kuinka suoritetaan OpenOfficella? Esim merenkulussa kun paikka määritetään asteissa ja minuuteissa, siis kuten perinteiset kulma.asteet. Esim 60,0o 12,5´N
Miten tuon pienen o:n tilalle saadaan astemerkin ympyrä? Pyytäisin vastausta tähän keskustelupalstalle tai sähköpostiin [email protected]
Asteen
14
2700
Vastaukset
- zxcvbnm
AltGr Shift 0
- merkintä
tulos on seuraava eli kun kirjoitan AltGr painaen 0lyönnin aikana alas tulee }
- merkintä
saattaisi ratkaista. Kuinka se suoritetaan? Siis esim potenssin merkintä?
- merkintä
vanhoilta keskustelusivuilta. Ts. yläindeksillä saadaan aste kun napataan hiiren oik näppäimellä ja edelleen tyyli - yläindeksi.
- kanssa.
merkintä kirjoitti:
tulos on seuraava eli kun kirjoitan AltGr painaen 0lyönnin aikana alas tulee }
>...AltGr painaen 0lyönnin aikana alas tulee }
Niin pitääkin tulla mutta kun painat Shift AltGr 0 niin tulee °.
- Mäkkihöperö
Eikös tuo ole ohjelmistosta riippumaton Unicode-standardimerkki: 00B0 eli UTF8: C2B0?
Esim 60,0° 12,5' N
Siis nuo merkit voi kirjoittaa samalla tavalla kaikissa ohjelmissa kuten tässä selaimessakin.
Nykyaikaisissa tietokoneissa tuo ° löytyy suoraan näppäimistön vasemmasta yläkulmasta §-merkin yläpuolelta vaihtonäppäimen avustuksella.
Ei siinä mitään ohjelmakohtaista yläindeksitemppuilua tarvita. Tulee vain vääriä merkkejä, jotka eivät toimi kaikissa ympäristöissä eli tiedonsiirto-ongelmia...- merkintä
löytyy mun koneesta §- merkin yläpuolelta eikä suinkaan astemerkki. Mulla on tosin tasan 3 vuotta vanha ACER 3003WLMi kannettava.
Tää on mun tarkoituksiin ihan käypä eikä ole tarvetta vaihtaa uudempaan. Astemerkkiä ei kyllä löydy minkään näppäintekniikan kautta. Tuo yläindeksikonsti, joka on OpenOfficessa, riittää kyllä. Mun koneen näytössä ja printterissä se toimii ja se riittää. Miten muuten yläindeksit hoidetaan uudemmissa koneissa näppäimien avulla pelkästään - siis kaikki numerot, kirjaimet ja muut merkit - tuleeko niissä tiedonsiirto-ongelmia. - ukko2
merkintä kirjoitti:
löytyy mun koneesta §- merkin yläpuolelta eikä suinkaan astemerkki. Mulla on tosin tasan 3 vuotta vanha ACER 3003WLMi kannettava.
Tää on mun tarkoituksiin ihan käypä eikä ole tarvetta vaihtaa uudempaan. Astemerkkiä ei kyllä löydy minkään näppäintekniikan kautta. Tuo yläindeksikonsti, joka on OpenOfficessa, riittää kyllä. Mun koneen näytössä ja printterissä se toimii ja se riittää. Miten muuten yläindeksit hoidetaan uudemmissa koneissa näppäimien avulla pelkästään - siis kaikki numerot, kirjaimet ja muut merkit - tuleeko niissä tiedonsiirto-ongelmia.asteenmerkkiä tai jotain muuta erikoismerkkiä teen seuraavasti. Lisää-->merkki selaan sopivan merkiston ja lisään merkin. Jos tarvitsen samaa merkkiä useamman kerran niin eka lisäyksen jälkeen kopioin sen ja liitän kohtaansa .
- merkintä
ukko2 kirjoitti:
asteenmerkkiä tai jotain muuta erikoismerkkiä teen seuraavasti. Lisää-->merkki selaan sopivan merkiston ja lisään merkin. Jos tarvitsen samaa merkkiä useamman kerran niin eka lisäyksen jälkeen kopioin sen ja liitän kohtaansa .
neuvomallasi tavalla on kätevämpi. Merkkivarastossa saisi vain olla enemmän tavallisia usein käytettyjä merkkejä. Mutta hyvä näin, asteen merkki sieltä löytyy. Kiitos vihjeestä! Myös tuo toistoneuvo on hyvä!
- Mäkkihöperö
merkintä kirjoitti:
Tää on mun tarkoituksiin ihan käypä eikä ole tarvetta vaihtaa uudempaan. Astemerkkiä ei kyllä löydy minkään näppäintekniikan kautta. Tuo yläindeksikonsti, joka on OpenOfficessa, riittää kyllä. Mun koneen näytössä ja printterissä se toimii ja se riittää. Miten muuten yläindeksit hoidetaan uudemmissa koneissa näppäimien avulla pelkästään - siis kaikki numerot, kirjaimet ja muut merkit - tuleeko niissä tiedonsiirto-ongelmia.Kuten totesin niin ° on Unicode merkistön standardimerkki DEGREE SIGN. Joissakin tekstinkäsittelyohjelmissa yläindeksillä aikaansaatu korvike ei ole typografisesti oikea merkki eikä näy oikein edes täällä keskustelupalstalla.
Jos todella haluaa tekstin virheettömän näkymisen eri ympäristöissä, kannattaa todellakin käyttää yleistä standardimerkkiä eikä temppuilla likimääräisillä vähän sinnepäin konsteilla, vaikka ne näyttäisivätkin kelvollisilta jonkun teksturin näytöllä.
Joskus 1970-luvulla ei juuri ollut valinnanvaraa, mutta enää ei tarvitse tyytyä konstailuihin. Nykyaikaisilla koneilla tuo on ollut vakio-ominaisuus jo 1984 alkaen.
Varsinaiset yläindeksit ovat eri juttu, mutta astemerkki ° EI ole yläindeksi. Jos ei näppäimistöstä löydy, niin kopioi vaikka tästä viestistä ;-) - merkintä
Mäkkihöperö kirjoitti:
Kuten totesin niin ° on Unicode merkistön standardimerkki DEGREE SIGN. Joissakin tekstinkäsittelyohjelmissa yläindeksillä aikaansaatu korvike ei ole typografisesti oikea merkki eikä näy oikein edes täällä keskustelupalstalla.
Jos todella haluaa tekstin virheettömän näkymisen eri ympäristöissä, kannattaa todellakin käyttää yleistä standardimerkkiä eikä temppuilla likimääräisillä vähän sinnepäin konsteilla, vaikka ne näyttäisivätkin kelvollisilta jonkun teksturin näytöllä.
Joskus 1970-luvulla ei juuri ollut valinnanvaraa, mutta enää ei tarvitse tyytyä konstailuihin. Nykyaikaisilla koneilla tuo on ollut vakio-ominaisuus jo 1984 alkaen.
Varsinaiset yläindeksit ovat eri juttu, mutta astemerkki ° EI ole yläindeksi. Jos ei näppäimistöstä löydy, niin kopioi vaikka tästä viestistä ;-)on ainakin mun OpenOfficessa 2.0 tarkoitettu hyvin todennäköisesti tehtäväksi Lisää - merkintä menetelmällä niin kuin ukko2 neuvoi ja jo hänelle aikaisemmin tästä neuvosta kiitokset esitin. Kyseisestä merkkivarastosta nimittäin löytyy myös oikeaoppiset minuutin ja sekunnin merkit. Tässä esimerkki 60º15'10". Mun koneesta ei kyllä kulmamerkeille löydy näppäimiä millään yhdistelmällä. Kone on 3v vanha ACER kannettava.
- merkintä
merkintä kirjoitti:
on ainakin mun OpenOfficessa 2.0 tarkoitettu hyvin todennäköisesti tehtäväksi Lisää - merkintä menetelmällä niin kuin ukko2 neuvoi ja jo hänelle aikaisemmin tästä neuvosta kiitokset esitin. Kyseisestä merkkivarastosta nimittäin löytyy myös oikeaoppiset minuutin ja sekunnin merkit. Tässä esimerkki 60º15'10". Mun koneesta ei kyllä kulmamerkeille löydy näppäimiä millään yhdistelmällä. Kone on 3v vanha ACER kannettava.
-asiaan vielä sen verran, että heittomerkeillä ja lainausmerkillä voidaan minuutteja ja sekunteja tietenkin kuvata, mutta OpenOfficen merkkivarasto antaa kyllä nämä merkitkin oikeaoppisina. Tuo merkkivarasto voisi kyllä olla nykyistä laajempi.
- Mäkkihöperö
merkintä kirjoitti:
-asiaan vielä sen verran, että heittomerkeillä ja lainausmerkillä voidaan minuutteja ja sekunteja tietenkin kuvata, mutta OpenOfficen merkkivarasto antaa kyllä nämä merkitkin oikeaoppisina. Tuo merkkivarasto voisi kyllä olla nykyistä laajempi.
Siis nuo ° ym unicode-standardin merkit eivät ole minkään tietyn ohjelmiston "merkkivaraston" yksinoikeus, vaan ne ovat yleisesti kaikkien kunnon ohjelmien, joilla voi kirjoittaa, käytettävissä samalla tavalla ainakin nykyaikaisissa tietokoneissa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Unicode - Rintti-
merkintä kirjoitti:
neuvomallasi tavalla on kätevämpi. Merkkivarastossa saisi vain olla enemmän tavallisia usein käytettyjä merkkejä. Mutta hyvä näin, asteen merkki sieltä löytyy. Kiitos vihjeestä! Myös tuo toistoneuvo on hyvä!
Erikoismerkkien kirjoittamisessa voi käyttää apuna myös tekstinkäsittelyohjelman automaattista korjaustoimintoa. Esim. minulla kirjoitettu oC vaihtuu merkeiksi °C. Virheellinen korjaus perutaan painamalla Ctrl-Z.
Windowsissa °-merkin saat seuraavasti (Linuxista en tunne vastaavaa keinoa):
- paina Alt-näppäin pohjaan
- näppäile numeronäppäimistöltä 2 4 8
- päästä Alt-näppäin
Tällä tavalla saat minkä tahansa merkin, kunhan vain tiedät sen koodin. Outoja merkkejä ja niiden koodeja voi hakea Character Mapista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀804336BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1983564- 2022951
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome692780Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main502681- 781230
- 571206
Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2381042MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka
Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t120953- 58939