Mika Waltarin kiehtovuus

Mistä johtuu, että Mika Waltarin historialliset romaanit ovat niin kiehtovia, ettei niitä malta kädestään jättää kun alkaa lukea?

Esimerkiksi isäni Martti Santavuoren historialliset romaanit eivät ole sillä tavoin vastustamattoman innostavia, vaikka nekin ovat luettavia ja hyviä ja niissä on hienosti kuvattu kaikki Suomen sotahistorian ratkaisutaistelut romaanimuodossa.

Pääseekö muuten kirjailijaliiton jäseneksi, jos on vain yksi kustantajan julkaisema kirja, eikä sekään kaunokirjallinen, ja sitten tietokirjoja omakustanteina, internetissä, ja niistä vain yksi hieman kaunokirjallinen, matkakertomus, niinkuin minulla?

Ennenhän piti olla kaksi julkaistua romaania.

11

1015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mary34

      Hyvin voi kirjoittaa monella tapaa. Waltarin tavassa kirjoittaa on hengen paloa tai miksi sitä nyt kukin haluaa nimittää = Hän elää lävitse kirjoittamansa ja antaa kirjan henkilöille kasvot. Kun hänen henkilönsä elää ja rakastaa, niin myös kirjailija elää ja rakastaa. Kirjat ovat kiehtovia, koska kirjailija pystyy välittämään tunteensa lukijalle. Koska tunteet ovat tosia ja niiden ilmaisu loistokasta tulee niin historiallisesta romaanista kuin pienestä novellistakin jotain - erityistä, joka aukenee vain Sinulle. Sillä Sinä kannat mukanasi omia kokemuksia ja niiden tunteita, joita käytät filtterinä kaikelle uudelle. Kun kokemuksesi ja tunteesi muuttuvat, kasvavat ja saat niitä lisää, voit lukea Waltarin kirjat aina uudelleen ja jokaisella kerralla löydät niistä jotakin uutta.

      Kaikki taiteilijat eivät käytä muusaa. Minun on oltava rakkauden täyttämä ennen kuin voin maalata hyvin. Kun siirrän kankaalle jotakin siitä tunteesta, jota kannan ja välitän sen katsojalle on selvä, että työni koetaan ainakin "vahvoina". Kuvittele kuinka kuluttavaa!

      • Joo, kyllä muusa olisi aina paikallaan.


    • jäsenyys

      Jostain menneisyydestä lie sikiää edelleen kahden kirjan vaatimus Suomen Kirjailijaliiton jäseneksi. Ei se noin ole. Ensinnäkin kirjojen pitää olla kaunokirjallisia teoksia ja niiden täytyy täyttää taiteelliset sekä laadulliset kriteerit. Vähin määrä on kaksi teosta, mutta yleensä vaaditaan näyttöjä enemmän, on tapauksia kerrotun mukaan että vasta kahdeksannella kirjalla on pystytty esitämään laadullinen ja ammatillinen taso ja ote. Hakemukset käy läpi kirjallinen lautakunta, jonka lausunnon pohjalta johtokunta tekee esityksen jäsenkokoukselle, joka päättää jäsenyydestä. Jäsenkokouksia on vuodessa kaksi. Nämä asiat selviävät SKL:n perusteista mm. netissä, jota lähdettä minäkin, pelkkä lukija, olen käyttänyt. Täytyy muistaa että SKL on ammatillinen järjestö, ei mikää harrastusseura tai lukupiiri.

      • Ilmeisesti minulla ei sitten vielä ole edellytyksiä, kun on vain yksi osittain kaunokirjallinen teos ja sekin on vain omakustanteena ja netissä. Jäsenyydestä varmaankin olisi paljon käytännön hyötyä kirjoista ilmoittamisessa, kustantamisessa ym.

        Tietokirjailijoiden seuraan saattaisi olla mahdollisuuksia.

        Porin paikallisyhdistys, Manuskript ry, ei esitä minkäänlaisia vaatimuksia ja siinä olen ollutkin aina välillä kokouksissa.


      • tietokirjailija!
        Olli.S kirjoitti:

        Ilmeisesti minulla ei sitten vielä ole edellytyksiä, kun on vain yksi osittain kaunokirjallinen teos ja sekin on vain omakustanteena ja netissä. Jäsenyydestä varmaankin olisi paljon käytännön hyötyä kirjoista ilmoittamisessa, kustantamisessa ym.

        Tietokirjailijoiden seuraan saattaisi olla mahdollisuuksia.

        Porin paikallisyhdistys, Manuskript ry, ei esitä minkäänlaisia vaatimuksia ja siinä olen ollutkin aina välillä kokouksissa.

        Kun tarkastelee kotisivustoasi ja kirjaluetteloasi, ihmettelen minä tavallinen lukija, miksi et jo ole Suomen Tietokirjailjat ry:n jäsen! Täytät varmasti ne kriteerit, jotka löytyvät heidän kotisivuiltaan. Paperit sisään suomentietokirjailijat.fi


      • tietokirjailija! kirjoitti:

        Kun tarkastelee kotisivustoasi ja kirjaluetteloasi, ihmettelen minä tavallinen lukija, miksi et jo ole Suomen Tietokirjailjat ry:n jäsen! Täytät varmasti ne kriteerit, jotka löytyvät heidän kotisivuiltaan. Paperit sisään suomentietokirjailijat.fi

        En ole tullut ajatelleksi. Sehän pitää tehdä, kiitos vinkistä.


      • Olli.S kirjoitti:

        En ole tullut ajatelleksi. Sehän pitää tehdä, kiitos vinkistä.

        Lähetin jäsenenomukset ensin tietokirjailijoihin ja sitten vielä kirjailijaliittoonkin. Saa nähdä kuinka käy, koitan muistaa kertoa tässäkin. Jäsenyydet olisivat varmasti huomattavan merkittäviä, kun hakee apurahoja, vaikuttavat julkaisemiseen jne.

        Onhan filosofinenkin kirjallisuus loppujen lopuksi kaunokirjallisuutta, jos pyrkii kauniiseen kirjalliseen ilmaisuun, niinkuin olen pyrkinyt. Filosofian klassikot ainakin kuuluvat myös kirjallisuuden historiaan.


      • pyrkimyksillesi
        Olli.S kirjoitti:

        Lähetin jäsenenomukset ensin tietokirjailijoihin ja sitten vielä kirjailijaliittoonkin. Saa nähdä kuinka käy, koitan muistaa kertoa tässäkin. Jäsenyydet olisivat varmasti huomattavan merkittäviä, kun hakee apurahoja, vaikuttavat julkaisemiseen jne.

        Onhan filosofinenkin kirjallisuus loppujen lopuksi kaunokirjallisuutta, jos pyrkii kauniiseen kirjalliseen ilmaisuun, niinkuin olen pyrkinyt. Filosofian klassikot ainakin kuuluvat myös kirjallisuuden historiaan.

        toivoo lukija.


      • sinikello64
        pyrkimyksillesi kirjoitti:

        toivoo lukija.

        ehkä waltarin kiehtovuus piillee siinä,että hän oli niiiin hyvä kirjailija.ei monikaan kirjailija pääse samaan. vain kärpäsen surina korvissani nuo muut


      • sinikello64 kirjoitti:

        ehkä waltarin kiehtovuus piillee siinä,että hän oli niiiin hyvä kirjailija.ei monikaan kirjailija pääse samaan. vain kärpäsen surina korvissani nuo muut

        Selvähään se, harva on sillä tasolla. Mutta monella tavalla voi olla kiehtova, Waltarilla on aivan oma erikoinen kiehtovuus, vangitseva ote lukijasta ja niin mahtavat tiedot ja taito kertomiseen, mahtava mielikuvitus ja intuitio. Monet muut ovat sitten omalla tavallaan kiehtovia.

        Ilmoitanpa huvikseni, että tietokirjailijoiden jäseneksi pääsin, mutta kirjailijaliittoon en. Pitäisi olla kaunokirjailija. No, ehkä Aristoteleskaan ei sitten olisi päässyt, kun kerran ei ollut romaanikirjailija. Kirjallisuuden historiaan hän on päässyt.


    • Johnny Rocker

      Sinuhe egyptiläinen. Mikael Karvajalka. Mikael Hakim. Vaikea on pistää paremmaksi. Suurta kirjallisuutta ja jännittävintä seikkailua. Ja Sinuhen kieli on maailmankirjallisuuden kauneinta. Turms kuolematon pääsee lähelle näitä kolmea. Mutta onhan sitten Mikan tuotannossa paljon paskaa ja tylsää roskaa.
      Komisario Palmut ovat verrattomia dekkareita. Mutta kukapa kirjailija on tehnyt edes yhtä tuon kolmikon veroista teossarjaa. Eikä kukaan ole kirjoittanut parempaa kirjaa kuin Sinuhe. Ei edes yhtä hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe