Missä jumala on?

Panteisti

"jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet [Jumala] löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme" (Ap.t.17:28)

"Sillä hänestä [Jumala] ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki" (Room.11:36)

"Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä? Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä. Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin, sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun. (Psa.139:7-10)

"Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra." (Jer.23:24)

"niin tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Herra on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole." (5Moos.4:39)

"Herran silmät ovat joka paikassa; ne vartioitsevat hyviä ja pahoja." (Sananlaskut 15:3)


"Jumala on Henki" (Joh.4:24)


Luuk.12:24
"Katsokaa korppeja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, ei niillä ole vajaa eikä varastoa, ja silti Jumala ruokkii ne.... Katsokaa kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää. ... Kun Jumala tuolla tavoin pukee ruohon..."

2Aikak.2:6

"Kuka kykenisi rakentamaan hänelle [Jumala] huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?"

9

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kia

      Lainaamiesi Raamatun lauseiden mukaan kaikkialla. ;)

      • lukija

        kaikkialla, mutta se on eri asia kuin että
        hän oli kaikessa. Itse asiassa panteistin
        mielestä niin ehkä on?

        Jumala on yksi. Ja hän on persoona joka ilmaisee itsenä Luojana yleisesti uonnon ja universumin suunnittelijana, mutta se ei todellakaan tarkoita, että hän olisi puussa hahah! )
        Tosin kaikella kunnioituksella hindut/animistit tai luonnon henkiin uskovat ajattelevat niin.

        Yksilöidusti ja henkilöitynä Jumala ilmaisi itsensä Jeesuksena ja Jeesuksessa jos ette ole sattuneet kuulemaan.
        Jeesus on Herra. Hän on ollut jo ennen alkuräjähdystä ja on oleva sen jälkeen kun aika katoaa. Oliko monimutkainen maailman selitys. Jos järki tai joka usko panee vastaan niin kysy miksi?
        Sykliset maailman mallit, ovatko ne lineaarista aikakäsitystä yksinkeraisempia panteistisine ja polyteististen monijumaisten oppien mukaan "uskottuna".


      • raamattua lukenut...
        lukija kirjoitti:

        kaikkialla, mutta se on eri asia kuin että
        hän oli kaikessa. Itse asiassa panteistin
        mielestä niin ehkä on?

        Jumala on yksi. Ja hän on persoona joka ilmaisee itsenä Luojana yleisesti uonnon ja universumin suunnittelijana, mutta se ei todellakaan tarkoita, että hän olisi puussa hahah! )
        Tosin kaikella kunnioituksella hindut/animistit tai luonnon henkiin uskovat ajattelevat niin.

        Yksilöidusti ja henkilöitynä Jumala ilmaisi itsensä Jeesuksena ja Jeesuksessa jos ette ole sattuneet kuulemaan.
        Jeesus on Herra. Hän on ollut jo ennen alkuräjähdystä ja on oleva sen jälkeen kun aika katoaa. Oliko monimutkainen maailman selitys. Jos järki tai joka usko panee vastaan niin kysy miksi?
        Sykliset maailman mallit, ovatko ne lineaarista aikakäsitystä yksinkeraisempia panteistisine ja polyteististen monijumaisten oppien mukaan "uskottuna".

        Hän on ollut jo ennen alkuräjähdystä ja on oleva sen jälkeen kun aika katoaa.

        - - - -


        1Kor.15:28

        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.


    • ogelilainen

      Käsittääkseni nuo siteeraamasi kohdat ovat enemmänkin panenteismin ilmausta, ajatusta, että jumala on kaikessa ja kaikkialla, jumala on kaikkea universumissa.

      Panteismi taas ymmärtää universumin olevan sinänsä jumalallista ja pyhää; sillä ei ole luojaa eikä persoonallista henkeä, jumaluutta. Margaret Atwood ilmaisi tämän näin: jumala ei ole tuulenhenkäyksessä, tuulenhenkäys on jumala.

      • Chandi

        En ollut aiemmin kuullut termistä "panenteismi", ja nyt olen kyllä äimänkäkenä. En nimittäin enää tiedä miten omaa maailmankatsomustani kuvailisin!

        Olen sanonut olevani panteisti, mutta mikäli panteismi todella on sitä

        http://hkkk.fi/~korpela/harraste/filo/AjkFilo/TYPh/Glossary-Thompson.htm

        että oletetaan materian olevan jumala, niin siihen en voi yhtyä. Minun mielestäni on olemassa muutakin kuin materia tai materiaalinen taso.

        En kuitenkaan näkisi että materia on täysin eloton ja hengetön "astia", jossa jumala henkenä vaikuttaa kaikkialla.

        En siis voi olla enää panteisti, mutta en minä halua olla panenteistikaan. Näkemykseni osuukin sitten oivasti kummankin termin välille...?

        Uskon että "jumala" (Tao, What Ever) on kaikki mitä on. Hän/se ei ole mikään inhimillinen persoona. Se ei ole pelkkä materia. Sen "raskain osa" on materia. Aivan kuten koen että ihminen ei ole ruumiinsa, mutta että kuitenkin ruumis on ihmistä...

        Tjaa-a! Ymmärtäneeköhän kukaan mitä haen takaa?


      • ogelilainen
        Chandi kirjoitti:

        En ollut aiemmin kuullut termistä "panenteismi", ja nyt olen kyllä äimänkäkenä. En nimittäin enää tiedä miten omaa maailmankatsomustani kuvailisin!

        Olen sanonut olevani panteisti, mutta mikäli panteismi todella on sitä

        http://hkkk.fi/~korpela/harraste/filo/AjkFilo/TYPh/Glossary-Thompson.htm

        että oletetaan materian olevan jumala, niin siihen en voi yhtyä. Minun mielestäni on olemassa muutakin kuin materia tai materiaalinen taso.

        En kuitenkaan näkisi että materia on täysin eloton ja hengetön "astia", jossa jumala henkenä vaikuttaa kaikkialla.

        En siis voi olla enää panteisti, mutta en minä halua olla panenteistikaan. Näkemykseni osuukin sitten oivasti kummankin termin välille...?

        Uskon että "jumala" (Tao, What Ever) on kaikki mitä on. Hän/se ei ole mikään inhimillinen persoona. Se ei ole pelkkä materia. Sen "raskain osa" on materia. Aivan kuten koen että ihminen ei ole ruumiinsa, mutta että kuitenkin ruumis on ihmistä...

        Tjaa-a! Ymmärtäneeköhän kukaan mitä haen takaa?

        En yritä väittää olevani mikään teologian tai uskonnonfilosofian asiantuntija, ja tiedän, että panteismillakin on monia tulkintoja. Joka tapauksessa panteismi ja panenteismi voidaan erottaa toisistaan. Jälkimmäinen sisältää ajatuksen persoonallisesta jumaluudesta, panteismi taas ei.

        Taolainen filosofia samoin kuin jotkut buddhalaiset suuntaukset ovat lähellä panteistista ajattelua. Mitään dogmeja ei tietenkään ole tarkoitus luoda; kun ihminen haluaa kutsua ajatteluaan panteistiseksi, niin hyvä, varsinkin jos sitten perehtyy siihen syvemmin.

        Mitä mahtaa olla se "jokin muu", joka ei ole materiaalista tasoa ?

        Nykyaikaista panteismia edustaa USAssa perustettu World Pantheist Movement, johon voi tutustua netissä (www.pantheism.net).


      • Chandi
        ogelilainen kirjoitti:

        En yritä väittää olevani mikään teologian tai uskonnonfilosofian asiantuntija, ja tiedän, että panteismillakin on monia tulkintoja. Joka tapauksessa panteismi ja panenteismi voidaan erottaa toisistaan. Jälkimmäinen sisältää ajatuksen persoonallisesta jumaluudesta, panteismi taas ei.

        Taolainen filosofia samoin kuin jotkut buddhalaiset suuntaukset ovat lähellä panteistista ajattelua. Mitään dogmeja ei tietenkään ole tarkoitus luoda; kun ihminen haluaa kutsua ajatteluaan panteistiseksi, niin hyvä, varsinkin jos sitten perehtyy siihen syvemmin.

        Mitä mahtaa olla se "jokin muu", joka ei ole materiaalista tasoa ?

        Nykyaikaista panteismia edustaa USAssa perustettu World Pantheist Movement, johon voi tutustua netissä (www.pantheism.net).

        Itse koen, että on olemassa "jokin muu", jotain mitä ei käsin kosketella. Olen nähnyt jotakin mitä pidän muistoina edellisistä elämistäni, joten en usko että tietoisuus voi hävitä.

        Se että olisi olemassa vain materiaa (jonka tiede on jo läpikotaisin tutkinut?) tarkoittaisi että mikään ei voi säilyä. Toisaalta, mitä ON materia? Voiko ajatella että ns. henki tai sielu joka olisi pysyvämpää sortimenttia kuin fyysinen keho, on itseasiassa kuitenkin jotain "materiaa" jota emme vain vielä tunne?

        Tälläkin hetkellä metsästetään vielä uusia alkeishiukkasia, koska maailmankaikkeuden näkymätön/pimeä energia on osoittautunut konstikkaaksi aineeksi.

        Luulenpa että sanon itseäni jatkossa ihan vaan panteistiksi sillä lisäyksellä että uskon tietoisuuden voivan säilyä... :)

        Persoonajumala minua ei, kuitenkaan, kiinnosta, että se teismistä...


      • ogelilainen
        Chandi kirjoitti:

        Itse koen, että on olemassa "jokin muu", jotain mitä ei käsin kosketella. Olen nähnyt jotakin mitä pidän muistoina edellisistä elämistäni, joten en usko että tietoisuus voi hävitä.

        Se että olisi olemassa vain materiaa (jonka tiede on jo läpikotaisin tutkinut?) tarkoittaisi että mikään ei voi säilyä. Toisaalta, mitä ON materia? Voiko ajatella että ns. henki tai sielu joka olisi pysyvämpää sortimenttia kuin fyysinen keho, on itseasiassa kuitenkin jotain "materiaa" jota emme vain vielä tunne?

        Tälläkin hetkellä metsästetään vielä uusia alkeishiukkasia, koska maailmankaikkeuden näkymätön/pimeä energia on osoittautunut konstikkaaksi aineeksi.

        Luulenpa että sanon itseäni jatkossa ihan vaan panteistiksi sillä lisäyksellä että uskon tietoisuuden voivan säilyä... :)

        Persoonajumala minua ei, kuitenkaan, kiinnosta, että se teismistä...

        Selvennykseksi vielä, että panteisti ei ole (ainakaan välttämättä) ateisti, koska panteisti kokee tärkeäksi jonkinlaisen spirituaalisen kokemuksen. Se voi löytyä meditaation kautta, sen voi kokea luonnon keskellä. Onko tämä sitten jotain materian ulkopuolista ja mitä materian ulkopuolella on... taitaa mennä itselleni liian vaikeaksi !


    • Vesimies

      Etsit Jumalaa ja et koe tuntevasi häntä.

      Jumala ei ole missään sinun ja minun ULKOPUOLELLA. Jos todella etsit häntä,löydät hänet omasta sydämestäsi.

      Mitä enemmän sydämessäsi on rakkautta, sitä lähempänä olet tuon rakkauden lähdettä, Jumalaa.

      Lopultakin kaikki mitä on, on Rakkautta. Kun kaikki muu väliaikainen katoaa, jäljelle jää Rakkaus = Jumala

      Jumala on kaikkialla ja SAMANAIKAISESTI kaiken ulkopuolella. Hän yksinkertaisesti ON.

      Katso kukkaa, Hän ON siinä. Katso auringon säteitä, Hän ON siinä. Katso lasta, Hän ON siinä. Tutki sydäntäsi, Hän ON siellä.

      Ei ole Jumalan vika, jos me emme näe häntä.

      Avaa sydämesi Rakkaudelle, tee Rakkaudellisia tekoja, ajattele Rakastavia ajatuksia, kuuntele sydämesi hiljaista ääntä ja huomaat että Hän ON siellä, sydämessäsi.Et löydä häntä mistään Itsesi ulkopuolelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      15
      1480
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe