Tuossa törmäsin konedata.net -sivua lukiessani tuohon vanhaan Valmetin malliin. Itselleni ei ole koskaan tullut tuota mallia vastaan. Oliko se mimmoinen järkäle työhommissa?
valmet 1203 mielipiteitä
19
10359
Vastaukset
- Kullervo Kovakanki
..ainakin se on comprex ahdettu kone. Eli vääntöö piisaa heti alakierroksilta asti.
- vanhat kunniaan
Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?
- valmet1
vanhat kunniaan kirjoitti:
Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?
Luja traktori osta pois.
- Kullervo Kovakanki
vanhat kunniaan kirjoitti:
Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?
...mutta alakierroksilla sellaasta jämerää narinaa pikemminkin. Ne Holsetin isokokoiset solmut päästi ensimmääsis turbo Valmetiis sellaisen mukavan moukaasun kun himmas jalakaa kaasulta.
- vanhat kunniaan
Kullervo Kovakanki kirjoitti:
...mutta alakierroksilla sellaasta jämerää narinaa pikemminkin. Ne Holsetin isokokoiset solmut päästi ensimmääsis turbo Valmetiis sellaisen mukavan moukaasun kun himmas jalakaa kaasulta.
Joo sen moukaisun minä muistan ja sitten käyntiäänessä oli semmonen jännä "kiritys". Eikös tuota Holsetin turboa ollut jo 803:ssa?
- Kullervo Kovakanki
vanhat kunniaan kirjoitti:
Joo sen moukaisun minä muistan ja sitten käyntiäänessä oli semmonen jännä "kiritys". Eikös tuota Holsetin turboa ollut jo 803:ssa?
En nyt sitten muista millainen oli 803:sen solmu kun ei ollut sellaista vehjettä koskaan. Eikä tullut pellin alle koskaan katsottua vaikka olisi ollut tilaisuuskin.Mutta ainakin 602/604 olivat Holseteilla varustettuja, niitä turboja jotka moukaasi.Laitoon sellaasen motin V-500:seen ja on mukava kuunnella Holsetin ääntä. Mutta 05-sarjalaisissa käytettiin jo Switzerin turboja,ainakin osassa mallistoa, ja ne oli jo sellaisia "sirkuttajia",pieni äänisiä ja kokoisia.
- vihellystä
Kullervo Kovakanki kirjoitti:
...mutta alakierroksilla sellaasta jämerää narinaa pikemminkin. Ne Holsetin isokokoiset solmut päästi ensimmääsis turbo Valmetiis sellaisen mukavan moukaasun kun himmas jalakaa kaasulta.
Koska 1203:ssa Valmetissa ei ole turboa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo . Vaan on mekaaninen, tässä tapauksessa comprex ahdin: http://www.autowiki.fi/index.php/Comprex-ahdin . Saattaa olla Holsetinkin tekemä, mutta ns. solmu se ei ole. Joten se niistä "moukaasuista".
- ei mekaaninen ahdin
vihellystä kirjoitti:
Koska 1203:ssa Valmetissa ei ole turboa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo . Vaan on mekaaninen, tässä tapauksessa comprex ahdin: http://www.autowiki.fi/index.php/Comprex-ahdin . Saattaa olla Holsetinkin tekemä, mutta ns. solmu se ei ole. Joten se niistä "moukaasuista".
Comprex on pakokaasuahdin siinä missä turbo. Siis ahtoenergia otetaan pakokaasusta, mikä tiputtaa polttoaineenkulutusta. Comprexissa hihnaveto on vain siksi, että Comprexin rummun solastot osuvat oikeille kohdille imu- ja pakopuolilla eri kierrosluvuilla.
Mekaanisissa ahtimissa (Rootsit ym. kompressorit) ahtoenergia otetaan moottorista mekaanisesti. Koska polttoainetalous ei ole niin hyvä kuin pakokaasuahtimissa, niitä ei nykyajan ammattivehkeissä juuri käytetä.
Comprex oli tosi hyvä keksintö koska kone väänsi matalalla ja ahtopaineen nosto oli erittäin pieniviiveinen. Mutta kalliimpi kuin turbo minkä vuoksi Comprex ei tullut valtaratkaisuksi markkinoille. - nimitystä
ei mekaaninen ahdin kirjoitti:
Comprex on pakokaasuahdin siinä missä turbo. Siis ahtoenergia otetaan pakokaasusta, mikä tiputtaa polttoaineenkulutusta. Comprexissa hihnaveto on vain siksi, että Comprexin rummun solastot osuvat oikeille kohdille imu- ja pakopuolilla eri kierrosluvuilla.
Mekaanisissa ahtimissa (Rootsit ym. kompressorit) ahtoenergia otetaan moottorista mekaanisesti. Koska polttoainetalous ei ole niin hyvä kuin pakokaasuahtimissa, niitä ei nykyajan ammattivehkeissä juuri käytetä.
Comprex oli tosi hyvä keksintö koska kone väänsi matalalla ja ahtopaineen nosto oli erittäin pieniviiveinen. Mutta kalliimpi kuin turbo minkä vuoksi Comprex ei tullut valtaratkaisuksi markkinoille.vastapaineahdin, vai muistelenko väärin sotkien johonkin muuhun. Toimintaperiaatehan tais olla, että pakokaasu työnsi edellään solassa olevan puhtaan ilman imuputkeen ja rummun pyörähtäessä solan pakokaasu ohjautui pakoputkeen. Toisesta päästä solaan siirtyi taasen puhdasta ilmaa, ja taas pyörähdyksen jälkeen pakokaasu pääsi solaan työntämään puhdasta ilmaa imuputkeen.
- valmetissa
vanhat kunniaan kirjoitti:
Sekös se piti semmosta erikoista vihellystä?
Samaa mottia käytettiin myös jossain valmetin metsäkoneissä 80 luvulla
- taisi olla
valmetissa kirjoitti:
Samaa mottia käytettiin myös jossain valmetin metsäkoneissä 80 luvulla
Tuo Valmetin metsäkone taisi olla Jehu. Ne vislasivat kovasti. Meillä oli intissä pari kappaletta Jehuja.
- volvo 814 tilalle.
Tommoisella jossa oli myös kuormain jokin valtra tai james
numero oli 81 J kone oli kärryn vedossa voimaa oli sen ajan
taepeisiin mutta vaihteisto ei tahtonut kestää .
Käynti ääni rupesi vain pitemmän ajan kuluessa vit.... . - valmetissa
Jos hyväkuntosen löydät niin osta pois. Moottoriltaan hakkaa monet uudemmat ja isommat koneet. Onhan se melkonen järkäle, mut harvemmin tän kokoluokan koneilla ihan pihahommia tehdään. On enemmänkin semmonen vetokone.
Vaihteiston saa rikki rajulla käytöllä, yleensä vikaantuminen johtuu kytkimen väärästä säädöstä. Kytkin ei sit irrota ihan kunnolla ja synkrot joutuu lujille, tää sitten rikkoo aikaa myöten koko loodan. Sitä kytkintä pitää viittii säätää tarpeeks usein.- olen huomannut...
Vaihteisto hajoo tosi helposti kuormautosta tehdyn
maansiirto kärryn vedossa .
Muuten suht asiallinen kone ikä luokassaan . - ei hajoa
olen huomannut... kirjoitti:
Vaihteisto hajoo tosi helposti kuormautosta tehdyn
maansiirto kärryn vedossa .
Muuten suht asiallinen kone ikä luokassaan .Ei se laatikko kovasta väännöstä hajoa, vetotyössä ei sitä rikki saa.
Sul ei ole ollut kytkin säädöissään, se käyttömekanismi kun on se heikoin lenkki koko voimansiirrossa. Kytkin ei irrota kunnolla, nopeita vaihteenvaihtoja, sykrojen ylikuormittuminen, rusahtelu, laakeroinnin pettäminen. Näin sen loota rikki saa, ei väännöllä. - Kullervo Kovakanki
ei hajoa kirjoitti:
Ei se laatikko kovasta väännöstä hajoa, vetotyössä ei sitä rikki saa.
Sul ei ole ollut kytkin säädöissään, se käyttömekanismi kun on se heikoin lenkki koko voimansiirrossa. Kytkin ei irrota kunnolla, nopeita vaihteenvaihtoja, sykrojen ylikuormittuminen, rusahtelu, laakeroinnin pettäminen. Näin sen loota rikki saa, ei väännöllä.Eli kytkin alimitoitettu? Ainakin 903 oli kytkimeltään alimitoitettu. Ne joilla oli etukuormain koneena 903:n ,joutuivat tekemään usein kytkinremppaa.
- iso kytkin
Kullervo Kovakanki kirjoitti:
Eli kytkin alimitoitettu? Ainakin 903 oli kytkimeltään alimitoitettu. Ne joilla oli etukuormain koneena 903:n ,joutuivat tekemään usein kytkinremppaa.
Ei se kytkin alimitoitettu oo, Vapo mallin jäykkä asetelma kuluttaa kytkimen siirtomekanismia nopsaan. 903 on eri kytkin ja voimansiirto kauttaaltaan.
Onkelma on siinä kytkimen käyttölaitteessa, se on tarkka säädölleen. Työliike on tosi lyhyt, vaikka polin tekee pitkän liikkeen. Sit kun kytkin ei irrota kunnolla, laatikko särkyy. Joihinkin malleihin on vaihettu se uudemman mallin mekaaninen käyttölaitteisto jolloin kytkimen irrotusongelma poistuu ja laatikko ei kärsi huonosta irrotuksesta. Ainakin Ylivieskan Valtralla näitä päivityspaketteja on asennettu.
- Maller
Kovia koneita on nää 1103 1203 Valmetit. Tahtovat olla vaan niin kovin kysyttyjä, ettei niitä juurkaan oo liikkeissä tarjolla.
Hyväkuntosen jos löydät nii kannatta ostaa. Pieksee monen uudemman koneen ja järkäleenä sopii hyvin koviin vetotöihin. Vahva nostolaite, hyvä vaihteisto ja ennenkaikkea moottoriominaisuudet hyvät. Miinuksena nelikon kankeus, hydrauliikan 40 litran tuotto ja suuri omapaino.- vanhat kunniaan
No eikös se siitä parannu, kun pistää isomman pumpun kupeeseen?
Miksi muuten näitä vanhoja isoja nelikko-Valmetteja näy vetokisoissa??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779