siellä ei vanhuksia "ehditä" käyttään suihkussa, saunassa,kuin harvoin ehkä kerran viikossa, mielestäni vanha ihminen tarvitsee puhtautta vielä enemmän kuin nuori juuri eritteitten vuoksi,olen asiasta huomautellut useastikkin, sitten jonkin aikaa on oltu huolellisempia asian suhteen ,mutta sitten taas kaikki on unohtunut, itsekin jo vanhuus eläkkeellä, mutta terveenä, koen tämän pelottavaksi ilmiöksi,ajattelen jos itse joudun avuttomaksi enkä saa puhtautta omin avuin ,ajatus on pelottava , mietinkin kuinka saamme viestin puhtaudesta niin perille, että se olisi automaattisesti selviö avuttomien vanhusten kohdalla, TÄMÄ ON SUURI HUOLEN AIHEENI, on todella ikävä jatkuvasti huomautella pesulla käyttämisestä se pitäisi olla ITSESTÄÄN selvyys.

30

1024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koneeltasi

pistettä?

• kirjaimet

Huutaminen on turhaa!

• Saimander

löysin minäkin aloittajan kirjoituksesta, mutta eikö viestin sanoma ole se tärkein? Valitettavan usein täällä saa lukea eri kirjoittajien viestien kieliopillisiin virheisiin kohdistuvat ilkeät kommentit. Pisteisiin ja pilkkuihin puututaan, vaikka oma kirjoitustaito on kyseenalainen, kun viesti rajoittuu muutamaan sanaan.

Tämä on ikäluokamme juttelupalsta eikä kielikoulu, ne löytynevät muualta netistä.
        Kun itse entisessä elämässäni tein mm. käännöstöitä ja julkaistavia asiakirjoja, oli sisältö tärkein. Kielitaitoiset oikolukijat laittoivat pisteet ja pilkut paikoilleen ja korjasivat virheet.

Aloittajalle sanoisin, että älä välitä. Kirjoitamme kun se hyvältä tuntuu ilkeitä viestejä sivuttaen.

• kohteliasta
        Saimander kirjoitti:

löysin minäkin aloittajan kirjoituksesta, mutta eikö viestin sanoma ole se tärkein? Valitettavan usein täällä saa lukea eri kirjoittajien viestien kieliopillisiin virheisiin kohdistuvat ilkeät kommentit. Pisteisiin ja pilkkuihin puututaan, vaikka oma kirjoitustaito on kyseenalainen, kun viesti rajoittuu muutamaan sanaan.

Tämä on ikäluokamme juttelupalsta eikä kielikoulu, ne löytynevät muualta netistä.
        Kun itse entisessä elämässäni tein mm. käännöstöitä ja julkaistavia asiakirjoja, oli sisältö tärkein. Kielitaitoiset oikolukijat laittoivat pisteet ja pilkut paikoilleen ja korjasivat virheet.

Aloittajalle sanoisin, että älä välitä. Kirjoitamme kun se hyvältä tuntuu ilkeitä viestejä sivuttaen.

lukijoita ajatellen, että koettaisi kirjoittaa oikein ja selvästi. Jos kirjoitus on yhtä pötköä, on todella vaikea hahmottaa, mitä asia koskee. Tai oikeastaan ei ole mielenkiintoa edes aloittaa lukea sellaista tekstiä, jota ei ole mitenkään jäsennelty.

Onhan tässä meidän iässä aikaa opetella kirjoittamaan oikein, jos ei ole nuorempana tullut opeteltua.

Ihan kohteliaasti halusin tämän esille tuoda.

• joooooooooooooooo
        kohteliasta kirjoitti:

lukijoita ajatellen, että koettaisi kirjoittaa oikein ja selvästi. Jos kirjoitus on yhtä pötköä, on todella vaikea hahmottaa, mitä asia koskee. Tai oikeastaan ei ole mielenkiintoa edes aloittaa lukea sellaista tekstiä, jota ei ole mitenkään jäsennelty.

Onhan tässä meidän iässä aikaa opetella kirjoittamaan oikein, jos ei ole nuorempana tullut opeteltua.

Ja nyt tuli ilmeisesti hyvä ja ylevä olo?

• asia ei mitenkään
        joooooooooooooooo kirjoitti:

Ja nyt tuli ilmeisesti hyvä ja ylevä olo?

muutu kirjoitti miten kirjoitti, selvää Suomea kuitenkin, ihan luettavaa.

• Vähän sama
        asia ei mitenkään kirjoitti:

muutu kirjoitti miten kirjoitti, selvää Suomea kuitenkin, ihan luettavaa.

kun menis likaisis vaatteis ja peseytymättä, tukka hapsottaen pitkin mantuja. Eihän muita tartte ottaa huomioon, eihän?

• täällähän
        Vähän sama kirjoitti:

kun menis likaisis vaatteis ja peseytymättä, tukka hapsottaen pitkin mantuja. Eihän muita tartte ottaa huomioon, eihän?

sitä voipi oikeinkirjoitusta harjoitella,se ei ole keneltäkään pois!

• Kyllä asia on asiaa ilman p...
        täällähän kirjoitti:

sitä voipi oikeinkirjoitusta harjoitella,se ei ole keneltäkään pois!

Kyllä tekstistä saa ihan hyvin selvän, älyttömiä nuo pilkunnussijat. Onko puutetta, kenties?

• puutetta on
        Kyllä asia on asiaa ilman p... kirjoitti:

Kyllä tekstistä saa ihan hyvin selvän, älyttömiä nuo pilkunnussijat. Onko puutetta, kenties?

Tekstin hahmottamisessa.
        Kaikki 60-69v eivät ole hyvänäköisiä, ja on erilaisia laitteita (koneita) millä palstalla olemme.
        En esimerkiksi kykene muuttamaan fonttia, ja näen tuollaisen tekstin pelkkänä "puurona".
        Silmät sirrillään, laseista huolimatta, yritän lukea keskusteluja.
        Aloitusteksti meni ohi, kaiketi ei tärkeää, koska vastaukset käsittelevät myöskin kirkoituksen epäselvyyttä, puolesta ja vastaan.

Toivoisin voivani myöskin saada selvää teksteistä, mutta ehkäpä palsta ei olekaan tarkoitettu meille heikkonäköisille?

• Saimander
        kohteliasta kirjoitti:

mihin kohtiin pisteet ja pilkut kuuluu laittaa? Itse en tiedä, mutta käsitykseni mukaan ainakin yksi pilkku viestissäsi oli väärässa kohdassa.

On se niin vaikea tämä suomenkieli. Taidan minäkin keskittyä enemmän ruotsin- ja englanninkielisille sivuille, joilla olin mukana jo ennen kuin tälle palstalle tulin.

Minua eivät toisten kirjoitusvirheet häiritse, teen niitä itsekin, mutta ystävällisesti tahdon kaikille huomauttaa, että pisteen ja pilkun jälkeen kuuluu olla välilyönti. Nimenomaan jälkeeen eikä ennen.

Pisteistä ja pilkuista välittämätta pysyn kuitenkin kannassani, asiasisältö on se tärkein.

• Turhia valitat, minullakin ...
        Saimander kirjoitti:

mihin kohtiin pisteet ja pilkut kuuluu laittaa? Itse en tiedä, mutta käsitykseni mukaan ainakin yksi pilkku viestissäsi oli väärässa kohdassa.

On se niin vaikea tämä suomenkieli. Taidan minäkin keskittyä enemmän ruotsin- ja englanninkielisille sivuille, joilla olin mukana jo ennen kuin tälle palstalle tulin.

Minua eivät toisten kirjoitusvirheet häiritse, teen niitä itsekin, mutta ystävällisesti tahdon kaikille huomauttaa, että pisteen ja pilkun jälkeen kuuluu olla välilyönti. Nimenomaan jälkeeen eikä ennen.

Pisteistä ja pilkuista välittämätta pysyn kuitenkin kannassani, asiasisältö on se tärkein.

Valitus valituksen perään, jokaisella on varmaan jokin asia mistä voi ottaa herneet nenään. Pääasia on keskustelu ja mielipiteiden vaihto. 'Ei kukaan ole täydellinen'(Piukat paikat).

• oli hyvä
        puutetta on kirjoitti:

Tekstin hahmottamisessa.
        Kaikki 60-69v eivät ole hyvänäköisiä, ja on erilaisia laitteita (koneita) millä palstalla olemme.
        En esimerkiksi kykene muuttamaan fonttia, ja näen tuollaisen tekstin pelkkänä "puurona".
        Silmät sirrillään, laseista huolimatta, yritän lukea keskusteluja.
        Aloitusteksti meni ohi, kaiketi ei tärkeää, koska vastaukset käsittelevät myöskin kirkoituksen epäselvyyttä, puolesta ja vastaan.

Toivoisin voivani myöskin saada selvää teksteistä, mutta ehkäpä palsta ei olekaan tarkoitettu meille heikkonäköisille?

tulevaisuudessa meitä koskettava, silti se ei kirvoittanut ketään keskustelemaan aiheesta.

Joku pikkusielu takertui vain kieliopillisiin virheisiin.

Pilkut, pisteet ja oikeinkirjoitus oli tärkeämpää kuin aihe.

Heräsikin kysymys, onkohan alkavalla dementtialla jokin osuus mielenkiinnon puutteeseen?

Eräskin pitkälle tementoitunut, pissat housuissa, rollaattoria työntävä vanhus, esittelee aina itsensä "olen maisteri suomenkielen opettaja" muuta sanottavaa hänellä ei oo, onkohan meillekkin näin käynyt? Riitlemme pilkuista ja pisteistä, ymmärtämättä itse aihetta joka koskettaa mietä kaikkia jossakin vaiheessa elämää.

Ainakin itse tahtoisin hygienian kuuluvan automaattisesti hoitoihini siinä vaiheessa kun en itse enään ymmärrä enkä osaa itse pitää huolta itsestäni.

• vika vika
        kohteliasta kirjoitti:

jos ei saa selvää. En kyllä opettele enää tämän kummempaa kirjoitustaitoa.
        Kun työelämän olen tällä pärjäänny, tietämättä oikeaa pilikun paikkaa niin saa kelevata.

• 1943
        oli hyvä kirjoitti:

tulevaisuudessa meitä koskettava, silti se ei kirvoittanut ketään keskustelemaan aiheesta.

Heräsikin kysymys, onkohan alkavalla dementtialla jokin osuus mielenkiinnon puutteeseen?

Eräskin pitkälle tementoitunut, pissat housuissa, rollaattoria työntävä vanhus, esittelee aina itsensä "olen maisteri suomenkielen opettaja" muuta sanottavaa hänellä ei oo, onkohan meillekkin näin käynyt? Riitlemme pilkuista ja pisteistä, ymmärtämättä itse aihetta joka koskettaa mietä kaikkia jossakin vaiheessa elämää.

Ainakin itse tahtoisin hygienian kuuluvan automaattisesti hoitoihini siinä vaiheessa kun en itse enään ymmärrä enkä osaa itse pitää huolta itsestäni.

oli vähän samantapaista keskustelua. Palvelutalot ovat hyviä olemassa. Olen kysellyt hintoja. Yksi helsinkiläinen tuttava maksaa 1000 euroa/kk. En muista, mitä siihen sisältyy, jonotti paikkaa 6 v. Eräässä maaseutukaupungissa hinta oli 2000-3000 euroa eli varsin hintavaa. Lähtötapaansa ei voi valita. Saappaat jalassa lähtö on nopea. Appeni sai sydänkohtauksen tanssikengät kassissa 92-vuotiaana. Mieheni kuoli silmänräpäyksessä maantiellä. Heillä ei ollut ongelmia, vaan elivät täysillä loppuun asti.

• oma palsta
        oli hyvä kirjoitti:

ja käväisen siellä silloin tällöin. Kovasti olen ihmetellyt, miten vähän aihe ihmisiä kiinnostaa. Ehkä 60 on sellainen ikä, että vanhuus on ajatuksissa vielä hyvin kaukana. Sitten kun se on ajankohtaista, emme ole enää täällä keskustelemassa.

• asia on
        vika vika kirjoitti:

Kun työelämän olen tällä pärjäänny, tietämättä oikeaa pilikun paikkaa niin saa kelevata.

tärkeintä, aina oon selvää saanut ilman pilkkujaki, hyvä kun on muitakin.
        Pisteet ja pilkut on mulle hepreaa.
        Töitäki tuli tehtyä yli neljäkymmentä vuotta, joten opiskelu saa nyt jäädä. Mielipiteen vaihtaminen on tärkeämpää,ja vertais tuki elämän eri vaiheissa.

• yritän ainakin
        asia on kirjoitti:

tärkeintä, aina oon selvää saanut ilman pilkkujaki, hyvä kun on muitakin.
        Pisteet ja pilkut on mulle hepreaa.
        Töitäki tuli tehtyä yli neljäkymmentä vuotta, joten opiskelu saa nyt jäädä. Mielipiteen vaihtaminen on tärkeämpää,ja vertais tuki elämän eri vaiheissa.

En hauku ketään kirjoitusvirheistä, suomalaiset osaavat kuitenkin suht hyvin kirjoitella. Vähän eri juttu kun esim. englanninkielisillä, joiden pitää joka ikisen sanan kirjoitusasu opetella erikseen. Vielä kolmannella luokalla opetellaan kirjoittamaan! Ehkä neljännelläkin (siitä ei ole kokemusperäistä tietoa). Suomessa silloin jo luetaan ja kirjoitetaan sujuvasti.

On kuitenkin hassua jos me kuuskymppiset lopetetaan oppiminen tyyliin "tähän asti olen näillä taidoilla päässyt/kelvannut...". Jos näin täydelliseksi on päässyt, niin onpa kurjaa. Eikö uuden opettelu (nöyrästi ymmärtäen että kaikkea ei vielä tiedä eikä osaa) hissuksiin, ilman vastaanhangoittelevia mölinöitä, ole fiksuudenkin merkki? Olipa asia mikä hyvänsä.

Joskus mietin, onko osa ihmisistä tosiaan sellaisia että he eivät ole koskaan kirjaa tai lehteä avanneet. Tarttuuhan oikeinkirjoitus (esim. pilkun ja välilyönnin paikka) väkisin, jos painettua tekstiä näkee?

Ei sen puoleen, jos on asiallisia ja eteenpäin vieviä ajatuksia, niin ei silloin kirjoitusasuun paljon tule edes kiinnittäneeksi huomiota. Saati sitä kommentoitua. Ei muuta kuin juttua putkeen!

• sisu, ei periksi anneta
        vika vika kirjoitti:

Kun puurosi palaa pohjaan, se on tietenkin syöjän vika, niinkö?

Itsepäisiä ihmisiä on aina, vaan eikö se olisi parempi kanavoida oppimiseen, kuin jääräpäisesti tehdä samoja virheitä?

Jokaiselle tulee sillointällöin virheitä, nopeasti kun konetta naputtelee, harvemmin niistä kukaan mainitsee.

84v anoppini opiskelee ranskaa, jo kolmatta vuotta, pitääkseen aivonsa virkeänä.
        Itse opiskelen espanjaa, puhekielen hallitsen, vaan en kielioppia, kirjoitusta oikein.
        Sekä anoppini, että itse, olemme myöskin työssä oman osamme antaneet, ei se silti estä oppimasta.

• oppijamuori
        sisu, ei periksi anneta kirjoitti:

Kun puurosi palaa pohjaan, se on tietenkin syöjän vika, niinkö?

Itsepäisiä ihmisiä on aina, vaan eikö se olisi parempi kanavoida oppimiseen, kuin jääräpäisesti tehdä samoja virheitä?

Jokaiselle tulee sillointällöin virheitä, nopeasti kun konetta naputtelee, harvemmin niistä kukaan mainitsee.

84v anoppini opiskelee ranskaa, jo kolmatta vuotta, pitääkseen aivonsa virkeänä.
        Itse opiskelen espanjaa, puhekielen hallitsen, vaan en kielioppia, kirjoitusta oikein.
        Sekä anoppini, että itse, olemme myöskin työssä oman osamme antaneet, ei se silti estä oppimasta.

mitäkin.
        Kun ilmoitan että en aijo opiskella enää pilkunpaikkoja ja muutakaan oikeinkirjoitusta, se ei tarkoita sitä että olisin 60 lopettanut opiskelun, niinkuin joku väittää.
        Elämässä on paljon muuta minulle mielenkiintoisempaa opiskeltavaa.
        Pilkunviilajien on parasta lueskella omia kirjoituksiaan niin ei tarvitse virheitä etsiä.

Kirjoja ja lehtiä luen mutta minulla ei ole pilkunviilajien aivoja joihin oikeinkirjoitus tallentuisi.
        Pohjaan palanut mannapuuro on muuten hyvää!

• Äitini joutui viettämään pitkän ajan sairaalassa. Hän oli liikuntakykyinen loppuun asti, mutta huimauksen vuoksi ei enää voinut liikkua viimeisinä aikoinansa potilashuonetta kauemmaksi.

Vietin osastolla paljon aikaa. Näin kuinka paljon töitä osastoilla oli, ja hoitajia työmäärään nähden aivan liian vähän. He tekivät kaikkensa, jokainen potilas vietiin aamulla pesulle, suihkuunkin mikäli mikään tapahtuma ei muuttanut hoitajien aamutoimia.

Kaikkein eniten surin niiden potilaiden puolesta jotka eivät päässeet liikkumaan vessoihin itse ja hoitajilla nyt ei yksinkertaisesti ollut aikaa taluttaa jokaista erikseen, osalle jo parin askeleen ottaminen oli liikaa. He joutuivat tekemään tarpeensa "ämpäriin" ja samassa huoneessa usein kuusi potilasta. Ei ollut ihme, eikä harvinaista jos joku huusikin; " viekää se paska haisemasta".

Haju- ja makuaistit toimivat, vaikka ihminen on vanha. Vaipoissa olevat potilaat joutuvat juuri henkilökuntapulan vuoksi olemaan vaipoissaan liian pitkään.
      Kuulin hiljakkoin että on kehitetty vaippa joka saa olla paikoillaan vaihtamatta koko päivän. Siis, saa olla! Imee kuulemma nesteet niin tehokkaasti.
      Ajatteleeko vaipan kehittäjätiimi koskaan asiaa omalta kantiltaan, jos vaikka itsekin joskus päivä märkien vaippojen sisällä, kuumassa huoneessa jossa edes ilma ei vaihdu.

Eipä tunnu tulevaisuun lohdulliselta.
      Kuntien sairaanhoitokuluja leikataan, väkeä vähennetään entisestään ja vanhempaa väestönosaa se kaikki koskee kipeimmin. Juuri heitä joilla ei enää ole voimia taistella vastaan, eikä rohkeutta valittaa monta kertaa vaipassa hautuneesta kipeästä ihosta, yms.

Mistä apu? Kuka keksii hoitopaikkoja ja hoitajia, koska kaikille ei riitä paikkoja kunnallisiin ja kalliitakaan yksityisiä hoitolaitoksia ei meillä ole tarpeeksi.

Yhdyn sanoihisi. Pelottaa aika jolloin itse ei kykene pitämään itsestään huolta.

• ketjun vain

muutama pysyi aiheessa, kirjoitti asiaa. Suurin osa keskittyi kehumaan kirjoitus taitojaan ym. Sivuseikkoihin kiinnitettiin mielestäni liikaa huomiota. No tämä kertoo meidän henkisestä tasostamme, olemmehan yli kuusikymppisiä kohta avun tarpeessa olevia, emme osaa edes ennakoida tulevaa, ei huolta tulevasta,ei väliä kuinka meitä hoidetaan tulevaisuudessa, HUOLESTUTTAVA ILMIÖ. ON sentään joku poikkeus huomannut mikä meitä odottaa.

• meitä todellisuudessa
        ketjun vain kirjoitti:

muutama pysyi aiheessa, kirjoitti asiaa. Suurin osa keskittyi kehumaan kirjoitus taitojaan ym. Sivuseikkoihin kiinnitettiin mielestäni liikaa huomiota. No tämä kertoo meidän henkisestä tasostamme, olemmehan yli kuusikymppisiä kohta avun tarpeessa olevia, emme osaa edes ennakoida tulevaa, ei huolta tulevasta,ei väliä kuinka meitä hoidetaan tulevaisuudessa, HUOLESTUTTAVA ILMIÖ. ON sentään joku poikkeus huomannut mikä meitä odottaa.

odottaa, on suorassa suhteessa maksukykyymme.

Rahalla saa varmasti puhtautta ja hyvää hoitoa.
        Kellä siihen on käytännössä varaa?

• ollenkaan varma
        meitä todellisuudessa kirjoitti:

saako edes rahalla, raha voidaan ottaa vastaan, mutta tehdäänkö sen eteen tarkoitettu työ, onkin eri asia, jos ei ole valvontaa, niin työ saattaa jäädä tekmättä, tästä olen huolissani.

• rahalla vaikka
        ollenkaan varma kirjoitti:

saako edes rahalla, raha voidaan ottaa vastaan, mutta tehdäänkö sen eteen tarkoitettu työ, onkin eri asia, jos ei ole valvontaa, niin työ saattaa jäädä tekmättä, tästä olen huolissani.

omaan kotiinsa kolmivuorohoitajan, kun vain on rahaa tarpeeksi.

Kuka valvoo laitosasukasta ollenkaan, jos/kun ei ole sukulaisia?

• ollenkaan varma.
        meitä todellisuudessa kirjoitti:

Raha kyllä otetaan vastaan,mutta tehdäänkö työ, se onkin eri asia, jos ei ole valvontaa, työ voi jäädä tekemättä.TÄSTÄ OLEN HUOLISSANI.Laitoksia on monen tasoisia joten valvonta on hyvin tärkeä,raha ei kerro laitoksen tasoa.

• valvoo
        ollenkaan varma. kirjoitti:

Raha kyllä otetaan vastaan,mutta tehdäänkö työ, se onkin eri asia, jos ei ole valvontaa, työ voi jäädä tekemättä.TÄSTÄ OLEN HUOLISSANI.Laitoksia on monen tasoisia joten valvonta on hyvin tärkeä,raha ei kerro laitoksen tasoa.

työn tasoa, kerro jo se!

• elää
        ollenkaan varma. kirjoitti:

Ei laitoshoito ole ainoa vaihtoehto. Äitini on liikuntakyvytön ja asuu kotona. Hoito toimii erinomaisesti kunnallisen kotipalvelun ja yksityisen palveluntuottajan yhteistyönä.

• jos ei ole
        valvoo kirjoitti:

työn tasoa, kerro jo se!

omaisia, niin kuka valvoo työn tasoa, siinä huolen aihetta kerrakseen, mielestäni jokaiselle vanhukselle kuuluu automaattisesti puhtaus ja huolenpito, ilman valvontaaki pitäisi olla itsestään selvyys, mutta valitettavasti asia ei ole niin, se on jopa tv.ssä todistettu.Siksi olen huolestunut vanhusten asemasta tulevaisuudessa, kun meitä tulee paljon, suuret ikäluokat ovat jo eläkeijässä.

• Ahaa,,
        ketjun vain kirjoitti:

Etkö sitten yleensä?
        Jos lukee vain aloituksen, ja vastaa siihen, on se yksittäinen mielipide. Voidakseen keskusteluun ottaa osaa, yleensä luetaan koko ketju, eikö?

Pystyt arvioimaan lukemisen perusteella, meidän henkisen tasomme? Olet ilmiö, kannattaisi hakeutua alan töihin, tai antaa kykysi käyttöön maanlaajuisesti.

Miten voit tietää miten olemme varautuneet tulevaan?
        Osa meistä on jo ostanut palvelutalosta osakkeen, vaikka ei vielä palveluja tarvitsekaan.
        Osalla selkeät suunnitelmat, loppuelämänsä hoitoihin, osa sitten luottaa yhteiskunnan hoitavan.
        Jokainenhan on oman elämänsä paras asiantuntija, niin kauan kuin pää pelaa.
        Ai niin, unohdin jo, sinun mielestäsihän se ei pelaakaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3095
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2173
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1749
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1617
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1351
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1236
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1200
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1157
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe