Auckland vai Wellington

Maailman ympäri

Kumpi kaupunki olisi parempi kohde maailman ympäri matkalla ja miksi?
Mitä nähtävyyksiä/elämyksiä kaupungeissa tai niiden läheisyydessä olisi?

Onko teillä Rotoruasta kokemuksia? Aucklandista voisi ehkä vuokrata auton käydäkseen Rotoruassa, jos se näkemisen arvoinen.

Wellingtonista pääsisi puolestaan Etelä-saarelle autolla, mutta se ei luultavasti ole suunnitelmissa. Suosittelisitteko ehdottomasti Etelä-saarta?

Uudessa-Seelannissa olisi tarkoitus yöpyä ehkä 4 yötä. Sukellustakin harrastetaan, mutta Uudessa-Seelannissa ei olisi tarkoitus mennä sukeltamaan...

8

3554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei auc

      Auckland on aika ruma kaupunki, wellington ja eteläsaari parempi yhdistelmä. pohj. Saari tylsä kuin Oulu

    • Kissus

      Jos noista kahdesta pitäisi valikoida, olisi valintani Wellington ja eteläsaari.
      Wellington on mukavan pieni kaupunki missä kaikki on kävelymatkan päässä. Sieltä on hyvät laivayhteydet eteläsaarelle (Pictoniin), josta saa vuokrattua auton. Laivoille kun ei vuokra-autoilla ole asiaa. Jos vuokraatte auton jo pohjoissaarelta, tulee se jättää satamaan tai muuhun sovittuun paikkaan ja otatte uuden auton Pictonista. Tosin tuokin on hieman riippuvainen vuokra-autoyhtiöstä. Suosittelen kuitenkin käyttämään vain kansainvälisiä vuokrafirmoja = Jos tulee ongelmia, homma pelaa varmemmin. Etelä-saarella on muutenkin niin, että hädän sattuessa voi mennä pitkäkin tovi ennen kuin paikalle tulee joku toinen auto. Kännykällä saa kuitenkin äkkiä yhteyden vuokratoimistoon tms. ja silloin ainakin tietää ettei odota turhia.
      Meillä oli vuokra-auto europcarilta ja hyvin toimi homma heidän kanssa.

      • minulta

        ainakaan evätty vuokra-autolla ajoa saarelta toiselle kaksi vuotta sitten (asuntoauto). Pictonissa satamassa takaisin tullessa kylläkin tiukasti tivattiin olinko kalastellut saarella....:))


      • Kissus
        minulta kirjoitti:

        ainakaan evätty vuokra-autolla ajoa saarelta toiselle kaksi vuotta sitten (asuntoauto). Pictonissa satamassa takaisin tullessa kylläkin tiukasti tivattiin olinko kalastellut saarella....:))

        Myös kaksi vuotta sitten (tammikuussa) oltiin tuolla suuntaa maapalloa. Me jouduttiin jättämään vuokra-auto Wellingonin satamaan ja ottamaan vaihdokki Pictonista. Suurin osa autojen vuokraajista kieltää vuokra-auton viemisen laivaan. Meillä oli auto europcarilta ja he eivät sallineet vuokra-auton viemistä saarelta toiselle.


    • omasta mielestä

      Tarpeeksi iso kaupunki, ja itse tykkäsin todella. Ympärillä paljon myös saaria ym. joihin voi tehdä päiväretkiä. Rotorua ei niin ihmeellinen ole, aika turisteille tehty. Eteläsaari on tosi kaunis myös, pohjoissaarta yleisesti ottaen kivempi. Mutta jos Wellingtoniin menee, niin sitten Pictonin kautta pääsee esim. Nelsoniin ja Abel Tasmanille, mistä itse pidin älyttömästi.

    • Palagi

      Moi,

      jos aiotte olla NZ:ssa vain 4 yötä, niin suosittelen Aucklandia, josta käsin autolla 2-3 päivän reissu Rotoruaan ja sen ympäristöön. Vaikka Rotorua onkin vähän liiaksi turistirysä, löytyy sen ympäristöstä paljon nähtävää: mm. kuumat lähteet ja maorikulttuuria.

      Olimme itse kummallakin saarella 5 yötä, ja voin sanoa ettei se missään nimessä ollut tarpeeksi, varsinkaan eteläsaarelle. Wellington oli minulle jollain lailla pettymys. Onhan se kauniimpi kuin Auckland, mutta suurkaupungin syke siitä puuttuu. Toisaalta se voi olla etukin. Eteläsaarelta löytyy paljon nähtävää, mutta kannattaa muistaa että esim. maorikulttuuri ja tuliperäisyys ovat nimenomaan pohjoissaaren juttuja.

      Ja ennenkaikkea muistakaa, että 4 päivää on todella vähän NZ:ssa vietettäväksi.

      • ehdottomasti

        itse menisin ehdottomasti aucklandiin. ja matkalla rotoruaan kannattaa käydä mt. maunganuissa, joka on ihana rantakaupunki. ihana ranta ja kävelykatu. myös paihian alue pohjoisemmassa on kaunista mutta kaikkein kauneinta on siellä ihan pohjoisessa. kauniita rantoja ja poukamia ja vesi on todella turkoosia ja puhdasta. aivan pohjoiseen ei moni turisti tajua mennä vaan jäävät juuri paihiaan.


      • pari kysymysta
        ehdottomasti kirjoitti:

        itse menisin ehdottomasti aucklandiin. ja matkalla rotoruaan kannattaa käydä mt. maunganuissa, joka on ihana rantakaupunki. ihana ranta ja kävelykatu. myös paihian alue pohjoisemmassa on kaunista mutta kaikkein kauneinta on siellä ihan pohjoisessa. kauniita rantoja ja poukamia ja vesi on todella turkoosia ja puhdasta. aivan pohjoiseen ei moni turisti tajua mennä vaan jäävät juuri paihiaan.

        Ed. kirjoittaja huomio, tiedat ilmeisesti paikat hyvin. Olemme matkaamassa jouluksi ja uudeksi vuodeksi Sydney / Uusi-Seelanti. Koska meilla on vain n. 8-9 pv Uudessa Seelannissa niin haluaisin mielipiteesi matkasuunnitelmasta: 4pv Auckland Sitten vuokra-autolla ajo Rotaruaan (kauanko matka kestaa?), joko meno taikka paluu matkalla voisimme poiketa mainitsemassasi mt. maunganuissa. Paluu sitten Aucklandiin josta matka kohti Paihiaa, missa kannattaa pysahtya matkan varrella ja yopya, jos aikaa on kaytettavissa n. 4 paivaa? Kiitos vaan ja kiwit odottaa : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1595
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1278
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1008
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      984
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe