Meillä en aiemmin ole tiheän imun kausia huomannut, mutta nyt neiti on 3 kk ja aikaisemmin nukkui ensimmäisen osan yöunista n. 6-7 tuntia ja toisen 3-4 tuntia. Nyt vaihtui rytmit niin että yöllä syö aina kolmen tunnin välein yöllä. Päivisin neiti on aina syönyt tiheästi... noin tunnin päästä kun on edellisen lopettanut, on uudelleen nälkä. Valveilla on 2-3 tuntia kerrallaan eli 2-3 syöttöä niihin mahtuu. kerrallaan viihtyy n. 20-40 min rinnalla.
Miltäs muilla suurinpiirtein samanikäisillä näyttää? Mahtaako olla tiheänimun kaudesta kysymys, kun yön rytmit vauhtui ja kauankohan sellainen vaihe yleensä kestää?
milloin ollut tiheän imun kausia
8
5695
Vastaukset
- tutulta...
Meillä pojalla oli tiheän imun kausi viimeksi parisen viikkoa ennenkö 3 kk tuli ikää täyteen. Aiemmin oli joskus 5-7 vk ikäisenä, en enää muista tarkkaan.
Kyllähän tuo siltä kuulostaisi, että voisi tiheän imun kaudesta olla kyse. Yleensähän se kestää sellaiset pari päivää. Tosin taitaa tämän ikäisillä muutenkin nuo rytmit vaihdella jonkin verran.- lapset erilaisia
Esikoinen kasvoi hyvin hitaasti ei ollut noita kun ihan alussa. Kakkonen varsinainen isäntä. Tajusin antaa lisämaitoa. Ei pyöri enää tissillä tunnin välein. Täällä annetaan aika yksipuolinen kuva vauvan ruokinnasta. Taivas ei näet putoa niskaan vaikka et imettäisi koko ajan..annan synninpäästön:)
- ei toimi
lapset erilaisia kirjoitti:
Esikoinen kasvoi hyvin hitaasti ei ollut noita kun ihan alussa. Kakkonen varsinainen isäntä. Tajusin antaa lisämaitoa. Ei pyöri enää tissillä tunnin välein. Täällä annetaan aika yksipuolinen kuva vauvan ruokinnasta. Taivas ei näet putoa niskaan vaikka et imettäisi koko ajan..annan synninpäästön:)
Tiheällä imulla vauva lisää äidin maidontuotantoa. Jos ei sitä ollenkaan jaksa, vaan antaa lisämaitoa, niin sen jälkeen saa vielä paljon todennäköisemmin antaa lisämaitoa, kun oma maito ei enää riitä.
Se on tietty jokaisen oma valinta, mut jos imettää haluaa, niin ei kannata hirveesti tiheän imun kaudella lisämaitoon turvautua. - tarkoittaa sitä
lapset erilaisia kirjoitti:
että ymmärtää, mistä ns. tiheän imun kaudessa on kysymys. Tarvittavan maidon määrä tuplaantuu lyhyessä ajassa, eikä nainen ole maitoautomaatti, vaan elimistölle tarvitsee kertoa lisääntyneestä tarpeesta.
Kun ymmärtää mekanismin, voi itse päättää, miten imetystään jatkaa vai jatkaako ollenkaan. Se, että lykkää laiskuuttaan pullon aina käteen, ja sanoo sitten vihasena "kyl mä tiiän, ei sitä vaa kaikilt tuu", antaa hieman väärän kuvan niille, jotka vasta omaa imetystaipalettaan harjoittelevat.
Alkuperäiselle: Yleensä 3kk on aika voimakas tiheän imun kausi, eli osuisi ihan nappiin teilläkin, mutta jos teillä on jatkuvasti ollut tuollaista todella tiheää imemistä ja alat itse väsyä siihen, kannattaisi ehkä tutkia imuotetta ja vauvan painoa, miettiä sitten jatkoja myös oman jaksamisen kannalta. Itselläni oli varsin paljon maitoa, ja välit kunnollisia, 2-3h läpi vuorokauden, mutta tiheän imun kautena olisi imenyt aivan koko ajan. Tämmöinen selkeä piikki jatkui noin viikon ja sitten palattiin aiempaan rytmiin.
Itse unien suhteen voi olla muukin kuin syöminen kyseessä, siis jos pelkät yöunet muuttuvat, eikä päivässä imeminen tihene. 3 kk:n iässä on taas yksi rajapyykki vauvan "heräämisessä" eli hän alkaa tajuamaan enemmän ympäristöstään ja siinä muuttuu unentarve ja vauvan oma levottomuuskin voi lisääntyä. Imeminen voi olla vauvalle vain keino päästä takaisin uneen - ja siltä osin kannattaa miettiä, miten haluaa jatkaa. Jos esimerkiksi vauva otetaan omasta sängystä, imetät istualtasi ja vauva viedään takaisin, tulee helposti kierre, jossa vauva joka kerran hieman havahduttuaan alkaa vaatia rintaa nukahtamiseen. Imetys ei siis ole yhdessäoloa eikä ruokintaa, vaan vauvan unitutti. Kukaan ei kestä loputtomiin jatkuvaa yöheräilyä eikä se vauvallekaan ole hyväksi. Jos jatkuva tissinsyönti ei ota vähentyäkseen, voi kokeilla myös lempeää unikoulua, tiettyjä syöttövälejä tms (minusta 3-kuiselle on helpompi tehdä tämä kuin noin puolivuotiaille, joita lopen väsyneet äidit yleensä alkavat kouluttaa). Muutamilla ystävilläni selkeästi on ollut tämä ongelma, ja heillä nukuttamiseen tai lapsen rauhoittamiseen käytettiin muita keinoja, ja imetystä oli öisin vain pari kertaa. Itse olen nukuttanut vauvat kokonaan vieressä, ja imetys on tihentynyt ja harventunut itsestään ilman, että se olisi väsyttänyt minua. - alkup.
tarkoittaa sitä kirjoitti:
että ymmärtää, mistä ns. tiheän imun kaudessa on kysymys. Tarvittavan maidon määrä tuplaantuu lyhyessä ajassa, eikä nainen ole maitoautomaatti, vaan elimistölle tarvitsee kertoa lisääntyneestä tarpeesta.
Kun ymmärtää mekanismin, voi itse päättää, miten imetystään jatkaa vai jatkaako ollenkaan. Se, että lykkää laiskuuttaan pullon aina käteen, ja sanoo sitten vihasena "kyl mä tiiän, ei sitä vaa kaikilt tuu", antaa hieman väärän kuvan niille, jotka vasta omaa imetystaipalettaan harjoittelevat.
Alkuperäiselle: Yleensä 3kk on aika voimakas tiheän imun kausi, eli osuisi ihan nappiin teilläkin, mutta jos teillä on jatkuvasti ollut tuollaista todella tiheää imemistä ja alat itse väsyä siihen, kannattaisi ehkä tutkia imuotetta ja vauvan painoa, miettiä sitten jatkoja myös oman jaksamisen kannalta. Itselläni oli varsin paljon maitoa, ja välit kunnollisia, 2-3h läpi vuorokauden, mutta tiheän imun kautena olisi imenyt aivan koko ajan. Tämmöinen selkeä piikki jatkui noin viikon ja sitten palattiin aiempaan rytmiin.
Itse unien suhteen voi olla muukin kuin syöminen kyseessä, siis jos pelkät yöunet muuttuvat, eikä päivässä imeminen tihene. 3 kk:n iässä on taas yksi rajapyykki vauvan "heräämisessä" eli hän alkaa tajuamaan enemmän ympäristöstään ja siinä muuttuu unentarve ja vauvan oma levottomuuskin voi lisääntyä. Imeminen voi olla vauvalle vain keino päästä takaisin uneen - ja siltä osin kannattaa miettiä, miten haluaa jatkaa. Jos esimerkiksi vauva otetaan omasta sängystä, imetät istualtasi ja vauva viedään takaisin, tulee helposti kierre, jossa vauva joka kerran hieman havahduttuaan alkaa vaatia rintaa nukahtamiseen. Imetys ei siis ole yhdessäoloa eikä ruokintaa, vaan vauvan unitutti. Kukaan ei kestä loputtomiin jatkuvaa yöheräilyä eikä se vauvallekaan ole hyväksi. Jos jatkuva tissinsyönti ei ota vähentyäkseen, voi kokeilla myös lempeää unikoulua, tiettyjä syöttövälejä tms (minusta 3-kuiselle on helpompi tehdä tämä kuin noin puolivuotiaille, joita lopen väsyneet äidit yleensä alkavat kouluttaa). Muutamilla ystävilläni selkeästi on ollut tämä ongelma, ja heillä nukuttamiseen tai lapsen rauhoittamiseen käytettiin muita keinoja, ja imetystä oli öisin vain pari kertaa. Itse olen nukuttanut vauvat kokonaan vieressä, ja imetys on tihentynyt ja harventunut itsestään ilman, että se olisi väsyttänyt minua.Haluan ehdottomasti jatkaa imetystä, enkä ole korvikkeita ajatellutkaan. Meidän vauva on nimittäin maitoallergikko ja korvikkeena olisi apteekin kallis jauhe. Väsynyt en imetykseen ole, päivinkään ei haittaa vaikka imee usein... olen tarkoituksella herkästi tarjonnut rintaa kun haluan oman maidon tosiaan riittävän. Lisäksi vauvalla on refluksia eli ruuan takaisin virtausta, joten liian täyteen syöminen tekee vauvalle tosi kurjan olon. Siksikin syötän pienemmissä erissä useammin, mieluummin kuin paljon kerralla ja harvoin.
Yö syöminen on tosiaan ollut aikaisemmin ihanalla mallilla, kun sai itsekin nukuttua sen kuusikin tuntia putkeen. Eipä tuo kolmen tunnin väleinkään maailmaa kaada, kun on esikoinen, niin voin elää hänen rytmissään aika hyvin. Mutta se tosiaan kiinnostaa että mahtaako olla maidon lisäämisprosessi käynnissä. Senhän näkee tietty vasta hetken päästä kuinka käy, että jatkuuko tällainen rytmi kuinka pitkään. Jos tämä on väliaikaista, kestän kyllä, mutta täytyy miettiä muita konsteja jos pysyväksi tavaksi tuntuu jäävän.
Päivisin neiti tosiaan syö sen verran usein, että sitä tuskin enää lisäisi tiheän imun kausikaan. Paino nousee tyttelillä kovasti, joten ei maito sen puolesta ole ainakaan vähenemässä. Kiva kun näin moni on vastannut... jään katselemaan mitä tuleman pitää. :)
- kit-cat
oli myös tiheän imun kausi 3 kk kieppeillä, rytmi muuttui myös ja poika asusteli tissillä ahkeraan, pitkään ja hartaasti. Meillä kesti n. viikon ja rytmi palasi normaaliksi kunnes 4,5 kk paikkeilla rupesi hampaita ilmestymään joka onkin jo sitten oma lukunsa....
- muitakin huollettavia
Esikoinen joutuu kuitenkin väkisin paitsioon vaikka äiti olisi millainen idealisti hormoonihuuruissaan:) Eipähän ole mustis kun ei tarvitse koko ajan taistella huomiosta. Monet täysimetetyt ovat myös allergisia , toisin kun täälläkin esitetty. Tehkää niinkun itse parhaaksi näette.
- neljä lasta
muitakin huollettavia kirjoitti:
Esikoinen joutuu kuitenkin väkisin paitsioon vaikka äiti olisi millainen idealisti hormoonihuuruissaan:) Eipähän ole mustis kun ei tarvitse koko ajan taistella huomiosta. Monet täysimetetyt ovat myös allergisia , toisin kun täälläkin esitetty. Tehkää niinkun itse parhaaksi näette.
täysimetetty tiheiden imujen kausineen, kahden lapsen kanssa olen vielä lisäksi ollut ansiotyössä osa-aikaisesti.
Inhoan tätä leimaamista huurupääksi, mitä harrastat. Selvästi sinulla itselläsi on jokin käsittelemätön ongelma tuolla takana, kun et kykene asialliseen kommentointiin.
Tokihan jokainen äiti lähtökohtaisesti tekee niin kuin itse kokee parhaaksi, eikö se ole koko vanhemmuuden lähtökohta? Leimaaminen ja toisten halveksunta eivät auta ketään, olet koko ajan ikäänkuin sodassa imettämistä vastaan. Miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1532984Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3702069- 411825
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii391796Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles112956Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792