Primera käsijarrun kiristys

Prime

Eli kuskin puolen rengas ei pidä kun laittaa käsijarrun, pyörii käsillä pyörittäen kun jarru ylhäällä. Olen koittanut säätää siitä käsijarrun alapuolelta sisätiloista, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Toisessa renkaassa liikkuu molemmat jarrupalat kun käsijarrua pumppailee, mutta tässä toisessa ei ilmeisesti liiku molemmat.
Olisiko tuo toisenpuolen vaijeri jotenkin jumissa?

23

16141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelma...

      Syynä on todennäköisesti jarrusatulassa oleva käsijarrun vinttasysteemi. Vaijeri tulee jousitettuun vinttaan, kun vintasta vetää palat puristuvat levyä vasten männän välityksellä. Vaijeri ei itselläni ole ollut koskaan jumissa.

      Yleensä se vintta jumittuu vetoasentoon eikä vaijerin nykiminen vaikuta mitään puhumattakaan vaijerin kiristämisestä.

      CRC ja vasara auttaa vintan liestyttämisessä.

      Jos olet kiristänyt käsijarrua sisältä, kannattaa palauttaa säädöt entisellen, että vintalla on edes mahdollisuus liikkua.

      Uudet palatkin auttavat, jos irrottelusta huolimatta ei meinaa käsijarru toimia kunnolla.

      Yleensä jumittuneen vivun huomaa siitäkin, että käsijarrun kahva nousee miltei ääriasentoon, kun ennen muutama naksahdus riitti.

      • Prime

        Kokeilin crc:tä ja vasaralla naputtelin sitä mutta ei auttanut mitenkään, jarrupalat ovet lähes uudet joten niitä ei tarvitse vaihtaa. Olisiko vika tuossa koko männässä? Eikä tuo toinenkaan puoli mitään älyttömiä pidä kun pyörii ajaessa lumella.


      • Prime

        Juu kyllä tuo vaijeri liikkuu hyvin. Mutta tuo jousi juttu ei kyllä paljon liiku vasaralla olen koittanut sitä naputella. Tuntuisi että jarru vähän laahaisi kokoajan päällä. Se vaijeri käsijarru pois päältä on ihan löysänä siinä vintassa olevassa hahlossa.


      • oli kuskin puolella
        Prime kirjoitti:

        Juu kyllä tuo vaijeri liikkuu hyvin. Mutta tuo jousi juttu ei kyllä paljon liiku vasaralla olen koittanut sitä naputella. Tuntuisi että jarru vähän laahaisi kokoajan päällä. Se vaijeri käsijarru pois päältä on ihan löysänä siinä vintassa olevassa hahlossa.

        Käsijarru ei pitänyt kuskin puolelta yhtään kun satulassa oleva vipu oli jumittunut. CRC:llä ja edestakaisin vasaroimalla vivun sai jotenkin liikkumaan, mutta jarrumäntä ei silti liikkunut mihinkään.

        Vian muuten huomasi kun käsijarrukahvassa ei ollut enää mitään vastusta paitsi aivan yläasennossa.

        Motonet uudella satulalla alkoi jarrut pelaamaan.


      • Prime
        Prime kirjoitti:

        Juu kyllä tuo vaijeri liikkuu hyvin. Mutta tuo jousi juttu ei kyllä paljon liiku vasaralla olen koittanut sitä naputella. Tuntuisi että jarru vähän laahaisi kokoajan päällä. Se vaijeri käsijarru pois päältä on ihan löysänä siinä vintassa olevassa hahlossa.

        Nyt sain molemmmat jarrut pitämään, se säätöruuvi siellä käsijarrun alla oli alun perin liian tiukalla, löysäsin sen.
        Nyt ongelmana on se kun jarrut jäävät laahaamaan, kun käsijarrun helppaa, manuaalisesti käsin saan sen vivun palautettua, jotta jarrut eivät laahaa. Olen koittanut rasvata sitä paljon mutta se ei tunnu palautuvan takaisin, vaierin pitäisi olla ainakin tarpeeksi löysällä.


      • oli kuskin puolella.
        Prime kirjoitti:

        Nyt sain molemmmat jarrut pitämään, se säätöruuvi siellä käsijarrun alla oli alun perin liian tiukalla, löysäsin sen.
        Nyt ongelmana on se kun jarrut jäävät laahaamaan, kun käsijarrun helppaa, manuaalisesti käsin saan sen vivun palautettua, jotta jarrut eivät laahaa. Olen koittanut rasvata sitä paljon mutta se ei tunnu palautuvan takaisin, vaierin pitäisi olla ainakin tarpeeksi löysällä.

        Satulan vivussa olevan jousen pitäisi palauttaa jarru auki-asentoon. Jos jousi on ehjä, satulan sisäosat on ruostunu jumiin. Eipä taida auttaa kun satulan purkaminen tai uusi satula. Itse päädyin jälkimmäiseen.


      • Ongelma...
        Prime kirjoitti:

        Nyt sain molemmmat jarrut pitämään, se säätöruuvi siellä käsijarrun alla oli alun perin liian tiukalla, löysäsin sen.
        Nyt ongelmana on se kun jarrut jäävät laahaamaan, kun käsijarrun helppaa, manuaalisesti käsin saan sen vivun palautettua, jotta jarrut eivät laahaa. Olen koittanut rasvata sitä paljon mutta se ei tunnu palautuvan takaisin, vaierin pitäisi olla ainakin tarpeeksi löysällä.

        Itse olen saanut käsijarrun vivun likkumaan todella sujuvasti, kun olen tarpeksi kauan nitkuttanut ääriasennosta toiseen. Aluksi vasaroida on saanut molempiin suuntiin. Lopuksi jousi palauttaa jo niin lujaa, että ei meinaa paljain käsin jaksaa vääntää.

        Aluksi on esintynyt minullakin käsijarrun jumittumista. Satunnainen jumittaminen on lakannut viikona parin kuluessa. Myös peruuttaminen liikkeellelähdön yhteydessä tuntuisi vapauttavan käsijarrun paremmin.

        Katsastuksessa käsijarru ei kaikesta huolimata ole koskaan ollut ongelma. Vaikka en ole saanut lähimainkaan samanlaista jarrutuskuviota hiekalle käsijarrulla, katsastuksessa % erot puolten välillä ovat olleet melko pienet.


    • KPJ

      käsijarruvaijerista puheenollen mikä siinä maksaa kun isä kävi kysymässä hintaa osalle ja ne sano 160€/kpl. "Merkkiliike" Yleensä vaijerit maksaa 10- 80€

    • nissan man
      • nissan primera egt

        Mullaki sama ongelma eli käsijarru ei pidä tarpeeksi kuskin puolella ja olen jo uusinut kaikki käsijarru vaijerit,jarrupalat ja jarrusatulan mutta ei vieläkää toimi oikein ja käsijarru kahva on muutenki hirveän jäykkä


      • nissan primera egt
        nissan primera egt kirjoitti:

        Mullaki sama ongelma eli käsijarru ei pidä tarpeeksi kuskin puolella ja olen jo uusinut kaikki käsijarru vaijerit,jarrupalat ja jarrusatulan mutta ei vieläkää toimi oikein ja käsijarru kahva on muutenki hirveän jäykkä

        Niin ja kaikki vaihdetut osat ovat sitten uusia eli niissä ei pitäs olla mitään vikaa apua kaivataan nopeesti maanantaina viimene päivä katsastaa


      • miten kävi
        nissan primera egt kirjoitti:

        Niin ja kaikki vaihdetut osat ovat sitten uusia eli niissä ei pitäs olla mitään vikaa apua kaivataan nopeesti maanantaina viimene päivä katsastaa

        Jarrusatuloiden vaihto olisi luullut riittävän.


    • riku 120153

      Minulla oli samanlainen vika käsijarrun Satulan sivussa oleva jousen pipu oli jumittunut laitoin Crc:tä ja vika korjaantu

    • dfgdfh

      pistäsin koko paskan vaihtoon ja kattosin semmosen auton missä ei oo yhtä paska käsijarrusysteemi että melkeen jokavuosi saa satuloita vaihdella tai rynkytellä

      • fsah

        Samaa mieltä, primerassa on kyllä aivan helv*tin surkea käsijarrusysteemi, muutenkin jarrusatulat saa suunnilleen purkaa palasiksi ja rasvata joka vuosi 2 kertaa että toimisi kunnolla.


    • ruostuu

      Kerran vuoteen herkistys, jos ei auta niin uutta sylinterii tilalle?

    • wsxxsw

      Nissanin vuosihuoltoon kuuluu jarruhuolto. Näin ainakin omassa Almerassa 13vuotta käytössä eikä koskaan mitään jarru ongelmia.

      • ruostekasat

        Nissanin jarruhuollot on perseestä!!


      • kangat88

        Ennen P12 mallia Vectra B. Vectran käsijarrusysteemiin verrattuna p12 käsijarru hyvä.


      • nassin
        ruostekasat kirjoitti:

        Nissanin jarruhuollot on perseestä!!

        jos auto jo vanha niin ei riitä käsijarruvipujen herkistely/jarrutappien voitelu.Männän kumitiiviste voinut kulua kartioksi eikä palauta enää mäntää takaisin.uudet kumit ja puhdistus sekä jarrunesteet niin pelaa.helpoin konsti on ja edullinen on vaihtaa edellä mainitut motonetin jarrusatulat.


    • Lomautettu

      mulla hylätty katsatus: seisontajarru voimien ero liia suuri, käyttö jarru: jarrulevy ruostunut takana vasemalla...kävin tututulla varaa aikaa. nii sano et uudet levyt ja palat taakse ,hae motonetisti..onko tarpeellista vaihtaa molemmat?

      • lomautettu

        nissan primera 01


    • silläseratkeaa

      ehkä teitin pitäisi vaan keskittyä kilometrien lisäämiseen ja jättää se korjauspuoli niille jotka osaa sen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      34
      2210
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      92
      1995
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      88
      1961
    4. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1673
    5. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1657
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      491
      1527
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      1
      1514
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1340
    9. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      76
      1238
    10. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      35
      1209
    Aihe