Saunarakennus

pihasauna-50

Onko kokemuksia saunarakennuksen teosta rintamamiestalon yhteyteen. Olen lukenut aiheesta sieltä täältä ja lisämielipiteet olisivat tarpeen. Tämänhetkinen oma ideani olisi rakentaa ns. elintasosiipi erilleen päärakennuksesta ja vain ajatellen mahd. kosteus vaurioita, sekä tuulettumisen toimivuutta. Itse talo on valmistunut 1950 ja on hirsirunkoinen. Talo on erinomaisen hyvä ja kuiva. Onko ideani ihan hoopo vai onko joku jo toteuttanut vastaavaa?

11

1117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...rintsikkaan on yleensä kohtuullisen haastava suunnittelutehtävä. Sellainen ratkaisu, ettei peitä esim. vanhan osan muutoinkin vähiä ikkunoita ja sitten vielä toimisi, siinäpä sitä on luonnostelijalle pyörittelemistä.

Teknisesti hirsitalon laajentaminen onnistuu kyllä.

• pihasauna-50

se tuntuukin jo helpolta kun miettii että peittääkö lisärak. itse rakennuksen ikkunoita tai haittaako muuten kulku/näkyväisyyttä, kun juuri sitä ongelmaa ei onneksi ole. lisä tulisi päätyseinälle jossa ei ole kuin yksi ikkuna ja sekin tuvanikkuna jolla näkyvyys säilyy sijainnin puolesta hyvänä, tosin hieman peltoaukeamaa jää varjoon mutta aina sitä sen verran ehtii peltohommissa ihastella ettei jää vaivaamaan.

• suunittelijalle

Peruskamaa suunittelijalle vaikka tuo edellinen kirjoittelija hiukan tehosti vaikeutta.
      Tekniikka ei ole ongelma eikä luvat tai suorittaminen. Ainoa mietintä on siiven hallittu ja sopusuhtainen maisemointi muuhun taloon.

• etelä pohojalaanen

pihasauna niin ei oo murehia ja mukava siä on käyrä kesää talavia.
      Mullon suna tuvaski mutta pihalla käyrähän kesääsin joka päivä ja talavellaki joka viikonloppu.
      Jos rakentaasin uuren taloon niin en tekisi sisälle saunaa ollenkaa.

• Kellarisaunassasi on?

kysyy hän joka ei lisätilaa ulos tee, jos tonttia on liikaa myy se.

• kysyy?

mistä päättelit, että viestiketjun aloittajalla on kellarisauna, ei hän ainakaan sellasta aloituksessaan kerro.

• pystyhirsinikkari

suunnittelua tarvita! Siitä vaan alat nikkaroimaan. Ja kun hyvän haluat, niin kannattaa tehdä pystyhirsistä!! On nätti ja hyvä! Ja samalla tietenkin kannattaa vaihtaa rintsikan vanhat vaakahirret uusiin pystyhirsiin! Saat sitten vaakahirsistäsi hyviä saunaklapeja uuteen saunaasi...!

• pystyhirsinikkari

viesti ei ollut kyllä pystyhirsinikkarin kirjoittama vaan jonkun muun.
        Totta tämä toinenkin nikkari osaksi kirjoitti.
        Kaikki saa tehdä mitä haluaa mutta ei ole asiallista kirjoittaa toisen nimellä.

• pihasauna-50

nii... aika jännää tuo pystyhirsi rakenne tulee mieleeni ihan muinaisen egyptin rakennuksien mysteerit joista osa on vieläkin selitystä vailla. liekkö nyt sitten ihan samanlainen mysteeri tämäkin (pystyhirsi) vaikka elämme jo yli kolmetuhatta vuotta edempänä. Hmmmm............

• pystyhirsinikkari,
        pystyhirsinikkari kirjoitti:

viesti ei ollut kyllä pystyhirsinikkarin kirjoittama vaan jonkun muun.
        Totta tämä toinenkin nikkari osaksi kirjoitti.
        Kaikki saa tehdä mitä haluaa mutta ei ole asiallista kirjoittaa toisen nimellä.

että voisinko kasailla vanhoista vaakahirsistä, joita mulla kosolti taapelissa pressun alla, niinkuin pystyhirsimökin? Vai pitääkö mun hakea pystyhirret suoraan pystymetsästä? Hirsitalotehtaatkin toimittaa yleensä vain nipun vaakahirsiä pihalle, vaikka pystyhirsimökkiä olisi tilaamassa...

• pystyhirsinikkari
        pystyhirsinikkari, kirjoitti:

että voisinko kasailla vanhoista vaakahirsistä, joita mulla kosolti taapelissa pressun alla, niinkuin pystyhirsimökin? Vai pitääkö mun hakea pystyhirret suoraan pystymetsästä? Hirsitalotehtaatkin toimittaa yleensä vain nipun vaakahirsiä pihalle, vaikka pystyhirsimökkiä olisi tilaamassa...

saa niistä tehtyä.Jonkinlaisen tietenkin saat niistä kyhättyä mutta itse en moiseen puuhaan ryhtyisi.
        Jep hae vaan metsästä mieluummin pystyhirsiä kuin vaakassa olevia.Tahtovat metsässäkin mennä pilalle makuullaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6304
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe