Lasten seuraan?

Lallikki

Olen kuullut, etteivät belgianpaimenkoirat oikein sovi pienten lasten seuraan, pitääkö paikkaansa?

Voiko hankkia lakenoissin perheeseen, johon on tulossa lapsia?

T: Lallikki

7

1258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..ees myis.

      Ko rodun (eri muunnos mutta mitäsilläväliä) kasvattajana mä en edes myisi belgiä -tai ylipäätään mitään koiraa- perheeseen, johon tiedossaolevasti mutta epämääräisesti on "tulossa" lapsi.

      Lapsiperheeseen, kyllä, jos olen saanut tavata lapset ja tutustua vanhempien kurinpitoon. Lapsettomaan perheeseen, mihin joskus tulevaisudessa on suurimmallatodennäköisyydellä tulossa lapsi "muttei just nyt suunnitteilla" ja ennen ollut koiria **koulutettuina ja tuloksin varustettuna eli ei ensikertalaiselle** -kyllä.

      Belgi ei mielestäni eroa mitenkään mistään muusta rodusta/koirasta joissa kaikissa on yksilöitä. Järki pitäis olla päässä kuitenkin; belgi tarvitsee koulutuksen ja vielä mustavalkoisen sellaisen. Sen verran on mukuloista kokemusta että pystyn sanomaan kokemuksella niiden vievän kovinkin paljon aikaa pois siitä, mikä pitäisi viettää pennun/nuoren belgin kanssa tiiviisti jossain muualla kuin vaunujenvieressä kävelylenkkeillen.

      Poikkeuksia tietenkin on, minullakin tiedossa muutama oman kasvatin kautta mutta 100% kyseessä ollut kokenut koiran kouluttaja ja rodun tuntija.
      Belgillä kuitenkin saalisvietti pääsääntöisesti korkea joka johtaa siihen, että jos lapsen/koiran omistaja ei edes osaa nimetä koiran perusviettejä niin huonosti käy ja koira aa)joutuu ulkoruokintaan tai bee)kiertoon "elämäntilanteen muutoksen vuoksi". Juokseva lapsi kun on saalis. Itse olen kouluttanut noita toistakymmentä vuotta mutta naapurin kakarat eivät vielä(kään) ymmärrä miksi meidän pihan ohi EI saa juosta.. Ovat (lapset siis) kokeneet sen karvaimman kautta mutta kun vanhempien mielestä sen on "koirien vika". Omat lapset kasvaneet samassa kurissa kuin koiratkin: kerran ei on aina ei ja ongelmia ei ole, talossa useampia koiria/lapsia/rotuja.

    • niin monesta

      Mielestäni ei voi rodun perusteella sanoa etttä ei tai kyllä lapsiperheeseen. Se asia on niin monen tekijän summa.

      Koiran oma luonne vaikuttaa, no belgi on nyt kuitenkin erittäin energinen, vietikäs koira ja tarvitsee tosi paljon tekemistä ( ainakin mali) myös sitä aivotyötä. Ja koulutus on se osa jota ei pidä unohtaa, vie aikaa, kärsivällisyyttä yms.

      Ja sitten riippuu lapsista miten he ovat , osaavatko olla koiran kanssa ja tottelevatko jos kielletään. Kaikista eniten se riippuu talouden aikuisista, miten hyvin heiltä homma onnistuu.

      Itselläni on käyttölinjan mali ja lapsi kouluikäinen. Mutta koskaan en jätä lasta koiran kanssa kahdestaan, lapsi ei saa viedä koiraa ulos ei käskyttää, (tätä ei pidä ymmärtää väärin, tottakai lapsi saa käskeä koiran pois esim. telkan edestä yms).
      Noista muista belgi muunnoksista en henk.kohtaisesti tiedä millaisia ovat, mutta jos itse joskus kasvattaisin maleja, en myisi pentua talouteen jossa ei olisi todella vankkaa tietämystä palveluskoirista oli sitten lapsia tai ei.

      • Lallikki

        Haluankin juuri semmoisen rodun, joka jaksaa liikkua ja työskennellä aina yhtä paljon kuin omistajansakin, joka sopii hyvin muun muassa agilityyn ja koirahiihtoon. Aktiivista liikuntaa harrastan kyllä koirani kanssa silloinkin, kun perheeseemme on tullut lapsia.

        Olen kumminkin kuullut, että lapsiperheessä olisi hyvä olla koira jo ennen lasten syntymää, kunhan koira on päässyt jo pentuna tutustumaan muihin lapsiin. Samalla vähennettäisiin lasten riskiä altistua koira-allergialle. Kaverillani ja hänen naisystävällään on kaksi lasta, pikkuisia vielä, ja he olivat hankkineet koiran (airedalenterrierin) ennen lapsia. Hyvin koira otti lapset tervettulleiksi, kun ensimmäisen lapsen syntyessä oli itsekin vasta vähän yli vuoden vanha.

        Kiitti paljon vastauksesta ja neuvoista!

        T: Lallikki


      • *KLALKH*
        Lallikki kirjoitti:

        Haluankin juuri semmoisen rodun, joka jaksaa liikkua ja työskennellä aina yhtä paljon kuin omistajansakin, joka sopii hyvin muun muassa agilityyn ja koirahiihtoon. Aktiivista liikuntaa harrastan kyllä koirani kanssa silloinkin, kun perheeseemme on tullut lapsia.

        Olen kumminkin kuullut, että lapsiperheessä olisi hyvä olla koira jo ennen lasten syntymää, kunhan koira on päässyt jo pentuna tutustumaan muihin lapsiin. Samalla vähennettäisiin lasten riskiä altistua koira-allergialle. Kaverillani ja hänen naisystävällään on kaksi lasta, pikkuisia vielä, ja he olivat hankkineet koiran (airedalenterrierin) ennen lapsia. Hyvin koira otti lapset tervettulleiksi, kun ensimmäisen lapsen syntyessä oli itsekin vasta vähän yli vuoden vanha.

        Kiitti paljon vastauksesta ja neuvoista!

        T: Lallikki

        Moi.
        Kun olin itse 10vuotias, äitini uuden miesystävän mukana seuraamme saapui 7 vuotias belgi. Aluksi lenkkeily yms oli vaikeaa koska koira oli todella iso ja leikki (hyppi, puri hihnaa jne) ja 10vuotiaana en itse mikään pitkä ollut, mutta ikinä se ei minua purrut tai uhkaillut ja siitä kun itse kasvoin, tuntui kuin koira olisi aina ollut oma. Uskoi mitä sanottii, rakasti jne. Voin sanoa, että koiramme kuoli 13vuotiaana ja oli 12vuotiaaseen asti kuin nuori mies. Pallopeliä ei ikinä lopetettu ja lenkille lähdettiin häntä heiluen, eli jos haluat koiran jolla on aktiviteettiä metsille jne niin tämä rotu kyllä jaksaa.


    • belgialainen

      Halusinpa minäkin oman mielipiteenä tähän viestiketjuun laittaa.

      Omistan vajaan vuoden ikäisen gronttu uroksen. Meillä ei ole lapsia,eikä edes niitä koskaan olla harkittukkaan.Koira kuitenkin ollut pienestä pitäen lasten kanssa tekemisissä,sillä suvussa on ikähaitariltaan 1-5vuotiaita lapsia. Mitään ongelmia ei ole ollut. Vähän vanhemmille lapsille on tehty heti selväksi, ettei koiran seurassa saa juosta. Tai että mitään koiraa ei saa juosten ohittaa. Koska oma koirani on vielä aikamoinen nassikka, voisi sattua jo pelkällä törmäämisellä vahinkoa. Uros painaa nimittäin 30kg, eli iso edustaja on. Lapset ja koira eivät koskaan ole jäänet kahdestaan.

      Itse en kyllä uskoisi oman energiania riittävän lapsen ja belgin kasvatukseen. Koiran kanssa harrastukset ja pk-treenit vievät paljon aikaa. Belgi vaatii paljon niin liikuntaa kuin tekemistäkin. Silti en ole koskaan katunut sitä hetkeä kun belgin otin. Ehkä ottaisin pienten lasten perheeseen jonkun vähän "helpomman" rodun. =)

    • Tiedostan

      Ensiksi mennä rodun kotisivuille saa realistista tietoa eikä tarinoita.

    • hieman kokemuksia

      Pentuna juoksi lasten perässä ja roikkui lahkeissa, hihoissa jne. Mutta koulutus tehosi nopeasti. Koiralle pitää opettaa miten lasten kanssa ollaan. Myös lapsille on sanottava miten koiran kanssa ollaan. Koiraa ei saa kiusata. Se ehdottoman tärkeää. Koira, iso belgiuros oppi jo vuoden ikäisenä leikkimään kaikkien maailman lasten kanssa täydellisesti. Sen parempaa ja turvallisempaa koiraleikkikaveria lapsella ei voi olla. Belgi on paras jos se järjellä koulutetu. Järki belgin kanssa tarkoittaa kykyä käyttää myös pakotteita tehokkaasti. Belgi ei lässyttämällä opi mitään muuta kuin purijaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe