Kossun jäätymispiste

kassssssu

Kertokaa te viisaammat ihmiset mulle mikä on kossun jäätymispiste. Kiitos.

18

18743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kossuvvva

      Sitä ei vissiin tiedä valmistajakaan. Kävi meinaan niin että olimme kylässä jossa piti viilentää kossu snapseiksi pakkasessa, niin
      sehän kilahti jäähän.
      No ei muutakun pullo alkoon, siinä oli mittausten mukaan vaan jotain 27 % potkua.

      Pitosisuudet kuulema heittelee, ei se normaali
      pakastmessa (-22-25 astetta) saa jäätyä.
      jos en vikaan muista, jäätymislämpötila on 40
      asteen pintaan, vaan vaikea testata, ei riitä
      pakastimesa lukemat.

      Tietäsikö ne alkon viisaat sedät ja tädit?

    • PaariMesu

      Jäätyminen on ehkä kotioloissa vaikeampaa. Siihen vaaditaan yli -30 c lämpötiloja.

      Mutta "öljymäiseksi" muuttuminen onnistuu jo alle -10c .
      Hyhmäiseksi kossu muuttuu -22c joka kyllä onnistuu kotioloissakin.

      Ravintoloissa snapsipullot jäädytetään usein jääpalan sisään, (tyhjään maitopurkkiin kossupullo ja vettä), edustavan näköistä ja pysyy kylmänä.

      • näin tehdään?

        En ole koskaan törmännyt moiseen.


      • PaariMesu
        näin tehdään? kirjoitti:

        En ole koskaan törmännyt moiseen.

        Tarkoitin jääpalikkaan jäädyttämistä tilauksien yhteydessä.
        Harvemmin tavallisessa A la Carte toiminnassa.


    • ...

      pakkases kosssu menee siirappimaiseks..

    • Pomo

      Puhtaan etyylialkoholin jäätymispiste on -114,1 astetta.
      Tavallisten alkoholijuomien jäätymispiste määräytyy sen mukaan, miten paljon niiden painosta on etanolia suhteessa veteen. Alkoholipitoisuus ilmoitetaan yleensä tilavuusprosentteina.
      Esimerkiksi 45-prosenttisen votkan painosta 38 prosenttia on alkoholia ja jäätymispiste noin -27 astetta. 38-
      prosenttiset juomat jäätyvät 21 pakkasasteessa ja miedot viinit jo 4-7 asteen pakkasessa

    • Kemisti,.,

      Etanolipohjaisen vesiliuoksen jäätymispiste lasketaan seuraavalla tavalla:

      Esimerkiksi:

      40%-alkoholi, eli siis etanolia on 40% ja vettä 60% (alkoholijuomien prosentit ovat tavallisesti tilavuusprosentteja). Otetaan esimerkiksi litran pullo, tällöin puhdasta etanolia on 400 cm*3.

      Puhtaan etanolin tiheys on 0,7894 g/cm^3, täten puhtaan etanolin massa on 400 cm^3*0,7894 g/cm^3 = 315,76 g.

      Etanolin moolimassa M(etanoli) = 46,0694 g/mol

      Seuraavaksi lasketaan etanolin moolimäärä. n = m/M = 315,76 g/46,0694 g/mol= 6,854 mol.

      Tämän jälkeen lasketaan etanolin mooliosuus liuoksessa. mo = etanolin moolimäärä/liuottimen massa(=vesi) = 6,854 mol/600 g = 0,01142 mol/g ==> 11,42 mol/kg.

      Jäätymispisteen alenema on 1,86 kg/molK. Jäätymispisteen muutos on täten ==> 1,86 kg/molK x 11,42 mol/kg = 21,24 K.

      Joten 40% alkoholi jäätyy siis -21,24 asteen lämpötilassa.

    • kännäri

      oli pakastin jäänyt pakastusasentoon,ja siellä oli pullo kossua, kun parin päivän
      kuluttua palasimme ja avasimme kaapin,oli kossu umpijäässä, kaapin sisällä
      ollut pakkasmittari näytti 35 astetta.kossun sulaminen huoneenlämmössä
      kesti yli puoli tuntia .

    • ei jäädy tavall

      Meillä oli kerran kossupullo kotipakastimessa yli vuoden, vasta kun muuttoa varten sulatettiin niin otettiin pois. Pullon sisällä oli kaunis ikään kuin jääveistos, joka liikkui kun pulloa pyöritteli, osa tavarasta kirkasta hyhmäistä nestettä siinä ympärillä. Kyllä se siitä pikkuhiljaa alkoi sulaa.

    • Comodo Dragon

      Tubular Bells

    • ujhhhhhh

      Hhhhjjj

    • tgggffff

      Hhhhghg

    • TikkariT

      Kossu jäätyy pakastimessa jos lämpötila on säädetty väärin. Suositus lämpötilassa -18 celsiusastetta kossu ei jäädy. Kuten edellä Kemisti jo todisteli jäätymiseen tarvitaan -22 astetta.

      • Anonyymi

        Tosin ei jäädyy vaan hyytyy.


    • Mielisairaspotilas

      Juopot hautaan hhahahhahahahaaaa

      • Anonyymi

        Joisit sinäkin. Ehkä viisastuisit. Juominen on kovaa hommaa. Siinä taistellaan henkivaltojen kanssa.

        Yksi juoma on liikaa ja tuhat on liian vähän. Mikä minä silloin olen?


    • Anonyymi

      Mullakin kossu jääty pakastimessa. V...¨¨ü mitä paskaa. Empä osta enää.

    • Anonyymi

      Joskus epäilyttänyt ravintolassa, kun snapsia varten tarjoilijan pakastimesta ottama kossupullo on ollut umpijäässä.
      Onkohan siinä ollut ihan täyttä koskenkorvaa vai jotain laimeampaa...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      709
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      685
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      31
      565
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe