Olemme suunnittelemassa kaksikerroksista bruttoneliöiltään 187 kivitaloa Espooseen. Tarkoitus on tehdä "avaimet käteen " projekti tai korkeintaan omajohtoinen. Materiaalivaihtoehtoja tällä hetkellä Siporex, Lammi tai Leca. Mitä luulisitte talon tulevan maksamaan/bruttoneliömetri joko omista kokemuksista tai arvioista? Itse olemme saaneet arvioita 1200-2200 €/bruttoneliö.
Kivitalon rakennuskustannukset/bruttoneliö
19
5891
Vastaukset
- ihan
Teettäkää suunnitelmat ja laskettakaa kustannusarvio jollain asiantuntijalla.
Talomyyjät kertoo alakanttiin olevia hintoja, katsokaa vaikka pankin laskurilla mitä se maksaa noin alustavasti ja mitoittakaa lainanne sen mukaisesti.
Omalla rahalla rakentajat ei täällä kysele!- M_K
käteen maksaa ainakin 1500. jos ite tekis melkein kaikki ni 1000-1200. Näin olisi mun arvio.
Työn hinta on uskomaton nykyään. - MMV
M_K kirjoitti:
käteen maksaa ainakin 1500. jos ite tekis melkein kaikki ni 1000-1200. Näin olisi mun arvio.
Työn hinta on uskomaton nykyään.Un usko, että kivitaloa saa avaimet käteen -periaattella 1500e/m2 hintaan. Hyvä kun edes itse tehden, jos varusteet/materiaalit on muuta kuin suorasähkö/muovimatto tasoa.
Yleensäkin taloista on mahdoton sanoa näkemättä, paljonko ko. tönö tulee maksamaan. Hyville perustusolosuhteille ja tasamaalle neliskulmainen yksikerroksinen kivitalo ei varmasti ole niin kallis kuin rinteeseen tehtävä monimuotoinen/-tasoinen talo.
Voisin sanoa, että kokemusta on. Minulle tulossa rinteeseen Lammi-talo (valmis 2,5-3 kk kuluttua). - tietäjä
MMV kirjoitti:
Un usko, että kivitaloa saa avaimet käteen -periaattella 1500e/m2 hintaan. Hyvä kun edes itse tehden, jos varusteet/materiaalit on muuta kuin suorasähkö/muovimatto tasoa.
Yleensäkin taloista on mahdoton sanoa näkemättä, paljonko ko. tönö tulee maksamaan. Hyville perustusolosuhteille ja tasamaalle neliskulmainen yksikerroksinen kivitalo ei varmasti ole niin kallis kuin rinteeseen tehtävä monimuotoinen/-tasoinen talo.
Voisin sanoa, että kokemusta on. Minulle tulossa rinteeseen Lammi-talo (valmis 2,5-3 kk kuluttua).Onnittelut,olette valinnut kalleimman tavan rakentaa talo.
Tuo 2000e/m3 on realistinen arvio jos teetätte talon. - MMV
tietäjä kirjoitti:
Onnittelut,olette valinnut kalleimman tavan rakentaa talo.
Tuo 2000e/m3 on realistinen arvio jos teetätte talon."Onnittelut,olette valinnut kalleimman tavan rakentaa talo."
Ei aivan. Jos olisi vielä valinnut parin sadan metrin päässä olevan toisen vapaan tontin, niin siellä olisi päässyt räjäyttelemään oikein reilusti.
Meille _ei_ ole tulossa talo avaimet käteen, vaan itse teen niin paljon kuin ikinä mahdollista. Halpaa talosta ei kuitenkaan tule. Koska aion tehdä näillä näkymin elämässäni vain yhden ja ainoan talon (siis tämän), _en_ tule juurikaan tekemään kompromisseja sen suhteen mitä taloltani haluan. En käytännössä ole hankkinut mitään sen perusteella, mikä on halpaa, vain ja ainoastaan sen perusteella mikä on hyvää (joskin varsin hintatietoisesti). - Sepi
MMV kirjoitti:
"Onnittelut,olette valinnut kalleimman tavan rakentaa talo."
Ei aivan. Jos olisi vielä valinnut parin sadan metrin päässä olevan toisen vapaan tontin, niin siellä olisi päässyt räjäyttelemään oikein reilusti.
Meille _ei_ ole tulossa talo avaimet käteen, vaan itse teen niin paljon kuin ikinä mahdollista. Halpaa talosta ei kuitenkaan tule. Koska aion tehdä näillä näkymin elämässäni vain yhden ja ainoan talon (siis tämän), _en_ tule juurikaan tekemään kompromisseja sen suhteen mitä taloltani haluan. En käytännössä ole hankkinut mitään sen perusteella, mikä on halpaa, vain ja ainoastaan sen perusteella mikä on hyvää (joskin varsin hintatietoisesti).Olisitha saanut siporexilla vielä kalliimman talon...
- Hammi Larkko
tietäjä kirjoitti:
Onnittelut,olette valinnut kalleimman tavan rakentaa talo.
Tuo 2000e/m3 on realistinen arvio jos teetätte talon.Noh noh, ei se lammiharkko ja rinneratkaisu ole kallein vaihtoehto. Veikkaisin että kallein tai ainakin huomattavasti kalliimpi olisi vaikka Siporex paalutuksella.
Lammihan on siitä kätevä että siitä tulee ihan oikeaa kiviseinää joka käy myös sellaisenaan jopa maapaineseinänä eli on omiaaan rinneratkaisuun. Eikä toi rinneratkaisu lisää kuin vähän työtä ja jos senkin itse tekee ja ei laske omalle työlle hintaa niin halpaahan se on.
Lammiharkkoseinä betoneineen ei maksa kuin about 50-60e/m2 ja jos kykenee rappaukset/tasoitukset tekemään itse niin rungon saa kyllä jopa halvemmalla kuin monen muun ratkaisun.
Itse olen tehnyt lammitalon alle 1000e/rak.m2, laadukkailla materiaaleilla, laadusta tingimättä, vain hinnasta. Mutta sanoisin että tohon alle 1000e on TURHA_KUVITELLA, jos joutuu palkkaamaan vierasta työvoimaa eikä ole talkoohenkisiä sukulaisia ja kavereita alalla. Varatkaa ihmeessä budjetti vaikka sen 2000e/m2 mukaan niin ei ainakaan tule ylläreitä.
Hammi Larkko - faustino
MMV kirjoitti:
Un usko, että kivitaloa saa avaimet käteen -periaattella 1500e/m2 hintaan. Hyvä kun edes itse tehden, jos varusteet/materiaalit on muuta kuin suorasähkö/muovimatto tasoa.
Voisin sanoa, että kokemusta on. Minulle tulossa rinteeseen Lammi-talo (valmis 2,5-3 kk kuluttua).toukokuusta myös lammi kivitalossa. Oman työn osuus oli lähes 0%. Olemme todella tyytyväisiä tatkaisuumme. Ja oleete varmasti tekin?
Mitä tuohon hintaan tulee, niin vaikka teetimme kaiken, niin hinnaksi ei tule millään 2000 euroa/m2 vaan paljon alle tämän. Tosin meillä on autotalli talon yhteydessä ja laskin sen koon mukaan laskettaessa neliö hintaa. - ter
Hammi Larkko kirjoitti:
Noh noh, ei se lammiharkko ja rinneratkaisu ole kallein vaihtoehto. Veikkaisin että kallein tai ainakin huomattavasti kalliimpi olisi vaikka Siporex paalutuksella.
Lammihan on siitä kätevä että siitä tulee ihan oikeaa kiviseinää joka käy myös sellaisenaan jopa maapaineseinänä eli on omiaaan rinneratkaisuun. Eikä toi rinneratkaisu lisää kuin vähän työtä ja jos senkin itse tekee ja ei laske omalle työlle hintaa niin halpaahan se on.
Lammiharkkoseinä betoneineen ei maksa kuin about 50-60e/m2 ja jos kykenee rappaukset/tasoitukset tekemään itse niin rungon saa kyllä jopa halvemmalla kuin monen muun ratkaisun.
Itse olen tehnyt lammitalon alle 1000e/rak.m2, laadukkailla materiaaleilla, laadusta tingimättä, vain hinnasta. Mutta sanoisin että tohon alle 1000e on TURHA_KUVITELLA, jos joutuu palkkaamaan vierasta työvoimaa eikä ole talkoohenkisiä sukulaisia ja kavereita alalla. Varatkaa ihmeessä budjetti vaikka sen 2000e/m2 mukaan niin ei ainakaan tule ylläreitä.
Hammi Larkkorakennan siporeksista 1 1/2 krs taloa, oman työn osuus melko iso. Siporex on mukava rakentaa itsekin koska on kevyttä ja työstettävyys helppo. Yläpohjaa myöten on sama materiaali mitä pidän hyvänä, rappusetkin tehtynä varhaisessa vaiheessa.Kallis? Miten sen nyt ottaa minusta ei. Alle 1300e/m2 ei helppo ole päästä mitenkään, mutta omalla työllä jes siihen.
- tietäjä
MMV kirjoitti:
"Onnittelut,olette valinnut kalleimman tavan rakentaa talo."
Meille _ei_ ole tulossa talo avaimet käteen, vaan itse teen niin paljon kuin ikinä mahdollista. Halpaa talosta ei kuitenkaan tule. Koska aion tehdä näillä näkymin elämässäni vain yhden ja ainoan talon (siis tämän), _en_ tule juurikaan tekemään kompromisseja sen suhteen mitä taloltani haluan. En käytännössä ole hankkinut mitään sen perusteella, mikä on halpaa, vain ja ainoastaan sen perusteella mikä on hyvää (joskin varsin hintatietoisesti).Mikä sitten on "hyvää".Tuo on kysymys mistä voi olla montaa mieltä...Hyvää ei välttämättä ole se joka untuvikosta siltä ensivaikutelman perusteella tuntuu.
- Omistaja
ter kirjoitti:
rakennan siporeksista 1 1/2 krs taloa, oman työn osuus melko iso. Siporex on mukava rakentaa itsekin koska on kevyttä ja työstettävyys helppo. Yläpohjaa myöten on sama materiaali mitä pidän hyvänä, rappusetkin tehtynä varhaisessa vaiheessa.Kallis? Miten sen nyt ottaa minusta ei. Alle 1300e/m2 ei helppo ole päästä mitenkään, mutta omalla työllä jes siihen.
Myös siporexista rakentaneena annan sinulle neuvon: Älä tee siporexista portaita tai jos teet vahvista portaiden etureunat esim. kulmaraudalla. Sama pätee käytännössä kaikkiin talon kulmiin. Jätimme itse kulmavahvikkeet pois ja nyt voi sanoa, että väärä ratkaisu oli (varsinkin portaissa).
- Teevo
Hammi Larkko kirjoitti:
Noh noh, ei se lammiharkko ja rinneratkaisu ole kallein vaihtoehto. Veikkaisin että kallein tai ainakin huomattavasti kalliimpi olisi vaikka Siporex paalutuksella.
Hammi Larkkolaadukasta taloa - elä edes viitsi.
- talkoolainen
Teevo kirjoitti:
laadukasta taloa - elä edes viitsi.
Rakennusalan ammattilaisena väitän että teen kaverille/sukulaiselle talkoissa takuuvarmasti parasta laatua mitä osaan. Töissä taas on niin kiire, että ei voi millään tehdä 100% jälkeä, toki riittävää ja hyvää. Urakat ei anna millään periksi tai tuntipalkalla tehdessä poka tai pomo hoputtaa kuitenkin. Mutta talkoissa ei mitään kiirettä ja kuka tahvo sitä nyt kaverille/sukulaiselle sutta tekisi! Ja mitä on tullut kokemusta useammasta omatoimirakentajista niin paljon huolellisimpia ovat kun rakentavat itselleen kuin joku jonkun toisen leivissä tai toiminimellä tekevä yrittäjä. Ne menevät aina siitä missä aita on matalin.
- M_K
Teevo kirjoitti:
laadukasta taloa - elä edes viitsi.
jälkeä. ja varmana on halvempi kuin teetettynä. Eihän talkootyö maksaa työn teettäjälle mitään(ruuat jne tietty)
Käyhän joka tapauksessa valvoja/vastaava mestari/lvi vastaava jne tarkastamassa työn. - jami
faustino kirjoitti:
toukokuusta myös lammi kivitalossa. Oman työn osuus oli lähes 0%. Olemme todella tyytyväisiä tatkaisuumme. Ja oleete varmasti tekin?
Mitä tuohon hintaan tulee, niin vaikka teetimme kaiken, niin hinnaksi ei tule millään 2000 euroa/m2 vaan paljon alle tämän. Tosin meillä on autotalli talon yhteydessä ja laskin sen koon mukaan laskettaessa neliö hintaa.kerrotko vähän omasta projektista. Millainen talo yhdessä vai kahdessa kerroksessa? Neliöt?
Rakennusaika? Saitko helposti rakentajia yms. Missä päin Suomea. Kiitos - Teevo
talkoolainen kirjoitti:
Rakennusalan ammattilaisena väitän että teen kaverille/sukulaiselle talkoissa takuuvarmasti parasta laatua mitä osaan. Töissä taas on niin kiire, että ei voi millään tehdä 100% jälkeä, toki riittävää ja hyvää. Urakat ei anna millään periksi tai tuntipalkalla tehdessä poka tai pomo hoputtaa kuitenkin. Mutta talkoissa ei mitään kiirettä ja kuka tahvo sitä nyt kaverille/sukulaiselle sutta tekisi! Ja mitä on tullut kokemusta useammasta omatoimirakentajista niin paljon huolellisimpia ovat kun rakentavat itselleen kuin joku jonkun toisen leivissä tai toiminimellä tekevä yrittäjä. Ne menevät aina siitä missä aita on matalin.
sitä on, hosumalla ei tule kuin kusipäisiä kakaroita ja jos sitä ei suvaitse ymmärtää toisten koteja rakentaessa - on syytä tosiaan pysyä niissä talkoohommissa, eikä kutsua itseään miksikään ammattilaiseksi. Siitä mistä maksetaan - tehdään kunnolla, tai sitten hommaa ei kannata ottaa ollenkaan, kalleinta "ammattimaista" rakentamista tekevät kusipäiset rähmäkäpälät jotka kuvittelevat tekevänsä nopeasti - tosiasiassa todellinen ammattilainen tekee samassa ajassa hyvän, kun kestää hosumalla tehdyn huononkin tekeminen - ainoastaan sen huonon korjaamisessa palaa turhaa aikaa.
- Teevo
M_K kirjoitti:
jälkeä. ja varmana on halvempi kuin teetettynä. Eihän talkootyö maksaa työn teettäjälle mitään(ruuat jne tietty)
Käyhän joka tapauksessa valvoja/vastaava mestari/lvi vastaava jne tarkastamassa työn.ja koettua ne "talkoo osaamiset" pääsääntöisesti päin helvettiä tehtyjä, joiden korjaamiseen - jos edes kannattaa ryhtyä, palaa pieni ikuisuus.
- faustino
jami kirjoitti:
kerrotko vähän omasta projektista. Millainen talo yhdessä vai kahdessa kerroksessa? Neliöt?
Rakennusaika? Saitko helposti rakentajia yms. Missä päin Suomea. Kiitos2½ kerrosta. Kok.pinta-ala (autotalli mukana) n. 300m2. Rakensimme uudellemaalle ja aloituksesta tasan vuosi niin pääsimme muuttamaan. Rakentajien löytäminen ei ollut ongelma. Saimme useita tarjouksia eikä tekijöiden löytyminen ollut ongelma.
- Kari
faustino kirjoitti:
2½ kerrosta. Kok.pinta-ala (autotalli mukana) n. 300m2. Rakensimme uudellemaalle ja aloituksesta tasan vuosi niin pääsimme muuttamaan. Rakentajien löytäminen ei ollut ongelma. Saimme useita tarjouksia eikä tekijöiden löytyminen ollut ongelma.
Moi,
olisitko kiinnostunut kertomaan projektistasi naamatusten.
Meillä on aluillaan samankaltainen projekti, eli olisi ihan mukava kuulla kokemuksia kivi- ja rinnetalorakentamisesta.
P:050-5535085/Kari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721167
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45609Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296548Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t220519- 50514
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502