Moi,
Voiko pitää paikkaansa että esim www.dealextreme.com :sta nuo pienet taskulamput ovat tehokkaampia kuin minun nykyinen:
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=381&nimi=Mag-Lite Mag-Lite 6D . Esim dealextremistä http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15692 tuo. Ainakin kun vertaa noita lumene tehoja maglitessä 162 ja tuossa toisessa 900!? Voiko tuo siis oikeasti olla kirkkaampi?
Maglite vs muut
26
3292
Vastaukset
- Jauno-lord-of-light
Siihen ei ole varmaan 10-15 vuoteen paljoa vaatinut että on tehokkaampi kuin maglitet.
Itse veikkaisin että ko. järkyttävän rohjon eli 6D magliten valoteho on reilusti alle ilmoitetun 160 lumenia vaimitäsenytoli.
Pohjana käytän tätä: http://www.flashlightreviews.com/reviews/maglite_3d.htm
Ja sekin valoteho on uusien paristojen alkuvaiheessa jonka jälkeen teho tippuu ja valo kellertyy kokoajan.
Toista on nykyajan led-tekniikalla varsinkin jos on regulointi käytössä.- Jauno-lord-of-light
...ei tuo linkitetty DX-tuotekkaan 900 lumenia anna jos ilmoitettuja speksejä tarkastelee.
Ilmoitetulla 2A virralla ehkä jonkun 500-600 lumenia.
Siis teoriassa sekin... käytäntö näiden DX-tuotteiden kanssa onkin sitten täysi mysteeri.
- Nykyaikaa....
Led antaa valoa moninkertaisen määrän samalla sähköenergialla tai vaihtoehtoisesti led antaa saman valomäärän huomattavasti pienemmällä energiamäärällä.
Lisäksi ledin valon värilämpötila on sen verran korkeampi, että sillä "näkee" paremmin, koska se heijastuu tummistakin pinnoista eli esim. märkä asvaltti ei ime kaikkea valoa.
Noista led-valoista kuitenkin sen verran, että niissä voi olla maksimiteholla 900 lumenia antava led, mutta se toimiikin oikeasti pienemmällä teholla ja valoteho on pienempi.
Suunnistajat ovat väsänneet 4000 ja 6000 lumenia antavia led-valoja. Silloin pitää olla jäähdytyselementtiä ja akkua kyydissä jonkun verran. Ja aurinkolasit. :D- tuunari_mikko
...mutta taskulampussa nykytekniikalla se on ihan hyvä. Hyvillä ledeillä ja loisteputkilla on ihan toisiaan vastaavat valovirrat wattia kohden.
Tyypillisen hyvän led taskulampun valovirta on 60..80 lumenia wattia koden. Tyypillinen led on 3w ledi. 60 watin kirkas hehkulamppu antaa muistaakseni noin 900 lumenia, eli noin 15 lumenia wattia kohden. - Jauno-lord-of-light
tuunari_mikko kirjoitti:
...mutta taskulampussa nykytekniikalla se on ihan hyvä. Hyvillä ledeillä ja loisteputkilla on ihan toisiaan vastaavat valovirrat wattia kohden.
Tyypillisen hyvän led taskulampun valovirta on 60..80 lumenia wattia koden. Tyypillinen led on 3w ledi. 60 watin kirkas hehkulamppu antaa muistaakseni noin 900 lumenia, eli noin 15 lumenia wattia kohden....aiempi postaaja tarkoittanut hehkulampuilla näitä perinteisiä hehkulanka -tyyppisiä (eli xenon, krypton, halogeeni, whatever..) polttimoita jotka häviävät ledeille kaikissa muissa asioissa paitsi värien toistossa.
Eli kyse ei ollut katossa roikkuvista airameista ja hilipseistä :)
Itse käytän samaista hehkulamppu nimitystä näistä em. energiasyöpöistä.
Toisekseen, ei ole olemassa minkään wattisia ledejä vaan on virtapiirejä/drivereita jotka sitten syöttävät ledille virtaa (=sähköenergiaa) halutulla teholla.
Itseäni henkkohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa taskulampuissa niiden sähköteho eli watit vaan niiden kyky tuottaa valoa pimeään eli:
-valoteho
-valotehon kesto
-valotehon tasaisuus
-valon siirto (=valokeila/valokuvio)
Näitä asioita ei myyntipakkaukseen lyöty watti määrä kerro välttämättä yhtään mitään. - tuunari_mikko
Jauno-lord-of-light kirjoitti:
...aiempi postaaja tarkoittanut hehkulampuilla näitä perinteisiä hehkulanka -tyyppisiä (eli xenon, krypton, halogeeni, whatever..) polttimoita jotka häviävät ledeille kaikissa muissa asioissa paitsi värien toistossa.
Eli kyse ei ollut katossa roikkuvista airameista ja hilipseistä :)
Itse käytän samaista hehkulamppu nimitystä näistä em. energiasyöpöistä.
Toisekseen, ei ole olemassa minkään wattisia ledejä vaan on virtapiirejä/drivereita jotka sitten syöttävät ledille virtaa (=sähköenergiaa) halutulla teholla.
Itseäni henkkohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa taskulampuissa niiden sähköteho eli watit vaan niiden kyky tuottaa valoa pimeään eli:
-valoteho
-valotehon kesto
-valotehon tasaisuus
-valon siirto (=valokeila/valokuvio)
Näitä asioita ei myyntipakkaukseen lyöty watti määrä kerro välttämättä yhtään mitään.Laitoin ton 60 watin hehkulampun lumenit, kun en muuta tiennyt ;) Se on niinkuin vertailukohta ledeille.
Parhaimmillaan tosiaan 60w hehkulammpua vastaava valovirta saadaan aikaan vähintään 10 watin kokonaistehon ledeillä.
..mutta mutta.. valon laadusta ei ole puhuttu vielä mitään.
Itse rankkaisin valot laadun mukaan seuraavasti:
1.Hehkulamppu
2.loisteputki
3.Halogeeni
4.Led
..joka käytännössä tarkoittaa sitä että loisteputken valossa on paljon mukavampi oleilla kuin vaikkapa samassa kirkkaudessa halogeeneillä valaistussa tilassa. Led on selvä peränpitäjä valon laadussa, näkemisessä ja värin toistossa. - Jauno-lord-of-light
tuunari_mikko kirjoitti:
Laitoin ton 60 watin hehkulampun lumenit, kun en muuta tiennyt ;) Se on niinkuin vertailukohta ledeille.
Parhaimmillaan tosiaan 60w hehkulammpua vastaava valovirta saadaan aikaan vähintään 10 watin kokonaistehon ledeillä.
1.Hehkulamppu
2.loisteputki
3.Halogeeni
4.Led
..joka käytännössä tarkoittaa sitä että loisteputken valossa on paljon mukavampi oleilla kuin vaikkapa samassa kirkkaudessa halogeeneillä valaistussa tilassa. Led on selvä peränpitäjä valon laadussa, näkemisessä ja värin toistossa.Se on sitten eri asia että minkä noista saa parhaiten murjottua taskukokoiseen tilaan :)
Mutta sain ensikosketuksen "neutraalia" valkoista valoa tuottavaan lediin (Dereelightin moduli) ja se on ihan mukavaa katseltavaa tuolla luonnossa vaikka ihan hehkulampun kaltaista värien toistoa ei saavutetuta.
Että kyllä ledit tässä asiassa kehittyvät..sitä mukaa kuin ostava porras sitä vaatii.. - väreille...
tuunari_mikko kirjoitti:
Laitoin ton 60 watin hehkulampun lumenit, kun en muuta tiennyt ;) Se on niinkuin vertailukohta ledeille.
1.Hehkulamppu
2.loisteputki
3.Halogeeni
4.Led
..joka käytännössä tarkoittaa sitä että loisteputken valossa on paljon mukavampi oleilla kuin vaikkapa samassa kirkkaudessa halogeeneillä valaistussa tilassa. Led on selvä peränpitäjä valon laadussa, näkemisessä ja värin toistossa.Ledien vahvuus on siinä, että niitä saa eri värilämpötiloilla. Ihmissilmä on vain tottunut hehkulampun keltaisen kelmeään valoon, mutta tosiasiassa 5000 - 6000 K:n laatu-led näyttää paremmin, kun silmä tottuu. Mm. maastopyöräilijät ja suunnistajat käytävät näitä, koska haluavat nähdä tarkasti kovassa vauhdissa (myös PWM-taajuus vaikuttaa tähän).
Yksi n. 10 watin (esim. Seoul P7) led antaa 900 lumenia, joka kyllä pieksee 60 watin hehkulampun mennen tullen. - ihmettelijä112
väreille... kirjoitti:
Ledien vahvuus on siinä, että niitä saa eri värilämpötiloilla. Ihmissilmä on vain tottunut hehkulampun keltaisen kelmeään valoon, mutta tosiasiassa 5000 - 6000 K:n laatu-led näyttää paremmin, kun silmä tottuu. Mm. maastopyöräilijät ja suunnistajat käytävät näitä, koska haluavat nähdä tarkasti kovassa vauhdissa (myös PWM-taajuus vaikuttaa tähän).
Yksi n. 10 watin (esim. Seoul P7) led antaa 900 lumenia, joka kyllä pieksee 60 watin hehkulampun mennen tullen.Siis onko todellakin niin että tuo minun maglite näyttää esim 100m päähän huonommin kun tuollainen paljon sitä pienempi led tai joku muu valo!
Olen kyllä yllättynyt kun suomi24:ssa saa noinkin tasokasta jutustelua/apua!! Oliskohan sitten tuosta http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8537 magliteni kaatajaksi. Vai osaako joku sanoa noista DX:n lampuista että mikä ois valoteholtaan paras. Itse haluan siis nimen omaan tätä näkyvyyttä! - Jauno-lord-of-light
ihmettelijä112 kirjoitti:
Siis onko todellakin niin että tuo minun maglite näyttää esim 100m päähän huonommin kun tuollainen paljon sitä pienempi led tai joku muu valo!
Olen kyllä yllättynyt kun suomi24:ssa saa noinkin tasokasta jutustelua/apua!! Oliskohan sitten tuosta http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8537 magliteni kaatajaksi. Vai osaako joku sanoa noista DX:n lampuista että mikä ois valoteholtaan paras. Itse haluan siis nimen omaan tätä näkyvyyttä!"...Siis onko todellakin niin että tuo minun maglite näyttää esim 100m päähän huonommin kun tuollainen paljon sitä pienempi led tai joku muu valo..."
Ehkä, ehkä ei. En osaa sanoa yksittäisistä DX-tuotteista kun en niitä harrasta vaan keskityn laatutuotteisiin, mutta DX-tuotteistä kannattaa kysellä vaikka muropaketin taskulamppu aiheisesta viestiketjusta.
Tai jos kielitaitoa riittää niin etsiä tietoa www.candlepowerforums.com
Kannattaa valotehon lisäksi miettiä muitakin asioita, ainakin että mitä paristoja haluaa käyttää.
Kannattaa myös tutustua minun kotisivuilleni niin tiedät sen jälkeen enemmän taskulamppujen ihmeellisestä mutta mielenkiintoisesta maailmasta :)
http://kotisivuni.org/sites/jauno/index.php - ...pyöräilijä....
Siis onko todellakin niin että tuo minun maglite näyttää esim 100m päähän huonommin kun tuollainen paljon sitä pienempi led tai joku muu valo!
Olen kyllä yllättynyt kun suomi24:ssa saa noinkin tasokasta jutustelua/apua!! Oliskohan sitten tuosta http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8537 magliteni kaatajaksi. Vai osaako joku sanoa noista DX:n lampuista että mikä ois valoteholtaan paras. Itse haluan siis nimen omaan tätä näkyvyyttä!..ketään ei kiinnosta "näkeekö" sillä 100 vai 200 metrin päähän, koska valotehoa on yksinkertaisesti niin paljon, että sitä voidaan levittää melkein joka suuntaan ja silti kantaa yli 300 metrin. Oikealla valaisimella näkee muutakin kuin pienen pisteen 100 metrin päässä metsän reunassa.
Oma näkemykseni on se, että 1 500 lumenia on ns. keskiluokka eli hyvä peruslamppu, jolla näkee. 1 500 lumenia vastaa kahta auton H4-poltinta eli 2 x (55 60)W = 230 W halogenia. Tosimiehillä - esim. suunnistajilla - on sitten 4 000 - 6 000 lumenin led-lamppuja. Lienee selvää, ettei tällaisia (onneksi) saa kaupasta. Niinpä näitä on rakenneltu itse.
Fillari-lehden sivuilla on hyviä led-rakenteluvinkkejä:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25056 - .-.-..---..
...pyöräilijä.... kirjoitti:
..ketään ei kiinnosta "näkeekö" sillä 100 vai 200 metrin päähän, koska valotehoa on yksinkertaisesti niin paljon, että sitä voidaan levittää melkein joka suuntaan ja silti kantaa yli 300 metrin. Oikealla valaisimella näkee muutakin kuin pienen pisteen 100 metrin päässä metsän reunassa.
Oma näkemykseni on se, että 1 500 lumenia on ns. keskiluokka eli hyvä peruslamppu, jolla näkee. 1 500 lumenia vastaa kahta auton H4-poltinta eli 2 x (55 60)W = 230 W halogenia. Tosimiehillä - esim. suunnistajilla - on sitten 4 000 - 6 000 lumenin led-lamppuja. Lienee selvää, ettei tällaisia (onneksi) saa kaupasta. Niinpä näitä on rakenneltu itse.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25056Taskun mukaan, itse en pidä TASKUlamppuna noita 1000 lumenin miniaurinkoja.
Itselleni riittää hyvin tuommoinen 10-200lumenin 12cm x 3cm kokoinen TASKUlamppu. - Kaadeni
...pyöräilijä.... kirjoitti:
..ketään ei kiinnosta "näkeekö" sillä 100 vai 200 metrin päähän, koska valotehoa on yksinkertaisesti niin paljon, että sitä voidaan levittää melkein joka suuntaan ja silti kantaa yli 300 metrin. Oikealla valaisimella näkee muutakin kuin pienen pisteen 100 metrin päässä metsän reunassa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25056Voi olla suunnistajalla hieman epäkätevää kantaa tommosta 5000 lumenen tykkiä...
- testejä täällä
Tuolla on testailtu kaikennäkösiä lamppuja.
http://www.kuvaboksi.fi/julkinen/2abeo vesa-hovimakitesti.html- JJJ-A
Tuolla olevia paloaikoja kuitenkin kannattaa tarkastella järjen kanssa....olisi hyvä jos olisi vertailukuvia myös siitä miltä ne fikkarit näyttää esim paloajan viimeisen tunnin aikana verrattuna alkutilanteeseen. ja ainakin crx valoista puuttuu mallimerkinnät ja mallin pitää arvata pakkauksen ulkonäön perusteella. myös ladattavien akkujen käyttäminen testissä olsi suotavaa.
- tuunari_mikko
Viritä hiukka tota malite pamppua ;)
Äärimmäinen viri:
Laita pattereiksi D kokoisia li-ion kennoja. Valon lähteeksi kuorma-auton 55 watin xenoni.
Normaali viri:
Laita pattereiksi 2/3 D kokoisia ni-mh kennoja. Niitä sopii 9kpl. Valon lähteeksi tohon sopii hyvin 35 watin henkilöauton xenoni.
Paloaika dx:n lamppujen luokkaa ja valotehoa niinkuin hyvässä autossa ;)- ihmettelijä112
Vai että sais tosta maglitestäkin vielä tehoa irti! Taitaa vaan tuohon nuo ehdottamasi lion akut olevan melko arvokkaita, vai kuinkas on? Ja kestäisiköhän tuo maglite tuollaisen virityksen? Tuon oman lampun tekeminenki voisi kiinnostaa, onkohan tuon tekeminen haastellista, tehoa ainakin itse lähden hakemaan siltä! Tuolla fillari foorumilla näyttää porukka olevan vähän toisella tasolla noiden taitojen suhteen kun meikäläinen. Eli pystyykö tuon valon rakentamaan tyyliin, että ostaa jostain tuon piirilevyn valmiiksi väsättynä ja siihen kiinni akku(t)/patteri(t) ja sit siihen joku lamppu ja lampulle kotelo? En mistään löytänyt ohjeita kuitenkaan omatekoiselle lampulle..
- tuunari_mikko
Vai että sais tosta maglitestäkin vielä tehoa irti! Taitaa vaan tuohon nuo ehdottamasi lion akut olevan melko arvokkaita, vai kuinkas on? Ja kestäisiköhän tuo maglite tuollaisen virityksen? Tuon oman lampun tekeminenki voisi kiinnostaa, onkohan tuon tekeminen haastellista, tehoa ainakin itse lähden hakemaan siltä! Tuolla fillari foorumilla näyttää porukka olevan vähän toisella tasolla noiden taitojen suhteen kun meikäläinen. Eli pystyykö tuon valon rakentamaan tyyliin, että ostaa jostain tuon piirilevyn valmiiksi väsättynä ja siihen kiinni akku(t)/patteri(t) ja sit siihen joku lamppu ja lampulle kotelo? En mistään löytänyt ohjeita kuitenkaan omatekoiselle lampulle..
Osta partcosta 2/3D kokoiset ni-mh akut. Laturi on helppo tehdä 15...24 voltin jännitelähteestä. Tarvitsee lisätä vain yksi vastus sarjaan. Virtalähde on valmis
HID eli xenoni valot saa autotarvikeliikkeestä. Pikkusen pitää käyttää luovuutta, että saa sen installoitua noinkin siroon varteen.
Have fun ;) - Jauno-lord-of-light
tuunari_mikko kirjoitti:
Osta partcosta 2/3D kokoiset ni-mh akut. Laturi on helppo tehdä 15...24 voltin jännitelähteestä. Tarvitsee lisätä vain yksi vastus sarjaan. Virtalähde on valmis
HID eli xenoni valot saa autotarvikeliikkeestä. Pikkusen pitää käyttää luovuutta, että saa sen installoitua noinkin siroon varteen.
Have fun ;)Niinköhän vaan toimii HID eli KAASUPURKAUSVALO maglitessa varsinkaan ilman ballastia..
En tiedä kun en ole tälläiseen törmännyt missään.
Eri asia sitten oikeat xenon-polttimot eli yksinkertaistettuna hehkulamput.
Nuo teininks-tuuninks-auto ihmiset tuppaavat käyttämään kaasupurkausvaloista xenon nimitystä vaikka meillä taskulamppumaailmassa on erikseen xenonit ja hid:t. (ja tietty ledit). - ihmettelijä112
tuunari_mikko kirjoitti:
Have fun ;)Yritän juuri tuolta particon luetteloista löytää 2/3D kokoiset ni-mh akkuja mutta en niitä löydä? Pystykö kertomaan että mistä tuolta ne löytää?
- ihmettelijä112
Yritän juuri tuolta particon luetteloista löytää 2/3D kokoiset ni-mh akkuja mutta en niitä löydä? Pystykö kertomaan että mistä tuolta ne löytää?
Vai että toiminta ei ole varmaa.. Joku on nähtävästi ainakin omien sanojensa mukaan tuon tehnyt http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14413 tuolla kommenteissa. Mutta mutta esim. tuon ledin liitäntä magliteen, onko se tyyliin tuo kiinni ja uudet akut kiinni?
- tuunari_mikko
Vai että toiminta ei ole varmaa.. Joku on nähtävästi ainakin omien sanojensa mukaan tuon tehnyt http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14413 tuolla kommenteissa. Mutta mutta esim. tuon ledin liitäntä magliteen, onko se tyyliin tuo kiinni ja uudet akut kiinni?
..kerro myös meille toimiiko, saattaisin itsekkin sitten laittaa tollasen ;) Lisäksi uusi lasilinssi samaan tilaukseen.
Lähinnä arveluttaa, että jäähtyykö tuo tarpeeksi... - aito Maclite
Näitä saa kaupoista, tosin aika kallis.
- ebaystä
aito Maclite kirjoitti:
Näitä saa kaupoista, tosin aika kallis.
Terraluxin ledin 2D Magliteen. Aikamoinen parannus 23 $:lla (sis. postikulut).
- paikkansa
Itsellä lensi MagLite heti romukoppaan, kun sain käyttööni LED-valaisimen. Onhan ehdoton vehje.
- lataa ja varmista
Mag charkkeriin terraluxin http://www.terraluxcorp.com/terralux/Products/Portable/Upgrades/TLE300MREX/tabid/87/Default.aspx ja tavis 3-6d malleihin tuon niin alkaa toimia vanha pamppukin ihan hyvin.
Itse ostin tuohon wanhaan mac carkkeriin ja 3x18650 li-ionia Aw-2600mnh 11.1V niin kohtuu hyvin näkee taas ollut n vuoden käytössä ja eipä tule ikävä vanhaa himmeää chrkkeria.
Tuolta tilasin polttimon. http://www.thetorchsite.co.uk/TerraLUX_TLE-300MR-EX_MiniStar30R-EX.html toimiva paikka.
Eipä siinä järkeä varmaan ole n 60 euroa en muista maksoi poltin ja akut hmm 12 euroa kpl noin mutta minä niin tykkään vanhasta pampustani joten viis siitä mulla on varaa lamppuihin!
Tuo 900 lumenea ei ole totta noissa delextremen malleissa n 400lumen jotain on oikea lukema kun vertaa esim tuohon led charkkeriin ulkona ja noilla delaextreme lampuilla ei näe kauas mutta 30-40m menee .
Kirjoitus virheitä kiire kotai töistä sorry.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047