Näin L&T:llä..

Mulla on L&T:llä työsopimus, jossa lukee viikkotyöaika 30-37.5 h.
Olin 4 kuukautta sairaslomalla. Sairasloma loppui uutenavuotena.
Soitoistani huolimatta esimies ei ole antanut töitä ollenkaan.
Nyt pelkään että multa menee piakkoin ostamani asunto alta, koska mulla ei ole varaa maksaa lainan korkoja(kaan). Koska olen firman kirjoilla. En voi jäädä työttömäksi ja saada työttömyysturvaa. En niin ikään saa palkkaa, jolleivat tarjoa töitä.
Onko todellakin niin että työnantajalla ei ole velvollisuutta työllistää työsopimuksessa määrättyä alimmaismäärää? Onko niin ettei yrityksen edes tarvitse maksaa puuttuvia tunteja?

23

3479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanteesi vuoksi,

mutta sun täytyy kysyä liitosta näitä juttuja. Otat muualta töitä jos L&T ei anna. Pankkiin voit kai soittaa ja kysyä vaikkapa paria maksuvapaata kuukautta, että saat asiasi kuntoon? Pankissa ollaan yleensä todella joustavia.

• Tulee niin tyhjä olo joka tapauksessa. Vuosi sitten annoin kaikkeni firman puolesta. Tein pitkää viikkoa, pitkää päivää unohtaen kaiken sosiaalisen elämän. Unohtaen kaverit ja kaiken.
        Nyt kun tilanne on toinen, kukaan ei tarvitse tai edes kysele miten voit.
        Olisi tuntunut mahtavalta jos esimies olisi silloin tällöin soitellut ja kysellyt kuulumisia tai vointia. Mutta ei.. kun sairastut työuupumukseen sut hylätään kuin rukkanen.
        Tästä keväästä lähtien inhoan koko yritystä. Ja jos joku kysyy kannattaako L&T valita kohteen siivoukseen. Vastaan varmasti että ei kannata.

• työuupumukseen
        Jari-75 kirjoitti:

Tulee niin tyhjä olo joka tapauksessa. Vuosi sitten annoin kaikkeni firman puolesta. Tein pitkää viikkoa, pitkää päivää unohtaen kaiken sosiaalisen elämän. Unohtaen kaverit ja kaiken.
        Olisi tuntunut mahtavalta jos esimies olisi silloin tällöin soitellut ja kysellyt kuulumisia tai vointia. Mutta ei.. kun sairastut työuupumukseen sut hylätään kuin rukkanen.
        Tästä keväästä lähtien inhoan koko yritystä. Ja jos joku kysyy kannattaako L&T valita kohteen siivoukseen. Vastaan varmasti että ei kannata.

sairastuminen nuorilla.

Itse olen kymmenen vuotta vanhempi, nainen, kolmen lapsen äiti, fyysisesti raskaalla metallialalla, teen kahta työtä, olen tehnyt jo 16 vuotta.

Työtunteja päivässä, 14-16 eikä tässä kerkeä mitään työuupumusta sairastamaan...

Miten te nuoret mahdatte olla noin työtäpelkäävää ja heikkoa tekoa?

• älli riittää
        työuupumukseen kirjoitti:

sairastuminen nuorilla.

Itse olen kymmenen vuotta vanhempi, nainen, kolmen lapsen äiti, fyysisesti raskaalla metallialalla, teen kahta työtä, olen tehnyt jo 16 vuotta.

Työtunteja päivässä, 14-16 eikä tässä kerkeä mitään työuupumusta sairastamaan...

työuupumukseen sairastumiseen. Se kuitenkin edellyttää, että ihmisessä on inhimillisyyttäkin jäljellä eikä ole pelkkä kone. Kyllä se sunkin romahdus tulee, ennemmin tai myöhemmin. Voin sanoa, että siperia on opettanut sinuakin vanhemmille ihmisille elämää, ettei tarvitse kaikkia typeryyksiä laukoa. Kummasti ovat nöyrtyneet, vaikka luulivat olevansakin superihmisiä. Ei ole sen jälkeen ollut enää jäljellä kuin ihminen.

• Pro siivous

sairastuminen nuorilla.

ei kysy ikää! Ihminen ei ole kone vaan rajat tulevat vastaan jokaisella. Sitä paitsi se ei ole nuorten sairaus vaan uupumus lisääntyy yleensä iän myötä. Eniten työuupumusta on naisilla, ikääntyvillä, pitkään työelämässä mukana olleilla ja heikosti koulutetuilla. Tutkimusten mukaan työuupumus on oletettua yleisempää: yli puolet työssäkäyvistä kokee jonkinasteista työuupumusta, joka viides on voimakkaasti väsynyt työstään ja 7 %:lla työuupumus on vakavaksi luokiteltava kaikkine oireineen.
        http://www.tsr.fi/tutkimus/tutkittu/hanke.html?id=96236

Kun on kerran työuupumuksen sairastanut, riski sairastua siihen uudelleen on kohonnut. Toisaalta yksikin vakava työuupumus voi viedä lopulliselle eläkkeelle. Joten Jarille neuvo: pidä työtunnit kohtuullisena ja tunnista väsymys ajoissa!

Nykyinen meno siivousalalla on hyvä kasvualusta työuupumukselle. Kiristynyt työtahti ja lisääntynyt työmäärä vie ihmisiltä tunteen oman työn hallinnasta ja aiheuttaa stressin kasvua. Stressi on hyvin vakava tila, joka laittaa kehon kemian totaalisesti ylösalaisin.

Minua hirvittää ihmiset, jotka elämöivät omasta voimastaan ja kestävyydestään. Yleensä elämä kyllä laittaa uhoajat polvilleen ennemmin tai myöhemmin.

Googlaa sanalla 'työuupumus' ja saat hyvää tietoa itsellesi, jolla voit ennaltaehkäistä tragedian omassa elämässäsi.

• on oireita
        Pro siivous kirjoitti:

ei kysy ikää! Ihminen ei ole kone vaan rajat tulevat vastaan jokaisella. Sitä paitsi se ei ole nuorten sairaus vaan uupumus lisääntyy yleensä iän myötä. Eniten työuupumusta on naisilla, ikääntyvillä, pitkään työelämässä mukana olleilla ja heikosti koulutetuilla. Tutkimusten mukaan työuupumus on oletettua yleisempää: yli puolet työssäkäyvistä kokee jonkinasteista työuupumusta, joka viides on voimakkaasti väsynyt työstään ja 7 %:lla työuupumus on vakavaksi luokiteltava kaikkine oireineen.
        http://www.tsr.fi/tutkimus/tutkittu/hanke.html?id=96236

Kun on kerran työuupumuksen sairastanut, riski sairastua siihen uudelleen on kohonnut. Toisaalta yksikin vakava työuupumus voi viedä lopulliselle eläkkeelle. Joten Jarille neuvo: pidä työtunnit kohtuullisena ja tunnista väsymys ajoissa!

Nykyinen meno siivousalalla on hyvä kasvualusta työuupumukselle. Kiristynyt työtahti ja lisääntynyt työmäärä vie ihmisiltä tunteen oman työn hallinnasta ja aiheuttaa stressin kasvua. Stressi on hyvin vakava tila, joka laittaa kehon kemian totaalisesti ylösalaisin.

Minua hirvittää ihmiset, jotka elämöivät omasta voimastaan ja kestävyydestään. Yleensä elämä kyllä laittaa uhoajat polvilleen ennemmin tai myöhemmin.

Googlaa sanalla 'työuupumus' ja saat hyvää tietoa itsellesi, jolla voit ennaltaehkäistä tragedian omassa elämässäsi.

Töissä itkettää ja tekisi mieli huutaa asiakkaille. Välillä tekisi mieli jättää kärrit siihen ja lähteä...

Ihmiset ei vaan ymmärrä, miten kireät mitoitukset meillä siivoojilla on. Ne ajattelee, että onhan tolla nyt tossa aikaa odotella, kun minä vähän käyn pissillä ja maratonkakilla, vaikka siivooja onkin juuri siivoamassa vessaa. Tai että ei tarvitse väistyä mitenkään jos siivooja tulee töihin, mutta kyllä sitä sitten huudetaan jos joku paikka jää ottamatta.

• kolme kakaraakin

sairastuminen nuorilla.

vääntänyt, mutta ei sitten ole huvittanut sen enempää olla niiden elämässä mukana. Tietääkö ne edes sun nimesi ja päättelikö ne senkin palkkakuitista kun äitiä ei näy koskaan kotona? Että voi ihmisellä olla elämänarvot pielessä...

• Kummallinen

sairastuminen nuorilla.

Tuliko nyt hyvä olo,kun sait omaa erinomaisuuttasi tuotua esiin toisen kustannuksella.Me siivoojat tällä palstalla "tunnemme" Jarin.Hänen aikaisemmista kirjoituksistaan tiedämme,että vähän liiankin tunnollisesti hän on työhönsä suhtautunut.Näinhän sen sanotaan työuupumuksen iskevän liian tunnollisiin,ei suinkaan työtä pelkääviin.Jaksamista Jari.

• että töissä jaksaa,

sairastuminen nuorilla.

mutta jos painat 14-16 tuntista päivää, ei lapsirukat äitiään pääse näkemään. Miten se äitiys ja inhimillisyys jakselee, millaisen esimerkin olet antanut lapsillesi?
        Älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi jne.

Jarille voimia elämään ja kaikella rakkaudella tsemppiä tulevaan!

• herännyt
        Jari-75 kirjoitti:

Tulee niin tyhjä olo joka tapauksessa. Vuosi sitten annoin kaikkeni firman puolesta. Tein pitkää viikkoa, pitkää päivää unohtaen kaiken sosiaalisen elämän. Unohtaen kaverit ja kaiken.

ei nykykyään enään kukaan työnantaja arvosta kunnollista työntekijää, huonoja saa huonolla palkalla vaikka kuinka paljon.
        Olen Jari lukenut kirjoituksiasi ja olen huomannut että tosiaan olit aina töissä ja teit pitkiä päiviä, taisit tehdä väärälle firmalle.
        Minä en luota kehenkään työnantajaan, itselläni oli samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Perhe alkoi kärsimään kun koskaan ei päässsyt kotiin sovittuun aikaan, päivät venyi ja työnantaja maksoi hyvin. Sitten eräänä päivänä tein siitä lopun ja sanoin itseni irti, ei ole työnantaja perään huudellut.
        Minulla on nyt mukava työ kunnallisella puolella ja työajat ovat täsmälliset ja perhe-elämä kukoistaa ja kaikki on kaikinpuolin ok.
        Tulot ovat pienentyneet mutta plussaa on muutoin tullut roppakaupalla.
        Jari olet pystyvä kaveri, hae muualle töihin kyllä sinä töitä saat. Tsemppiä :)

• herännyt kirjoitti:

ei nykykyään enään kukaan työnantaja arvosta kunnollista työntekijää, huonoja saa huonolla palkalla vaikka kuinka paljon.
        Olen Jari lukenut kirjoituksiasi ja olen huomannut että tosiaan olit aina töissä ja teit pitkiä päiviä, taisit tehdä väärälle firmalle.
        Minä en luota kehenkään työnantajaan, itselläni oli samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Perhe alkoi kärsimään kun koskaan ei päässsyt kotiin sovittuun aikaan, päivät venyi ja työnantaja maksoi hyvin. Sitten eräänä päivänä tein siitä lopun ja sanoin itseni irti, ei ole työnantaja perään huudellut.
        Minulla on nyt mukava työ kunnallisella puolella ja työajat ovat täsmälliset ja perhe-elämä kukoistaa ja kaikki on kaikinpuolin ok.
        Tulot ovat pienentyneet mutta plussaa on muutoin tullut roppakaupalla.
        Jari olet pystyvä kaveri, hae muualle töihin kyllä sinä töitä saat. Tsemppiä :)

Yleensä työuupumus ei ole ainoa ongelma. Monella ihmisellä muutkin ongelmat kuten masennus tuovat lisäongelmia. Eli jos tekee pitkää päivää ja kärsii vielä eri asteisesta masennuksesta niin periaatteessa henkisesti kuluttaa samalla itseään.
        Mulle on syksyn aikana diagnosoitu tietyntyylinen masenus-hypomania rytminen mielenterveysongelma.
        Silloin kun olen tehnyt paljon töitä mulla on ollut jonkinmoinen hypomaaninen jakso. Parin tunnin yöunilla tein 10 tuntisia päiviä.
        Sitten hypomania jakso pudottaa mut masennukseen. Samalla iskee voimakas uupuminen työn tekoon.
        Toisilla se raskas työnteko tuottaa itsessään masennusta, joka pahentaa tulevan uupumuksen voimaa.
        masennukseen voi johtaa unettomuus, stressi, sosiaalisten suhteiden vähyys ja vaikka mikä.
        Puhdasta työuupumusta jaksaisi pidempään. Mutta ei yhteistyössä muiden ongelmien kanssa.

• sun jutuistakin
        Jari-75 kirjoitti:

Yleensä työuupumus ei ole ainoa ongelma. Monella ihmisellä muutkin ongelmat kuten masennus tuovat lisäongelmia. Eli jos tekee pitkää päivää ja kärsii vielä eri asteisesta masennuksesta niin periaatteessa henkisesti kuluttaa samalla itseään.
        Mulle on syksyn aikana diagnosoitu tietyntyylinen masenus-hypomania rytminen mielenterveysongelma.
        Silloin kun olen tehnyt paljon töitä mulla on ollut jonkinmoinen hypomaaninen jakso. Parin tunnin yöunilla tein 10 tuntisia päiviä.
        Sitten hypomania jakso pudottaa mut masennukseen. Samalla iskee voimakas uupuminen työn tekoon.
        Toisilla se raskas työnteko tuottaa itsessään masennusta, joka pahentaa tulevan uupumuksen voimaa.
        masennukseen voi johtaa unettomuus, stressi, sosiaalisten suhteiden vähyys ja vaikka mikä.
        Puhdasta työuupumusta jaksaisi pidempään. Mutta ei yhteistyössä muiden ongelmien kanssa.

mitä olen lueskellut. Itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, vaikka musta se enemmän muistuttaa mielialan aaltoiluhäiriötä. Varsinaista maniaa ei ole, mutta hypomaanisia jaksoja kylläkin toisinaan. Ihmeesti on pysyneet kurissa hyvällä lääkityksellä. Masennus tulee "ei tunnu miltään" kausien ja hypomaanisten jaksojen välillä. Välillä tuntuu, että repäisisi sellaisen 13,5 tunnin työpäivän helpostikin ja senkin jälkeenkin mut saisi työntää pois työpaikalta ja masennuskausina ei jaksaisi itseään pakottaa töihin millään.
        Sitten vielä jos töissä tulee sanomista niin mä muserrun täysin.

Voimia mt-ongelman kanssa. Et ole ainoa " hullu" alalla :)

• Savustamisen
        Jari-75 kirjoitti:

Määräävät seuraavaksi töihin kauas kotoa

• hölmöä

Valita jollekin ylemmälle siinä puljussa, ettei esimiehesi hoida hommiaan ja sitten liittoon.

Ikävä tilanne, mutta sellaista se on. Työntekijät ajetaan monasti ahtaalle ja kulutetaan loppuun ja sen jälkeen heitetään roskikseen. Työnteko on vain väline, jotta olisi rahaa elämiseen. Ei kannata antaa sen vallata koko elämää.

Siivoustyöstä on tullut nykyisin halpatyötä, jota ulkomaalaiset maahanmuuttajat yleensä tekevät. Kusetusta joka tapauksessa.

• Neuvo

Hei!
      Eipä sinun tarvitse olla huolissasi. Mikäli sinulla on työsopimus 30-37,5 työtuntia viikossa, niin firman on kuitenkin palkka vähintään 30 tunnin mukaan maksettava.
      Ja tietysti mikäli eivät ole sanoneet sinua irti. Vaadi irtisanominen kirjallisena.
      Toivottavasti kuulut liittoon. Sieltä saat avun.

• Kuulumattomille

On olemassa PALKKATURVA, tai joku semmonen. Ota selvää, vaikka netistä.
        Ei sillä väliä, jos eivät työtä sinulle tarjoa, kunhan vaan työsopimus on voimassa. Jos siinä sanotaan (luvataan/taataan) että viikkotyöaikasi on 30-37,5 tuntia, niin se 30 tuntia on sopimuksen mukaan maksettava, vaikka eivät töitä tarjoaisikaan!!
        Liittoon TAI palkkaturvaan yhteyttä!!

• Mimmu
        Kuulumattomille kirjoitti:

On olemassa PALKKATURVA, tai joku semmonen. Ota selvää, vaikka netistä.
        Ei sillä väliä, jos eivät työtä sinulle tarjoa, kunhan vaan työsopimus on voimassa. Jos siinä sanotaan (luvataan/taataan) että viikkotyöaikasi on 30-37,5 tuntia, niin se 30 tuntia on sopimuksen mukaan maksettava, vaikka eivät töitä tarjoaisikaan!!
        Liittoon TAI palkkaturvaan yhteyttä!!

sieltä palkkaturvasta korvataan saamatta jääneet palkat työnantajan konkurssin tai muun maksukyvyttömyyden takia, ei sen takia ettei TA anna töitä.
        Työsopimuksessa on tuntimäärä jonka mukaan palkka kuitenkin pitää maksaa vaikka niitä tunteja ei annettaisikaan.
        Irtisanomisperustetta ei ole jos työkohde, mitä olet siivonnut, jatkuu.
        Teillä on oma luottamusmies ja kaikilla liittoon kuuluvilla työntekijöillä on se "jäsenetu" että saatte sieltä avun.

• luottamusmieheen!

Tottakai molemmilla osapuolilla on velvollisuus noudattaa sopimusta! Sopimusta ei voi yksipuolisesti purkaa ellei siihen ole erittäin painavat syyt. Sairausloma ei yleensä ole sellainen (ainoastaan pysyvästi työkyvyttömän työsuhde voidaan päättää yksipuolisesti).

Liityt nyt heti liittoon ja pyydät apua. Ja sitten myös pysyt siinä liitossa. Saat varmasti palkkasi takautuvasti, jos työsopparissasi on määritelty työtunnit.

Mitä esimiehesi sanoi ilmoittaessasi tulevasi töihin?

Kai SOL'illa on luottamusmies. Kysy puhelinvaihteesta numero. Työsuojeluvaltuutettu on apunasi jollet ole liitossa vielä. Soita hänelle.

Itse olen tehnyt esimiestyötä kolmattakymmenettä vuotta ja tiedän ettei tuollainen käy.

• minäpämie

Heh...

Oot tehny esimiestöitä kolkyt vuotta mut et oo vieläkään oppinu lukemaan...

Kyseessä EI ollut SOL...

• että esimiehiltä vaaditaan
        minäpämie kirjoitti:

Heh...

Kyseessä EI ollut SOL...

puhdistuspalvelualalla lukutaitoa?

• pahoitteluni!
        minäpämie kirjoitti:

Heh...

Kyseessä EI ollut SOL...

Toivottavasti sait itysellesi hyvän olon tuosta!

Että en ihan virheetön ole minäkään. Kiitos sen sormella osoittamisesta sinulle.

Enpä ihmettele suomalaisten mielenterveydenhäiriöiden määrää, kun ihmiset ottavat asiakseen nöyryyttää kanssaeläjiään julkisesti.

• sinuun liittyen,
        pahoitteluni! kirjoitti:

Toivottavasti sait itysellesi hyvän olon tuosta!

Että en ihan virheetön ole minäkään. Kiitos sen sormella osoittamisesta sinulle.

Enpä ihmettele suomalaisten mielenterveydenhäiriöiden määrää, kun ihmiset ottavat asiakseen nöyryyttää kanssaeläjiään julkisesti.

mutta olen huomannut, että työnjohto joissakin paikoissa pyrkii näihin julkisiin nöyryytystilanteisiin.

Pitäisi varmaan joskus saada se oma suu auki ja ihmetellä takaisin, että oletko täysin ammattitaidoton johtamisessa vai älykääpiö kun et osaa asioita sivistyneesti esittää. Harmittaa kun näin en ole koskaan tehnyt.

Edellinen pomo olikin yksi perseeseen ammuttu piru. Onneksi lähdin siitä paikasta. Eihän se kohdellut ihmisenä lainkaan. Puhutellessakin olisi voinut ilma jäätyä paikoilleen kyllä niin kylmää oli.

• sopimuksen

kanssasi, jossa lupaavat tarjota sinulle työtä vähintään 30 tuntia viikossa. jos työtä ei ole, ovat he velvoitettuja pitämään sopimuksestaan kiinni maksamalla palkan sovitulta ajalta. olet ollut valmiustilassa valmiina ottamaan vastaan työtä sopimasi ajan, jonka olet allekirjoituksellasi vahvistanut ja työnantaja oman osuutensa omalla allekirjoituksellaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      7024
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      119
      3621
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2960
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2658
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2283
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      364
      1891
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1850
    8. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      16
      1807
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1748
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      51
      1636
    Aihe