Pikkuvelin oudot käyttäytymiset

Huolestunut isosisko

Eli, mun 9 vuotiaalla pikkuveljellä tulee aina jotain ihme käyttäytymisiä. Tai miten sen nyt sanois.. Mutta yleensä kun hän pelaa tietokoneella tai kattoo tv:tä, niin joissakin kohtaa hän aina läpsyttää(hakkaa?) käsillänsä omaa päätä. Ja se tekee sillee monta kertaa minuutissa. Se ärsyttää mua. Ja kysyn melkein joka päivä että miks se tekee sillee ja älä hakkaa omaa päätäs.. Äitiki on valittanu sille jo siitä. Mutta se sanoo aina että ei se tiiä miks se tekee niin. Onko sillä joku häiriö vai miks se tekee?
Niin ja joskus se myös raapii omaa päätänsä. Se on oikeasti niin tyhmän ja vammasen näköstä etten kestä ees kattoa sitä. Mä sidon kohta sen kädet kiinni johonki ettei varmana tee enää sillee.

15

6508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonttu1991

      Ehkä hän purkaa hermostuneisuuttansa sillä lailla? Varsinkin jos tietokoneella pelaa jotain peliä ja hermostuu - syystä tai toisesta niin voisi kuvitella syynä olevan se, että hän on hermostunut jostakin... Meillä ainakin näyttää olevan vähän sama ongelma pikkuveljen kanssa, tosin vähän eri tavalla se ilmenee kuitenkin.

    • Nimetön

      munkin pikkuveli käyttäytyy melko oudosti. puhuu itsekseen ja on aina sen "omassa maailmassa". emmä oikein pysty selittää mut ainakin se mua huolestuttaa.

    • racsu

      Pikkuveljesi on stressaantunut. Ja mitä enemmän osoitat kiukkua ja kärsimättömyyttä häntä kohtaan, sitä stressaantuneemmaksi hän tulee ja sitä enemmän hän läpsyttää itseään. Ole hänelle kiltti, osoita, että tykkäät hänestä ja olet kiinnostunut hänen asioistaan. Ehkä hän kertoo, mikä häntä painaa. Voisit keksiä jotain yhteistä tekemistä, vaikka pelaisitte jotain tai muuta, jolloin hän pääsisi vähäksi aikaa eroon pahasta olostaan, se auttaisi häntä jaksamaan muulloinkin. Älä moiti läpsyttämisestä, jos olette kotona keskenänne. Korkeintaan voisi sanoa, ettei kannata tehdä sitä ulkopuolisten läsnäollessa, etteivät ne rupea pitämään omituisena.

    • pahasti siltä

      että hän saa epileptisen kohtauksen, sellaisen poissaolokohtauksen niin että hän tekee jotain täysin tietämättömänä siitä että hän on saanut sen kohtauksen.

      Silloin ihminen voi olla sen näköinen niinkuin hän olisi ihan tietoinen tekemisistään, mutta ei kuitenkaan vastaa tai reagoi ulkomaailmaan millään tavalla. Ihminen voi jopa kävellä tai juosta kyseisen kohtauksen aikana, mutta jos jokin este tulee eteen, niin nurin mennään että heilahti. Ja aika usein kohtauksen jälkeen potilas itse ei edes tiedä että on saanut kohtauksen. Yleensä vasta siitä tietää kun herää jostakin ja on kolhinut itsensä.

      Kysy jotakin muuta kuin siitä päänhakkaamisesta silloin kun hän takoo itseään. Jos hän vastaa sulle asiallisesti silloin, niin silloin kyse ei ole kohtauksesta. Kohtauksen aikana ihminen voi vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, eli sellaisiin kyllä tai ei kysymyksiin, joten kysy jotakin vähän laajempaa.

      Poissaolokohtauksen huomaaminen voi olla erittäin vaikeaa mutta jos hän sellaisen saa, niin häntä ei saa missään tapauksessa estää liikkumasta tai vaikka nyt takomasta päätään, estäminen pitkittää kohtausta ja se käy vaaralliseksi aivoille. Jos kohtaus kestää enemmän kuin viisi minuuttia, niin silloin pitää soittaa ambulanssi paikalle, vaikka potilas olisikin ihan asiallisessa kunnossa kohtauksen jälkeen.

      • Huolestunut.....

        ei mun mielestä näyttäis että se johtuis siitä että se on stressaantunu.. Se tekee joka paikassa sillee, vaikka se olisi ulkona nii sielläki joskus. Mutta kiitti teille silti :) Pitää keksiä vain jotain kivaa tekemistä jne.


      • epilepsiaa voi olla

        täydellinen vastaus! ja mistäkö tiedän :O? moni ajattelee. no itselläni on epilepsia ja juuri tälläinen kohtaus on minun tyylinen, ei kouristeluja ym. oikeasti aloittaja, älä poissujle mitään vaihtoehtoa. kokeile puhua vanhemmillesi tästä vaihtoehdosta, he toki voivat heti kieltää asian, koska kuka omalle lapselleen haluaisi mitään sairautta, mutta pidä sinä järki päässä. käy epilepsialiiton sivuilla http://www.epilepsia.fi/epilepsialiitto/ ja katso tarkemmin oireista ym. ja katso sopiiko ne veljesi kohdalle. ja se, kun kohtaus on 'päällä' eli taputtelee päätään jne. älä/älkää estäkö sitä! sitten ihan varuiksi, jos tulee tämä kouristuskohtaus, eli hän alkaa ojentelemaan käsiään ja jalkoja ja suusta tulee vaahtoa, älkää missään nimessä pitäkö paikoillaan, älkää laittako suuhun mitään. kaikki mihin voi lyödä pään, pois tieltä kohtaus menee ohi itsestään, mutta jos tosiaan se pitkittyy niin yhteys 112. ja vielä se, että JOS tämä kouristuskohtaus tulee, ja vain toinen puoli kouristelee vain (siis toinen puoli ihan normaali, veltto) heti yhteys hätäkeskukseen, se voi olla hyvin vaarallista


    • sdfsdafs

      sellanen tyhmä tapa.. mullakin oli kakarana semmosia ja monilla kavereillakin (esim. 1 kyykistyi aina ja taputti lattiaa..) jne..
      Ihan normaalia. Semmonen tyhmä tapa.. Melkein kaikilla ton ikäsillä on semmosia.

    • jinkkumanki

      sillä on varmaa täitä. HAHAAHAA!! :D

    • seew

      Sori, mulla ei oo kunnollista asiaa, halusin vaan ilmottaa että tää juttu naratti mua. Hupaisaa tuo miten puhut tuostaa pikkuveljestäsi :)

    • asgfgahw

      mite sä voit hermostua siit et pikkuveli raapii päätä?????oot vähä yliherkkä..:Dlol

    • mallimigia

      Voisit kuvata tuollaisen kohtauksen ja pistää vaikka YouTubeen, se voisi auttaa minua tekemään analyysin.

    • tic oireita

      Tutkippa netistä Tic-oireita, eli touretten oireyhtymää.. tällöin henkilölle tulee stressaavassa tilanteessa pakkoliikkeitä, mm juuri näitä käsillä takomisia ja ne on ihan tiedostamattomia. Mitä enemmän huudatte ja kyselette,sitä pahemmaksi ne menee.

    • kati---

      Luultavasti pikkuveljelläsi on touretten tai aspergerin syndrooma.

    • Huolestunut...

      no nyt noi samat oireet on jatkunu yli 2 vuotta. eli alko sillo 2009 vuoden alussa. joo ja noi oireet on kyl pahentunut kokoajan.. voi olla että ne on niitä epileptisiä kohtauksia. oon yrittäny äitille sanoa että veljen pitäis käydä lääkärissä, jos siellä sitte selviäis, mutta eipä olla vielä päästy sinne asti lähtemään..

    • pomo muttei homo

      Ku mä olin 9 ja 10 vuotias ni tein kans noi:D
      se on iha normia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe