Pissaa ja p****a

"kärsivällinen"

terve. Mistähän mahtaa johtua kun dobermannimme päivittäin, varsinkin ilemmalla, ulostaa toistuvasti lattioille. Käytämme häntä pihalla 8-10 kertaa päivässä joista 3-4 kertaa pitempiä lenkkejä. Doberman on n. 8kkn ikäinen eli johtuuko ongelma vain hormooneista ja auttaisiko leikkaus (siis uros koira kysessä)? koira on kyllä opetettu sisäsiistiksi elikkä osaa jo kertoa milloin pitäisi ulos lähteä, paitsi tuolloin illemmalla jolloin saata pisut lirahtaa lattiaille vaikka olisimme juuri tulleet lenkiltä...

8

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä pentu

      Se ei vielä välttämättä ole sisäsiisti.

      Tuon ikäisillä sattuu monesti niitä vahinkoja ilta-aikaan, kun jo vähän väsyttää eikä vielä malttaisi mennä nukkumaan.

      Ole kärsivällinen ja anna koirasi aikuistua rauhassa.

      Noin nuoren koiran leikkaaminen voi haitata sen kehitystä.

      Jos kyse on narttukoirasta, syy voi todellakin olla hormoneista, meillä tytöt merkkailevat sisälle juoksujen aikaan vaikka ovatkin muuten sisäsiistejä.

      Myös nuoret urokset saattavat merkkailla reviiriään.

      • "kärsivällinen"

        leikkaus on todennäköisesti edessä koska toinen kives on nivustaipeessa.


      • :-)
        "kärsivällinen" kirjoitti:

        leikkaus on todennäköisesti edessä koska toinen kives on nivustaipeessa.

        Leikata voi nuorempanakin, jos on oikeasti ongelmia. Itse ajattelisin myös, että koiranne on nuori ja ei aina ihan hoksaa pyytää ulos. Kun nyt kerran tiedätte sillä taipumusta moiseen olevan, niin mitäs jos seurailisitte sitä tavallista tarkemmin iltasella ja veisitte sen esimerkiksi pikalenkille heti kun se herää nokosiltaan. Tai heti kun se on syönyt. Tai muuten vaan useammin juuri iltaseen aikaan, kun ongelmia on.


    • Otterhound

      Koiranne saattaa myös pyrkiä laumanjohtajan istuinpaikalle.

      T: Otterhound

      • "kärsivällinen"

        sukka kuonon ympärille tuntuu nyt auttavan, ja illall käydään enempi ulkona ihan pisu lenkeillä vaan ja hyvin on rauhoittunu ;) kiitoksia vinkeistä.

        mitenkäs tuo hihnassa vetäminen hihnan riuhtominen lenkillä? sitä päähän asennettavaa vedon estopantaa koitettiin mutta pomppiminen vain pahentui :( luultavasti ihan normaalia tässä iässä vielä...


      • kzlehton
        "kärsivällinen" kirjoitti:

        sukka kuonon ympärille tuntuu nyt auttavan, ja illall käydään enempi ulkona ihan pisu lenkeillä vaan ja hyvin on rauhoittunu ;) kiitoksia vinkeistä.

        mitenkäs tuo hihnassa vetäminen hihnan riuhtominen lenkillä? sitä päähän asennettavaa vedon estopantaa koitettiin mutta pomppiminen vain pahentui :( luultavasti ihan normaalia tässä iässä vielä...

        Meillä on tuo sama ongelma ja dobermanni on sentään jo 1v2kk! Se pissaa edelleenkin lattialle varsinkin ilta-aikaan. Se on kuitenkin sitä ennen yrittänyt varoittaa meitä siten, että se kulkee hermostuneesti pitkin kämppää. Että oma vika kun ei viedä ulos, mutta kun ei illalla viitti parin tunnin välein ravata ulkona.
        Mutta tuohon vetämiseen.. Meillä auttoi vedonestovaljaat. Mainitsit tekstissäsi vedonestopannan..? Onkohan se sama? Valjaat ainakin OIKEASTI toimii!! Koira lopettaa rimpuilun samantien. Pidät vain hihnaa riittävän tiukalla.


    • sama...

      juttu, erona että kusee ja paskoo sisälle kun olen poissa, vaikka olisin tunnin poissa ja olisin juuri ennen lähtöäni käyttänyt ulkona ja on tehnyt kummatkin tarpeet niin silti on sisällä kakat ja pissat. En ymmärrä. Muuten sisäsiisti ja ikää on kuitenkin jo melkein 2v! Mitä teen? ei jaksais enää...

      • tekeminen

        sisälle saattaa johtua monetakin asiasta:
        1. Nuoremmilla koirilla iltaisella ihan normaalia, väsyttää, ulos ei välttämättä jaksaisi mennä, helpompi tehdä sisälle. Koira ei välttämättä ajattele vielä kotia "pesänään" ja tarpeiden tekeminen sinne on ihan ok. Joten, antaisin kasvaa vähän aikaa, ja katsoa sitten.
        2. Ongelma saattaa olla myös suolistossa, niin ettei koira itse tajua että sillä on hätä ennenkuin se jo tulee. Näin voi käydä varsinkin väsyneenä.
        3. Vanhemmalla koiralla tarpeiden tekeminen sisälle omistajan ollessa poissa saattaa liittyä lievään eroahdistukseen. onko koira muuten normaali tullessanne kotiin? läähättääkö se, onko todella väsynyt? Jos se on muuten normaali, luultavasti kyse ei ole eroahdistuksesta, vaan sen mielestä tarpeet on ihan ok tehdä sisälle, kun kukaan ei ole näkemässä.

        Jos koira tekee toistuvasti tarpeitaan sisälle, kannattaa se käyttää eläinlääkärissä, sillä tuollainen käyttäytyminen ei ole normaalia. Myös ruokavaliota kannattaa ajatella, koska oikealla ruokavaliolla koiran suolisto toimii hyvin, jolloin se tietää onko sillä hätä vai ei. Jos koira pyytää ulos, se on vietävä jos siitä haluaa sisäsiistin. Jos tätä tapahtuu usein, vaihtaisin ruokavaliota yms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe