Ajatuksia Prahasta

ei yksikään

Suosittelen Prahaa niille, joita matkalla kiinnostaa erityisesti syöminen, edullinen olut ja alkoholi, shoppailu ja turisteja täynnä olevat historialliset kohteet. Varmaan myös kulttuuritarjonta on hienoa, jos tuntuu ettei kotimaassa ole riittävästi.

Jos kuitenkin koet, että tätä kaikkea voi harjoittaa myös kotimaassa eikä turismin tukahduttamat nähtävyydet kiinnosta, voi olla ettei Praha loppujen lopuksi tarjoa kovinkaan paljon. Itse väsyin ulkona syömiseen, olueen ja turistinähtävyyksiin kahden päivän jälkeen. Toki historialliset paikat (erityisesti Prahan linna ja astronominen kello) olivat hienoja ja näkemisenarvoisia, mutta omasta mielestäni esim. Tukholman tai Tallinnan vanhat kaupungit ovat miellyttävämpiä pienine kahviloineen ja huomattavasti ystävällisempine ihmisineen.

Suurin, ja ikävä kyllä koko matkan fiilikseen kaikkein eniten vaikuttava, miinus oli prahalaisten epäystävällisyys. En ole ikinä aiemmin käynyt paikassa, jossa on näin nuivaa ja tylyä porukkaa. Kohteliaisuudesta tai hymystä ei ole tietoakaan, päin vastoin. Tutustuminen paikallisiin vaikuttaa tosi hankalalta ja ainakin tälläinen nuori, vähän alternatiivinen, pari tunsi olonsa aika eksyneeksi ja yksinäiseksi, eikä tekemistä edellä mainittujen nähtävyyksien & perusjuttujen lisäksi ollut helppo keksiä. Kaikkialla oli täyttä ja yleinen ilmapiiri negatiivinen ja likainen. Ei houkuttele menemään uudelleen. Kaikista muista matkakohteista, joissa olen käynyt olen tykännyt. Olisi varmasti ihan erilaista käydä Prahassa, jos tuntisi sieltä ihmisiä. Tällaisena omatoimimatkakohteena ei oikein jättänyt hyvää mieltä.

Metro ja julkinen liikenne toimi hyvin ja hintataso oli mukavan matala. Vanha hautausmaa oli kaunis ja elokuvissa käyminen (kun ei viimeisenä päivänä saatu aikaa kulumaan muuten) oli halpaa eikä edes dubattua. Joulumarkkinat oli vähän pettymys (verrattuna esim. Helsingin vastaaviin), mutta kuuma hunajaviini oli tosi hyvää.

Likaisuus hieman kyllä häiritsi kaikkialla, etenkin hostellissa.

24

7065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juntit

      Suurin ongelmasi on ilmeisesti että et osaa muuta kieltä kun mitä koulun penkillä on opetettu, eli Tukholmassa pärjää "med lite svenska" ja Tallinnassa suomella.Tzekin kieli on niiiiin vaikeeta.
      Neuvon sinulle että menet opiskelemaan edes englannin kielen taidon, niin sillä jo keskustelet sujuvasti Prahalaisten nuorten kanssa.
      Ja jos olet kyllästynyt parin päivän jälkeen paikalliseen ruokaan, ota hostelliisi hernerokat mukaan. Ja vinkkinä sinulle, Kanarialla on suomalaisia kuppiloita josta saa kunnnon Juhlamokat ja suomalaista ruokaa.
      Olisit hyvä ihminene ottanut esim. Mondon Prahan matkaoppaan käteesi ennen matkaasi, niin olisit saanut todella hyviä vinkkejä Prahasta. Ei aina tarviste pyöriä Kaarlen sillan lähettyvillä, vaan täytyy uskaltaa mennä omatoimisesti myös muualle.
      Shoppailu nyt ei ole sen halvempaa kun suomessa. Mutta jos käyt kierätyskeskuksissa suomessa niin ymmärrän että Prahassa ei niin huokeata.
      Sinun pitäisi ehdottomasti tästä lähtien satsata pakettimatkailuun, näin saat bussillisen uusia "ystäviä" kotosuomesta. EI tule yksinäinen olo. Mutta ainut ongelma on se että pakettimatkat eivät myy hostelleja, vaan kunnon siistejä hotelleja.
      Haluan myös antaa sinulle vinkin, että seuraavan kerran kannatta myös hakea vaikka internetin kautta ystäviä kohteesta minne olet menossa,chattaile vaikka, ties vaikka olisi plakateineen vastassa jo lentokentäällä?

      • ..........

        2 kertaa tuolla ollut, ensimmäisestä kerrasta ei valittamista mut toinen sitäluokkaa että kolmatta ei tule, ikinä.


      • Aikamoista tylytystä

        Ihmettelin joiltain osin minäkin aloittajan tekstiä, mutta en katsonut aiheelliseksi lähteä tylyttämään julkisesti.

        Mistä sinä aloittajan kielitatoa tiedät? Pelkkää oletusta. Ja toi hernerokka-juhlamokka -linja on niin tuttua, kun itseään fiksuiksi luulevat suomalaiset opastavat mielestään tyhmempiä.

        Siinä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla Prahassa pari kertaa kesällä käyneenä, että ruuhkat ovat aika ärsyttäviä. Ei, ei notkuttu Kaarlen sillan ympärillä, kierrettiin kaupunkia ihan omatoimisesti ja nimenomaan opaskirja handussa. Kesäaikana siellä oli valtavasti erityisesti jenkkejä ja japseja. Käytiin kirkkokonserteissa, teatterissa jne. ja onhan ne kulttuurielämykset kuitenkin erilaisia.

        Palvelusta olen eri mieltä aloittajan kanssa. Huonointa toisella matkoistamme oli OK-matkojen tositörpön oppaan, ja nyt en tarkoita Karpisekin veljeksiä, vaan yhtä tytönheitukkaa, tarjoama palvelu. Hotellissa, ravintoloissa, liikkeissä ei mitään moittimista.

        Itseään voi ylentää, pyrkimällä alentamaan muita, tämä siis palautteena sinulle. Kipaiseppa peilin eteen ja kysy, mikä tekee sinusta niin erinomaisen ihmisen, että piti täysin lytätä aloittaja maanrakoon ja junntiosastolle.


      • ei yksikään

        En tiedä kannattaako tällaiseen viestiin edes vastata.
        Oikein hyvä kielitaito on kyllä hallussa enkä todellakaan ole millään tavalla kuvaamasilainen henkilö. Pidän kansainvälisestä ruuasta ja syön hyvin monipuolisesti kaikenlaista kasvisruokaa. Olen avoin paikalliselle kulttuurille enkä todellakaan käy missään etelänlomilla tekemässä suomalaisia asioita, koska sellainen matkailu ei kiinnosta yhtään.

        Matkaopas oli ja kävimme hyvin laajasti eri puolilla kaupunkia kiertelemässä metrolla & ratikoilla. Joten ei voi todellakaan sanoa, että olisimme pyörineet vain turistikohteissa.
        Siinä olet oikeassa, että ehkä olisi voinut etsiä etukäteen netin kautta tuttavia (lähdimme tosin varsin ex tempore matkalle, joten aikaa ei olisi mitenkään hirveästi ollut tutustumiseen), mutta voin kyllä sanoa, että kovasti ja ystävällisesti yritimme ihmisille puhua, mutta hyvin tylyä oli vastaus ja yleinen ilmapiiri, eikä se johtunut siitä, että itse emme olisi yrittäneet.

        En ihan ymmärrä viestisi negatiivista sävyä. Miksi on niin vaikeaa hyväksyä, että vaikka ei olisikaan kuvaamasilainen juntti, ei välttämättä Prahassa viihdy ihmisten epäystävällisyyden takia?


      • seliseliä
        ei yksikään kirjoitti:

        En tiedä kannattaako tällaiseen viestiin edes vastata.
        Oikein hyvä kielitaito on kyllä hallussa enkä todellakaan ole millään tavalla kuvaamasilainen henkilö. Pidän kansainvälisestä ruuasta ja syön hyvin monipuolisesti kaikenlaista kasvisruokaa. Olen avoin paikalliselle kulttuurille enkä todellakaan käy missään etelänlomilla tekemässä suomalaisia asioita, koska sellainen matkailu ei kiinnosta yhtään.

        Matkaopas oli ja kävimme hyvin laajasti eri puolilla kaupunkia kiertelemässä metrolla & ratikoilla. Joten ei voi todellakaan sanoa, että olisimme pyörineet vain turistikohteissa.
        Siinä olet oikeassa, että ehkä olisi voinut etsiä etukäteen netin kautta tuttavia (lähdimme tosin varsin ex tempore matkalle, joten aikaa ei olisi mitenkään hirveästi ollut tutustumiseen), mutta voin kyllä sanoa, että kovasti ja ystävällisesti yritimme ihmisille puhua, mutta hyvin tylyä oli vastaus ja yleinen ilmapiiri, eikä se johtunut siitä, että itse emme olisi yrittäneet.

        En ihan ymmärrä viestisi negatiivista sävyä. Miksi on niin vaikeaa hyväksyä, että vaikka ei olisikaan kuvaamasilainen juntti, ei välttämättä Prahassa viihdy ihmisten epäystävällisyyden takia?

        Jos Prahan kaltaisessa kaupungissa et saa aikaasi kulumaan, niin miten saat sen kulumaan Tallinnassa tai Tukholmassa, joita tuolla alussa mainostit. Eiköhän kyse ole asenneviasta... tai jostain muusta korvien välissä.


    • värvienkolissa

      Jos Prahassa ei keksi muutamaksi päiväksi tekemistä, niin eiköhän vika ole itsellä korvien välissä. Meitä matkaajia on moneksi, mutta täytyy kyllä olla aika "alternatiivi", jos ei aikaansa saa siellä kulumaan. No, jos ei mikään kiinnosta, niin kannattaako yleensä lähteä matkalle?

      Prahan joulutorit rankattiin tänä jouluna aivan Euroopn kärkeen, oliskohan ollut 5. tai 6. sija. Helsinkiä ei listoilla näkynyt.
      Ja kuten tuossa mainittiin, ramppaamalla turistialueen katuja, et takuulla tapaa aitoja prahalaisia, etkä osu muihin kuin turistiravintoloihin.

      Mihin seuravaksi suuntaattekin, onnea matkaan ja avointa mieltä.

      • kaksi edellistä joulua

        viettänyt Prahassa perheeni kanssa ja olen kyllä ihan eri mieltä aloittajan kanssa. Kaupunki on kovin viihtyisä, erittäin jouluinen ja siisti. Minä olen onnistunut saamaan joka paikassa hyvää, ellen peräti erinomaista palvelua. Tuohon palvelun tasoon olen huomannut kummasti vaikuttavan sen oman käytöksen. Esimerkiksi, jos itse olisin tarjoilija ja siivoaisin vaikka aamiaispöytää, minusta olisi mukava kuulla asiakkaalta kiitos. Ei maksa mitään, mutta saa toisen hyvälle tuulelle.
        Sitten tuo väentungos... kannattaa ehkä harkita jotain erävaellusta jos turistimäärät alkavat vaivaamaan, se kun tuppaa olemaan ongelma esimerkiksi Keski-Euroopan pääkaupungeissa.
        Tietysti kaikki olemme yksilöitä ja kaikki ei tykkää kaikista, mutta mielestäni ei Prahaa voi aloittajan esimerkeistä yleistää.


      • käynyt...

        Prahan joulukuusi rankattiin maailamn toiseksi kauneimmaksi. ykkönen oli New York!
        Helsingissä ei ole joulutoria, tiedän, koska asun täällä. Tuomaantori on ennen joulua mutta sehän ei ole edes jouluna enää.
        Tuo haukkuja ei osaa varmaan mitään muuta kuin suomea, hakee kaljapaikkaa, muusta ei ymmärrä, asuu halvassa majoituksessa.


    • pasaati1

      Olemme käyneet pari kertaa,alkutalvesta(helmikuu) ja kesällä(heinäkuu).

      Epäystävällisyys,siihen en törmännyt kuin kerran,Petrinin kukkulan ns eiffelin tornin matkamuistomyymälässä(kioski).

      Kun opetteli muutaman sanan tsekiksi,huomenta,päivää,yms,niin sai paikallisilta iloisempaa ilmettä.

      Palvelu oli asiallista ja monissa ruoka/juoma paikoissa jopa erittäin hyvää.

      Ekalla reissulla pyörittiin ne ns pakolliset paikat,kaarlen silta jne.

      Toisella kerralla ei käyty varmaan kertaakaan aivan "ytimessä".

      Koitettiin vältellä turisteja,muutama korttelin väli kauemmaksi,pari kilometriä keskustasta poispäin ja jo väki vähenee.


      Likaisuus,tätä en ymmärrä,samanlaista kuin helsingissä,tosin juoppoja yms ei näkynyt,eikä känniääliötä.

    • zzzzzzzzzzzzzzzzzz

      Olen käynnyt Prahassa yksin ja porukalla, aina on löytynyt ohjelmaa. Matka mihin tahansa edellyttää jonkinmoisia esitietoja. Prahasta on monta hyvää opaskirjaa.

      Prahassa pitää uskaltaa mennä pois keskustan turistirysistä. Vinohradyn (TV tornin ympäristö)alueella on monia hauskoja kapakoita ja kahviloita.

      Majapaikkojen siisteys on suhteessa hintaan. Netistä löytää kohtuullisia majapaikkoja, vaatii vähän vaivaa.

      Tekniikan museo Letnan vuorella on OK, kuten monet muutkin museot sekä juutalainen museo alue ovat kohteita joita voi aina suositella.

      • aurinkomatkalainen

        Miksi pitää toista moittia jos rehellisesti kertoo että ei tykänny ko. paikasta. Eikä saanu aikaa kulumaan siellä. En ole Prahassa ollut, mutta tiiän omasta kokemuksesta että en sais aikaa siellä menemään minäkään. Jos menen Helsinkiin tai Tallinnaan, niin mitä siellä voi tehdä muuta kuin käydä baarissa ja kiertää kauppoja. Mukava tietenki kaljaa on juoda mutta pumpun päälle ottaa jos viikon putkeen vetää. Etelään kun menee on ainakin aurinkoa mitä voi ottaa. Kaupunkilomia en siis harrasta ja näin.


      • Hohho
        aurinkomatkalainen kirjoitti:

        Miksi pitää toista moittia jos rehellisesti kertoo että ei tykänny ko. paikasta. Eikä saanu aikaa kulumaan siellä. En ole Prahassa ollut, mutta tiiän omasta kokemuksesta että en sais aikaa siellä menemään minäkään. Jos menen Helsinkiin tai Tallinnaan, niin mitä siellä voi tehdä muuta kuin käydä baarissa ja kiertää kauppoja. Mukava tietenki kaljaa on juoda mutta pumpun päälle ottaa jos viikon putkeen vetää. Etelään kun menee on ainakin aurinkoa mitä voi ottaa. Kaupunkilomia en siis harrasta ja näin.

        Foorumit kun nyt ovat keskustelua varten ja jos nyt pikkasen lukee Suomi 24 Prahan foorumia niin 99% siellä käynneistä ovat tyytyväisiä taikka erittäin tyytyväisiä Prahaan.
        JOten en ymmärrä miksi sinä vastaat tähän kun sinulla ei ole edes kokemusta kaupungista.
        Itse asiassa kirjoituksesi oli säälittävä. Mutta nauti sinä auringosta lomallasi, se on myös ihan mukavaa viihdettä ja stimuloivaa


      • aurinkomakal
        Hohho kirjoitti:

        Foorumit kun nyt ovat keskustelua varten ja jos nyt pikkasen lukee Suomi 24 Prahan foorumia niin 99% siellä käynneistä ovat tyytyväisiä taikka erittäin tyytyväisiä Prahaan.
        JOten en ymmärrä miksi sinä vastaat tähän kun sinulla ei ole edes kokemusta kaupungista.
        Itse asiassa kirjoituksesi oli säälittävä. Mutta nauti sinä auringosta lomallasi, se on myös ihan mukavaa viihdettä ja stimuloivaa

        Oletko joku pollari vai? Mitä sinä sitten tänne kirjotat? Saako tänne kirjottaa vain Prahassa käyneet? Missä niin sanotaan? Minusta näyttää että on tänne kirjottanu semmosetki jotka matkaa on vasta miettimässä. Ja itse olet säälittävä nauta, se onkin muuten tosi, että naiset ovat parempia mualla kun täällä. Taianpa sittenki mennä sinne Prahaan. Hah!


      • turistico
        aurinkomakal kirjoitti:

        Oletko joku pollari vai? Mitä sinä sitten tänne kirjotat? Saako tänne kirjottaa vain Prahassa käyneet? Missä niin sanotaan? Minusta näyttää että on tänne kirjottanu semmosetki jotka matkaa on vasta miettimässä. Ja itse olet säälittävä nauta, se onkin muuten tosi, että naiset ovat parempia mualla kun täällä. Taianpa sittenki mennä sinne Prahaan. Hah!

        Kun nyt näitä viestiketjuja lukee niin täytyy itsekkin kommentoida että kannattaa lukea huolella se viesti minne vastaa. Kuten sinä nimimerk "aurinkimakal" et ole lukenut huolella viestiä johon olet vastannut. Suutuspäissään sitä kirjoittaa mitä vaan. Ja nimittely "naudaksi" on aika karkeaa varsinkin mikäli onkin "härkä" jota moitit.
        Ja mukavaa Prahan matkoja Teille


      • aurinkomatkalainen
        turistico kirjoitti:

        Kun nyt näitä viestiketjuja lukee niin täytyy itsekkin kommentoida että kannattaa lukea huolella se viesti minne vastaa. Kuten sinä nimimerk "aurinkimakal" et ole lukenut huolella viestiä johon olet vastannut. Suutuspäissään sitä kirjoittaa mitä vaan. Ja nimittely "naudaksi" on aika karkeaa varsinkin mikäli onkin "härkä" jota moitit.
        Ja mukavaa Prahan matkoja Teille

        Mitä sinä tänne kirjotat? Hä? Et takuulla ole käyny Prahassa sinäkään.
        Ja nauta voi olla molempi. Sekä lehmä että sonni.
        Et vissiin tienny.


      • Sinikkka R.
        aurinkomatkalainen kirjoitti:

        Mitä sinä tänne kirjotat? Hä? Et takuulla ole käyny Prahassa sinäkään.
        Ja nauta voi olla molempi. Sekä lehmä että sonni.
        Et vissiin tienny.

        Minä olen Prahassa käynyt. Oikein mukava kaupunki. Ei humalaisia kadulla kusemassa. Tykkään käydä toistekin.
        Missä sieltä löytyy se sonni ja lehmä, josta mainitsit?


      • riittää...
        Sinikkka R. kirjoitti:

        Minä olen Prahassa käynyt. Oikein mukava kaupunki. Ei humalaisia kadulla kusemassa. Tykkään käydä toistekin.
        Missä sieltä löytyy se sonni ja lehmä, josta mainitsit?

        Lehmiä sinne tuo jokainen Finnairin kone, joten kyllä siellä niitä on. Pidä vaan silmät auki.


      • Tuula
        riittää... kirjoitti:

        Lehmiä sinne tuo jokainen Finnairin kone, joten kyllä siellä niitä on. Pidä vaan silmät auki.

        Olen samaa mieltä tuosta epäystävällisyydestä.Enpä ole tympeämpiä ihmisiä tavannut kuin Pariisissa.Hymyt olivat todella kortilla ja ihan peruspalveluasenne täydellisesti hukassa.Eipä tuo lomamme pilannut, mutta harmitti kyllä päivittäin. Muuten ihan ok paikka vaikka seuraava matka suuntautuu kyllä täysin toisaalle.


    • i lova prague

      Näyttää että sinulle vain halpuus merkkaa jotain, kultuuri ei yhtään mitänä. kannattaa mennä lappiin patikoimaan keskelle erämaata.
      Toivottavasti kukaan ei usko että Tsekki ja Praha on noin ikävä. Praha on loistava kaupunki, nähtävää vaikka kuinka. Se on eurooppaa eli keski-Euroopan sydän.
      Prahan lentoasema on käytännöllisin ja hienoin mitä Euroopassa olen kokenut. Eli täyden kympin arvoinen kaupunki. Ihmiset fiksuja, sivistyneitä, puhuvat englantia palvelupaikoissa. Herra jestas jos hostelliin menee asumaan, ei ihme että leimaa koko kaupungin sen perusteella. Kunnon hotellissa täytyy asua, hostelleissahan toimii kaikki pääosin siten että itse kukin huolehtii siisteydestä itse.
      Voi jessus, joulun aikaan oli ihana liikkua joulutoreilla Prahassa, että kehtaakin verrata Helsingin surkeaan toriin!!
      Prahassa on joka päivä lukuisia konsertteja eri paikoissa, on myös ooppera. Tsekkihän on kuulu säveltäjien kaupunkina, Smetana jne.!
      Praha ei ole junttien kaupunki, menkää Tallinnaan vaan tai Venäjälle!!!

      • prague1

        Ihmiset fiksuja ja sivistyneitä, se on totta. Aivan jotakin muuta kuin tämänpäiväinen kirjoittaja kolmine viesteineen.


    • itkeäkö vai nauraa

      Prahassa niitä kahviloita vasta onkin ja hienoja. Sellaisia tuskin olet missään edes nähnyt, ABC ei ole kahvila. Siisitä siellä on, meidän seurue ihaili kuinka siistiä oli kaikkialla, ei roskan roskaa. Nuoriso ei heittele mäkkärin papruja sinne tänne. Parasta on eteti aloittaja lähde Suomesta koskaan minnekään , korkeintaan Tallinnaan.
      Eikö historiaa opetetakaan kaikille? Peruskoulusta en tiedä mutta jso on asioista kiinnostunut ,lukee jotain.

      • hellanlettas

        Jos on noin kova tarve olla äänessä että on pakko vastata kolme vuotta vanhaan ketjuun niin olisiko ollut järkevämpää aloittaa ihan uusi ketju.


    • prahassa

      Jos kaipaa paikallisiin tutustumista, kannattaa liittyä Couchsurfingiin (www.couchsurfing.org) ja etsiä sitä kautta juhlia, tapahtumia jne. Tai vain vierailla paikallisen luona kylässä. :) Kesällä, joulun aikaan ja pääsiäisenä on Prahassa toki ruuhkaa, mutta kyllä sitä aina sekaan mahtuu. Kannattaa käydä Vysehradin kukkulalla, farmers marketilla ostamassa lähialueen viljelijöiden juustoja, leipiä, hedelmiä yms (www.farmarsketrziste.cz), teatterissa (http://prague.tv/prague/arts/theatres)
      Ja "alternatiiveille" ihmisille, miksei toki muillekin, suosittelen Zelena mapaa eli vihreää karttaa, johon on listattu kaupungin kasvisravintolat, pyörätiet, puistot, savuttomat kahvilat jne. http://zelenamapa.cz/

      • 22

        Tässä englanniksi rakentuva sivu (spottedbylocals), jossa vinkataan uusista kiinnostavista kohteista, ravintoloista, gallerioista jne. Kävimme viikonloppuna muutamissa paikoissa ja ensi kerralla muutamassa lisää:
        http://www.spottedbylocals.com/prague/map/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7185
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4202
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2105
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2029
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1649
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe