Astutukseen uros cockerspanieli?

Varkauden seudulta

Etsitään astutukseen tervettä ja hyväluontoista uros cockerspanielia Varkauden seudulta? Tarkoitus teettää yksi pentue 5-vuotiaalla cockeri nartulla. Pennut tulisivat kotikoiriksi (ei rekisteriin).
Astutusmaksu neuvoteltavissa.

24

3622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymykseen

      miksi ei rekisteriin?

      Eli koirassasi on jotain vikaa!

      • cocksut

        Esninnä: uroksen omistaja määrää astutusmaksun! Toiseksi miksi vaatia tervettä urosta, jos ei narttukaan ole? Vai onko nartutlta tutkittu silmät (PRA:ta eli sokeuttavaa silmävikaa esiintyy rodussa ja muiltakin osin cockeri silmätutkittava rotu!) ja nivelistö (lonkat, kyynärät)? Vaikkei olisi rekattukaan narttu, ei se tarkoita, etteikö sillä voisi olla rodulle ominaisia vikoja. "Terve" tarkoittaa pikkasen enemmän, kuin että koiralla on neljä jalkaa joilla se kävelee ja näkökyky. Argh!!!! tämmöisille "kasvattajille".


      • Varkauden seudulta
        cocksut kirjoitti:

        Esninnä: uroksen omistaja määrää astutusmaksun! Toiseksi miksi vaatia tervettä urosta, jos ei narttukaan ole? Vai onko nartutlta tutkittu silmät (PRA:ta eli sokeuttavaa silmävikaa esiintyy rodussa ja muiltakin osin cockeri silmätutkittava rotu!) ja nivelistö (lonkat, kyynärät)? Vaikkei olisi rekattukaan narttu, ei se tarkoita, etteikö sillä voisi olla rodulle ominaisia vikoja. "Terve" tarkoittaa pikkasen enemmän, kuin että koiralla on neljä jalkaa joilla se kävelee ja näkökyky. Argh!!!! tämmöisille "kasvattajille".

        Hei
        Ensinnäkin lukisit tekstin kunnolla. Ihme kiihkoilijoita sitä tähän maahan mahtuukin. Tiedoksi vaan kaikille muillekkin kiihkoilijoille, että minä en tehtaile pentuja. Haluan ainoastaan oman ihanan rekisteröidyn koirani pennun ja kenestäköhän se on väärin?!Minulla on myös monta tuttavaperhettä odottamassa josko koirallani teetetään pentue, joten loputkaan pennut, jos niitä edes montaa siunaantuisi, saisivat rakastavan kodin. Sinulle tiedoksi, että koirallani on purentavika, eli pentuja ei saa rekisteriin, mutta mitä sitten!? Haluan kotikoiran ja purentavika ei ole kuin kauneusseikka tämän koiran elämässä.En halua, enkä tarvitse näyttelykoiraa. Montakos sekarotuista koiraa maailmaan mahtuu, moniko kuvattu ja peilattu? En ole kuullutkaan, että niistä ei voi sanoa ilman kuvauksia, että olisi terve yksilö. En väitä etteikö se ole jalostukseen käytettävillä nartuilla ja uroksilla tärkeääkin, mutta korostan edelleen että MINÄ HALUAN YHDEN KOTIKOIRAPENTUEEN (sama kuin sekarotuinen)En tarvitse koiralleni sulhoksi mitään valiourosta. En vaadi, että lonkat tai silmät on kuvattu ja samalla otan riskin että purentakaan tms.ei ole täydellinen! Uroksen omistaja määrää maksun varmaankin ns. oikeissa jalostuksissa. Olen kyllä kuullut niissäkin monen uroksen omistajan sovittelevan maksujaan. Itse olen aikoinani käyttänyt rekisteröityä ja kuvattua tanskandoggiani Valiosulholla. Tässä on kysymys hieman eri asiasta, joten emmeköhän saa neuvoteltua asian mahdollisen uroksen omistajan kanssa. Minä olen harkinnut pentueen isäksi mm. muutakin spanielia, jossa ainakin kaksirotuisuus vähentäisi muita riskejä (yksi sellainen vaihtoehto on jo tiedossakin).

        Tätä pentuetta on harkittu jo ainakin kaksi vuotta, joten toivon jatkossa asiallisia vastauksia uroksen omistajilta.


      • Arrrrgghhhhhh!!!!
        Varkauden seudulta kirjoitti:

        Hei
        Ensinnäkin lukisit tekstin kunnolla. Ihme kiihkoilijoita sitä tähän maahan mahtuukin. Tiedoksi vaan kaikille muillekkin kiihkoilijoille, että minä en tehtaile pentuja. Haluan ainoastaan oman ihanan rekisteröidyn koirani pennun ja kenestäköhän se on väärin?!Minulla on myös monta tuttavaperhettä odottamassa josko koirallani teetetään pentue, joten loputkaan pennut, jos niitä edes montaa siunaantuisi, saisivat rakastavan kodin. Sinulle tiedoksi, että koirallani on purentavika, eli pentuja ei saa rekisteriin, mutta mitä sitten!? Haluan kotikoiran ja purentavika ei ole kuin kauneusseikka tämän koiran elämässä.En halua, enkä tarvitse näyttelykoiraa. Montakos sekarotuista koiraa maailmaan mahtuu, moniko kuvattu ja peilattu? En ole kuullutkaan, että niistä ei voi sanoa ilman kuvauksia, että olisi terve yksilö. En väitä etteikö se ole jalostukseen käytettävillä nartuilla ja uroksilla tärkeääkin, mutta korostan edelleen että MINÄ HALUAN YHDEN KOTIKOIRAPENTUEEN (sama kuin sekarotuinen)En tarvitse koiralleni sulhoksi mitään valiourosta. En vaadi, että lonkat tai silmät on kuvattu ja samalla otan riskin että purentakaan tms.ei ole täydellinen! Uroksen omistaja määrää maksun varmaankin ns. oikeissa jalostuksissa. Olen kyllä kuullut niissäkin monen uroksen omistajan sovittelevan maksujaan. Itse olen aikoinani käyttänyt rekisteröityä ja kuvattua tanskandoggiani Valiosulholla. Tässä on kysymys hieman eri asiasta, joten emmeköhän saa neuvoteltua asian mahdollisen uroksen omistajan kanssa. Minä olen harkinnut pentueen isäksi mm. muutakin spanielia, jossa ainakin kaksirotuisuus vähentäisi muita riskejä (yksi sellainen vaihtoehto on jo tiedossakin).

        Tätä pentuetta on harkittu jo ainakin kaksi vuotta, joten toivon jatkossa asiallisia vastauksia uroksen omistajilta.

        Mikä hiisi ihmisten järjenjuoksussa oikein mättää, kun ehdoin tahdoin pitää "saada sen oman nartun pentuja" a) itselleen ja b) syyllä, että "muut on jo myyty, kun kaverit ja tutut on sanoneet ottavansa pennun"? Jos oma koira on myyty kotikoiraksi siksi, että se ei ole kaikilta osin OK, niin pitääkö se sitten kuitenkin ehdoin tahdoin kuitenkin pennuttaa? Jos koira on ostettu ns. viallisena kotikoiraksi, sitä ei ole tarkoitettukaan rodun kasvattajan toimesta siitoskäyttöön jatkossa.

        Ehkä tuo ei ole ko. nartun omistajan mielestä asiallinen mielipide, mutta järkevä se on verrattuna siihen, että tutkimaton, purentavikainen, kotikoira (HUOM! ei siitoskoira) pitää pennuttaa. Vaikka aina näitä mahtuu 13 tusinaan, jotka eivät ajattele järjellä vaan jollain ihan muulla. Aina löytyy myös joku toinen samanlainen ajattelematon, tässä tapauksessa uroskoiran omistaja, jonka mielestä on vaan "niin hiton hienoo että meidän Murre pääsee polkemaan jonkun sutturan".

        Otsikossa on asian ydin: viisaampaa on ostaa omalle koiralle kaveriksi terveistä, tutkituista vanhemmista huolella suunnitellun pentueen pentu, kuin tehdä itsekkäistä syistä "oman koiran jälkeläinen". Luuleeko purentavikaisen cockerin omistaja, että muille ei omat koirat ole maailman viisaimpia, rakkaimpia ja terveimpiä olentoja? Jokaiselle se oma on paras! Jos jokainen kotikoiran tai "maailman ihanimman koiran" omistaja ajattelisi myös pennuttaa oman koiransa saadakseen koiralle koirakaverin, tarvittaisiin aika fanaattinen määrä noita tämänkin nartun omistajan mainitsemia "kavereita", jotka ottavat pentueen kaikki muut seitsemän pentua ilomielin vastuulleen, vikoineen päivineen.

        Vastuullisuus ja järki pennuttamisen suhteen karisee viimeistään siinä vaiheessa, kun nartun omistajat huutelevat sulhoja tai vastaavasti uroskoiran omistajat tyttöystäviä astutukseen Mustilleen (kun se on se ihanin yksipallinen tai purentavikainen tai koukkuhäntäinen " ah niin terve" koira koko maapallolla) jossain apuloissa tai pulinapalstoilla :(

        Jos täällä keskustelupalstoilla huudellaan ja kirjoitellaan, pitää olla valmis saamaan vastinetta, joka ei välttämättä vastaakaan sitä omaa mielipidettään. Yhtä totuutta ei ole olemassakaan.


      • vaan että
        Arrrrgghhhhhh!!!! kirjoitti:

        Mikä hiisi ihmisten järjenjuoksussa oikein mättää, kun ehdoin tahdoin pitää "saada sen oman nartun pentuja" a) itselleen ja b) syyllä, että "muut on jo myyty, kun kaverit ja tutut on sanoneet ottavansa pennun"? Jos oma koira on myyty kotikoiraksi siksi, että se ei ole kaikilta osin OK, niin pitääkö se sitten kuitenkin ehdoin tahdoin kuitenkin pennuttaa? Jos koira on ostettu ns. viallisena kotikoiraksi, sitä ei ole tarkoitettukaan rodun kasvattajan toimesta siitoskäyttöön jatkossa.

        Ehkä tuo ei ole ko. nartun omistajan mielestä asiallinen mielipide, mutta järkevä se on verrattuna siihen, että tutkimaton, purentavikainen, kotikoira (HUOM! ei siitoskoira) pitää pennuttaa. Vaikka aina näitä mahtuu 13 tusinaan, jotka eivät ajattele järjellä vaan jollain ihan muulla. Aina löytyy myös joku toinen samanlainen ajattelematon, tässä tapauksessa uroskoiran omistaja, jonka mielestä on vaan "niin hiton hienoo että meidän Murre pääsee polkemaan jonkun sutturan".

        Otsikossa on asian ydin: viisaampaa on ostaa omalle koiralle kaveriksi terveistä, tutkituista vanhemmista huolella suunnitellun pentueen pentu, kuin tehdä itsekkäistä syistä "oman koiran jälkeläinen". Luuleeko purentavikaisen cockerin omistaja, että muille ei omat koirat ole maailman viisaimpia, rakkaimpia ja terveimpiä olentoja? Jokaiselle se oma on paras! Jos jokainen kotikoiran tai "maailman ihanimman koiran" omistaja ajattelisi myös pennuttaa oman koiransa saadakseen koiralle koirakaverin, tarvittaisiin aika fanaattinen määrä noita tämänkin nartun omistajan mainitsemia "kavereita", jotka ottavat pentueen kaikki muut seitsemän pentua ilomielin vastuulleen, vikoineen päivineen.

        Vastuullisuus ja järki pennuttamisen suhteen karisee viimeistään siinä vaiheessa, kun nartun omistajat huutelevat sulhoja tai vastaavasti uroskoiran omistajat tyttöystäviä astutukseen Mustilleen (kun se on se ihanin yksipallinen tai purentavikainen tai koukkuhäntäinen " ah niin terve" koira koko maapallolla) jossain apuloissa tai pulinapalstoilla :(

        Jos täällä keskustelupalstoilla huudellaan ja kirjoitellaan, pitää olla valmis saamaan vastinetta, joka ei välttämättä vastaakaan sitä omaa mielipidettään. Yhtä totuutta ei ole olemassakaan.

        eipä se paljoa auta jos pentueen vanhemmat on tutkittu vuoden ikäisenä ja saaneet heti sen jälkeen pentueen, sillä monet perinnölliset sairaudet ilmaantuu vasta koiran vanhoilla päivillä. Koira voi olla sisäsiittoinen esimerkiksi neljännessä sukupolvessa hyvinkin voimakkaasti. Sukutauluista näytetään yleensä vain kolme polvea. Ei se auta jos koiralla on hyvä purenta, lonkat paperilla a:ta ja silmät terveet, kun on olemassa miljoona muutakin sairautta ja vikaa jotka aiheutuu sisäsiittoisuudesta.


      • Sadsam
        Varkauden seudulta kirjoitti:

        Hei
        Ensinnäkin lukisit tekstin kunnolla. Ihme kiihkoilijoita sitä tähän maahan mahtuukin. Tiedoksi vaan kaikille muillekkin kiihkoilijoille, että minä en tehtaile pentuja. Haluan ainoastaan oman ihanan rekisteröidyn koirani pennun ja kenestäköhän se on väärin?!Minulla on myös monta tuttavaperhettä odottamassa josko koirallani teetetään pentue, joten loputkaan pennut, jos niitä edes montaa siunaantuisi, saisivat rakastavan kodin. Sinulle tiedoksi, että koirallani on purentavika, eli pentuja ei saa rekisteriin, mutta mitä sitten!? Haluan kotikoiran ja purentavika ei ole kuin kauneusseikka tämän koiran elämässä.En halua, enkä tarvitse näyttelykoiraa. Montakos sekarotuista koiraa maailmaan mahtuu, moniko kuvattu ja peilattu? En ole kuullutkaan, että niistä ei voi sanoa ilman kuvauksia, että olisi terve yksilö. En väitä etteikö se ole jalostukseen käytettävillä nartuilla ja uroksilla tärkeääkin, mutta korostan edelleen että MINÄ HALUAN YHDEN KOTIKOIRAPENTUEEN (sama kuin sekarotuinen)En tarvitse koiralleni sulhoksi mitään valiourosta. En vaadi, että lonkat tai silmät on kuvattu ja samalla otan riskin että purentakaan tms.ei ole täydellinen! Uroksen omistaja määrää maksun varmaankin ns. oikeissa jalostuksissa. Olen kyllä kuullut niissäkin monen uroksen omistajan sovittelevan maksujaan. Itse olen aikoinani käyttänyt rekisteröityä ja kuvattua tanskandoggiani Valiosulholla. Tässä on kysymys hieman eri asiasta, joten emmeköhän saa neuvoteltua asian mahdollisen uroksen omistajan kanssa. Minä olen harkinnut pentueen isäksi mm. muutakin spanielia, jossa ainakin kaksirotuisuus vähentäisi muita riskejä (yksi sellainen vaihtoehto on jo tiedossakin).

        Tätä pentuetta on harkittu jo ainakin kaksi vuotta, joten toivon jatkossa asiallisia vastauksia uroksen omistajilta.

        Hei! Vähän surulliseksi tulen näitä lukiessani. Tämä on aihe, joka nostattaa väkisinkin kiivaita tunteita ja hyväkin niin. Itse olen sitä mieltä, että tietoa ja valistusta tulee antaa jalostusasioissa, mutta sen voi sanoa myös vähemmän kärkkäästi. Monesti ystävällisellä ja opastavalla tavalla ihminen saadaan ajattelemaan asiaa syvällisemmin kun se että hyökätään suin päin jonkun ihmisen kimppuun. Sellainen tapa voi saada toisessa ihmisessä aikaiseksi vihan tunteen ja ajattelun, että en varmasti kuuntele teitä ja teen mitä lystään!

        Uskon, että olet periaatteessa "hyvällä" asialla, mutta valitettavasti tietämätön näissä asioissa kuten niin moni muukin tässä maassa, joka haluaa vain teettää yhdet pennut omalla koirallaan. Minäkin ajattelin 10-vuotiaana noin että haluan yhdet pennut nartullani, mutta onneksi sitä ei koskaan tapahtunut. Kasvattaessa vaikka yhden ainoankin pentueen on tärkeää pohtia omaa jalostustyötä. Minä en kyllä haluaisi ottaa riskiä vakavista purentavioista, lonkkavaivoista tai silmäsairauksista. Ei enää aikuinen ihminen voi ajatella niin sinisilmäisesti, että ei ole väliä lonkilla, silmillä ja purennalla. Eiväthän ne ilmeisesti millään tavalla sinua haittaa, mutta entäpä koiraa? SE on aina pidettävä mielessä, että kyse on elävistä olennoista! Se ei ole leikin asia vaan totista totta, että sinun jalostusvalinnoilla on AINA vaikutus tuleviin pentuihin ja niiden terveyteen. Jos oikeasti olet eläinrakas ja ajattelet pentujen hyvinvointia, etkä vain itsepintaisesti sitä että haluat yhden kotikoirapentueen et voi sivuttaa näitä asioita. Purentavikakaan kun ei välttämättä ole vain kauneusvirhe, vaan voi aiheuttaa koiralle todellisia kipuja. Entäpä lonkat sitten? Koirasta päällepäin katsomalla et voi todellakaan tietää onko sillä hyvät vai järkyttävän huonot lonkat. Eläimet eivät näytä kipuaan kovin helposti. Entäpä tuttavaperheesi joihin koirat menevät? Pahimmassa tapauksessa heille aiheutuu suuria kuluja ja mielipahaa mahdollisen sairauden pulpsahtaessa esiin.

        Kennelliitto ja rotujärjestöt tekevät kovasti työtä koirarotujen ja niiden terveyden eteen. On ikävää, että joidenkin ihmisten välinpitämättömyys ja toisten ihmisten tietämättömyys tekevät joskus suurtakin hallaa roduille.

        Tarkoitukseni ei ole moralisoida sinua, vaan saada ajattelemaan sinut tätä asiaa ihan oikeasti, syvällisesti. Sydämeni pohjasta toivon, että nämä kirjoitukset joita täällä onneksi aina asiaa vastaan tulee, purisivat aina silloin tällöin edes johonkin joka miettii kotinarttunsa pennuttamista. Yksikin ajatteleva ihminen on voitto ja valistusta on jatkettava, joskus ehkä vähän maltillisempaan sävyyn kuitenkin. Tämä minun mielipiteeni, kiitos.


    • pentuja..

      voisi rekisteröidä er- tai ej- rekisteriin?

      • voi erkki sentään

        Toivottavasti tuo soopa ei mene läpi tulevien pentujen ostajille; PURENTAVIKA EI ESTÄ EDES NORMAALIIN FIN-REKISTERIIN REKISTERÖIMISTÄ!!

        Tosin en näe yhtäkään syytä, miksi ne pitäisi rekata Fin-rekisteriin, epänormaalin koiran jälkeläiset. Käytä EJ-rekisteriä.


      • Elinnaaa
        voi erkki sentään kirjoitti:

        Toivottavasti tuo soopa ei mene läpi tulevien pentujen ostajille; PURENTAVIKA EI ESTÄ EDES NORMAALIIN FIN-REKISTERIIN REKISTERÖIMISTÄ!!

        Tosin en näe yhtäkään syytä, miksi ne pitäisi rekata Fin-rekisteriin, epänormaalin koiran jälkeläiset. Käytä EJ-rekisteriä.

        Hei! Hyvä ihmiset ettekö te tajua, että aloittaja etsii itselleen koiraa joka voisi astuttaa hänen koiransa ( jos oikein ymmärsin) eikä mitää kommentteja "turhista" asioista. Olisihan se mukava jos joku asiallinen tarjoaisi omaa koiraansa, eikä vain höpttäisi turhia. Kaippa tämä aloittaja itse tietää mitä tekee (jos todella välittää eläimistä !) Ei tarvi muiden asioihin puuttua jos ei tiedä asioiden oikeaa laitaa!


      • . . . .
        Elinnaaa kirjoitti:

        Hei! Hyvä ihmiset ettekö te tajua, että aloittaja etsii itselleen koiraa joka voisi astuttaa hänen koiransa ( jos oikein ymmärsin) eikä mitää kommentteja "turhista" asioista. Olisihan se mukava jos joku asiallinen tarjoaisi omaa koiraansa, eikä vain höpttäisi turhia. Kaippa tämä aloittaja itse tietää mitä tekee (jos todella välittää eläimistä !) Ei tarvi muiden asioihin puuttua jos ei tiedä asioiden oikeaa laitaa!

        Ei ole mitään järkeä teettä paperittomasta nartusta pentuja, joille myös ei pysty antamaan papereita. _SEROPEITA_ON_JO_LIIKAA_


    • cockeri uros

      Miksi te kaikki ihmiset paasaatte tuosta sekarotusista ja sellaisista mitä ei oo rekisteröity. ?? Eiköhän se kumminki oo jokaisen oma asiansa että tekeekö sekarotusia ja laittaako rekisteriin?? Ärsyttää lukea tälläisiä jossa suoraan sanotusti huuetaan ja *ittuilaan jos joku haluaa ja on tarkoin miettiny että tekee koirallansa pennut. Aivan sama onko sekarotusia vai iha rotu koiria.

      Mulla olisi cockeriuros tarjottavana. Asumme kylläkin Pohjois-pohjanmaalla joten taitaa olla liian kaukana?

      • muillakin!

        mutta ei niitä jokaista ole tarkoitettu lisäämään maan koirakantaa. Onhan noissa ylläolevissa kirjoituksissa se tärkein: kun koiria halutaan teettää lisää ihmisten iloksi/harmiksi, pitäisi niiden isi- ja emokoirien TERVEYS olla ensisijaisesti tiedossa niiltä osin, kuin koirissa tiedetään olevan tutkimusmahdollisuuksia vioista, jotka voivat olla rampauttavia ja kivuliaita. Kyllä se nyt vaan on niin, että jos koiran lonkat on terveeksi tutkittu, terveenä ne myös pysyvät. Jos ne on sairaat, ne pahenevat vaan iän myötä ja AIHEUTTAVAT koiralle KIPUA ollessaan oikeasti vialliset, rustottuneet ja kuluneet. Sama koskee kyynärpäitä. Cokcerilla tutkitaan silmät perinnöllisten vikojen ja sairauksien varalta. Jos koiralla on silmäsairaus, ei sillä pentuja teetetä ja sillä selvä. Mikä puolustus on teettää tutkimattomalla koiralla pentuja tai tarjota tutkimatonta koiraa siitokseen se, että koirilla esiintyy monia muitakin vikoja ja sairauksia, jotka ei vuoden ikäisen tutkimuksissa näy? Tuoko on peruste olla sitten tutkimatta mitenkään, kunhan vaan pentuja aikaansaadaan? Onpas lyhytnäköistä! Kuka muuten sanoo, että niillä vuotisina otetuilla tutkimustuloksilla perustellaan koiran terveys? Voihan sen koiran, jos oikeasti haluaa olla fiksu, tutkituttaa ennen pentujen teettämistä uudelleen, sillä ei vuoden vanhalla pentuja tehdä. Tässäkin aloituksessa narttu on viisi vuotias, joten jos sillä olisi "myöhemmin esiin tulevia" vikoja ja sairauksia, vaikka sokeuttava silmävika, selviäisi se tutkituttamalla tuo koira. Mutta toki, omilla jaloillaan kävelevä koirahan on joidenkin mielestä luotu pennutettavaksi ja uros, jos kerran kuulee, suurinpiirtein näkeekin ja käveleekin kintuillaan itse, on tietenkin oikein oiva ukko astumaan narttuja...


      • kokkerita
        muillakin! kirjoitti:

        mutta ei niitä jokaista ole tarkoitettu lisäämään maan koirakantaa. Onhan noissa ylläolevissa kirjoituksissa se tärkein: kun koiria halutaan teettää lisää ihmisten iloksi/harmiksi, pitäisi niiden isi- ja emokoirien TERVEYS olla ensisijaisesti tiedossa niiltä osin, kuin koirissa tiedetään olevan tutkimusmahdollisuuksia vioista, jotka voivat olla rampauttavia ja kivuliaita. Kyllä se nyt vaan on niin, että jos koiran lonkat on terveeksi tutkittu, terveenä ne myös pysyvät. Jos ne on sairaat, ne pahenevat vaan iän myötä ja AIHEUTTAVAT koiralle KIPUA ollessaan oikeasti vialliset, rustottuneet ja kuluneet. Sama koskee kyynärpäitä. Cokcerilla tutkitaan silmät perinnöllisten vikojen ja sairauksien varalta. Jos koiralla on silmäsairaus, ei sillä pentuja teetetä ja sillä selvä. Mikä puolustus on teettää tutkimattomalla koiralla pentuja tai tarjota tutkimatonta koiraa siitokseen se, että koirilla esiintyy monia muitakin vikoja ja sairauksia, jotka ei vuoden ikäisen tutkimuksissa näy? Tuoko on peruste olla sitten tutkimatta mitenkään, kunhan vaan pentuja aikaansaadaan? Onpas lyhytnäköistä! Kuka muuten sanoo, että niillä vuotisina otetuilla tutkimustuloksilla perustellaan koiran terveys? Voihan sen koiran, jos oikeasti haluaa olla fiksu, tutkituttaa ennen pentujen teettämistä uudelleen, sillä ei vuoden vanhalla pentuja tehdä. Tässäkin aloituksessa narttu on viisi vuotias, joten jos sillä olisi "myöhemmin esiin tulevia" vikoja ja sairauksia, vaikka sokeuttava silmävika, selviäisi se tutkituttamalla tuo koira. Mutta toki, omilla jaloillaan kävelevä koirahan on joidenkin mielestä luotu pennutettavaksi ja uros, jos kerran kuulee, suurinpiirtein näkeekin ja käveleekin kintuillaan itse, on tietenkin oikein oiva ukko astumaan narttuja...

        Purentavika ei este rekisteröinneille tahvo!!!!!!!!
        purentavika ei ole mikään pikkuvika vaan voi aiheuttaa suunnatonta tuskaa koiralle, kokkereilla yleistä kapea alaleuka ja siitä johtuvat purentaviat.
        ja tottakai se myös periytyy, esim kulmurit puruetuvat pahasti ikeneen ja on
        kuule tuskallista.
        nyt kun etsit vain kotimoppea niin tämä purentavika voi moninkertaustua kuten esim, ne tuskalliset lonkkaviat ym...mikä ei ollut niin tärkeää.
        Todellista eläinrääkkäystä


      • ...
        muillakin! kirjoitti:

        mutta ei niitä jokaista ole tarkoitettu lisäämään maan koirakantaa. Onhan noissa ylläolevissa kirjoituksissa se tärkein: kun koiria halutaan teettää lisää ihmisten iloksi/harmiksi, pitäisi niiden isi- ja emokoirien TERVEYS olla ensisijaisesti tiedossa niiltä osin, kuin koirissa tiedetään olevan tutkimusmahdollisuuksia vioista, jotka voivat olla rampauttavia ja kivuliaita. Kyllä se nyt vaan on niin, että jos koiran lonkat on terveeksi tutkittu, terveenä ne myös pysyvät. Jos ne on sairaat, ne pahenevat vaan iän myötä ja AIHEUTTAVAT koiralle KIPUA ollessaan oikeasti vialliset, rustottuneet ja kuluneet. Sama koskee kyynärpäitä. Cokcerilla tutkitaan silmät perinnöllisten vikojen ja sairauksien varalta. Jos koiralla on silmäsairaus, ei sillä pentuja teetetä ja sillä selvä. Mikä puolustus on teettää tutkimattomalla koiralla pentuja tai tarjota tutkimatonta koiraa siitokseen se, että koirilla esiintyy monia muitakin vikoja ja sairauksia, jotka ei vuoden ikäisen tutkimuksissa näy? Tuoko on peruste olla sitten tutkimatta mitenkään, kunhan vaan pentuja aikaansaadaan? Onpas lyhytnäköistä! Kuka muuten sanoo, että niillä vuotisina otetuilla tutkimustuloksilla perustellaan koiran terveys? Voihan sen koiran, jos oikeasti haluaa olla fiksu, tutkituttaa ennen pentujen teettämistä uudelleen, sillä ei vuoden vanhalla pentuja tehdä. Tässäkin aloituksessa narttu on viisi vuotias, joten jos sillä olisi "myöhemmin esiin tulevia" vikoja ja sairauksia, vaikka sokeuttava silmävika, selviäisi se tutkituttamalla tuo koira. Mutta toki, omilla jaloillaan kävelevä koirahan on joidenkin mielestä luotu pennutettavaksi ja uros, jos kerran kuulee, suurinpiirtein näkeekin ja käveleekin kintuillaan itse, on tietenkin oikein oiva ukko astumaan narttuja...

        Juuri tämä lienee syy monien rotujen nykytilalle. Cockereidenkin.
        Siksi nimenomaan ne silmät pitäisi ennen pennuttamista peilata, jottei seuraavilla about viidellä pennulla ole samaa vikaa. Ja niiden pennuilla, jos niidenkin omistajat haluavat pikku mustille vauvoja! Jos silmä/lonkkavikaisia pentuja jatkuvasti väsäillään näinkin pienessä maassa, cockereiden sukusiitosprosentti helposti hyppää sinne kymmeneen ja kappas, muutamassa vuodessa on 30 silmävikaista cockeria lisää.

        Ihan oikeasti, miksi se pentu on oltava sen oman nartun pentu? Ja vieläpä sen oman, jo valmiiksi "viallisen" nartun pentu. Suomessa on hyviä ja asiansa osaavia kenneleitä, ja taatusti teillekin löytyisi ihana, juuri oikeanlainen pentu teidän nartun kasvatettavaksi.

        Tekisit rodulle palveluksen, ja jättäisit pennuttamatta - ainakin siksi aikaa että olet tarkistuttanut koirasi. Maksaahan se, mutta eiköhän ne rahat tule takaisin kun mahd. pennut myyt.
        Ainakin se olisi vähän ettiisempää kuin tämä "pakko saada omalle koiralle pentuja" -meininki.


      • Evekkuli

        Hei... Täällä olisi Oululainen reilu 2v. cockerityttö joka myös olisi ehkä pentuja vailla tässä vuoden sisällä... En ole vielä saanut selville, mitä kaikkea pentujen rekisteröidyksi saaminen vaatii, kun netistä löytyy niin ristiriitaista tietoa. Esim. vaatiiko se näyttelyissä käyttämistä. Narttu on rekisteröity ja hyvälonkkaisista vanhemmista. Ajattelin käyttää sen kuvauksissa jos ollaan oikeasti menossa siihen, että pentuja oltaisiin hankkimassa. Rekisteröisin myös mielelläni, mutta jos siinä on liikaa byrokratiaa niin antaa olla. Jos joku osaa sanoa kaikki edellytykset, mitä rekisteröinti vaatii, niin olisin kiitollinen jos kertoisitte.

        Narttuni on pienehkö, 10-kiloinen, siro, kuivapiirteinen, harvinaisen kaunis cockeri. Huulet tai silmäluomet ei roiku, karva on suoraa ja vartalon mittasuhteet hyvin sopusuhtaiset. Väriltään se on musta. Luonne on ihana omille ihmisille, mutta ei oikein välitä vieraista. Ei aggressiivinen kuitenkaan, vaan välttelevä (minusta juuri hyvä luonne, ei ole "kaikkien koira"). Toivoisin urokselta mahdollisimman samanlaisia piirteitä, paitsi väri voisi olla mieluiten punainen tai black&tan, että tulis ehkä muitakin kuin mustia pentuja. Niin ja luonne voi olla sosiaalisempikin. Kuten aloittaja, haluaisin itselleni yhden pennun, mutta mielellään erivärisen kuin emänsä.

        millainen cockeriuroksesi on?
        Muutkin voivat toki tarjota uroksiaan astutukseen.

        Tässä pari kuvaa:
        http://i190.photobucket.com/albums/z128/Evekkuli/IMG_5316.jpg
        http://i190.photobucket.com/albums/z128/Evekkuli/IMG_5318.jpg


      • kotikoirat

        Kävisikö astutus toisen rotuisen spanielin kanssa?


    • sitten hoitaa???

      Eli ollaa teettämässä pentuja koiralle joka ei mahdollisesti ole edes terve ja kukahan se synnytyksen sitten hoitaa???
      Narttu ja 5 veenä ensisynnyttäjänä tuskin itse ilman komplikaatioita.
      No, onnee vaan valitsemallessi tielle.

      Sääliksi käy koiraa........

      Tulee ihan mieleen tapaus jossa haluttiin teettää pennut silmäsairaalle nartulle hyvällä uroksella, kun nartun suku oli NIIN hyvä.
      Onneksi nartun omistaja sitten ei ryhtynytkään tähän puuhaan........olisi tullut takuulla perinnöllisestis airaista koiria vaikka suku olisi ollut mitä.
      Ja tämmöistä siittämistähän sitä englannissa harratetaan...ja siellä se on jopa sallittua!

      • PÖLLÖKÄS

        MIKSI KAIKKI KOIRAT PITÄISI OLLA REKATTUJA. ITSE AION TEETTÄÄ REKATULLA KOIRALLANI PENNUT JA TUSKIN REKKAAN KOSKA SE EI TEE KOIRASTA SEN PAREMPAA...KENNELLIITTO VAAN RIKASTUU. TOKI KOIRALLE ON TEHTY RODUNOMAISET TERVEYSTARKASTUKSET JA NE ON OK. MYYN MYÖS PENNUT EDULLISEMMIN KUN REKISTÖRÖIDYT...
        KOIRA ON KOIRA ILMAN PAPEREITAKIN, PAPERIT EI SITÄ KOIRAA MUUKSI MUUTA IDIOOTIT!!!!!!!!!!!!!


    • Nanna90

      Onko täällä vielä joku vailla cockeriurosta? Itselläni on kohta 3-vuotias rekisteröity b&t värinen cockeri uros.

      Jos sinulla on vielä tarvetta cockeriurokselle, niin ota yhteyttä s.postiini: [email protected].

      • kotikoirat

        joka vastasi siihen mitä kysyttiin. Ihmettelen näitä keskustelupalstoja kun usein otsikon alla on ihan jotain muuta keskusteltu. Oikein hyvää vuoden jatkoja cockeriurosta etsivälle ja viisaalle vastaajalle ;)


    • tulevan mamman omist

      ajattelin täältä kysellä, että onko mahdollista että saan cockerinarttuni mahdolliset tulevat pennut rekisteriin kun tytöllä on alapurentaa (lievä) eli siis onko mahdollista että saan sillä tarvittavat näyttelytulokset? en ole näyttelyitä harrastanut niin siksi en niistä mitään tiiä... pennut ajattelin nartulla kuitenkin tehdä ihan siksi etten halua leikkauttaa ja olen ymmärtänyt että kohdusyövän riski nartulla joka ei ole koskaan pentunut suurempi kuin pennutetulla... kiitos jo valmiiksi vastauksista :)

      • elä pennuta

        ^ vanhentunutta tietoa, ennen sanottiin vain noin. Nartulle EI ole millään lailla parempi hankkia pentuja ennen leikkausta. Raskaus ja synnytys on nartulle hyvin vaarallista, se voi myös kuolla komplikaatioihin. Lisäksi kaikki terveystutkimukset, mahdollinen keisarileikkaus, pentujen hoito yms vaatii PALJON aikaa ja rahaa. Ja jos teet ilman terveystutkimuksia niin otat vastuun kaikista mahdollisista sairauksista joita jalostat eteenpäin. Se että koirat penikoi ympäri maailmaa, ei tarkoita että sinunkin koirasi pitäisi niin tehdä. On silel helpompaa olla hankkimatta pentuja - on SILLE PAREMPI olla hankkimatta niitä.
        Lisäksi koirasi ei tosiaan halua tulla mammaksi, eikä sitä tarvitse, joten pennuttaminen tapahtuisi vain sinun tahdostasi itsekkäistä syistä. Raskaus ja pennut on emälle hyvin stressaavaa - ja edelleen voi olla myös vaarallista.



        "olen ymmärtänyt että kohdusyövän riski nartulla joka ei ole koskaan pentunut suurempi kuin pennutetulla" niin tämä ei pidä paikkaansa.


    • cockeriemma

      Löysin tämän vanhan ketjun, ja ajattelin kysyä josko Itä-Suomesta löytyisi vielä myötämielistä cockeriuroksen omistajaa? Etsin meidän cockerille sulhasta vielä tälle keväälle. Sulhaskandidaatit voisivat laittaa asiallista viestiä osoitteeseen cockeriemma at gmail . com

      • Cockeriuros astutukseen

        Eli minäkin kaipaisin cockeriurosta astutukseen rekisteröidylle hyväluonteiselle ja älykkäälle nartulleni.
        Ja pennuista kiinnostuneet voivat myös ottaa yhteyttä.
        Pari pentuetta olen ajatellut teettää parivuotiaalle tyttöcockerilleni. Kannattaa ottaa yhteyttä vaikka tästä kirjoituksesta olisikin aikaa useampi vuosi.
        Värinä upea harvinaisempi black&tan.

        cockeritytto(a)gmail.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      271
      3285
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      401
      2028
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      70
      1905
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1641
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      115
      1395
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      291
      1127
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      45
      1067
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      277
      988
    9. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      105
      931
    10. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      906
    Aihe