Tässäpä seurailen ikkunastani paljasvarpain kuinka lumi tupruaa tuulen myötä, hitaasti maa vaalenee kuitenkin.
Täällä kuraista ollut jo ikävystymiseen saakka, nuo pakkaset sentään antoivan hienon kuuran maahan ja tässä muutama päivä sitten satoi pakkaskidettä.
Nythän syksyllä oli pihlajissa tavattoman paljon marjoja, kunpa joku muistaisi kumpaa se ennustaa paljoa lunta vai kovaa pakkastalvea?
Paljon niitä kaikkia ennusmerkkejä on olemassa, voisitte laittaa tänne mitä tiedätte vanhemman väen ennustuksista.
Olisi ihan mielenkiintoista vertailla ja muistella .
Talven ihmemaa
12
435
Vastaukset
- ( * o * )
Tuli mieleeni yksi ainoa, ja muistakonhan sitäkään oikein, joskus lapsena niitä kyllä kuuli.
Allakan sivuille merkittiin pyryt ja pakkaset, sieltä sitten keväisin todettiin onko aika tehdä sitä ja tätä.
Tämä minun muististani, lumen paljoudesta, mitä Mariana katolla sitä Vappuna vaolla ?
Olisikohan ollut näin? - ville vallaton
ettei pihlaja kahta taakkaa kanna. Sen ennusteen mukaan talvi olisi vähäluminen. Mutta.Tiedäppä tätä.Luonto on vähän muutenkin sekaisin.
- Kuparipannu
Sittenhän tämä on pihlajanmarjojen arvoinen, niitä tosiaankin oli tässä katujen varsilla aivan valtavasti, oksisto nuokkui maahan saakka, siitä voisi päätellä että lunta on vähän.
No odotellaan onhan tässä vapaata aikaa seurailla luonnon ilmiöitä.
Muistaako kuusen kävyistä joku jotain siihenkin liittyi joku odotus, niiden määrästä vaiko vähyydestä? - kuullut
Tuo ville vallattoman kertoma selitys on varmasti yleisin, mutta olen kuullut myös toisenlaisen selityksen runsaalle pihlajanmarjasadolle.
Luonto varaa pikkulinnuille ruokaa pihlajiin runsaasti, koska paksu lumipeite peittää maasta löytyvän ravinnon. - Kuparipannu
kuullut kirjoitti:
Tuo ville vallattoman kertoma selitys on varmasti yleisin, mutta olen kuullut myös toisenlaisen selityksen runsaalle pihlajanmarjasadolle.
Luonto varaa pikkulinnuille ruokaa pihlajiin runsaasti, koska paksu lumipeite peittää maasta löytyvän ravinnon.Tuli mieleeni että olen tuonkin version varmaan kuullut.
Äitini oli sitä mieltä yleensä että kun ne heinikot ja muu törröttäjät peittyi lumeen piti alkaa syöttämään pihapiirin lintuja läskipaloilla ja kauralyhteillä. - 00700
Kuparipannu kirjoitti:
Tuli mieleeni että olen tuonkin version varmaan kuullut.
Äitini oli sitä mieltä yleensä että kun ne heinikot ja muu törröttäjät peittyi lumeen piti alkaa syöttämään pihapiirin lintuja läskipaloilla ja kauralyhteillä.Talvi myrskyjen mukaankin oli miete.. tuleeko keväästä kaunis vai sateinen.
Tynkäjuttu, toivonkin jos joku tuon tietää ja kertoo. - Liekö voimassa
00700 kirjoitti:
Talvi myrskyjen mukaankin oli miete.. tuleeko keväästä kaunis vai sateinen.
Tynkäjuttu, toivonkin jos joku tuon tietää ja kertoo.**
Sanottiin lumista..mitä Mariana katolla se Vappuna vaolla
** - Kuparipannu
Liekö voimassa kirjoitti:
**
Sanottiin lumista..mitä Mariana katolla se Vappuna vaolla
**Taas tulee räntälunta vaakasuorassa, sen näkee minkä ehtii laseja siivoamaan, kaiken aikaa silmät ummessa kulkemista.
Hyvä että kotioven löysin, ihmemaa ja rakas Suomi. Olen kuullut sanottavan, ettei puu kahta taakkaa kanna.
Toisaalta jo lapsena opin, että tulee luminen talvi, jos pihlajissa on paljon marjoja.
Perusteluna oli se, että luonto varasi ruokaa linnuille.
Syksyllä pihlajien oksat suorastaan roikkuivat marjaterttujen painosta.
Saapa nähdä, kumpi sanonta käy toteen.
Ainakaan vielä ei ole tarvinnut hangessa kahlata...- Kuparipannu
Venlastiina kirjoitti:
Olen kuullut sanottavan, ettei puu kahta taakkaa kanna.
Toisaalta jo lapsena opin, että tulee luminen talvi, jos pihlajissa on paljon marjoja.
Perusteluna oli se, että luonto varasi ruokaa linnuille.
Syksyllä pihlajien oksat suorastaan roikkuivat marjaterttujen painosta.
Saapa nähdä, kumpi sanonta käy toteen.
Ainakaan vielä ei ole tarvinnut hangessa kahlata...Todellakin syksyllä oli ainakin täällä eteläisellä rannikolla aivan todella suuret määrät pihlajissa marjaterttuja.
Jospa meille tulee talvi ja pakkaset, saa flunssapöpötkin pakokauhun ja palaavat lähtöasemiinsa.
Punatulkkuja näin tänään, talvi on tullut. - Atolfia
kuullut kirjoitti:
Luonto varaa pikkulinnuille ruokaa pihlajiin runsaasti, koska paksu lumipeite peittää maasta löytyvän ravinnon.lapsuudestani jäänyt mieleen. Jos pihlajissa paljon marjoja, tietää se runsasta lumen tuloa. Kuten sanoit, linnuille riittää ruoka.
Olen tästä väitellyt joskus jonkun kanssa, mutta nykyään ei todella passaa ruveta viisaaksi, koska luonto on aivan sekaisin. Mitkään vanhat ennusmerkit eivät paikkaansa pidä. - Kuparipannu
Kuparipannu kirjoitti:
Todellakin syksyllä oli ainakin täällä eteläisellä rannikolla aivan todella suuret määrät pihlajissa marjaterttuja.
Jospa meille tulee talvi ja pakkaset, saa flunssapöpötkin pakokauhun ja palaavat lähtöasemiinsa.
Punatulkkuja näin tänään, talvi on tullut.Tässä aamua eläessäni olen seuraillut ulos, lunta sen verran että näyttää suursouksen arvoiselta, valkoista kaikkialla.
Tuossa työhön lähtijät raaputtelivat kovasti auton ikkunoita, kun illalla oli suoja keli ja nyt sentään toista kymmentä pakkasen puolella.
Koululaisetkin kävelivät tosireippaasti, pysyäkseen lämpimänä, jotain hyvää kylmässä säässä, ulkonaliikkujat ovat ripsakan tuntuisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561478
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu651449Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611331Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle661207Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041141Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu2631035Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58967- 56959
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56903KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin84894