pehmeä patja

mikä hyvä?

Mistä löytäisin hyvän patjan? Suositelkaa jotain merkkiä. Haluaisin pehmeän upottavan sellaisen (itse painan 50kg, puoliso kai 80). Hästensin hintaista en raaski ostaa mutta olisko Unikulman yksilöllisesti rekennettavat hyviä? Tiedän että se on jokaisen henk.koht. kokemus mikä ratkaisee, mutta haluaisin mielipiteitä muiltakin. Pussi-tai vyöhykejouset olis kai paremmat kuin perinteisen jousipatja. Kertokaa kokemuksia

24

15866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomijunttien maassa

      > Pussi-tai vyöhykejouset olis kai paremmat kuin perinteisen jousipatja

      Siis suomijullit ihan tahtomalla tahtoo itselleen kivikovan patjan. Lisäksi sen pitää, tietenkin, olla halpa, joten tyypillinen "joustinpatja" on mallia kovat bonnell ja LFK-jouset ja fiilis jokseenkin samanlainen kuin maattaessa kumiköysien varaan ripustetun vanerilevyn päällä.

      Jousia on siis kolmea eri tyyppiä:

      Bonnell, jossa jouset ovat tiukasti kiinni toisissaan eivätkä siis voi joustaa erikseen. Käytetään halvoissa paskoissa sekä kalliimmissa pajoissa alempana jousituskerroksena.

      LFK, jossa jousien ja niitä paikoillaan pitävän tukikehikon välillä on "saranat", joten jousisto jo jotenkin myötäilee vartaloa (toisin kuin "vanerilevy" -bonnell). Optiona kitinät (metalli vasten metallia).

      Mutta, aikuisten oikeasti, mitään muuta ei itselleen kannata katsella kuin pussijousistoa, missä jokainen jousi joustaa täysin muista riippumatta ja jousten pysyminen paikoillaan on toteuttettu kangaspusseilla.

      Vuöhykejousitus tarkoittaa, että patjan eri osissa on jäykkyydeltään erilaisia jousia. Se ei siis sinällään takaa, että patja on hyvä. Vyöhykejousitus ei auta, jos/kun patja on rakennettu 50 kiloa painavamman tarpeisiin...

      Ja sitten kun on menty pussijousituksen tasolle, niin hintaan ei vaikuta se, onko patja tehty 50, 100 vai 150 kiloiselle. Mutta kysyntä vaikuttaa.... koska suomijuntit välttämättä tahtoo norsuille tehtyjä patjoja, niin muuta on vaikeaa/mahdotonta liikkeistä löytää. Tällä hetkellä ei tahdo löytyä edes keskikovia eli helpointa lienee sinunkin lihottaa itsesi 130 kilon tonnikeijuksi, niin alkaa Ikean yms. patjavalikoimat olla kohdillaan...

    • Pehmeän patjan metsästäjä

      Itse olen kanssa epätoivoisesti etsinyt mukavaa ja upottavaa patjaa (sellaista,jossa karrikoiden vain suunnilleen nenä näkyisi nukkuessa),mutta melkein kaikki tyrkyttävät vain noita voimajousi-eiverikierrä-trampoliineja,joilla yöllä kääntyillessä hytkymisestä ei ole tulla loppua.
      Itselläni on tällä hetkellä bout 10 v. vanha bonnell öisin allani ja varsinkin kylkinukkujana on olkapäät ja käsivarret ihan puuduksissa aamuisin ja hellänä pitkälle päivään.
      Joskus 80-luvulla minulla oli patjoina sellaiset ikivanhat,varmaan 60-luvulta peräisin olevat jouhi,tai mitkä lie täytteiset 2 kpl päällekkäin ja parempia en ole tähän mennessä tavannut.Niillä nukkui,kuin porsas illasta aamuun ja jo aamulla herätessä odotti miltei taas iltaa,että pääsisi taas köllöttelemään.On niinkuin "hiukan" ottanut pattiin,kun on joskus tullut heitettyä ne mäkeen uusien tieltä.
      Olen ihan satavarma,että upottavakin patja voi olla terveellinen,mutta selkävaivaisille ja "kovista" alustoista pitäville lienee paras vaihtoehto laveri,tai ehkä betoni.Yksilöllistähän kaikki on.
      Aion silti jatkaa edelleen pehmeän,upottavan,ihanan patjan metsästystä ja jos joku löytää,ilmoitelkaa.

    • ehmeä patja

      nosto

    • onglema nukkuja

      Tähän on ihan pakko vastata, koska itse etsin myöskin sitä täydellistä patjaa ja menin unikulmaan, koska olin kuullut näistä henkilölle räätälöidyistä patjoista mainoksessa. Toistin myyjällä moneen kertaan, että kunhan se vaan on pehmeä, mutta eipä ollutkaan ja petyin todella pahasti siihen patjaan. Kerran ottivat liikkeeseen takaisin vain todetakseen, että patja on ihan kunnossa ja ehkä vaan tarvisen pintapehmeyttä lisää joten sorruin sitten vielä ostamaan todella kalliin petauspatjankin ja sen päälle jne. Ikinä en ole mitään ostosta niin paljon katunut. Sen jälkeen aina kun sain tilaisuuden jossain liikeessä kokeilin patjoja kunnes yksi päivä menin unikeitaaseen ja makoilin taas yhdellä patjalla ja se sitten tuntui kuin tuntuikin pehmeältä. Päätin siltä istumalta, että olkootkin mallipatja, mutta sen haluan. Ajattelin, että enpä toista kertaa tee saamaa virhettä, että kokeilen jotain mallikappaletta ja sitten saan jotain ihan muuta. Tämä patja oli ihan ok, mutta tässäkin tapuksessa petari jouduttiin vaihtamaan. Palvelu oli kuitenkin parempaa siitä plussaa ja siitä, että se petari vaihdettiin ilman välirahaa. No nyt on tietty vähän sitä ongelmaa, että siihen jää painautumaa keskelle joka tosin voi johtua siitä, että painaa enmmän kuin sen 50 kg. Yritän nyt pitää patjasta huolta sillä keinolla, että käännän sitä todella usein. Todellakin haluaisin kuulla jos joku on ostanut sellaisen patjan joka on pehmeä, mutta pitää muotonsa silloinkin kun painaa 70-80kg?

    • nicesusi1

      Painan määrätyt 49 kg ja etsin 120cm todella pehmeää patjaa. Kokemusta on Ikea Sultan pehmeästä, vaan sellaista ei ole enää mynnissä. Oli maailman paras vaan en sitä ymmärtänyt ennenkuin oli myöhäistä !
      Tarjolla joka liikkeessä näitä betoni patjoja, ja Ostin myös myyjän suositteleman "todella pehmeän " petarin, myöhemmin huomasin että sisältö oli 2cm normi vaahtomuovia. En myöskään tykkää avaruusvaahdoista !
      Jos joku tietäis niin olisin iloinen : [email protected]

    • Kyljelleen, kiitos!

      Uh, sama ongelma täällä. Etsin pehmeää patjaa, nyt on käytössä kallis ja sinänsä kaunis & laadukas puolikiinteä, mutta se on aivan liian kova, ja herään joka aamu selkä kipeänä. Kotona kävi kuukauden ajan toinenkin puolikiinteä parisängyn patja, se lähti vaihtoon.

      Olen kylkinukkuja, ja pehmeä patja olisi aivan välttämätön. Eikö kukaan valmista pehmeitä patjoja? Nukuin yli 15 vuotta pehmeällä vailla selkäongelmia, vanha sänky meni vaihtoon korkean ikänsä vuoksi. Ei huvittaisi ostaa mitään superkallista Hästensiä tai Unikulman viritelmiä vaan tonnilla-kahdella pitäisi löytyä pehmeä runkopatja tai vastaava.

    • päänsärky

      itsellä ollut 9 vuotta jensenin vyöhykesänky royal, medium, ja on tosi pehmeä!! Ja ollut hyvä kunnes nyt painunut keskeltä kuopalle ja niska-hartia vaivat alkaneet--luultavasti tuosta jousiston löystymisestä johtuen. Samanlaisen aion ostaa kyllä seuraavankin, olen tähän asti ollut täysin tyytyväinen; olen myös kylkinukkuja, selkävaivainen, painoa 60kg. Voin suositella pehmeytensä puolesta. Hintaa on kyllä hirveästi...jos vastaavaa halvempaa olisi tiedossa, mutta ei ole mun kohdalle sattunut.

    • SurullinenSelkä

      "Your search - Pussijousitettu patja, "pehmea" - did not match any shopping results."

      Minulla on sama ongelma. 50kg, ei mitään sopiva myynnissä.

    • tftfuboöimk

      jysk ja intex-patja

    • tarjousbongari

      Ostettiin lapsille hyvät ja ihana pehmeät petauspatjat, kun ei ollut varaa satsata silloin hienoihin patjoihin. Patjat oli siis tyyliä kovat vaahtomuovit. Mutta jyskistä löytyi tarjouksessa Dreamzone Gold T70 sijari, 9 cm paksu ja aivan mahtava! Itse toivoisin saavani parisänkyyn 180 levyisen samanlaisen, niin ei puolikovat runkopatjat tuntuisi niin kovilta. Mutta toistaiseksi niitä ei löydy kuin Tanskasta sitä leveyttä :(
      Mutta tosiaan, houkuttelee nuo lasten sängyt nyt varsinkin kun niillä on runkopatjat nyt ja toisella tuo paksu pehmeä vartaloon muokkautuva petari. On nimittäin sellainen luksusolo kun siihen pitkälleen heittäytyy :)

    • Foobar543456

      Ikeassa on pussijousitettu 11cm paksu petauspatja, joka on aivan mahtava ensiapu ongelmaan. Jouset ovat varsin löysät.

    • asko775s

      nosto

    • Anonyymi

      Nosto

    • Anonyymi

      Joustinpatjojen osalta tilanne jatkuu surkeana. Kaupasta ei ole 10 vuoteen saanut muuta kuin kivikovaa sekä kivikovan ja puolipehmeän välimaastoon osuvia.

      Ainoaksi vaihtoehdoksi jäävät vaahtomuovipatjat. Niitä sentään saa mm. malleina, missä toinen puoli on pehmeä ja toinen puolipehmeä. Toki tarkkana saa olla, että tulee oikea malli, koska default on aina kivikova/lähes kivikova.

      Tällaiseen täytyy kai itsekin vaihtaa, kun puolipehmeästä joustinpatjasta aika jättää.

    • Anonyymi

      Epätoivoisesti pehmeää patjaa etsiessä törmäsin yhteen kotimaiseen valmistajaan joka valmistaa pussijousitettuja vyöhykepatjoja myös pehmeydellä soft:
      https://vaahtomuovi.net/tuote/910/joustinpatja-määrämittaan-valmistettuna-soft-17cm. Itse ehdin juuri ostaa sotkasta halvan bonnel-jousitetun joustinpatjan, kun se näytti olevan ainoa mitä myytiin nimenomaan pehmeänä. On se toki pehmeämpi kuin pari vuotta vanha pussijousitettu puolikova patjani, mutta semmoinen bonnel. Katsotaan miten sen kanssa pärjää. Harmi että löysin tuon Tampereen Vaahtomuovi Oy:n vasta sen bonnelin ostettuani.

    • Anonyymi

      Tulen tähän vanhaan aloitukseen ulisemaan sitä mitä muutkin; edelleenkään ei mistään tunnu löytyvän pehmeitä patjoja, paitsi jos myy ensin äitinsä, anoppinsa, munuaisensa ja lapsensa et on tarpeeks pätäkkää siihen järjettömän hintaiseen patjaan.

      Savu alkaa nousta korvista jo pelkästään kun ajattelen huonekalukauppaan menemistä pehmeän patjan etsimisasialla. Oon niin mitta täynnä sitä lööperiä siitä, miten pehmeys tehdään sijauspatjalla, kun siihen alle on ostettu ensin joku kivikova viritys. Jos tahtoisin pehmeän sijauspatjan, laittaisin sen suoraan sänkyyn tai lattialle, saattais olla silleen jopa pehmeämpi kuin kaupassa myytävät peruspatjat.

      En vaan kertakaikkiaan ymmärrä, että eikö tässä maassa ole jumalaare muita köyhiä kuin me muutamat, jotka halutaan nukkua pehmeällä patjalla???

      on24.fi kaupassa on patjoja, jotka on luokiteltu pehmeiksi, mutta en uskalla tilata sieltä, kun asiakaspalvelun tietotaito ei oo oikein viesteissä vakuuttanut, ja nuo luokitukset saattaa olla ihan mitä sattuu, postikulut on kuitenkin ihan messevät. Jos joku on tilannut, niin kertokaa ihmeessä miten kävi! Tuun sit muutaman vuoden päästä lukemaan, jos jollain ois jotain kokemusta, koska luultavastihan en oo siihen mennessä löytänyt budjettiini sopivaa pehmeää patjaa, enkä vielä pystynyt säästämään siihen kalliimpaan...

      Paitsi että taidan kokeilla tuota yllä mainittua suomalaista vaihtoehtoa, sehän vaikuttaa aika lupaavalta...

      • Anonyymi

        Jos testaat tota vaahtomuovi.net:tiä niin päivittele tänne!!


    • Anonyymi

      Olen nukkunut 35 vuotta vesisängyssä (leveys120 sm). Koskaan ei ole ollut minkäänlaisia selkäongelmia. Ei puristanut eikä painanut. Puoli vuotta sitten vaihdoin Dreamzone keskikovaan joustinpatjaan. Nyt nukkumisasentoa pitää vaihtaa alituiseen kun olkapäät,lantio ja reidet ovat kovilla. Kunnon öitä ei ole ollut. Minäkin jään odottamaan viestejä ja kokemuksia todella pehmeastä ja upottavasta patjasta jos joku olisi onnistunut löytämään sellaisen.

      • Anonyymi

        Ostin viime vuonna Jensenin superpehmeän runkopatjan. Ei ole kyljet, olkapäät eikä lonkat kipeenä. Oli työn takana löytää pehmeä patja, koska suomalaiset tykkäävät nukkua betonilla. Oli hintava, mutta kannatti.


    • Anonyymi

      Pehmeät patjat ovat huonoja, kannattaa ostaa hiukan kova patja, nämä mihin uppoaa sisään ovat ihan leluja

    • Anonyymi

      Minulla oli jyskin Gold jenkkisänky melkein 10 vuotta. Kovuus oli puolikova, ja petari 12cm lateksiytimellä. On paras sänky mikä minulla on ikinä ollut. Oli pehmeä muutenkin, ja lateksipetari teki siitä unelman, kuin pilven päällä nukkuisi. Nyt siitä alkoivat jouset pikkuhiljaa pettämään ja niska tuli kipeäksi joten päätin vaihtaa sängyn uuteen.

      Lankesin myöskin näihin kivikovan patjan päälle pehmeä petari, jorinoihin, ja nyt on ihan kauhean kova (ja kallis) runkopatja jossa paikat puutuu jo muutaman minuutin makoilun jälkeen. Tällä hetkellä kaksi petaria päällekkäin, yritin epätoivoisesti etsiä sitä ihanaa lateksipetaria mutta niitä ei enää myydä :( Harmittaa kyllä että heivasin vanhan sängyn jo pois, nyt ottaisin sen kiljuen takaisin.

      Olen myöskin 50 kiloinen, ja ostin jonkun halvan ohuen memory foam petarin siihen toisen petarin päälle, joka onneksi auttoi sen verran että veri kiertää. Mukavuudesta ei kuitenkaan voi puhua, en ymmärrä miten ihmiset haluavat näin kovia patjoja. Tätäkin ostamaani sänkyä kehuttiin netissä vuolaasti kuinka se on niin ihana nukkua! Tuntuu samalta kuin asettuisi betonilohkareen päälle makaamaan.

      Tilasin (myöskin jyskistä) puolikovan joustinpatjan, jonka aion laittaa runkopatjan päälle ns. Jenkkisängyksi. Toivon hartaasti että pehmenee sillä tarpeeksi. Pari viikkoa vielä menee että saan sen.

      • Anonyymi

        Myydään kyllä, monessakin paikassa. Jos hyvän haluaa ja 100% lateksia niin Porin Villa ja Peite tekee lateksipetauspatjoja 5 ja 9cm.


    • Anonyymi

      Piti vielä tuohon äskeisen lateksipetauspatjaan liittyen lisätä se, että kokeilin kerran nukkua samalla Jyskin gold sängyllä todella ohuella petarilla, ja se oli ihan kauheaa, heräilin jatkuvasti siihen että joku paikka puutui. Miksei enää ole paksuja yli 10 cm petareita myynnissä, nykyään kaikki ovat onnettomia 3-7cm läpysköjä.

    • Anonyymi

      Oletteko löytäneet pehmeitä sänkyjä? Kävin kokeilemassa parissa liikkeessä ja ainakin sotkan isabella oli pehmeä sekä jenkkinä että runkopatjana, samoin kuin askossa abele. Olivat tietenkin ne kalleimmasta päästä olevat, valitettavasti..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe