sony a300

kokemuksia ?

kannattaisiko ostaa SONY A300 vai onko joku muu malli parempi ?
onko tämä 300 ollu hyvä ? kestävä ? onko moitteita ?
ehdottakaa toki jotain jos parempaa mielestänne tiedätte, muutkin merkit kun sony käy ;)

20

4502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä...

      Ihan hyvä siinä missä muutkin merkit. A300-mallista ei kokemusta. A100 mallia käytin toista vuotta kunnes annoin sen tyttärelle. Nyt A700 käytössä ja todella hyvä kamera.
      Kuvanvakaaja rungossa ehdoton plussa.

    • A300/350

      Ostin A350 kameran reilu kuukausi sitten ja nyt käytössä on ilmennyt seuraavia havaintoja.
      Etsin on tosiaan hämärä ja jotenkin kaponen,en näe siitä kunnolla ja ne alareunan aika/aukko tiedot jää katveeseen.

      Tykkään kuvata käsisäädöllä ja ajan ja aukon säätäminen on vaivalloista koska pitää suorittaa yhdistelmäpainallus jotta saan säädettyä aukkoa...hankalaa,mutta harvassa merkissä on kaksi säätöpyörää eli ajalle ja aukolle omansa.
      Ote kamerasta oli aluksi kelpoinen,mutta nyt se oikea alakulma painaa ikävästi sormiin,tämä kannattaa tarkistaa ennen kuin ostaa.Kyseessähän on kädessä pidettävä käsityökalu.

      Ehkä mulla on iso nenä (Ei kyl oo) mutta se hieman ulos rungosta työntyvä LCD näytön runko osuu ikävästi nenään ja poskeen,joten silmä jää siksikin liian kauas etsimestä.

      Saahan siihen opjektiivejä,mut ei nyt ihan niinku kuvittelin hintaa ynnä muuta.Käytettyjä Minolta (Hyviä yleensä) ei saa suomesta juuri mistään.
      Vanhan filmi minoltani kalusto käy toki tähän,mutta kuvanjälki ei ole mieleinen ja juuri tämä oli valintaperusteeni.Salamakin (vanha minoltan) siis ampuu sika täysillä,ei sitä voi käyttää kuin lepakkoluolassa.

      Vaikka omalla objektiivilla (18-79mm) kuva onkin hyvä,niin ikävä ergonomia eli huono käytettävyys harmittaa tämä siis oma näkemykseni.
      Kannattaa kaupassa pitkään hypistellä ja tähtäillä etsimestä ja vertailla muitakin merkkejä.

    • 350

      Etsimistä en tiedä mutta jos ei tarvetta livewieville niin miten olisi a200. Meikäläisellä se on, eikä etsin ole kovin huono, ainakin moni väittää paremmaksi kuin kahdessa suuremmassa mallissa. Tietääkö joku miten hyvä etsin on a700, sen pitäisi olla kaikin puolin jämäkkä kamera.

      Muista merkeistä harkitsisin ehkä Nikonia, vähintaan D80:stä.

    • a300 + 300 putki

      Moro
      Minulla on Sonyn a300 ja ostin siihen 300 putken ja on todella hyvä yhdisteltä.
      Täällä muutamia kuvia joita olen ottanut, osa on otettu vanhalla kameralla.
      http://www.panoramio.com/user/217369

    • käytössä

      reilut puoli vuotta. Itsellä oston ratkaisi kameran hyvä testimenestys, minulle sopivat ominaisuudet ja hinta. Katselin kameraa ensin Canon/Nikon linjalta, mutta Sony vei voiton (minulle kameran merkki ei sinällään ollut kovin tärkeä, mutta tuo em. kaksikkohan on vanhastaan hyvässä maineessa).

      Kamerassa ei mitään vikaa ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Kääntyvä näyttö on todella fiksu vekotin. Etsimestä en osaa sanoa mitään, kun olen tottunut käyttämään live-näyttöä. Kittiobjektiivikin oli hintaansa nähden varsin hyvä, mutta pistin veronpalautukset ja säästöt yhteen ja ostin pukinkonttiin Zeissin 16-80/3.5-4.5. Väritoisto, kontrasti ja tarkkuus paranivat hieman - voin suositella (Pixmanialta saa alle 700€, jos uskaltaa sieltä tilata). Hyviä kuvia tulee, tarkentaa nopeasti ja valottaa useimmiten jo automaatillakin kohdilleen (tämä siis jo kittilinssilläkin). Sanoisin että hinta/laatu suhteeltaan erinomainen laite. En vaihda, tai jos joskus vaihdan niin parempaan samanmerkkiseen.

      Lisätietoa netistä googlettamalla, ja ainakin mikrobitti elokuu/2008 ja digikuva 13/2008.

      • A350-

        Paitsi jos on todella sellainen tuki alla.Jos käsivaralta kuvaat,niin ei estä kuvanvakaajatkaan heilahtamasta kameraa.
        Etsintä tarvitaan ja se on ikävä kyllä kapea ja pimeä.Hieman auttaa kun ostaa siihen verkkokaupasta "Luupin" etsimen eteen,mutta ei se valovoimaa etsimeen tuo sekään.
        Mulla on A350 ja juuri tuon edellä kertomani olen kokenut pahimmaksi ongelmaksi.


      • Kokemus ehkä opettaa
        A350- kirjoitti:

        Paitsi jos on todella sellainen tuki alla.Jos käsivaralta kuvaat,niin ei estä kuvanvakaajatkaan heilahtamasta kameraa.
        Etsintä tarvitaan ja se on ikävä kyllä kapea ja pimeä.Hieman auttaa kun ostaa siihen verkkokaupasta "Luupin" etsimen eteen,mutta ei se valovoimaa etsimeen tuo sekään.
        Mulla on A350 ja juuri tuon edellä kertomani olen kokenut pahimmaksi ongelmaksi.

        Parkinsonin tauti?

        Minä ainakin pystyn kuvaamaan ilman mitään vaikeutta A350:n kanssa.

        Ehkä kokemukseni auttaa asiassa, sillä olen kuvannut järkkärillä yli 40 vuotta.


      • Toimii kyllä
        Kokemus ehkä opettaa kirjoitti:

        Parkinsonin tauti?

        Minä ainakin pystyn kuvaamaan ilman mitään vaikeutta A350:n kanssa.

        Ehkä kokemukseni auttaa asiassa, sillä olen kuvannut järkkärillä yli 40 vuotta.

        Itse kuvaan pääsääntöisesti etsimellä.

        Mutta näyttö on kyllä joissain kuvakulmissa ihan näppärä kuten pään päältä yli väkijoukon kuvaamisessa ja maan tasalta.


      • A350- kirjoitti:

        Paitsi jos on todella sellainen tuki alla.Jos käsivaralta kuvaat,niin ei estä kuvanvakaajatkaan heilahtamasta kameraa.
        Etsintä tarvitaan ja se on ikävä kyllä kapea ja pimeä.Hieman auttaa kun ostaa siihen verkkokaupasta "Luupin" etsimen eteen,mutta ei se valovoimaa etsimeen tuo sekään.
        Mulla on A350 ja juuri tuon edellä kertomani olen kokenut pahimmaksi ongelmaksi.

        Onhan se todellakin ihan hyvä lisä olemassa mutta enpä ole juurikaan sitä tarvinnut kun enimmäkseen metsässä kuvailen. Silloin olisi a200 riittänyt vallan mainiosti. No itse a300 on ollut tällaiselle harrastajalle mitä mainioin peli ja varsinkin kun haluaa että ei tarvitse objektiiveja ostaessa maksaa erikseen kuvanvakauksesta kun se rungossa jo on...


      • INO

        ..normaaleihin Sonyn pokkarikameroihin käyvän Memorystick-muistikortin liitettyä? Pitääkö siinä olla CF-adapteri? Kameran korttipaikka näyttää melko laajalta.


      • n____________________n
        INO kirjoitti:

        ..normaaleihin Sonyn pokkarikameroihin käyvän Memorystick-muistikortin liitettyä? Pitääkö siinä olla CF-adapteri? Kameran korttipaikka näyttää melko laajalta.

        Onko sony a 300:ssa tarkennusmoottoria?


      • olla ...
        INO kirjoitti:

        ..normaaleihin Sonyn pokkarikameroihin käyvän Memorystick-muistikortin liitettyä? Pitääkö siinä olla CF-adapteri? Kameran korttipaikka näyttää melko laajalta.

        Pitää olla adapteri. Sellainen tuli aikanaa A100-mallin mukana.


      • Sonyn järkkäreissä
        n____________________n kirjoitti:

        Onko sony a 300:ssa tarkennusmoottoria?

        Kaikissa Sonyn järkkäreissä on tarkennusmoottori rungossa.


      • :)
        olla ... kirjoitti:

        Pitää olla adapteri. Sellainen tuli aikanaa A100-mallin mukana.

        Tuleeko mukana kolmijalka/ onko siihen saatavilla kolmijalkaa?


      • ahgahaghgaa
        :) kirjoitti:

        Tuleeko mukana kolmijalka/ onko siihen saatavilla kolmijalkaa?

        Voi olla tyhmä kysymys mut onks kolmijalka, kameranjalka ja jalusta sama asia? :D


    • TYYT

      Itselläni on ollut tuo kyseinen kamera noin puolisen vuotta ja vielä ei ainakaan ole ilmennyt mitään vikoja. Todella hyvä kamera on ainakin minulle ollut, vaikkakin ehkä hieman parempi laatuisempikin olisi kelvannut, mutta harrastelijalle oikein mainio! Suosittelen!

      • öNY

        Väittäisin et Sony A-300 on ainakin osin parempi kamera kun uudempi malli A-330 johtuen jo siitä et joku taidemuotoilija on muotoillut rungon oudon näköiseksi ja näyttö on suunnattu lapsille tai arkkitehdeille.
        Jokatapauksessa Sonya myydään edullisemmin kun muita vasta-alkajille suunnattuja kamera Kit paketteja ellei Olympusta mukaan lasketa,
        ja on syytä muistaa et vakaaja kulkee mukana hinnassa. Sony on myös helppokäyttöinen alottelijalle se
        ei laukea ollenkaan jos ei hyviä kuvia saa.


    • räspypeikko

      Paska kamera! Af ei toimi vähänkään hämärässä, ei sitten kirveelläkään saati tummaa kohdetta kuvattessa. Hintansa nähden ei kannattaba sijoitus kun eipä sonyyn löydy toimivia putkia (joo ne käsitarkennus lissit saa unohtaa 2010-luvulla). Yksi järkyin ominaisuus on todella paska kuvanlaatu hämärässä jo iso 400 saa aikaan uskomattoman pikselipaska mömmön kuviin että oksat pois! Siis sisällä kuvattessa pakko laittaa manuaalille ja iso 200 arvo maks salaman käyttö. Erikoisvarusteita mm salamat yms vaikea löytää. Itse pidän sonya kyllä leikkiversiona kaikessa (ei tee mitään oikein kunnolla ja kaikki on muovista)

      Jos jotain positiivista vois sanoa niin ainakin liveview on kätevä. Muotoilu sopiva, mahtuu aikuiseen kouraan.

      • "Paska kamera! Af ei toimi vähänkään hämärässä, ei sitten kirveelläkään saati tummaa kohdetta kuvattessa."

        ...sitten on niin, jos OLET KOKEILLUT. Muuten ei tiettyjen merkkien kalliinpien mallien AF tarkenna oikein kohteeseen edes päivällä, kun luet edes vähän niitten firmware päitysten historiaa.

        "Hintansa nähden ei kannattaba sijoitus kun eipä sonyyn löydy toimivia putkia (joo ne käsitarkennus lissit saa unohtaa 2010-luvulla)."

        Voit varmaankin ystävällisesti kertoa mitä puuttuu.


      • AF puuttuu
        Earl_of_Snowdon kirjoitti:

        "Paska kamera! Af ei toimi vähänkään hämärässä, ei sitten kirveelläkään saati tummaa kohdetta kuvattessa."

        ...sitten on niin, jos OLET KOKEILLUT. Muuten ei tiettyjen merkkien kalliinpien mallien AF tarkenna oikein kohteeseen edes päivällä, kun luet edes vähän niitten firmware päitysten historiaa.

        "Hintansa nähden ei kannattaba sijoitus kun eipä sonyyn löydy toimivia putkia (joo ne käsitarkennus lissit saa unohtaa 2010-luvulla)."

        Voit varmaankin ystävällisesti kertoa mitä puuttuu.

        Taitaa ressukka itkeä sitä, että STF135 on käsitarkenteinen. Vai onko näitä käsin ruuvattavia vielä muitakin? Ei tule minulle heti mieleen, onhan Sony *ainoa* merkki, mihin saa mm. AF peilitelen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      149
      10852
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      209
      2890
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1696
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1546
    Aihe