Pop3 ja USB-tikkuliittymät

Wanha varis kyseleväinen

Kyselen tässä itseni ja ystäväni puolesta.
Itselläni on Welhon liittymä, joka on alkanut pätkiä todella pahasti elokuusta alkaen. Modeeminvaihto ei auttanut, eikä nopeudennosto.
Kaverilla taas Sonera lähetti kirjeen, että hinnat nousevat 13 euroa, kun lakkauttavat kaikki alle 2MB liittymät.

Kaveri käyttää nettiä vain sähköposteihin (hänellä on elämää tietokoneen ulkopuolella:-) ja minä taas katselen paljonkin videoita youtuben avulla, sekä seurailen erilaisia sarjoja erilaisten verkkopalveluiden kautta. Käytän myös pop3-sähköpostia outlook expressin avulla (olen kokeillut kaikki muut, mutta tämä on helpoin käyttää tällä hetkellä, otan tietoisen mikkosoftariskin ja olen käyttänyt nettiä vuodesta 1988, kun ikääkin on jo 38).

Ongelma: ajateltiin vaihtaa Soneran liikkuvaan nettiin, jolloin kävikin ilmi, että minkäänlaista pop3-tukea ei enää heru. Eli s-postit pitää tulevaisuudessa lukea verkossa!
Mitenkäs muilla? Onko meille vanhoille variksille enää toivoa? Ajattelimme molemmat hankkia usb-tikkuliittymän, kun se on vaivaton, kannettava vie vähemmän virtaa kuin pöytäkone eikä hurise jatkuvasti (itse kootussa pöytäkoneessa on 3 äänekästä tuuletinta, alkaa hävettää jo ekologisten syiden takia:-).

Millaiset liikkuvat laajakaistat vielä antavat tukea ihmisille, jotka käyttävät sähköpostia paljon (erilaiset s-postilistat, keskustelut niiden kautta ja privaviestit atlantin taa)?
Jos alkaa näyttää siltä, että sellaisia liittymätyyppejä ei olekaan, jotka tukevat pop3-toimintaa, pitänee laittaa harkintaan.

7

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen melko

      wanha varis, ikää jo liki 60.
      Minä puolestani olen todennut selainkäyttöiset
      weppipostilaatikot kaikkein kätevimmäksi.
      Ei tarvita mitään erillistä ohjelmaa, www-selain
      riittää.
      Postinsa voi lukea ja kirjoittaa missä tahansa pääsee
      netin ääreen, kirjastossa, nettikahvilassa missä
      kulloinkin sattuu maailmalla kulkemaan.
      Jopa edistyneemmällä kännykällä toimii.
      Ja kuitenkin ne voi sitten kotikoneelle päästyä
      helpolla "imaista" omalle koneelle turvaan
      (itse käytän tähän talletukseen ThunderBirdiä).

      Mitä niin ihmeen erikoista siinä pop3:ssa on että
      se on sitten niin välttämätön?

      • Mäkkihöperö

        POP3 oli hyödyllinen alkuaikoina, kun käytössä oli yhteysaikalaskutus ja hitaat modeemit, jolloin yhteys otettiin vain valmiiksikirjoitettujen viestien lähettämiseen ja saapuneiden imaisemiseen omalle koneelle.
        Nykyisin kun on käytöstä riippumaton kuukausilaskutus nopeilla yhteyksillä, niin tuo etu on menettänyt merkityksensä.
        Eudoraa olen toki käyttänyt yli 17 vuotta, mutta Ulkoluukkuun (≈Outlook) en ole näppejäni tahrinut ;-)


      • wanhat warikset

        Olen vanhanaikainen, haluan s-postit kiintolevylleni ja otan kansiosta varmuuskopion kerran kuukaudessa. Sähköpostit ovat tallessa arkistoituna vuodesta 1989.
        Tahdon myös lukukuittauksen, kun lähetän viestejä ulos. Käsittääkseni muut protokollat eivät tue lukukuittauksia enkä ole törmännyt webmailisoftaan, jossa tämä mahdollisuus on (edesmennyttä surfeuta lukuunottamatta ja tämä käytöstäni poistuva welhon softa).

        Minulla on yksistään gmailin verkkosovelluksessa tallessa 2 gigaa viestejä kolmen vuoden ajalta.
        Saunalahdella aika paljon myös, lomien ajalta. Ne yleensä tyhjennän heti kun palaan kotiin. Gmailissa tallennan kopion viesteistä, vaikka lataan ne koneelleni.

        Ainakin aikoinaan koin imapin hankalaksi käyttää, eikä se toiminut ainakaan silloisiin tarkoituksiini. Toki tästä on aikaa, ja yritin käyttää imapia yahoon ja luukun kanssa sekä silloisten yliopistotunnusten kanssa.


      • olen melko
        wanhat warikset kirjoitti:

        Olen vanhanaikainen, haluan s-postit kiintolevylleni ja otan kansiosta varmuuskopion kerran kuukaudessa. Sähköpostit ovat tallessa arkistoituna vuodesta 1989.
        Tahdon myös lukukuittauksen, kun lähetän viestejä ulos. Käsittääkseni muut protokollat eivät tue lukukuittauksia enkä ole törmännyt webmailisoftaan, jossa tämä mahdollisuus on (edesmennyttä surfeuta lukuunottamatta ja tämä käytöstäni poistuva welhon softa).

        Minulla on yksistään gmailin verkkosovelluksessa tallessa 2 gigaa viestejä kolmen vuoden ajalta.
        Saunalahdella aika paljon myös, lomien ajalta. Ne yleensä tyhjennän heti kun palaan kotiin. Gmailissa tallennan kopion viesteistä, vaikka lataan ne koneelleni.

        Ainakin aikoinaan koin imapin hankalaksi käyttää, eikä se toiminut ainakaan silloisiin tarkoituksiini. Toki tästä on aikaa, ja yritin käyttää imapia yahoon ja luukun kanssa sekä silloisten yliopistotunnusten kanssa.

        >"Sähköpostit ovat tallessa arkistoituna vuodesta 1989."

        Aika paljon mennyt aikaa tähän, vaikka kuinka olisit
        homman automatisoinut?
        Oletko montakin kertaa tarvinnut vuosien takaisia
        posteja ja onko sinulla niin helpot systeemit että
        löydät nopeasti jotakin.
        Eli onko maksanut vaivan?
        Itse olen jo vuosien kuluessa oppinut että ehkä joka
        sadas posti on tallettamisen arvoinen ja suurinpiirtein sen verran tallennan.

        Minusta tuntuu että nykynuoriso on oivaltanut
        jotain; sähköposti on aika pitkälti
        "käytä, unhoita ja heitä pois" -väline.
        Ei taida monikaan alle 20-kymppinen vaivautua
        tallentelemaan mitään.

        >"Tahdon myös lukukuittauksen,"
        Miksi ihmeessä, varsinkin kun vastaaja yhä useammin
        on botti?
        Pyytää vaan vastaanottajaa vastaamaan niin saa
        paljon luotettavampaa tietoa.


      • Mihin lähettää
        olen melko kirjoitti:

        >"Sähköpostit ovat tallessa arkistoituna vuodesta 1989."

        Aika paljon mennyt aikaa tähän, vaikka kuinka olisit
        homman automatisoinut?
        Oletko montakin kertaa tarvinnut vuosien takaisia
        posteja ja onko sinulla niin helpot systeemit että
        löydät nopeasti jotakin.
        Eli onko maksanut vaivan?
        Itse olen jo vuosien kuluessa oppinut että ehkä joka
        sadas posti on tallettamisen arvoinen ja suurinpiirtein sen verran tallennan.

        Minusta tuntuu että nykynuoriso on oivaltanut
        jotain; sähköposti on aika pitkälti
        "käytä, unhoita ja heitä pois" -väline.
        Ei taida monikaan alle 20-kymppinen vaivautua
        tallentelemaan mitään.

        >"Tahdon myös lukukuittauksen,"
        Miksi ihmeessä, varsinkin kun vastaaja yhä useammin
        on botti?
        Pyytää vaan vastaanottajaa vastaamaan niin saa
        paljon luotettavampaa tietoa.

        Kuittaus ei ole luotettava, koska sen voi estää, mutta kuitenkin on kiva nähdä, että joku on lähetyksen avannnut. Muuten mahdollinen vastaus tulee muuten vasta seuraavana jouluna.
        Ei edes tutut vastaa muuta kuin silloin, jos niillä on jokin ongelma kysyttävänä.
        Saamaton vastaus on vielä epäluotettavampi kuin kuin automaattinen vastaus.


      • wanha waris vieläkin
        olen melko kirjoitti:

        >"Sähköpostit ovat tallessa arkistoituna vuodesta 1989."

        Aika paljon mennyt aikaa tähän, vaikka kuinka olisit
        homman automatisoinut?
        Oletko montakin kertaa tarvinnut vuosien takaisia
        posteja ja onko sinulla niin helpot systeemit että
        löydät nopeasti jotakin.
        Eli onko maksanut vaivan?
        Itse olen jo vuosien kuluessa oppinut että ehkä joka
        sadas posti on tallettamisen arvoinen ja suurinpiirtein sen verran tallennan.

        Minusta tuntuu että nykynuoriso on oivaltanut
        jotain; sähköposti on aika pitkälti
        "käytä, unhoita ja heitä pois" -väline.
        Ei taida monikaan alle 20-kymppinen vaivautua
        tallentelemaan mitään.

        >"Tahdon myös lukukuittauksen,"
        Miksi ihmeessä, varsinkin kun vastaaja yhä useammin
        on botti?
        Pyytää vaan vastaanottajaa vastaamaan niin saa
        paljon luotettavampaa tietoa.

        Lueskelen aina välillä s-posteja, varsinkin niitä ystävien kesken vaihdettuja "tilityksiä", siis sellaisia useamman sivun mittaisia viestejä.
        Me kirjoittelemme vieläkin sivutolkulla toisillemme, ehkä siksi, että elämä on kuljettanut rapakon taa ja pientuloinen akateeminen pätkätyöläinen ei paljon soittele. Skype on ihan kiva, mutta s-posti kivempi, ehtii syventyä!
        Tallennan myös tärkeitä viestejä sukututkimukseen, erääseen harrastukseen ja ammattiin liittyen. Myös pari yhteisöä, joihin kuulun, käy yhä aktiivista ja hyvin kiivastakin keskustelua nimenomaan sähköpostilistan välityksellä. Tänne lähetellään myös tärkeät tiedot muista tutuista.
        Mutta, jään tutkailemaan, onko mahdollista ladata jonkun tikkuliittymän avulla saunalahden, gmailin ja yhden muun liittymän mailit outolook expressiin. Tahdon myös lähettää viestejä nimenomaan outlook expressin välityksellä välillä, joten lähtevän postin palvelin pitää olla!
        Olen ottanut käyttöön äärimmäisen tehokkaan saapuneen postin lajittelun sekä aihepiireittäin että tunnuksittain, eli posti menee automaattisesti 20 eri kansioon aihepiireittäin ja listoittain sekä "sukulaiset" läheiset ystävät yms kansioihin...
        Meitä on moneen junaan, minä olen s-postijunassa.
        Käytän toki facebookin, tagged, friendster, myspace yms yms s-postisovelluksiakin, mutta eniten pidän oikeasta s-postista.


      • olen melko
        wanha waris vieläkin kirjoitti:

        Lueskelen aina välillä s-posteja, varsinkin niitä ystävien kesken vaihdettuja "tilityksiä", siis sellaisia useamman sivun mittaisia viestejä.
        Me kirjoittelemme vieläkin sivutolkulla toisillemme, ehkä siksi, että elämä on kuljettanut rapakon taa ja pientuloinen akateeminen pätkätyöläinen ei paljon soittele. Skype on ihan kiva, mutta s-posti kivempi, ehtii syventyä!
        Tallennan myös tärkeitä viestejä sukututkimukseen, erääseen harrastukseen ja ammattiin liittyen. Myös pari yhteisöä, joihin kuulun, käy yhä aktiivista ja hyvin kiivastakin keskustelua nimenomaan sähköpostilistan välityksellä. Tänne lähetellään myös tärkeät tiedot muista tutuista.
        Mutta, jään tutkailemaan, onko mahdollista ladata jonkun tikkuliittymän avulla saunalahden, gmailin ja yhden muun liittymän mailit outolook expressiin. Tahdon myös lähettää viestejä nimenomaan outlook expressin välityksellä välillä, joten lähtevän postin palvelin pitää olla!
        Olen ottanut käyttöön äärimmäisen tehokkaan saapuneen postin lajittelun sekä aihepiireittäin että tunnuksittain, eli posti menee automaattisesti 20 eri kansioon aihepiireittäin ja listoittain sekä "sukulaiset" läheiset ystävät yms kansioihin...
        Meitä on moneen junaan, minä olen s-postijunassa.
        Käytän toki facebookin, tagged, friendster, myspace yms yms s-postisovelluksiakin, mutta eniten pidän oikeasta s-postista.

        ymmärrän kyllä.
        Kait sinulla sentään on nuo outlook expressiin
        tulleet/menneet postit sentään tallella jossain muussakin
        muodossa kuin outlookin omassa tietokantamuodossa?

        Meinaan, kun MicroSoft äkkiä päättää muuttaa tiedostomuotoa
        niin saattaa tulla kylmät.
        Tällaistakin on sattunut.

        Puhdas tekstimuoto on paras, sitä pystyy kaikki
        nykyiset käyttikset lukemaan ja veikkaan että
        hyvin pitkälle myös tulevaisuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe