Apua

väsynyt äiti

Olen keväällä 12-vuotiaan pojan äiti ja eronnut olen lapseni algerialais-syntyisestä isästä 10 vuotta sitten. Eromme ei ollut traaginen, kulttuuri eroista johtuvat perimmäiset syyt ja intohimon loppuminen.

Ongelmana on lapseni isän tapaamattomuus. Hän asuu edelleen samalla paikkakunnalla työttömänä ja hänellä ei ole muuta kuin aikaa. Hän on kuitenkin keksinyt minua vastaan ilmeisesti hallinta välineeksi ja lyömäaseeksi lapsensa tapaamattomuuden kuin meille, meidän kotiin yllättäen ssapumalla ja moikkailemalla siinä samalla syöden ja tyhjentäen ruokakaapin ja viikon lehdet ts. hyötyminen minusta. Käyn töissä, työhöni liittyy matkustamista ja joudun kaikelle menolleni hommaamaan maksullisen lapsenvahdin mikä on exästä väärin!!! Tämä on rankkaa kun ei meinaa mm. rahat tuohon palkkaukseen riittää.

Vuosittain hän viettää kotimaassan 3 kk ajan ja nyt 2 vkoa sitten tuli taas lomareissultaan ja tapasi poikaa vajaan tunnin ajan kun vein lapseni isällä käymään. Sovimme isän poissaolon aikana lapseni kanssa, että jatkossa tapaamiset vain isän luona ja ennalla sovitusti sillä en jaksa enää henkisesti isän visiittejä kotonani ja samalla toki valvomista ja irtaimistoni anastamista.

Minä en voi solmia mitään ihmissuhteita, ilkeä tuoda vietaita (naisiaa) kotiini kun tämä exä hiippailee kielloista huolimatta sisään. (lapsi avaa oven eikä tottele kun raukka haluaa edes joskus nähdä isäänsä)

Elatukseen mies ei ole osallistunut eikä osallistu eikä kasvatukseen paitsi minua ohjeistamalla. Lapsen ympärileikkauksen hän suoritutti kyllä eräällä kahdesta Ranskan matkasta.

Meillä on jaettu yhteishuoltajuus missä isällä säilyi oikeus nimi- ja uskonto asiaan, ei muuhun.
Tapaamissopimus sovittu joka 2. vkl 1 vrk isällä mutta se on isälle liikaa ja jos isä ottaa lapsen on lapsi yksin kun isä on keksinyt tienaamistavan pimeän taksin ajon eikä luovu siitä vaan jättää pojan yksin.

Kysynkin mitä teen, miten pääsen tästä henkisestä väkivallasta ja vahtimisesta ja kuinka luonnollista käytöstä tämä on muslimi miehelle. (rukoilee ainakin putkeen iltaisin kaikki rukoukset ja käy perjantaisin moskeijassa ja paastoaa)

Mitä tämä on, olen jälleen henkisesti rikki kun ajoin tämän miehen kotoani pois työkaverini läsnäollessa kun tuli vain sisään kielloistani huolimatta. Kirosi minut ja kielsi ottamatta enää koskaan yhteydessä. Voi, en haluaisikaan ottaa mutta lapseni on kaivannut isäänsä.
Mitä tehdä, lapseni ainut joululahjatoive oli: "taivaan isä anna minulle kunnon isä".

Näin meillä, asiallisia vastauksia kiitos jos joku jaksaisi.

16

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti...

      Minulla on lapseemme yksinhuoltajuus mutta tapaamiset ovat ongelma. Isä (afrikkalainen hänkin muttei muslimi) ei suostu valvottuihin/tuettuihin tapaamisiin (oikeuden määräys), vaan haluaa tavata lasta vain niin, että kaikki kolme tapaamme. Itse asiassa kyse on juuri tuosta henkisen väkivallan jatkamiseta minuun. Lapsen takia olen yrittänyt kestää jatkuvaa paskaa, mutta kaikki on liikaa mielenterveydelleni (tosi rankkoja juttuja), ja loppujen lopuksi sitten siitä saakin kärsiä nimenomaan lapsi kun olen niin pahantuulinen ja pinna piukalla.

      • jatkuuuuuuu

        Itkuun tämäkin ilta päättyi. Lapseni itki miksi vanhemmat riitelevät ja miksi minä äitinä en anna isän tulla vaikka töissä ollessani. Olen selittänyt miksi ja miksi mutta lapsella vaikeaa tajuta kun saa niitä edes rusinoita.

        Isä nautii ilmeisesti koko ajan kasvavasta väsyneisyydestäni (vaativa työ ja sen stressi), erityislapsi omine haasteineen sekä tämä yksinhuoltajuus kaikkine haasteineen = ei koskaan omaa aikaa ei koskaan! (paitsi iltaisin ja tuleekin valvottua myöhään mikä lisää väsymistä)

        Ajottain olen juonut pahaan olooni esim. viinipullon tässä sohvalla ja siitä isä kaappeja siivotessa on saanut uuden lyömäaseen. Ajattelin lopettaa tuon väärän stressin purkutavan ja jättää poikani yksin ja suunnata salille tms.

        Hän nauttii kun tosiaan väsyn, stressaannun ja pyydän apua ja hän saa pelata lapsen ottamisella kanssani. Tuohon en enää lähde en vaikka mihin joutuisin. (ei sukulais- tai turvaverkkoa täällä johon voisin tukeutua, ei tukiperhett tms. mitä olen kysnynyt)

        Moskeijaan vie pojan (ei lähde enää) näytille ja urheilutapahtumiin mutta siinä se on. Juu ja keba bin tuonnin avulla itsensä tänään tänne hinasi. Perheelleen esittää isää ja vanhempaa mutta tämä on totuus eikä tämä kuin pahenee. Hän kulkee myös täällä jotta minulle ei olisi ikinä mahdollisuutta vieraisiin ja ei ota lasta jotta en tutustu ainakaan vastakkaiseen sukupuoleen kun minulla ei ole omaa vapaa-aikaa. (ellei töistä sitten).

        Kamalaa ja jos tämä kotini ahdistelu ei lopu joudun hakemaan lähestymiskieltoa vaikka tiedän, että exä kostaa sen vielä vähemmillä lapsen tapaamisilla ja minusta yleisesti panetteluun. Pelon ilmapiirillä hän on onnistunut hallitsemaan, huutamisella, solvaamisella ja lapsen kautta.


      • puoliulkomaalainen 16v tyttö
        jatkuuuuuuu kirjoitti:

        Itkuun tämäkin ilta päättyi. Lapseni itki miksi vanhemmat riitelevät ja miksi minä äitinä en anna isän tulla vaikka töissä ollessani. Olen selittänyt miksi ja miksi mutta lapsella vaikeaa tajuta kun saa niitä edes rusinoita.

        Isä nautii ilmeisesti koko ajan kasvavasta väsyneisyydestäni (vaativa työ ja sen stressi), erityislapsi omine haasteineen sekä tämä yksinhuoltajuus kaikkine haasteineen = ei koskaan omaa aikaa ei koskaan! (paitsi iltaisin ja tuleekin valvottua myöhään mikä lisää väsymistä)

        Ajottain olen juonut pahaan olooni esim. viinipullon tässä sohvalla ja siitä isä kaappeja siivotessa on saanut uuden lyömäaseen. Ajattelin lopettaa tuon väärän stressin purkutavan ja jättää poikani yksin ja suunnata salille tms.

        Hän nauttii kun tosiaan väsyn, stressaannun ja pyydän apua ja hän saa pelata lapsen ottamisella kanssani. Tuohon en enää lähde en vaikka mihin joutuisin. (ei sukulais- tai turvaverkkoa täällä johon voisin tukeutua, ei tukiperhett tms. mitä olen kysnynyt)

        Moskeijaan vie pojan (ei lähde enää) näytille ja urheilutapahtumiin mutta siinä se on. Juu ja keba bin tuonnin avulla itsensä tänään tänne hinasi. Perheelleen esittää isää ja vanhempaa mutta tämä on totuus eikä tämä kuin pahenee. Hän kulkee myös täällä jotta minulle ei olisi ikinä mahdollisuutta vieraisiin ja ei ota lasta jotta en tutustu ainakaan vastakkaiseen sukupuoleen kun minulla ei ole omaa vapaa-aikaa. (ellei töistä sitten).

        Kamalaa ja jos tämä kotini ahdistelu ei lopu joudun hakemaan lähestymiskieltoa vaikka tiedän, että exä kostaa sen vielä vähemmillä lapsen tapaamisilla ja minusta yleisesti panetteluun. Pelon ilmapiirillä hän on onnistunut hallitsemaan, huutamisella, solvaamisella ja lapsen kautta.

        hei te äidit. minun isäni on kotoisin pohjoisafrikasta, ja ilmeisesti kotimaassaan käydun sodan ja kulttuurieron takia ahdistui täällä suomessa, ja alkoi käyttäytyä väkivaltaisesti. äitini joutui heittämään hänet lopulta pihalle, koska suhteesta ei tullut mitään. ja onneksi hän niin tekikin, sillä se oli minun ja muun perheen kannalta parasta. isälle annettiin oikeus valvottuihin tapaamisiin, mutta sekään ei onnistunut. päätettiin etten näe isääni ollenkaan. tälläisissä tapauksissa asian kuului mennä näin, sillä elämäni olisi voinut muuttua hirveäksi jos isäni olisi päässyt vahingoittamaan minua. siis. teillä on OIKEUS pitää oma kotinne ja omaisuutenne, ja jos näin ei tapahdu, soittakaa poliisille. älkää antako kohdella itseänne kaltoin. noniin. todennäköisesti lapsenne myöhemmin kiinostuvat omasta etnisestä taustastaan, kuten minulle kävi. en ole yhteydessä sukulaisiini isän puolelta, ja aluksi luulin että juuri sukulaiset ovat minulle se linkki arabikulttuuriin, mutta myöhemmin tajusin että se etten tarvitse siihen ketään ihmistä ollakseni monikulttuurinen. jos lapsenne siis kiinostuvat siitä etnisestä taustastaan, antakaa heidän kiinostua ja kertokaa etteivät he siihen tarvitse isäänsä, ja antakaa heidän kasvaa monikulttuurisiksi, sillä se on heille sitten vahvuutena. yksi ongelma jonka olen joutunut kohtaamaan, on rasismi, suojelkaa ja puolustakaa lastanne siltä..! Ps. voimia teille, toivon että selviätte!!


    • elä sen jälkeen

      omaa elämääsi. Muuta vaikka muualle. Poikasi kohtalo tietysti säälittää, mutta se ei ole sinun syysi. Tapaamiset sovit asianajan välityksellä. Älä tapaa miestä enää.

      • väsynytäiti

        Mitä itua on jälleen yrittää hommata yksinhuoltajuutta kun exällä on enää oikeus tavata joka toinen vkl kuten yksinhuoltajuudessakin exä saisi tapaamisoikeuden lisäksi hänellähän ei ole enää oikeutta kuin nimeen ja uskontoon ts. lapsen nimi/usko luterilaiseksi vaihtuu kun hän on siitä kykenevä päättämään ja jos haluaa muutosta ja se on juridisesti hänellä mahdollista.

        En pääse tapaamisia karkuun millään ja nythän ongelma on tapaamattomuus.
        Laitoin hänelle viestin, että miettii onko valmis ryhdistäytymään tai sitten on ystävällinen ja häviää lapseni elämästä. Emme tarvitse stressitekijää ja itkettäjää.

        Minä pärjään kun aikataulutan ohjelmamme ja varaan hoitajan niiksi ajoiksi kun tarvitsen apua kotiin. Exä tässä tekee elämästä jännittävän, turhan jännittävän ja stressaavan tuolla itsekkäällä ja manipuloivalla ja ilkeällä käytöksellä. (helppohan se on poika tavata täällä ja samalla syödä ruoat pois ja viedä viikon lehdet ja muuta mennessään)


    • Kafferi asialla, etkö tosiaan muuta miestä saanut?

      • alkuperäinenväsynyt

        Saman voit kysyä kaikilta rakastuneilta hyvin toiseen tutustuneilta (mielestään toisen tuntevilta) aviopareilta ja kun ero tulee, olla ilkeä. ;) Koita jaksella sinäkin.


      • lapset kasvaa
        alkuperäinenväsynyt kirjoitti:

        Saman voit kysyä kaikilta rakastuneilta hyvin toiseen tutustuneilta (mielestään toisen tuntevilta) aviopareilta ja kun ero tulee, olla ilkeä. ;) Koita jaksella sinäkin.

        Minulla myös entinen mies luuli että lasten tapaaminen hoituu yllättävillä piipahduksilla luoksemme. Lapset halusivat päästää isän sisään
        enkä voinut siinä lasten nähden heittää heidän isäänsä pihalle.

        Hän toi meille kavereitaankin vain näyttämään poikiaan ja häipyi sitten. suuttui jos ei oltu kotona,

        Asia helpottui kun löysi uuden naisen.


      • sealkuperäinen
        lapset kasvaa kirjoitti:

        Minulla myös entinen mies luuli että lasten tapaaminen hoituu yllättävillä piipahduksilla luoksemme. Lapset halusivat päästää isän sisään
        enkä voinut siinä lasten nähden heittää heidän isäänsä pihalle.

        Hän toi meille kavereitaankin vain näyttämään poikiaan ja häipyi sitten. suuttui jos ei oltu kotona,

        Asia helpottui kun löysi uuden naisen.

        Valoa tämänkin tunnelin päässä. Laitoin asiallisen viestin exälle ja pyysin ajattelemaan tilannettaan ja suhdetta lapseen. Oli eilen soittanut pojalle ja pyytänyt viikonlopuksi luokseen. Toki ensin moskeija reissulle mihin poika ei halunnut lähteä koska tilaisuus on lapsen esittelemistä ja lapsi on itse todennut kasteelle menevän heti kun asia ok.

        No, katsotaan miten tuo tapaaminen onnistuu, muutama tuntikin riittää mutta toki saa olla yötäkin jos exä pidättäytyy pimeästä ajosta. Jos jättää yksin niin sitten saa olla nämä tapaamiset.

        Onneksi välimatka on lyhyt ja pääsen hakemaan lapsen pois. TOivon toki, että tapaaminen onnistuu ja exä myös käyttäisi pojan treeneissä huomenna. (harrastus asiat koulun ja muun lisäksi ihan outoja tosin samoja lajeja harrastavalle exälle) :D


      • elämä on juhlaa
        sealkuperäinen kirjoitti:

        Valoa tämänkin tunnelin päässä. Laitoin asiallisen viestin exälle ja pyysin ajattelemaan tilannettaan ja suhdetta lapseen. Oli eilen soittanut pojalle ja pyytänyt viikonlopuksi luokseen. Toki ensin moskeija reissulle mihin poika ei halunnut lähteä koska tilaisuus on lapsen esittelemistä ja lapsi on itse todennut kasteelle menevän heti kun asia ok.

        No, katsotaan miten tuo tapaaminen onnistuu, muutama tuntikin riittää mutta toki saa olla yötäkin jos exä pidättäytyy pimeästä ajosta. Jos jättää yksin niin sitten saa olla nämä tapaamiset.

        Onneksi välimatka on lyhyt ja pääsen hakemaan lapsen pois. TOivon toki, että tapaaminen onnistuu ja exä myös käyttäisi pojan treeneissä huomenna. (harrastus asiat koulun ja muun lisäksi ihan outoja tosin samoja lajeja harrastavalle exälle) :D

        Tunnut jotenkin tutulta vaikka en sua tunne. Elin samantapaisessa tilanteessa kauan, kokonaan ei lapsen isästä tietenkään eroon pääse mutta paremppaa on varmasti sinullakin edessä.

        Minulla kaksi poikaa ja sain yksinhuollon saadessani kaikki oikeudet, mies ei edes hoksannut uskonnon tai nimenvaihdon oikeutta pitää.

        Itse olen eronnut kirkosta mutta molemmat pokani halusivat rippikouluun ja kasteelle. Sukunimet vaihdoin myös vaikka hetken pelkäsin melkein henkeni puolesta sen jälkeen kun kerroin isälle.

        Välit ovat kuitenkin yhä asialliset. Pojat melkein täysi-ikäisiä ja tapaavat satunnaisesti isäänsä. Melkeen haluaisin tavata sut jos asut jossain lähellä.


      • ^¨^
        elämä on juhlaa kirjoitti:

        Tunnut jotenkin tutulta vaikka en sua tunne. Elin samantapaisessa tilanteessa kauan, kokonaan ei lapsen isästä tietenkään eroon pääse mutta paremppaa on varmasti sinullakin edessä.

        Minulla kaksi poikaa ja sain yksinhuollon saadessani kaikki oikeudet, mies ei edes hoksannut uskonnon tai nimenvaihdon oikeutta pitää.

        Itse olen eronnut kirkosta mutta molemmat pokani halusivat rippikouluun ja kasteelle. Sukunimet vaihdoin myös vaikka hetken pelkäsin melkein henkeni puolesta sen jälkeen kun kerroin isälle.

        Välit ovat kuitenkin yhä asialliset. Pojat melkein täysi-ikäisiä ja tapaavat satunnaisesti isäänsä. Melkeen haluaisin tavata sut jos asut jossain lähellä.

        vaihdoit lastesi nimet?


      • lvahöb<
        ^¨^ kirjoitti:

        vaihdoit lastesi nimet?

        Vaihdoin kun lasten isä oli ollu puoli vuotta kotimaassaan ilman että häneen sai yhteyttä. Emme tienneet edes tuleeko enää suomeen takaisin. Hän tuli kyllä yllättäen nuoren vaimon kanssa synnyttämään uutta jälkeläistä suomessa.

        Omat lapseni olivat vielä pieniä, 5 ja 7 vuotiaita ja selkeämpää oli toimia kun kolmen hengen perheellämme oli sama sukunimi. (pidin naimisiin mennessä oman nimeni)

        Lisäksi ikäänkuin kiitin omaa isääni joka on ollut taloudellinen tukijani vaikeina hetkinä, toisin kun lasten isä joka ei koskaan maksanut yhtään elatusmaksua vaan ne siirtyivät heti kaupungin maksettaviksi (minimi). Hänelle oli muutenkin määrätty vain puolet minimistä muttei maksanut sitten mitään.

        Mielestäni henkinen ja taloudellinen perhe on ollut vain minun perheeni. Suren kyllä yhä sitä etteivät lapset oppineet isänsä kieltä edes. Se olisi vaatinut paljon aikaa isän kanssa pienestä pitäen. Siis lapsen elättäjä on ollut äiti ja isoisä, isoisä auttoi myös hoitamalla lapsia viikoloppuisin kun olin töissä. Tätä lasten isä ei koskaan tehnyt vaan kehotti minua olemaan menemättä töihin!! Jostainhan se palkka oli kuitenkin ansaittava.


      • No oma vika!

        Vaan mitenkäs onkaan, luultavasti tämä rasisti-ääliö mikaml on itse niin ruma ja muutenkin vastenmielinen, että katkerana täällä herjailee, kun oman poikuuden tallella olo vielä ukkona harmittaa... Mutta oma vika!


    • '''

      Eihän tämä oikeaa isää korvaa, mutta ehkä helpottaisi lapsen isänkaipuuta jollain tavoin www.pienperhe.fi/page20.php

    • sunnyriver

      No, ainakin kahden murrosikäisen kanssa
      tässä eläessä tuli mieleen, että kun menee vuosi-pari eteenpäin, lastenvahti ei kelpaa ei sitten millään enää!
      Muuten tilanteesi on vaikea. Samanlaisia muslimiavioliitot ja -erot usein ovat, mitä olen sivusta seurannut. Ei se taida auttaa,
      vaikka toiselle paikkakunnallekaan muuttaisitte, sitten poika ei ainakaan isäänsä näkisi.
      Toisaalta muutama vuosi eteenpäin ja poikasi
      on aikuinen. Silloin sinulla ei ole enää mitään
      velvollisuutta nähdä miestä.
      Voimia sinulle!

    • äippä

      oletko ajatellut "kieroilla". kysy ex mieheltäsi, että luuleeko hän tosissaan, että pojasta tulee muslimi, jos hän ei pidä yhteyttä ja käyttäytyy tuolla tavalla. anna miehen luulla, että kannustat poikaa tulemaan muslimiksi ja anna positiivista palautetta(vaikka hampaat irvissä), jos hän joskus onnistuu tapaamisissaan poikansa kanssa. itse olen joskus oman ukkoni kanssa(naimisissa vielä) käyttänyt tietyissä tilanteissa käänteistä psygologiaa ja välillä toimii hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe