Freinetpedagogiikka

Utelias opettaja

Opiskellessani opettajaksi, minulle oli selvää, etteo perinteinen peruskoulu vastaa sitä ulottuvuutta, jolla haluan lapsia "opettaa". En voi sietää tasapäistämisen periaatetta, vaan uskon vakaasti, että kukin lapsi ansaitsee olla aktiivinen tiedon hankkija ja prosessoija, jota opettaja opastaa oppimisen polullaan ehdottoman lapsilähtöisesti.

Tutkin useita vaihtoehtopedagogioita ja kiinnostavimmat (mielestäni siis aidosti lapsilähtöisimmät) olivat steinerpedagogiikka ja freinetpedagogiikka. Molemmissa oli paljon hyvää. Lopulta päädyin freinetpedagogiikkaan, sillä sen taustalla ei ole mitään normistoa (antroposofia, erilaiser "rituaalit" jne.) vaan se pohjautuu puhtaasti lapsilähtöisyyteen. Kunnialla toteutan tätä ihanaa pedagogiikkaa omassa työssäni ja koen olevani oikeasti lasten tukena, en vain aktoriteettina, jonka loputonta monologia lapset on pakotettu kuuntelemaan.

Mielstäni steinerpedagogiikalla on kuitenkin selvä tilaus yhteiskunnassamme, kuten freinetpedagogiikallakin. Molemmat ovat hyviksi havaittuja ja toimivia; kyse on vain sävyeroista. Se mikä kolahtaa toiselle, ei välttämättä kolahda toiselle, ilman että itse pedagogiikassa olisi mitään vikaa. Arvostan steinerkouluja paljon ja olen iloinen että lapsillamme on mahdollisuus (ainakin isommilla paikkakunnilla) saada potentiaalisia vaihtoehtoja tavanomaiselle peruskoululle.

3

2372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei näy missään

      Asun Freinet-koulun vieressä, ja tarhaikäiseni on Freinet-tarhassa. Koulun piha on ankea, ja pihalla lapset kiroilevat ja huutavat paljon, tarhan meininki ei mitenkään eroa perustarhasta. Paitsi, että sisätilat ovat kuin teollisuuskiinteistössä, kylmät ja kalseat, ja opettajien vaihtuvuus ryhmissä on suurta. Tietokoneella pelataan paljon, muuten kai ei mitään eroa lapsen aiempaan tarhaan.

      Vanhemmat lapseni ovat olleet eskari-ikäisestä Steinerissa, siellä jo lelut ja sisustus (puuta, silkkiä, mattoja) noudattavat omaa ideologiaansa, päivissä on tietynlainen rytmitys, lauluja ja satuja joka päivä, Steiner-juttuun kuuluvia juhlia vietetään, ja sama eskariopettaja on ollut hommissa vuosia. Koulun pihalla meininki on huomattavasti rauhallisempaa, vaikka koulussa on luokkia lukioon asti.

      Itse maallistuneena ja epäideologisena en niin lämpene noille Steinerin tieteenteorioille, ja välillä se ylenpalttinen touhuilu menee vähän ohi (oma syyni kouluun laittamiselle oli keskusteluyhteys opettajaan, opettajien ja luokkien pysyvyys, luokkien rauhallisuus, käytöstapojen opettelu jne yleisemmät asiat), mutta jos nyt 2 vuoden kokemuksella vertaa Freinetia ja Steineria, niin käteen jää lähinnä se, että Freinetissa ei edes erota, onko siellä mitään pedagogiaa takana.

      Erona toki, että Helsingissä Freinet on tällä hetkellä voimakkaalla maahanmuuttaja-alueella ja ilmeisesti talojen resurssit ovat lähinnä erityistarpeisissa lapsissa, Steinerissa erityistarpeisia ei ole. Eli ehkä tuollakin jotain näkyisi, jos pystyisivät tekemään.

      • Minun kokemukseni mukaan Steinerkouluissa on huomattava määrä erityistarpeisia lapsia, koska monet vanhemmat tuntuvat ajattelevan että steinerkoulu on tarkoitettu juurikin erityislapsille... Ongelmia syntyy kun köyhällä yksityiskoululla ei ole resursseja erityisopetuksen järjestämiseen ja luokka muuttuu turvattomaksi ja rauhattomaksi.


    • opettajaksi haluava

      kerrohan minulle steiner,-freinet, montessor pedagogiikan yhtäläisyyksiä ja eroja???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe