Sisun A-45:stä

A p

Kaveri sanoi että tuo Sisun A-45:n on kova peli. Onkos muilla kokemuksia kyseisestä pelistä?

14

12912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zilistäjä

      A 45 eli "Proto" voisi olla tosi pätevä peli leluksi mökille erinäisiin askareihin!

      Puolustusvoimien autokaluston lyhyt historiikki (mukana myös "Proto") löytyy osoitteesta
      http://www.mil.fi/ruotuvaki/20_02/10.html

      Meille ei ole sattunut tarjolle Protoa ostettavaksi, mutta tuollaisen lelun virkaa kimppamökillä toimittaa ZiL 157. Neukkuvalmisteinen 6×6-vetoinen "Pic-Up-maasturi" – omapaino mitä lie 5-6 tonnia, kantavuus maantiellä 4,5 tonnia ja maastossa 2,5 tonnia. Nokalla bensalle (!) perso 6-pyttyinen sivuventtiili-rivikuutonen, 5,55 litraa ja 104 hevosen voimaa. Tehojen puutetta korvaa se, että ajokeittiön lattian alta laatikosta löytyy pirun pieniä pykäliä. Niillä peli etenee uskomattoman määrätietoisesti tien laadusta ja esteistä välittämättä. Määrätietoisesti vekotinta on myös ohjastettava – ohjaustehostimen suunnittelija on kuuluisa Armstrong!

      Haettiin ZiLinrohjolla sentään kesällä mökille tulipuiksi pari melkoista rankakuormaa suometsästä, joten kaikki ei ole ollut ihan hupiajelua!

      ZiL (Zavod imeni Lihatshova) lienee ollut Suomen Sotavaltiolla Stalinin urkujen lavitsana 1970-luvun alkupuolelta lähtien. Siviilihommiin se on päässyt täysin palvelleena jokunen vuosi sitten.

      • Zilistäjä

        > "Pic-Up-maasturi"

        Piti tietenkin kirjoittaa "Pick-Up-maasturi". Kuorma-autoksi peli on joka tapauksessa rekisteröity. Katsastajakaan ei uskaltanut olla antamatta leimaa rikottuaan melkein jarrudynamometrinsä autoa kokeillessaan.

        Jossakin Sotkamossa on paikallisella elämysmatkailuyrittäjällä samanlainen ZiL 157 liikuteltavan saunan alustana. Kuva siitä:
        http://www.korpikorsu.fi/avaussivu_suomi.htm
        Kohta "AKTIVITEETIT" - "LIIKKUVAT LÖYLYT - SANDELS SAUNA".

        ZiL 157:n kuva myös esim. seuraavassa osoitteessa:
        http://legion.wplus.net/img.shtml?img=/guide/army/tr/zil157-1.jpg&alt=Армейский автомобиль ЗиЛ-157 (6x6)


    • rotoilija

      eli proto.. pieni ja näppärä maastokuorma-auto.. ruma kuin mikä.. intissä tuli reilu vuosi sitten sellaisella ajeltua enemmänkin.

      Vaihteisto noissa protoissa ei oikein ole toimiva, pykälät eivät tahtoneet mennä päälle ilman väkivaltaa, vaikka kuinka välikaasutteli yms.. Vaihteiden huonolle kytkeytymiselle on kyllä syykin, proton vaihdelaatikossa on sen verran niveliä, ennen kuin vaihdekepin liikutus siirtyy rattaille asti, ja jokaiseen niveleen on aikojen saatossa kulunut kunnon välykset. Eli kun vaihdekeppiä liikutti muutaman sentin, ei vaihteistossa liikkunut vielä mikään. Ja tämä vika esiintyi useammassa yksilössä. Tyyppivika? Korjauksella vaihteistosta voisi saada ihan toimivan :)

      Moottorina protoissa on joku leylandin päälle 6-litrainen. Kone on melko tehoton. Olen tavannut muutaman proton myös Valmetin 611 -turbomoottorilla, jossa taas tuntui tehoa olevan jopa hieman liikaa ;)

      Mutta kyllä voisin kyllä siitä huolimatta itselleni semmoisen hankkia vaikkapa harrastelun vuoksi :) Olishan siinä hieno festariauto ;)

      Proto soveltuu kyllä myös työjuhdaksi mökille tms.. :)

      Ps. PV:n ajoneuvovarikolla Kalkussa Tampereella järjestetään armeijan käytöstä poistettujen ajoneuvojen huutokauppa 1-2krt vuodessa (viimeksi lokakuun alussa, huutokaupattiin muistaakseni 17 A-45:sta :] Sieltä kannattaa koittaa etsiä hyvää yksilöä. Itse suunnittelin, jos seuraavaan huutokauppaan menisin mukaan, millon se sitten lieneekään.

      • v-8

        Niinisalossa olin "roton" kyydissä jossa oli se GM 6.2 diesel ja automaattiloota .Hyvin kiihty mut 80 km/h kone huuti jo h-vetin kovaa .Oli valmistettu kuulema joitain kappaleita.Todennäköisesti tulevia keräily harvinaisuuksia todellinen festari / autotapaamisten killeri.Hyvä SAint


      • jko
        v-8 kirjoitti:

        Niinisalossa olin "roton" kyydissä jossa oli se GM 6.2 diesel ja automaattiloota .Hyvin kiihty mut 80 km/h kone huuti jo h-vetin kovaa .Oli valmistettu kuulema joitain kappaleita.Todennäköisesti tulevia keräily harvinaisuuksia todellinen festari / autotapaamisten killeri.Hyvä SAint

        Kun olin Niinisalossa YK-koulutuksessa, niin siellä oli ainakin yksi proto jossa oli kasikone ja automaattiloota. Se oli vanha Libanonin sotaratsu, eli sillä oli ajettu vuoristossa kohtuukuumissa oloissa. Lykkäs melkoset savut kun paino kaasua, mutta kiihtyi ihan hyvin.


      • janne
        jko kirjoitti:

        Kun olin Niinisalossa YK-koulutuksessa, niin siellä oli ainakin yksi proto jossa oli kasikone ja automaattiloota. Se oli vanha Libanonin sotaratsu, eli sillä oli ajettu vuoristossa kohtuukuumissa oloissa. Lykkäs melkoset savut kun paino kaasua, mutta kiihtyi ihan hyvin.

        ...on vielä muistaakseni 3 v-8 protoa, yksi lähti hylkyyn jokunen viikko sitten, kiva peli ja kätevä "jakeluauto" varuskunnan alueella kun ei tarvi vaihteita arpoa, ja ne äänet..!


      • Expertti
        janne kirjoitti:

        ...on vielä muistaakseni 3 v-8 protoa, yksi lähti hylkyyn jokunen viikko sitten, kiva peli ja kätevä "jakeluauto" varuskunnan alueella kun ei tarvi vaihteita arpoa, ja ne äänet..!

        Niinisalon V-8 protot.Autoja tehty 4 kpl.Autoilla oli tarkoitus ajaa testiajoja mm Golanilla.Tämä ei toteunut ikinä vaan autot jäivät koulutuskeskuksen käyttöön.Voimapaketti on sama kuin NA-110 telakuorma-autossa (tässä idea)Moottori on ahtamaton joka on puute samoin kuin 3-vaihteinen automaattivaihteisto.
        Turbo ja 4-vaihteinen laatikko niin tässäpä auto vielä 40 vuotta ensiaskeleiden jälkeen.
        Valmet 611 ahtamaton moottori tuli sarja A-45 CI autoihin -78 ,viimeinen erä valmistui -81.Näissä onkin 150 mm pidempi akseliväli(3250mm/3400mm).Tunnistat tämän vaihteisto jakolaatikon välisestä nivelakselista.
        Masi SA-150 autohan on suunniteltu keskiraskaan tykinvetäjäksi ja on siihen käyttöön erinomainen.Maastoautona erinomainen kiertyvän rungon sekä isojen pyörien ansiosta.Karu sotakone
        jonka parhaat ominaisuudet tulee esille tosi käytössä.Ohjaamohan ei ole mikä olohuone tämänpäivän autojen tapaan.Auto on kuitenkin palveluskäytössä vielä 10..15 vuotta jotenka isä ja poika ehtivät ajaa samalla autolla varusmiehenä.
        SA-240 Rasi .
        Sanat eivät riitä kertomaan.Millaisesta autosta on kysymys.Vaihtaisin milloin vain ja missä vain aina tämän auton itselleni samoin kuin Kalisnikovin rynkyn jos sellaiseen on mahdollisuus.Kun olis telin kevennys tai kääntyvät pyörät telin taka-akselilla niin hyvyys vikaa.


      • Protoman
        Expertti kirjoitti:

        Niinisalon V-8 protot.Autoja tehty 4 kpl.Autoilla oli tarkoitus ajaa testiajoja mm Golanilla.Tämä ei toteunut ikinä vaan autot jäivät koulutuskeskuksen käyttöön.Voimapaketti on sama kuin NA-110 telakuorma-autossa (tässä idea)Moottori on ahtamaton joka on puute samoin kuin 3-vaihteinen automaattivaihteisto.
        Turbo ja 4-vaihteinen laatikko niin tässäpä auto vielä 40 vuotta ensiaskeleiden jälkeen.
        Valmet 611 ahtamaton moottori tuli sarja A-45 CI autoihin -78 ,viimeinen erä valmistui -81.Näissä onkin 150 mm pidempi akseliväli(3250mm/3400mm).Tunnistat tämän vaihteisto jakolaatikon välisestä nivelakselista.
        Masi SA-150 autohan on suunniteltu keskiraskaan tykinvetäjäksi ja on siihen käyttöön erinomainen.Maastoautona erinomainen kiertyvän rungon sekä isojen pyörien ansiosta.Karu sotakone
        jonka parhaat ominaisuudet tulee esille tosi käytössä.Ohjaamohan ei ole mikä olohuone tämänpäivän autojen tapaan.Auto on kuitenkin palveluskäytössä vielä 10..15 vuotta jotenka isä ja poika ehtivät ajaa samalla autolla varusmiehenä.
        SA-240 Rasi .
        Sanat eivät riitä kertomaan.Millaisesta autosta on kysymys.Vaihtaisin milloin vain ja missä vain aina tämän auton itselleni samoin kuin Kalisnikovin rynkyn jos sellaiseen on mahdollisuus.Kun olis telin kevennys tai kääntyvät pyörät telin taka-akselilla niin hyvyys vikaa.

        SA-18xx -kilpisissä uusimmissa A45:ssa oli runkonumero stanssattu vuonna 1982. Tällä hetkellä tämä satsi lienee Sodankylässä, tosin harvenevin rivein. Alunperin taisivat tulla Ouluun.
        Sitten tuo akseliväliasia, jossa tosin olen heikompien muistikuvien varassa. Eli mihin verrattuna se akseliväli on 150mm pidempi? Valtaosassa näkemistäni A45 CI:n edeltäjistä, eli Leyland-moottorisissa A45 CV -malleissa on akseliväli 3700mm. Helpoin tunnistustapa on pidemmästä lavasta johtuva suurempi sallittu henkilöluku lavalle, max 27 henk. (3400mm:n mallissa 24 henk.). Eikä 3400mm:n mallissa ole mitään nivelakselia vaihteiston ja jakolaatikon välissä, vaan haitariniveleksi nimetty jäähdytysrivoitettu sisäpuolisella boorilla varustettu holkki (joka pitää muistaa rasvata joka huollossa).


      • muistamaton
        Protoman kirjoitti:

        SA-18xx -kilpisissä uusimmissa A45:ssa oli runkonumero stanssattu vuonna 1982. Tällä hetkellä tämä satsi lienee Sodankylässä, tosin harvenevin rivein. Alunperin taisivat tulla Ouluun.
        Sitten tuo akseliväliasia, jossa tosin olen heikompien muistikuvien varassa. Eli mihin verrattuna se akseliväli on 150mm pidempi? Valtaosassa näkemistäni A45 CI:n edeltäjistä, eli Leyland-moottorisissa A45 CV -malleissa on akseliväli 3700mm. Helpoin tunnistustapa on pidemmästä lavasta johtuva suurempi sallittu henkilöluku lavalle, max 27 henk. (3400mm:n mallissa 24 henk.). Eikä 3400mm:n mallissa ole mitään nivelakselia vaihteiston ja jakolaatikon välissä, vaan haitariniveleksi nimetty jäähdytysrivoitettu sisäpuolisella boorilla varustettu holkki (joka pitää muistaa rasvata joka huollossa).

        Muisti pettää?
        A-45 CV:n (Leyland)alkuperäinen akseliväli on 3400mm.Ristikko välillä vaihteisto-jakolaatikko
        A-45 CI (VALMET) alkuperäinen akseliväli 3400mm
        Rivoitettu kytkinosa välissä v-jakol.
        Vuoden 1981/82 A-45 CI mallit on 3700 mm,tässä on nivelakseli välillä vaihteisto-jakolaatikko.
        Peruskunnostuksessa on akseliväliä jatkettu jotenka myös Leyland koneilla olevissa voi olla 3700mm akseliväli.

        Miksi akseli väliä jatkettu.
        Jos vaihteiston ja jakolaatikon kumityynyjen painumaa ei kontrolloida ja säädetä ajoissa niin vaihteiston kuoret saadaan rikki kun linjaus muuttuu.
        Kunnon välinivel sallii linjausvirheitä sekä kumien kuoleentumisesta johtuvat muutokset eikä aiheuta vaurioita vaihteistolle.Muutoinhan akseliväli muutos vain huonontaa maastoliikkuvuutta (pidennys)


      • ai tä
        Expertti kirjoitti:

        Niinisalon V-8 protot.Autoja tehty 4 kpl.Autoilla oli tarkoitus ajaa testiajoja mm Golanilla.Tämä ei toteunut ikinä vaan autot jäivät koulutuskeskuksen käyttöön.Voimapaketti on sama kuin NA-110 telakuorma-autossa (tässä idea)Moottori on ahtamaton joka on puute samoin kuin 3-vaihteinen automaattivaihteisto.
        Turbo ja 4-vaihteinen laatikko niin tässäpä auto vielä 40 vuotta ensiaskeleiden jälkeen.
        Valmet 611 ahtamaton moottori tuli sarja A-45 CI autoihin -78 ,viimeinen erä valmistui -81.Näissä onkin 150 mm pidempi akseliväli(3250mm/3400mm).Tunnistat tämän vaihteisto jakolaatikon välisestä nivelakselista.
        Masi SA-150 autohan on suunniteltu keskiraskaan tykinvetäjäksi ja on siihen käyttöön erinomainen.Maastoautona erinomainen kiertyvän rungon sekä isojen pyörien ansiosta.Karu sotakone
        jonka parhaat ominaisuudet tulee esille tosi käytössä.Ohjaamohan ei ole mikä olohuone tämänpäivän autojen tapaan.Auto on kuitenkin palveluskäytössä vielä 10..15 vuotta jotenka isä ja poika ehtivät ajaa samalla autolla varusmiehenä.
        SA-240 Rasi .
        Sanat eivät riitä kertomaan.Millaisesta autosta on kysymys.Vaihtaisin milloin vain ja missä vain aina tämän auton itselleni samoin kuin Kalisnikovin rynkyn jos sellaiseen on mahdollisuus.Kun olis telin kevennys tai kääntyvät pyörät telin taka-akselilla niin hyvyys vikaa.

        Tarkoitatko nasua että sama kone ja vaihteisto ym.
        Kosovossa ja Makedoniassa meillä oli telakuorma-autot joissa oli Fordin bensa v-6 kone ja mersun automaattiloota ja mersun levyjarrut.
        Taitaa nää Saint vehkeet olla melkosia kokoelmia kaikki tyynni.


      • Nasu
        ai tä kirjoitti:

        Tarkoitatko nasua että sama kone ja vaihteisto ym.
        Kosovossa ja Makedoniassa meillä oli telakuorma-autot joissa oli Fordin bensa v-6 kone ja mersun automaattiloota ja mersun levyjarrut.
        Taitaa nää Saint vehkeet olla melkosia kokoelmia kaikki tyynni.

        En tarkoita.Telakuorma-auto josta löytyy kyseiset komponentit on ruotsalainen Bv-206 telakuoma-auto.

        NA-110 Gt on taas suomalainen Sisun valmistama.Tämän Nasun komponenteilla kyseiset A-45 on modifioitu.Nasu = lyhennys nauha sisusta


      • Motohuuhaa
        Nasu kirjoitti:

        En tarkoita.Telakuorma-auto josta löytyy kyseiset komponentit on ruotsalainen Bv-206 telakuoma-auto.

        NA-110 Gt on taas suomalainen Sisun valmistama.Tämän Nasun komponenteilla kyseiset A-45 on modifioitu.Nasu = lyhennys nauha sisusta

        Ensimmäisissä Nasuissa oli moottorina 193-heppainen Roverin 3.5-litrainen V8, sitä seuraavassa sarjassa 3.9-litrainen 188-heppainen Rover vinkkeli, sitten tuli nuo Detroit Dieselin valmistamat V8-dieselit joista ensimmäistä siis käytettiin myös noissa A-45:ssä. Se oli 6.2-litrainen 158-heppainen ja uudempi oli 6.5-litrainen 163-heppainen. Lisäksi löytyy kaksi eri moottorilla varustettua ahdettua diesel-Nasua mutta niistä ei tässä sen enempää. Myös A-45:sta on testattu joskus aikoinaan 6.5-litraisella 195-heppaisella V8 turbodieselillä mutta noihin "tekniikanvaihtoihin" tuli sitten kuitenkin tuo 6.2-litrainen vapaastihengittävä mylly.


      • Jippajee
        Motohuuhaa kirjoitti:

        Ensimmäisissä Nasuissa oli moottorina 193-heppainen Roverin 3.5-litrainen V8, sitä seuraavassa sarjassa 3.9-litrainen 188-heppainen Rover vinkkeli, sitten tuli nuo Detroit Dieselin valmistamat V8-dieselit joista ensimmäistä siis käytettiin myös noissa A-45:ssä. Se oli 6.2-litrainen 158-heppainen ja uudempi oli 6.5-litrainen 163-heppainen. Lisäksi löytyy kaksi eri moottorilla varustettua ahdettua diesel-Nasua mutta niistä ei tässä sen enempää. Myös A-45:sta on testattu joskus aikoinaan 6.5-litraisella 195-heppaisella V8 turbodieselillä mutta noihin "tekniikanvaihtoihin" tuli sitten kuitenkin tuo 6.2-litrainen vapaastihengittävä mylly.

        NA-140 BT:n alkuaikoina oli myös Fordin moottorilla varustettuja yksilöitä (en muista sen tarkemmin), mutta kaikki nuo on jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen. Sitten, että sekotetaan vielä vähän enemmän pakkaa, löytyy myös modattuja NA-140:jä, joihin on bensakoneen tilalle laitettu detroitin V8 pannu.
        Ota näistä sitten selvää...


      • Anjaniina.
        Jippajee kirjoitti:

        NA-140 BT:n alkuaikoina oli myös Fordin moottorilla varustettuja yksilöitä (en muista sen tarkemmin), mutta kaikki nuo on jo siirtyneet ajasta ikuisuuteen. Sitten, että sekotetaan vielä vähän enemmän pakkaa, löytyy myös modattuja NA-140:jä, joihin on bensakoneen tilalle laitettu detroitin V8 pannu.
        Ota näistä sitten selvää...

        Juu ei ollut, Hägglundsin Bv-206 :ssa oli Fordin bensamoottori.
        Nasuissa ei milloinkaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      53
      758
    Aihe