valmet 1203 mielipiteitä

vanhat kunniaan

Tuossa törmäsin konedata.net -sivua lukiessani tuohon vanhaan Valmetin malliin. Itselleni ei ole koskaan tullut tuota mallia vastaan. Oliko se mimmoinen järkäle työhommissa?

19

10421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kullervo Kovakanki

      ..ainakin se on comprex ahdettu kone. Eli vääntöö piisaa heti alakierroksilta asti.

      • vanhat kunniaan

        Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?


      • valmet1
        vanhat kunniaan kirjoitti:

        Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?

        Luja traktori osta pois.


      • Kullervo Kovakanki
        vanhat kunniaan kirjoitti:

        Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?

        ...mutta alakierroksilla sellaasta jämerää narinaa pikemminkin. Ne Holsetin isokokoiset solmut päästi ensimmääsis turbo Valmetiis sellaisen mukavan moukaasun kun himmas jalakaa kaasulta.


      • vanhat kunniaan
        Kullervo Kovakanki kirjoitti:

        ...mutta alakierroksilla sellaasta jämerää narinaa pikemminkin. Ne Holsetin isokokoiset solmut päästi ensimmääsis turbo Valmetiis sellaisen mukavan moukaasun kun himmas jalakaa kaasulta.

        Joo sen moukaisun minä muistan ja sitten käyntiäänessä oli semmonen jännä "kiritys". Eikös tuota Holsetin turboa ollut jo 803:ssa?


      • Kullervo Kovakanki
        vanhat kunniaan kirjoitti:

        Joo sen moukaisun minä muistan ja sitten käyntiäänessä oli semmonen jännä "kiritys". Eikös tuota Holsetin turboa ollut jo 803:ssa?

        En nyt sitten muista millainen oli 803:sen solmu kun ei ollut sellaista vehjettä koskaan. Eikä tullut pellin alle koskaan katsottua vaikka olisi ollut tilaisuuskin.Mutta ainakin 602/604 olivat Holseteilla varustettuja, niitä turboja jotka moukaasi.Laitoon sellaasen motin V-500:seen ja on mukava kuunnella Holsetin ääntä. Mutta 05-sarjalaisissa käytettiin jo Switzerin turboja,ainakin osassa mallistoa, ja ne oli jo sellaisia "sirkuttajia",pieni äänisiä ja kokoisia.


      • vihellystä
        Kullervo Kovakanki kirjoitti:

        ...mutta alakierroksilla sellaasta jämerää narinaa pikemminkin. Ne Holsetin isokokoiset solmut päästi ensimmääsis turbo Valmetiis sellaisen mukavan moukaasun kun himmas jalakaa kaasulta.

        Koska 1203:ssa Valmetissa ei ole turboa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo . Vaan on mekaaninen, tässä tapauksessa comprex ahdin: http://www.autowiki.fi/index.php/Comprex-ahdin . Saattaa olla Holsetinkin tekemä, mutta ns. solmu se ei ole. Joten se niistä "moukaasuista".


      • ei mekaaninen ahdin
        vihellystä kirjoitti:

        Koska 1203:ssa Valmetissa ei ole turboa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo . Vaan on mekaaninen, tässä tapauksessa comprex ahdin: http://www.autowiki.fi/index.php/Comprex-ahdin . Saattaa olla Holsetinkin tekemä, mutta ns. solmu se ei ole. Joten se niistä "moukaasuista".

        Comprex on pakokaasuahdin siinä missä turbo. Siis ahtoenergia otetaan pakokaasusta, mikä tiputtaa polttoaineenkulutusta. Comprexissa hihnaveto on vain siksi, että Comprexin rummun solastot osuvat oikeille kohdille imu- ja pakopuolilla eri kierrosluvuilla.

        Mekaanisissa ahtimissa (Rootsit ym. kompressorit) ahtoenergia otetaan moottorista mekaanisesti. Koska polttoainetalous ei ole niin hyvä kuin pakokaasuahtimissa, niitä ei nykyajan ammattivehkeissä juuri käytetä.

        Comprex oli tosi hyvä keksintö koska kone väänsi matalalla ja ahtopaineen nosto oli erittäin pieniviiveinen. Mutta kalliimpi kuin turbo minkä vuoksi Comprex ei tullut valtaratkaisuksi markkinoille.


      • nimitystä
        ei mekaaninen ahdin kirjoitti:

        Comprex on pakokaasuahdin siinä missä turbo. Siis ahtoenergia otetaan pakokaasusta, mikä tiputtaa polttoaineenkulutusta. Comprexissa hihnaveto on vain siksi, että Comprexin rummun solastot osuvat oikeille kohdille imu- ja pakopuolilla eri kierrosluvuilla.

        Mekaanisissa ahtimissa (Rootsit ym. kompressorit) ahtoenergia otetaan moottorista mekaanisesti. Koska polttoainetalous ei ole niin hyvä kuin pakokaasuahtimissa, niitä ei nykyajan ammattivehkeissä juuri käytetä.

        Comprex oli tosi hyvä keksintö koska kone väänsi matalalla ja ahtopaineen nosto oli erittäin pieniviiveinen. Mutta kalliimpi kuin turbo minkä vuoksi Comprex ei tullut valtaratkaisuksi markkinoille.

        vastapaineahdin, vai muistelenko väärin sotkien johonkin muuhun. Toimintaperiaatehan tais olla, että pakokaasu työnsi edellään solassa olevan puhtaan ilman imuputkeen ja rummun pyörähtäessä solan pakokaasu ohjautui pakoputkeen. Toisesta päästä solaan siirtyi taasen puhdasta ilmaa, ja taas pyörähdyksen jälkeen pakokaasu pääsi solaan työntämään puhdasta ilmaa imuputkeen.


      • valmetissa
        vanhat kunniaan kirjoitti:

        Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?

        Samaa mottia käytettiin myös jossain valmetin metsäkoneissä 80 luvulla


      • taisi olla
        valmetissa kirjoitti:

        Samaa mottia käytettiin myös jossain valmetin metsäkoneissä 80 luvulla

        Tuo Valmetin metsäkone taisi olla Jehu. Ne vislasivat kovasti. Meillä oli intissä pari kappaletta Jehuja.


    • volvo 814 tilalle.

      Tommoisella jossa oli myös kuormain jokin valtra tai james
      numero oli 81 J kone oli kärryn vedossa voimaa oli sen ajan
      taepeisiin mutta vaihteisto ei tahtonut kestää .
      Käynti ääni rupesi vain pitemmän ajan kuluessa vit.... .

    • valmetissa

      Jos hyväkuntosen löydät niin osta pois. Moottoriltaan hakkaa monet uudemmat ja isommat koneet. Onhan se melkonen järkäle, mut harvemmin tän kokoluokan koneilla ihan pihahommia tehdään. On enemmänkin semmonen vetokone.

      Vaihteiston saa rikki rajulla käytöllä, yleensä vikaantuminen johtuu kytkimen väärästä säädöstä. Kytkin ei sit irrota ihan kunnolla ja synkrot joutuu lujille, tää sitten rikkoo aikaa myöten koko loodan. Sitä kytkintä pitää viittii säätää tarpeeks usein.

      • olen huomannut...

        Vaihteisto hajoo tosi helposti kuormautosta tehdyn
        maansiirto kärryn vedossa .
        Muuten suht asiallinen kone ikä luokassaan .


      • ei hajoa
        olen huomannut... kirjoitti:

        Vaihteisto hajoo tosi helposti kuormautosta tehdyn
        maansiirto kärryn vedossa .
        Muuten suht asiallinen kone ikä luokassaan .

        Ei se laatikko kovasta väännöstä hajoa, vetotyössä ei sitä rikki saa.

        Sul ei ole ollut kytkin säädöissään, se käyttömekanismi kun on se heikoin lenkki koko voimansiirrossa. Kytkin ei irrota kunnolla, nopeita vaihteenvaihtoja, sykrojen ylikuormittuminen, rusahtelu, laakeroinnin pettäminen. Näin sen loota rikki saa, ei väännöllä.


      • Kullervo Kovakanki
        ei hajoa kirjoitti:

        Ei se laatikko kovasta väännöstä hajoa, vetotyössä ei sitä rikki saa.

        Sul ei ole ollut kytkin säädöissään, se käyttömekanismi kun on se heikoin lenkki koko voimansiirrossa. Kytkin ei irrota kunnolla, nopeita vaihteenvaihtoja, sykrojen ylikuormittuminen, rusahtelu, laakeroinnin pettäminen. Näin sen loota rikki saa, ei väännöllä.

        Eli kytkin alimitoitettu? Ainakin 903 oli kytkimeltään alimitoitettu. Ne joilla oli etukuormain koneena 903:n ,joutuivat tekemään usein kytkinremppaa.


      • iso kytkin
        Kullervo Kovakanki kirjoitti:

        Eli kytkin alimitoitettu? Ainakin 903 oli kytkimeltään alimitoitettu. Ne joilla oli etukuormain koneena 903:n ,joutuivat tekemään usein kytkinremppaa.

        Ei se kytkin alimitoitettu oo, Vapo mallin jäykkä asetelma kuluttaa kytkimen siirtomekanismia nopsaan. 903 on eri kytkin ja voimansiirto kauttaaltaan.

        Onkelma on siinä kytkimen käyttölaitteessa, se on tarkka säädölleen. Työliike on tosi lyhyt, vaikka polin tekee pitkän liikkeen. Sit kun kytkin ei irrota kunnolla, laatikko särkyy. Joihinkin malleihin on vaihettu se uudemman mallin mekaaninen käyttölaitteisto jolloin kytkimen irrotusongelma poistuu ja laatikko ei kärsi huonosta irrotuksesta. Ainakin Ylivieskan Valtralla näitä päivityspaketteja on asennettu.


    • Maller

      Kovia koneita on nää 1103 1203 Valmetit. Tahtovat olla vaan niin kovin kysyttyjä, ettei niitä juurkaan oo liikkeissä tarjolla.

      Hyväkuntosen jos löydät nii kannatta ostaa. Pieksee monen uudemman koneen ja järkäleenä sopii hyvin koviin vetotöihin. Vahva nostolaite, hyvä vaihteisto ja ennenkaikkea moottoriominaisuudet hyvät. Miinuksena nelikon kankeus, hydrauliikan 40 litran tuotto ja suuri omapaino.

      • vanhat kunniaan

        No eikös se siitä parannu, kun pistää isomman pumpun kupeeseen?

        Miksi muuten näitä vanhoja isoja nelikko-Valmetteja näy vetokisoissa??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7480
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2933
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      192
      2343
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1753
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      165
      1712
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1396
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1251
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe