paalutus

jokerixi

Osaako joku antaa arviota, paljonko tulee suunnilleen 70neliön talon syväpaaluttaminen?

Jos rakentaa korkean rossipohjan läpiasti avoimella alustalla ja maa kaatumaan reilusti pois talostapäin, välttäiskö jopa salaojien ja sadevesien viemäröimisen tarpeen?

Myös maansiirtotöiden olemattomuudessa tulisi säästöjä... Eli kokonaisuus, onko paaluttaminen sittenkin edullisinta?

Paaluthan ovat jokatapauksessa routarajan alapuolella ja varmistais vain sen että talon alle ei jää kosteutta.

Niin, ja kannattaako teettää maaperätutkimusta ollenkaan jos joka tapauksessa vetää talonsa paaluille?

Kiitos kommenteistanne!

5

1526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...pohjatutkimuksella. Siitä selviää käytettökelpoisimmat paalut sekä ennenkaikkea niiden pituus. Kustannuksetkin selviävät vasta siinä vaiheessa, kun pohjat on tutkittu ja paalut tiedossa.

• tähän:

-Suomessa paalutetaan, ei syväpaaluteta.
      -Pohjatutkimus tehdään paalutuskohteissa aina jo senkin takia, että paalutusfirmat antavat melko nihkeästi tarjouksia, jos ei ole tietoa paalupituuksista. Luonnollisesti myös suunnittelijat tarvitsevat pohjatutkimuksista saatavaa tietoa.
      -Routasuojausta ei tarvita, jos paalut ankkuroidaan tai ne ankkuroituvat riittävästi routarajan alapuolelle. Tarkoittaa käytännössä muistaakseni sitä, että paalupituuden routarajan alapuolella tulee olla väh. 6 m tai paalut injektoidaan pohjamaahan/kallioon. Injektointiratkaisussa pitää käyttää porapaaluja (Ruukin RD-paalu).
      -Läpituulevassa alapohjassa ei tarvita salaojitusta. Pohjamaa rakennuksen alla kallistetaan ulospäin.
      -Läpituuleva alapohja pitää eristää kuten yläpohja eli eristemäärä taitaa tuplaantua maanvaraiseen alapohjaan verrattuna. Lisätietoja RakMK C3.
      -Kattovedet on syytä ihan turvallisuussyistä (esim. kulkureittien paantaminen) johtaa muutaman metrin etäisyydelle rakennuksesta.

Kohteen pohjarakenne- ja rakennesuunnittelijat tekevät lopulliset ratkaisut.

• pohjarakennusohje

""-Routasuojausta ei tarvita, jos paalut ankkuroidaan tai ne ankkuroituvat riittävästi routarajan alapuolelle. Tarkoittaa käytännössä muistaakseni sitä, että paalupituuden routarajan alapuolella tulee olla väh. 6 m tai paalut injektoidaan pohjamaahan/kallioon. Injektointiratkaisussa pitää käyttää porapaaluja (Ruukin RD-paalu).""

Kannattaa lukea yllämainittu normi, sen tunnus on muistaakseni RIL 132. Yllä oleva, lainausmerkeissä oleva selostus on puuta heinää. Käyttäkää näissä hankkeissa ammattilaisia, siis rakennusmestareita tai -insinöörejä.

• koulutuksesi oli...?
        pohjarakennusohje kirjoitti:

""-Routasuojausta ei tarvita, jos paalut ankkuroidaan tai ne ankkuroituvat riittävästi routarajan alapuolelle. Tarkoittaa käytännössä muistaakseni sitä, että paalupituuden routarajan alapuolella tulee olla väh. 6 m tai paalut injektoidaan pohjamaahan/kallioon. Injektointiratkaisussa pitää käyttää porapaaluja (Ruukin RD-paalu).""

Kannattaa lukea yllämainittu normi, sen tunnus on muistaakseni RIL 132. Yllä oleva, lainausmerkeissä oleva selostus on puuta heinää. Käyttäkää näissä hankkeissa ammattilaisia, siis rakennusmestareita tai -insinöörejä.

Ilmeisesti (toivottavasti) et ainakaan työskentele rakennualan suunnittelussa. Itse olen suunnitellut pientalokohteen, jossa RD-paalut injektoitiin Ruukin ohjeiden mukaan kallioon, joka oli muutaman metrin syvyydessä maanpinnasta, eikä routasuojauksia asennettu. Ei vaadi kovin monimutkaista matematiikkaa, kun määrittää paaluun kohdistuvat voimat. Tietysti tietämys mm. roudan käyttäytymisestä pitää hallita.

RIL132-2000 ja 132-1987 löytyvät työhuoneen kirjahyllystä. Missä kohtaa niitä todetaan, että esittämäsi lainaus on "puutaheinää"? RIL132 ei ole normi, vaan yleinen rakennusselostus ja laatuvaatimus. Sinänsä rakennusselostus on virheellinen ilmaisu; työselostus olisi oikeampi.

PS. Lainausmerkkejä käytetään normaalisti yksittäin (") ei pareittain ("").

• rakennusinsinööri
        koulutuksesi oli...? kirjoitti:

Ilmeisesti (toivottavasti) et ainakaan työskentele rakennualan suunnittelussa. Itse olen suunnitellut pientalokohteen, jossa RD-paalut injektoitiin Ruukin ohjeiden mukaan kallioon, joka oli muutaman metrin syvyydessä maanpinnasta, eikä routasuojauksia asennettu. Ei vaadi kovin monimutkaista matematiikkaa, kun määrittää paaluun kohdistuvat voimat. Tietysti tietämys mm. roudan käyttäytymisestä pitää hallita.

RIL132-2000 ja 132-1987 löytyvät työhuoneen kirjahyllystä. Missä kohtaa niitä todetaan, että esittämäsi lainaus on "puutaheinää"? RIL132 ei ole normi, vaan yleinen rakennusselostus ja laatuvaatimus. Sinänsä rakennusselostus on virheellinen ilmaisu; työselostus olisi oikeampi.

PS. Lainausmerkkejä käytetään normaalisti yksittäin (") ei pareittain ("").

"RIL132-2000 ja 132-1987 löytyvät työhuoneen kirjahyllystä. Missä kohtaa niitä todetaan, että esittämäsi lainaus on "puutaheinää"? RIL132 ei ole normi, vaan yleinen rakennusselostus ja laatuvaatimus. Sinänsä rakennusselostus on virheellinen ilmaisu; työselostus olisi oikeampi."

Ja minulta löytyy hyllystä paljon muutakin.
        Miten injektoit teräsbetonipaalut? Teräspaalun injektoinnin sijaan on lukuisia helppoja ja halpoja tapoja hoitaa roudan vaikutus. Tunnet ne varmaankin. Mutta jos sattumalta on sidoksissa esimerkiksi teräspaalujen asennusta suorittavaan tahoon, niin saahan siitä lisätienestiä, kun alkaa injetoimaan. Sinä sitten suoritutat tutkimuksia kallion laadusta ja sen rikkonaisuudesta. Vai tehdäänkö injektointi mahdollisimman massiivisena. Normaalisti pientalohankkeessa tutkimukset tehdään painokairauksina, jolloin kallion pinnan määritys on epävarma ja sen laadusta ei ole tietoa. Porakonekairausten ja injektoinnin hinnalla ostaa lämpöeristeeäkin melkoisen määrän. Ja hartiapankkirakentaja ei itse pysty arvioimaan toimenpiteen järkevyyttä.

Rillin julkaisuista käytetään yleisesti nimitystä normi. Ja niiden mukaan voi suunnitella ja viranomainen hyväksyy niiden pohjalta tehdyn suunnitelman.

Ja minun hankkeisa ei yksikään talo ole "korkannut" ylös. Ja kymmeniä vuosia on tullut näitä tehtyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      159
      3465
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      61
      2725
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      33
      2110
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1687
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      78
      1554
    6. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1544
    7. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      368
      1472
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      97
      1215
    9. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1125
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1106
    Aihe