Mistä johtuu, että Mika Waltarin historialliset romaanit ovat niin kiehtovia, ettei niitä malta kädestään jättää kun alkaa lukea?
Esimerkiksi isäni Martti Santavuoren historialliset romaanit eivät ole sillä tavoin vastustamattoman innostavia, vaikka nekin ovat luettavia ja hyviä ja niissä on hienosti kuvattu kaikki Suomen sotahistorian ratkaisutaistelut romaanimuodossa.
Pääseekö muuten kirjailijaliiton jäseneksi, jos on vain yksi kustantajan julkaisema kirja, eikä sekään kaunokirjallinen, ja sitten tietokirjoja omakustanteina, internetissä, ja niistä vain yksi hieman kaunokirjallinen, matkakertomus, niinkuin minulla?
Ennenhän piti olla kaksi julkaistua romaania.
Mika Waltarin kiehtovuus
11
1039
Vastaukset
- mary34
Hyvin voi kirjoittaa monella tapaa. Waltarin tavassa kirjoittaa on hengen paloa tai miksi sitä nyt kukin haluaa nimittää = Hän elää lävitse kirjoittamansa ja antaa kirjan henkilöille kasvot. Kun hänen henkilönsä elää ja rakastaa, niin myös kirjailija elää ja rakastaa. Kirjat ovat kiehtovia, koska kirjailija pystyy välittämään tunteensa lukijalle. Koska tunteet ovat tosia ja niiden ilmaisu loistokasta tulee niin historiallisesta romaanista kuin pienestä novellistakin jotain - erityistä, joka aukenee vain Sinulle. Sillä Sinä kannat mukanasi omia kokemuksia ja niiden tunteita, joita käytät filtterinä kaikelle uudelle. Kun kokemuksesi ja tunteesi muuttuvat, kasvavat ja saat niitä lisää, voit lukea Waltarin kirjat aina uudelleen ja jokaisella kerralla löydät niistä jotakin uutta.
Kaikki taiteilijat eivät käytä muusaa. Minun on oltava rakkauden täyttämä ennen kuin voin maalata hyvin. Kun siirrän kankaalle jotakin siitä tunteesta, jota kannan ja välitän sen katsojalle on selvä, että työni koetaan ainakin "vahvoina". Kuvittele kuinka kuluttavaa! - jäsenyys
Jostain menneisyydestä lie sikiää edelleen kahden kirjan vaatimus Suomen Kirjailijaliiton jäseneksi. Ei se noin ole. Ensinnäkin kirjojen pitää olla kaunokirjallisia teoksia ja niiden täytyy täyttää taiteelliset sekä laadulliset kriteerit. Vähin määrä on kaksi teosta, mutta yleensä vaaditaan näyttöjä enemmän, on tapauksia kerrotun mukaan että vasta kahdeksannella kirjalla on pystytty esitämään laadullinen ja ammatillinen taso ja ote. Hakemukset käy läpi kirjallinen lautakunta, jonka lausunnon pohjalta johtokunta tekee esityksen jäsenkokoukselle, joka päättää jäsenyydestä. Jäsenkokouksia on vuodessa kaksi. Nämä asiat selviävät SKL:n perusteista mm. netissä, jota lähdettä minäkin, pelkkä lukija, olen käyttänyt. Täytyy muistaa että SKL on ammatillinen järjestö, ei mikää harrastusseura tai lukupiiri.
Ilmeisesti minulla ei sitten vielä ole edellytyksiä, kun on vain yksi osittain kaunokirjallinen teos ja sekin on vain omakustanteena ja netissä. Jäsenyydestä varmaankin olisi paljon käytännön hyötyä kirjoista ilmoittamisessa, kustantamisessa ym.
Tietokirjailijoiden seuraan saattaisi olla mahdollisuuksia.
Porin paikallisyhdistys, Manuskript ry, ei esitä minkäänlaisia vaatimuksia ja siinä olen ollutkin aina välillä kokouksissa.- tietokirjailija!
Olli.S kirjoitti:
Ilmeisesti minulla ei sitten vielä ole edellytyksiä, kun on vain yksi osittain kaunokirjallinen teos ja sekin on vain omakustanteena ja netissä. Jäsenyydestä varmaankin olisi paljon käytännön hyötyä kirjoista ilmoittamisessa, kustantamisessa ym.
Tietokirjailijoiden seuraan saattaisi olla mahdollisuuksia.
Porin paikallisyhdistys, Manuskript ry, ei esitä minkäänlaisia vaatimuksia ja siinä olen ollutkin aina välillä kokouksissa.Kun tarkastelee kotisivustoasi ja kirjaluetteloasi, ihmettelen minä tavallinen lukija, miksi et jo ole Suomen Tietokirjailjat ry:n jäsen! Täytät varmasti ne kriteerit, jotka löytyvät heidän kotisivuiltaan. Paperit sisään suomentietokirjailijat.fi
tietokirjailija! kirjoitti:
Kun tarkastelee kotisivustoasi ja kirjaluetteloasi, ihmettelen minä tavallinen lukija, miksi et jo ole Suomen Tietokirjailjat ry:n jäsen! Täytät varmasti ne kriteerit, jotka löytyvät heidän kotisivuiltaan. Paperit sisään suomentietokirjailijat.fi
En ole tullut ajatelleksi. Sehän pitää tehdä, kiitos vinkistä.
Olli.S kirjoitti:
En ole tullut ajatelleksi. Sehän pitää tehdä, kiitos vinkistä.
Lähetin jäsenenomukset ensin tietokirjailijoihin ja sitten vielä kirjailijaliittoonkin. Saa nähdä kuinka käy, koitan muistaa kertoa tässäkin. Jäsenyydet olisivat varmasti huomattavan merkittäviä, kun hakee apurahoja, vaikuttavat julkaisemiseen jne.
Onhan filosofinenkin kirjallisuus loppujen lopuksi kaunokirjallisuutta, jos pyrkii kauniiseen kirjalliseen ilmaisuun, niinkuin olen pyrkinyt. Filosofian klassikot ainakin kuuluvat myös kirjallisuuden historiaan.- pyrkimyksillesi
Olli.S kirjoitti:
Lähetin jäsenenomukset ensin tietokirjailijoihin ja sitten vielä kirjailijaliittoonkin. Saa nähdä kuinka käy, koitan muistaa kertoa tässäkin. Jäsenyydet olisivat varmasti huomattavan merkittäviä, kun hakee apurahoja, vaikuttavat julkaisemiseen jne.
Onhan filosofinenkin kirjallisuus loppujen lopuksi kaunokirjallisuutta, jos pyrkii kauniiseen kirjalliseen ilmaisuun, niinkuin olen pyrkinyt. Filosofian klassikot ainakin kuuluvat myös kirjallisuuden historiaan.toivoo lukija.
- sinikello64
pyrkimyksillesi kirjoitti:
toivoo lukija.
ehkä waltarin kiehtovuus piillee siinä,että hän oli niiiin hyvä kirjailija.ei monikaan kirjailija pääse samaan. vain kärpäsen surina korvissani nuo muut
sinikello64 kirjoitti:
ehkä waltarin kiehtovuus piillee siinä,että hän oli niiiin hyvä kirjailija.ei monikaan kirjailija pääse samaan. vain kärpäsen surina korvissani nuo muut
Selvähään se, harva on sillä tasolla. Mutta monella tavalla voi olla kiehtova, Waltarilla on aivan oma erikoinen kiehtovuus, vangitseva ote lukijasta ja niin mahtavat tiedot ja taito kertomiseen, mahtava mielikuvitus ja intuitio. Monet muut ovat sitten omalla tavallaan kiehtovia.
Ilmoitanpa huvikseni, että tietokirjailijoiden jäseneksi pääsin, mutta kirjailijaliittoon en. Pitäisi olla kaunokirjailija. No, ehkä Aristoteleskaan ei sitten olisi päässyt, kun kerran ei ollut romaanikirjailija. Kirjallisuuden historiaan hän on päässyt.
- Johnny Rocker
Sinuhe egyptiläinen. Mikael Karvajalka. Mikael Hakim. Vaikea on pistää paremmaksi. Suurta kirjallisuutta ja jännittävintä seikkailua. Ja Sinuhen kieli on maailmankirjallisuuden kauneinta. Turms kuolematon pääsee lähelle näitä kolmea. Mutta onhan sitten Mikan tuotannossa paljon paskaa ja tylsää roskaa.
Komisario Palmut ovat verrattomia dekkareita. Mutta kukapa kirjailija on tehnyt edes yhtä tuon kolmikon veroista teossarjaa. Eikä kukaan ole kirjoittanut parempaa kirjaa kuin Sinuhe. Ei edes yhtä hyvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404442Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3502240Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik42160Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481891- 1071820
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561797Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4841640MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571499Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4921370Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441338