Ne isännät, jotka maksavat alle TES-palkan, saavat siitä rikoksella saatua hyötyä. Joko omaan taskuun, tai asiakkaan taskuun. Se hyöty on pois niiltä, jotka maksavat rehellisen TES-palkan.
Nyt TES-firmoissa on yt-neuvotteluja, ale-miehet ja isännät aiheuttavat irtisanomisia. Voittajia ovat ne, jotka ajattavat miehiään täysperällä 10 eur/h ilman lisiä.
Saisi AKT pysäyttää nämä ale-firmat. Vaan taitaa mielenkiinto keskittyä pitopöydän antimiin.
Rikoksella saatu hyöty
29
4080
Vastaukset
- AKT ei
tee mitään. Levittelee vain käsiään.
- toiminta
AKT toimii jos se saa tiedon palkkasaatavista.
Ongelmana on että kuljettajat ei ilmoita liitolle että palkka on alle sopimusten vaan jatkavat työntekoa.
AKT:lla ei ole oikeuksia saada työnantajalta palkkatietoja jos työntekijä ei ilmoitaasiasta.
- käteen
Ei AKT mikään poliisi ole. Neuvottelee työehtosopimuksen ja sitten kaikkitietävät kuskit menee ajamaan alle.
- muutokset.
jossa kaikki suomen kuljettajat ajaisivat tes palkalla,pikkuhiljaa ylimääräiset kustannukset mukaanlukien ylityöt,pyhätyöt jne. siirtyisivät isännältä teollisuudelle/minun ostamaani leipäpakettiin. MUTTA se olisi oikein!!(ei muuten montaa senttiä tekis sämpyläpussiin)
Näin selviäisivät sellaiset rekkafirmat jotka hoitavat mahdollisimman tehokkaasti logistiikan ym. Myös hyvät kuljettajat nousisivat arvoon arvaamattomaan(muutenkin kuin ajamalla halvalla)
Korkeintaan kaikkien kuskien yhteinen tehtävä vois olla sen jälkeen potkia rannassa polakkien kajakkien keuloja kottiinpäin.- Hihhuli
oikeassa olet
- se menisi, kun vaan
Kuljettajat jotka suostuvat ajamaan läpituntipalkoilla tai km palkalla ovat pilanneet koko kuljetusalan.
Vaikea on käsittää, että vielä on näin pöllöä porukkaa joka ajaa alipalkalla. Heille on ilmeisesti aivan sama mitä siitä työstä maksetaan.He pitävät itseään elämäntapakuljettajina, joten heille on vaan tärkeintä elämässä istua auton ratissa ja haukkua palstalla oikeuksistaan pitäviä kollegoja.
Läpituntipalkkalaisen on aivan turha väittää tienaavansa enemmän kuin Tessiläinen. Eihän se näin voi olla, kun Tessin mukaan maksetaan ylityöt ym. vielä siihen päälle.
Läpituntipalkalla ajavat kuuluvat siihen lammaslaumaan , joka antaa kusettaa itseään.
Luuleeko nämä kuskit todella, että heidän isäntänsä maksaa todella enemmän heille palkkaa, kun ajetaan läpituntina.
Miksi työnantaja ei voisi maksaa Tesin mukaan palkkaa, kun heidän omat edustajansa ovat näin sopineet. Halutaan teettää työtä alle Tessin ja siitä vain on kysymys ja sen avulla polkea taksoja. Tämä kusetus peitetään läpituntipalkan tai km palkan alle ja kun kuski ei osaa laskea niin läpi meneee.
On tietenkin vielä työantajia, jotka eivät ole oppineet laskemaan esim. prosenttilaskua, mutta heitä vartenhan on tilitoimistot.
AKT puuttuu kuljettajan palkkaan, jos kuljettaja ilmoittaa sinne asiasta. Eihän se AKT tiedä ominpäin mennä selvittämään asioita työantajan kanssa, jos ei heille ilmoitusta tehdä. AKT hoitaa myös läpituntipalkkalaiselle ylityö- ja muut lisät jälkikäteen parilta vuodelta, niin halutessa.
Työsuojelupiiri valvoo myös ajoaikalakien noudattamisen lisäksi, että yrityksessä maksetaan palkat oikein. Sinne voi tehdä palkkaselvityspyynnön heidän nettisivultaan löytyvällä lomakkeella.
AKT voisi laittaa nettisivuilleen palkkalaskurin, jolla jokainen voisi tarkistaa paljonko on tilit lakettu pieleen, jos itse ei osaa laskea omia palkkojaan.
Asia on vaan niin, että kuljettajista on kiinni halutaanko parantaa palkka-asioita ja yrittäjien taksoja. Kun kuljettajat vaativat mitä heille lain mukaan vähintäinkin kuuluu, niin yrittäjätkin vaativat itselleen paremman taksan.
Yrittäjä ei vaadi itselleen parempaa taksaa nousseiden palkkakustannusten vuoksi, jos kuljettajat eivät ole edes vaatinut lisää palkkaa itselleen. Tietenkin yrittäjä saattaa saada taksaan korotuksen ja pitää kuskin osan itsellään, jos ei pidetä puoliaan. - J.C.P
se menisi, kun vaan kirjoitti:
Kuljettajat jotka suostuvat ajamaan läpituntipalkoilla tai km palkalla ovat pilanneet koko kuljetusalan.
Vaikea on käsittää, että vielä on näin pöllöä porukkaa joka ajaa alipalkalla. Heille on ilmeisesti aivan sama mitä siitä työstä maksetaan.He pitävät itseään elämäntapakuljettajina, joten heille on vaan tärkeintä elämässä istua auton ratissa ja haukkua palstalla oikeuksistaan pitäviä kollegoja.
Läpituntipalkkalaisen on aivan turha väittää tienaavansa enemmän kuin Tessiläinen. Eihän se näin voi olla, kun Tessin mukaan maksetaan ylityöt ym. vielä siihen päälle.
Läpituntipalkalla ajavat kuuluvat siihen lammaslaumaan , joka antaa kusettaa itseään.
Luuleeko nämä kuskit todella, että heidän isäntänsä maksaa todella enemmän heille palkkaa, kun ajetaan läpituntina.
Miksi työnantaja ei voisi maksaa Tesin mukaan palkkaa, kun heidän omat edustajansa ovat näin sopineet. Halutaan teettää työtä alle Tessin ja siitä vain on kysymys ja sen avulla polkea taksoja. Tämä kusetus peitetään läpituntipalkan tai km palkan alle ja kun kuski ei osaa laskea niin läpi meneee.
On tietenkin vielä työantajia, jotka eivät ole oppineet laskemaan esim. prosenttilaskua, mutta heitä vartenhan on tilitoimistot.
AKT puuttuu kuljettajan palkkaan, jos kuljettaja ilmoittaa sinne asiasta. Eihän se AKT tiedä ominpäin mennä selvittämään asioita työantajan kanssa, jos ei heille ilmoitusta tehdä. AKT hoitaa myös läpituntipalkkalaiselle ylityö- ja muut lisät jälkikäteen parilta vuodelta, niin halutessa.
Työsuojelupiiri valvoo myös ajoaikalakien noudattamisen lisäksi, että yrityksessä maksetaan palkat oikein. Sinne voi tehdä palkkaselvityspyynnön heidän nettisivultaan löytyvällä lomakkeella.
AKT voisi laittaa nettisivuilleen palkkalaskurin, jolla jokainen voisi tarkistaa paljonko on tilit lakettu pieleen, jos itse ei osaa laskea omia palkkojaan.
Asia on vaan niin, että kuljettajista on kiinni halutaanko parantaa palkka-asioita ja yrittäjien taksoja. Kun kuljettajat vaativat mitä heille lain mukaan vähintäinkin kuuluu, niin yrittäjätkin vaativat itselleen paremman taksan.
Yrittäjä ei vaadi itselleen parempaa taksaa nousseiden palkkakustannusten vuoksi, jos kuljettajat eivät ole edes vaatinut lisää palkkaa itselleen. Tietenkin yrittäjä saattaa saada taksaan korotuksen ja pitää kuskin osan itsellään, jos ei pidetä puoliaan.Tuossa on paljon asiaa. MUTTA.. Rahdin hinta pitää saada ENSIN sille tasolle ,että siitä on varaa nostaa kuljettajien palkkaa. Jos palkkoja nostetaan ensin ja vasta sitten lähdetään neuvottelemaan lisää hintaa kuljetuksista käy niin ,että firma on konkurssissa ennenkuin/jos rahdin hinta nousee.. Ja se ei taida olla myöskään kuljettajan edun mukaista.
Oravanpyörä on loputon. Ratkaisuja otetaan vastaan. - Hra.Autonkuljettaja
se menisi, kun vaan kirjoitti:
Kuljettajat jotka suostuvat ajamaan läpituntipalkoilla tai km palkalla ovat pilanneet koko kuljetusalan.
Vaikea on käsittää, että vielä on näin pöllöä porukkaa joka ajaa alipalkalla. Heille on ilmeisesti aivan sama mitä siitä työstä maksetaan.He pitävät itseään elämäntapakuljettajina, joten heille on vaan tärkeintä elämässä istua auton ratissa ja haukkua palstalla oikeuksistaan pitäviä kollegoja.
Läpituntipalkkalaisen on aivan turha väittää tienaavansa enemmän kuin Tessiläinen. Eihän se näin voi olla, kun Tessin mukaan maksetaan ylityöt ym. vielä siihen päälle.
Läpituntipalkalla ajavat kuuluvat siihen lammaslaumaan , joka antaa kusettaa itseään.
Luuleeko nämä kuskit todella, että heidän isäntänsä maksaa todella enemmän heille palkkaa, kun ajetaan läpituntina.
Miksi työnantaja ei voisi maksaa Tesin mukaan palkkaa, kun heidän omat edustajansa ovat näin sopineet. Halutaan teettää työtä alle Tessin ja siitä vain on kysymys ja sen avulla polkea taksoja. Tämä kusetus peitetään läpituntipalkan tai km palkan alle ja kun kuski ei osaa laskea niin läpi meneee.
On tietenkin vielä työantajia, jotka eivät ole oppineet laskemaan esim. prosenttilaskua, mutta heitä vartenhan on tilitoimistot.
AKT puuttuu kuljettajan palkkaan, jos kuljettaja ilmoittaa sinne asiasta. Eihän se AKT tiedä ominpäin mennä selvittämään asioita työantajan kanssa, jos ei heille ilmoitusta tehdä. AKT hoitaa myös läpituntipalkkalaiselle ylityö- ja muut lisät jälkikäteen parilta vuodelta, niin halutessa.
Työsuojelupiiri valvoo myös ajoaikalakien noudattamisen lisäksi, että yrityksessä maksetaan palkat oikein. Sinne voi tehdä palkkaselvityspyynnön heidän nettisivultaan löytyvällä lomakkeella.
AKT voisi laittaa nettisivuilleen palkkalaskurin, jolla jokainen voisi tarkistaa paljonko on tilit lakettu pieleen, jos itse ei osaa laskea omia palkkojaan.
Asia on vaan niin, että kuljettajista on kiinni halutaanko parantaa palkka-asioita ja yrittäjien taksoja. Kun kuljettajat vaativat mitä heille lain mukaan vähintäinkin kuuluu, niin yrittäjätkin vaativat itselleen paremman taksan.
Yrittäjä ei vaadi itselleen parempaa taksaa nousseiden palkkakustannusten vuoksi, jos kuljettajat eivät ole edes vaatinut lisää palkkaa itselleen. Tietenkin yrittäjä saattaa saada taksaan korotuksen ja pitää kuskin osan itsellään, jos ei pidetä puoliaan.Kyllä ne hoitaa asioita, mutta välillä vähän hitaanlaisesti. Olen töissä pienessä firmassa missä maksetaan pääasiassa kaikki ihan ok. Pomon kans sovittiin että ylitöistä ei satasia makseta, ja pyritään että ylitöitä ei juuri tule, eikä ole tullu. En ole vaatimassa näitä muutamia euroja liiton kautta ja saan maksutta käyttää työnantajan hallilla työkaluja ja tavikkeita niin että oma auto pysyy kunnossa, ja säästyy korjaamo kuluja. Kaikkihan sitä haluaisi tienata miljoonia mutta tällä hetkellä olen tyytyväinen kun on töitä normaalisti ja perheellä on leipää pöydän ääressä. Esim: Ahtaajat ja paperimiehet ovat kyllä vuosia olleet mankumassa sitä mikä heille kuuluu, mutta nyt monella koittaa liitonpäivät. Eikä niillä päivärahoilla elä niin leveästi kuin moni luulee, kun jää verottomat ansiot pois yms. Toivotaan että taantuma menee pian ohi ja koittaa ne valoisammat ajat. Liukastellaan...
- se menisi, kun vaan
J.C.P kirjoitti:
Tuossa on paljon asiaa. MUTTA.. Rahdin hinta pitää saada ENSIN sille tasolle ,että siitä on varaa nostaa kuljettajien palkkaa. Jos palkkoja nostetaan ensin ja vasta sitten lähdetään neuvottelemaan lisää hintaa kuljetuksista käy niin ,että firma on konkurssissa ennenkuin/jos rahdin hinta nousee.. Ja se ei taida olla myöskään kuljettajan edun mukaista.
Oravanpyörä on loputon. Ratkaisuja otetaan vastaan.Marssijärjestys on, että palkat ensin ja sitten ne rahdin hintaan,kuin muutkin kulut.Muuten oravanpyörästä ei päästä
Yrittäjä ei mene neuvottelemaan rahdin hintaa ylemmäksi sen vuoksi, että pitäisi nostaa palkkoja. Hän menee neuvottelemaan rahdin hintaa ylöspäin kun polttoaineen tai muut auton kulut nousevat. Mutta jos palkat nousevat ja ne olisi pakko maksaa kuin polttoainekin ilman vaihtoehtoja, niin silloin yrittäjä vaatii myös palkankorotuksen taksaan.
Kun kaikki yritykset olisi pakotettu maksaa alalla sovitut palkat ja niiden korotukset, niin ne tulisi taksaan samoin kuin polttoaine. Myös taksojen ja palkkojen polkeminen vähenisi.
Kyllä se konkurssi voi tulla myös polttoaineen hinnankorotuksenkin jälkeen, jos sitä ei saada rahdin hintaan.
Jos kuljettajat jäävät odottaman rahtien hintojen nousua saadakseen palkkansa, niin sitä saa odottaa edelleenkin ja ikuisesti. Niin kauan kuin alle minimipalkan ajavia riittää töihin, ei ole mahdollista saada palkkoja ja taksoja alalla kuntoon. - se menisi, kun vaan
Hra.Autonkuljettaja kirjoitti:
Kyllä ne hoitaa asioita, mutta välillä vähän hitaanlaisesti. Olen töissä pienessä firmassa missä maksetaan pääasiassa kaikki ihan ok. Pomon kans sovittiin että ylitöistä ei satasia makseta, ja pyritään että ylitöitä ei juuri tule, eikä ole tullu. En ole vaatimassa näitä muutamia euroja liiton kautta ja saan maksutta käyttää työnantajan hallilla työkaluja ja tavikkeita niin että oma auto pysyy kunnossa, ja säästyy korjaamo kuluja. Kaikkihan sitä haluaisi tienata miljoonia mutta tällä hetkellä olen tyytyväinen kun on töitä normaalisti ja perheellä on leipää pöydän ääressä. Esim: Ahtaajat ja paperimiehet ovat kyllä vuosia olleet mankumassa sitä mikä heille kuuluu, mutta nyt monella koittaa liitonpäivät. Eikä niillä päivärahoilla elä niin leveästi kuin moni luulee, kun jää verottomat ansiot pois yms. Toivotaan että taantuma menee pian ohi ja koittaa ne valoisammat ajat. Liukastellaan...
Ahtaajat ja paperimiehet ovat aina saaneet tessin mukaisen palkan ja reilusti ylikin ja heitä ei voi verrata matalapalkkaisiin autokuskeihin.
Autonkuljettajista vain osa saa tessin mukaisen palkan ja on varmasti oikeutettua vaatia sen minkä AKT ja työantajat ovat yhdessä sopineet heille maksettavan. Miksi sopimuksista ei pidetä kiinni vaikka niihin on sitouduttu? Miksi toiset yrittäjät hyväksyvät kilpailun laittomin keinoin?
Yritykset, jotka eivät noudata tessiä saavat laittomasti alhaisimmilla palkkakuluilla kilpailuedun muihin tessiä noudattaviin yrityksiin. Joten tässä on myös syy alan huonoihin palkkoihin ja rahtien hintoihin.
Valitettavasti useat joutuvat nyt huonoina aikoina kortistoon, mutta ei se johdu siitä, että pitää oikeuksistaan kiinni, vaan syyt ovat mailmanlaajuisia. Tietenkin jotkut lyhytnäköiset yrittäjät saattavat käyttää tilaisuutta hyväkseen lisätäkseen halpoja itäkuskeja.
- järkeä saa käyttää
Me olemme eurooppalaisia nyt.Akt:llä on yhtä paljon sananvaltaa euroopassa,kuin on romaaneilla suomessa.Akt tämä ahtaajien puolustaja ei pysäytä mitään,jos asia koskee rekkakuskeja.Minä väitän,että meillä jotka teemme työmme vastuullisesti emmekä jatkuvaan hoe akt tes akt tes ja näin ollen saastuta koko työpaikan työmotiivia,on etulyöntiasema suomalaisilla työmarkkinoilla.Eikä se ole hinnasta kiinni.EI LOIMAALAISET ALENNUKSELLA AJA vaikka läpitunti päästetäänkin.
- aikuistunut.
Oletko valmis kilpailemaan polakkien ym. kanssa tällä suomen elintasolla??? Kyllä jäät toiseksi jos et jopa 10000 toiselle puolelle! Tiedätkö mitä polakin perhe saa vaikka sun läpituntipalkan puolikkaalla kotomaassaan? Perheelleen täyden elannon,en syytä häntä siitä mutta isäntäs kääntyy puolet halvemman puoleen varsinkin nyt vaikeina aikoina helposti,jos ei huomenna niin sitten 2 vuoden päästä.
Aja nyt siinä 7 egen palkalla polskien kanssa ja hauku jotain liittoa? Et taida ymmärtää ettei se sun läpituntipalkkas pelasta enään sinun samalla periaatteella toimivaa firmaa,joka pilaa korkeintaan jonkin suunnillen normaalia toimintaa harrastavan kuljetusyrityksen toiminnan väärällä palkanmaksu toiminnalla?
Ihan oikeesti ne itäblokin kuljettejat syrjäyttivät esim HP:llä suomikuskit vaikka pienien virheittenkin kera ja eikä olis auttanut vaikka ois ajettu 10€ tunti!! Ei siinä auta perseen-nuolinta eikä hyvä uskokaan.
Haluatko tulla muistetuksi työpaikassasi halvimpana kuljettajana vai hyvänä kuljettajana??(molempia et voi olla yhtäaikaa)
T:Miksi kuulua mihinkään järjestöön,koska eihän HYVÄLLÄ kuskilla ole töistä puute. - loimaalla eri tyyli
aikuistunut. kirjoitti:
Oletko valmis kilpailemaan polakkien ym. kanssa tällä suomen elintasolla??? Kyllä jäät toiseksi jos et jopa 10000 toiselle puolelle! Tiedätkö mitä polakin perhe saa vaikka sun läpituntipalkan puolikkaalla kotomaassaan? Perheelleen täyden elannon,en syytä häntä siitä mutta isäntäs kääntyy puolet halvemman puoleen varsinkin nyt vaikeina aikoina helposti,jos ei huomenna niin sitten 2 vuoden päästä.
Aja nyt siinä 7 egen palkalla polskien kanssa ja hauku jotain liittoa? Et taida ymmärtää ettei se sun läpituntipalkkas pelasta enään sinun samalla periaatteella toimivaa firmaa,joka pilaa korkeintaan jonkin suunnillen normaalia toimintaa harrastavan kuljetusyrityksen toiminnan väärällä palkanmaksu toiminnalla?
Ihan oikeesti ne itäblokin kuljettejat syrjäyttivät esim HP:llä suomikuskit vaikka pienien virheittenkin kera ja eikä olis auttanut vaikka ois ajettu 10€ tunti!! Ei siinä auta perseen-nuolinta eikä hyvä uskokaan.
Haluatko tulla muistetuksi työpaikassasi halvimpana kuljettajana vai hyvänä kuljettajana??(molempia et voi olla yhtäaikaa)
T:Miksi kuulua mihinkään järjestöön,koska eihän HYVÄLLÄ kuskilla ole töistä puute.Ei varmasti tarvitse suomessa kilpailla hinnalla joidenkin polakkikuskien kanssa työstä.Ei tarvitse hakeutua isoihin taloihin joidenka omistus on ulkomaalaisten käsissä.Suomalaisessa talossa arvostetaan suomikuskia.Te ääri miehet olette itse hakeutuneet,juuri näihin isoihintaloihin,kun siellä oli ennen se tes ja ei tarvinnut muuta kuin lusmuili massassa akt lippis päässä ja kuittasi tilit.Se aika on ohitse,kait omistajat ajattavat kotimaansa miehillä jos homma toimii.Se että kuuluu johonkin järjestöön ei ole välttämätöntä,mikäli järjestö on kohtuuhintainen suhteessa etuihinsa niin ei siitä haittaakaan ole.Eli minä ainakin vältän sellaiset ylikalliit järjestöt joista minulle on haittaa,esim akt hamas hizbollah martat ym.
- ammatinvaihtaja
loimaalla eri tyyli kirjoitti:
Ei varmasti tarvitse suomessa kilpailla hinnalla joidenkin polakkikuskien kanssa työstä.Ei tarvitse hakeutua isoihin taloihin joidenka omistus on ulkomaalaisten käsissä.Suomalaisessa talossa arvostetaan suomikuskia.Te ääri miehet olette itse hakeutuneet,juuri näihin isoihintaloihin,kun siellä oli ennen se tes ja ei tarvinnut muuta kuin lusmuili massassa akt lippis päässä ja kuittasi tilit.Se aika on ohitse,kait omistajat ajattavat kotimaansa miehillä jos homma toimii.Se että kuuluu johonkin järjestöön ei ole välttämätöntä,mikäli järjestö on kohtuuhintainen suhteessa etuihinsa niin ei siitä haittaakaan ole.Eli minä ainakin vältän sellaiset ylikalliit järjestöt joista minulle on haittaa,esim akt hamas hizbollah martat ym.
Yritykset kilpailevat ajoista ja jos kilpailijalla on ammattitaitoinen polakki 1000 euron kuukusipalkalla 15 tunnin työpäivillä, niin mikä on se kilpailuetu suomalaisella kuskilla , että voidaan pärjätä kilpailussa? Itse tunnen joitakin näitä polakkeja aiemmalta ajalta ja voin sanoa heidän olevan myös ammattimiehiä ja kielitaitoista porukkaa.
Moni kuljettaja ajaa tessin mukaan lasketulla palkalla kuulumatta mihinkään liittoon.Ei se edellytä liittoon kuulumista. Tessiä on yleissitova , jota on vähintäänkin noudatettava. Jos meillä ei olisi tessiä, niin kuljettajan palkat määräytyisivät markkinatilanteen mukaan.
Eli jouduttaisiin itse tarjoamaan millä palkalla töitä tekisi, kun työantaja kilpailuttaisi meitä jatkuvasti. Tämän jälkeen ajettaisiin kaikki läpituntipalkalla ja se halvin kuski ne työt tekisi loppujen lopuksi.
Tämä olisi työantajille mieleinen asia, mutta ammattiliitot ovat sen ainakin toistaiseksi pystyneet estämään. Mutta tähänkin voidaan vielä ajautua, jos liitolla ei ole kentän tukea takanaan. - ei niin yksiselitteistä
ammatinvaihtaja kirjoitti:
Yritykset kilpailevat ajoista ja jos kilpailijalla on ammattitaitoinen polakki 1000 euron kuukusipalkalla 15 tunnin työpäivillä, niin mikä on se kilpailuetu suomalaisella kuskilla , että voidaan pärjätä kilpailussa? Itse tunnen joitakin näitä polakkeja aiemmalta ajalta ja voin sanoa heidän olevan myös ammattimiehiä ja kielitaitoista porukkaa.
Moni kuljettaja ajaa tessin mukaan lasketulla palkalla kuulumatta mihinkään liittoon.Ei se edellytä liittoon kuulumista. Tessiä on yleissitova , jota on vähintäänkin noudatettava. Jos meillä ei olisi tessiä, niin kuljettajan palkat määräytyisivät markkinatilanteen mukaan.
Eli jouduttaisiin itse tarjoamaan millä palkalla töitä tekisi, kun työantaja kilpailuttaisi meitä jatkuvasti. Tämän jälkeen ajettaisiin kaikki läpituntipalkalla ja se halvin kuski ne työt tekisi loppujen lopuksi.
Tämä olisi työantajille mieleinen asia, mutta ammattiliitot ovat sen ainakin toistaiseksi pystyneet estämään. Mutta tähänkin voidaan vielä ajautua, jos liitolla ei ole kentän tukea takanaan.Olen,ollut myös vironpoikien kanssa samoissa työpaikoissa.Tiedän että he ovat yhtä ammattitaitoisia kun suomikuskit.Minä väitän kuitenkin,että he eivät ole yhtään sen halvempia isännälle,kuin suomikuskit.Vaikka saavat käteensä paljon vähempi.Virolainen vuokrafirma laskuttaa isäntää,kyllä vähintään sen,minkä suomikuski maksaisi.Tosin he ovat isännän kannalta erittäin helppoja käsitellä,jos ei ole työtä tarjota ensiviikolla,niin kertoo sen tänään.kulut loppuivat siihen.Isäntä ottaa kyllä aikamoisen riskin siinä,jos firman kuskeista enemmistö on vuokramiehiä,koska vuokrafirma voi ilmoittaa,että ensiviikolla miehet maksaisivat esim 20% enemmän ota tai jätä.Joku voi väittää,että voihan vuokrafirman kanssa tehdä sopimuksen.Oletan kuitenkin,että sellaiset sopimukset ovat paskapaperia,mikäli toinen osapuoli on virolainen vuokrafirma.Ehkäpä yritykset näkevät nämä asiat,kuitenkin pienempänä riskinä kuin vetää perässään akt tes aktivistia.Näihin faktoihin perustuen väitän.että loimaan miehille tulee vielä kova kysyntä
- vuokrafirmat
ei niin yksiselitteistä kirjoitti:
Olen,ollut myös vironpoikien kanssa samoissa työpaikoissa.Tiedän että he ovat yhtä ammattitaitoisia kun suomikuskit.Minä väitän kuitenkin,että he eivät ole yhtään sen halvempia isännälle,kuin suomikuskit.Vaikka saavat käteensä paljon vähempi.Virolainen vuokrafirma laskuttaa isäntää,kyllä vähintään sen,minkä suomikuski maksaisi.Tosin he ovat isännän kannalta erittäin helppoja käsitellä,jos ei ole työtä tarjota ensiviikolla,niin kertoo sen tänään.kulut loppuivat siihen.Isäntä ottaa kyllä aikamoisen riskin siinä,jos firman kuskeista enemmistö on vuokramiehiä,koska vuokrafirma voi ilmoittaa,että ensiviikolla miehet maksaisivat esim 20% enemmän ota tai jätä.Joku voi väittää,että voihan vuokrafirman kanssa tehdä sopimuksen.Oletan kuitenkin,että sellaiset sopimukset ovat paskapaperia,mikäli toinen osapuoli on virolainen vuokrafirma.Ehkäpä yritykset näkevät nämä asiat,kuitenkin pienempänä riskinä kuin vetää perässään akt tes aktivistia.Näihin faktoihin perustuen väitän.että loimaan miehille tulee vielä kova kysyntä
Oletpa sinä sinisilmäinen.
Se virolainen vuokrafirma on oman työnantajasi firma. Ettekö jo tajua tätä kusetusta. Teidän isäntä perustaa viroon yrityksen, jonka toimialana on henkilöstön vuokraus. He palkkaavat virosta kuskit tämän vuokrafirman palvelukseen, jonka itse omistavat ja tuovat ne tänne töihin omistamaansa firmaan alipalkalla.
He tekevät sopimuksen kuljettajien vuokrauksesta itse omistamansa firman kanssa. Näin voidaan kuskeja pomputella miten tahdotaan. Homma toimii aivan mafian ohjekirjan mukaan.
Riskinä heillä onkin kuitenkin vain nämä mainitsemasi "tes aktivistit", sillä suomessa tehtävässä työssä on näiden virolaisten saatava tessin mukainen palkka aivan kuten se kuuluu myös suomalaiselle kuskillekkin. Tietenkin nämä läpituntipalkkamiehet tarvittaessa voivat alentaa palkkansa vaikka puoleen, kun eivät osaa pitää oikeuksistaan kiinni. - loimaalla ei mitään hätää
vuokrafirmat kirjoitti:
Oletpa sinä sinisilmäinen.
Se virolainen vuokrafirma on oman työnantajasi firma. Ettekö jo tajua tätä kusetusta. Teidän isäntä perustaa viroon yrityksen, jonka toimialana on henkilöstön vuokraus. He palkkaavat virosta kuskit tämän vuokrafirman palvelukseen, jonka itse omistavat ja tuovat ne tänne töihin omistamaansa firmaan alipalkalla.
He tekevät sopimuksen kuljettajien vuokrauksesta itse omistamansa firman kanssa. Näin voidaan kuskeja pomputella miten tahdotaan. Homma toimii aivan mafian ohjekirjan mukaan.
Riskinä heillä onkin kuitenkin vain nämä mainitsemasi "tes aktivistit", sillä suomessa tehtävässä työssä on näiden virolaisten saatava tessin mukainen palkka aivan kuten se kuuluu myös suomalaiselle kuskillekkin. Tietenkin nämä läpituntipalkkamiehet tarvittaessa voivat alentaa palkkansa vaikka puoleen, kun eivät osaa pitää oikeuksistaan kiinni.Varmasti asia on noinkin,mutta miksi tähän on ajauduttu? Ketkä ovat ne miehet,jotka ovat tämän aiheuttaneet.Mielestäni ne eivät ole ainakaan läpitunti/loimaanliiton miehiä.
Väitän edelleen,että nämä ongelmat ovat vain suurissa yrityksissä,joihin on pesiintynyt akt tes aktivistejä.Pienissä 1-15 auton firmoissa ei ole työntekijän kannalta mitään pelkoa halpatyövoimasta.Tosin on ikävää että yleensä, nämä yritykset ovat torppareinä näille ongelma yrityksille ja näin ollen joutuvat välillisesti myös aktivistien hölmöilyn maksumiehiksi.
Muistellaanpas mitä on vuosienvarrella tapahtunut.
Käsitelläänpä kuljetusyrityksiä vaikka aluksina ja otetaan vaikka jokin ddr/telkkä tarkastelun kohteeksi,koska kaikki ne tuntevat ja ne ovat näitä ongelma yrityksiä.
Aikojen alussa miehistö teki kovasti työtä kapteeni ohjasi alus kiilsi,eikä vuotanut mistään,kaikilla oli hyvä olla kaikki saivat toiminnasta elantonsa.Kunnes eräänä päivänä alukseen nousi akt aktivisti.Aluksi aktivisti oli mielin kielin kapteenille,mutta kun kapteeni käänsi selkänsä,aktivisti porasi reijän alukseen.Ajan kuluessa aktivisti rupesi värväämään lisää poramiehiä alukseen.Kapteenin huomatessa,että alus vuotaa oli näitä poramiehiä aluksen miehistöstä jo enemmistö.Kapteeni mietti mitä tekisi,että alus ei uppoaisi.
Kapteeni keksi,että kun lähdetään merelle, otetaan mukaan apualuksia turvaksi seilaamaan rinnalla.(keksittiin torpparit)Nämä apualukset kannattelivat alusta,että se pääsi aina rantaan.Poramiehet jatkoivat poraamista.
Alus alkoi olla jo niin huonossa kunnossa,että apualustenkaan kantokyky ei enää riittänyt,vaan niitä alkoi upota matkan varrella.
Kapteeni mietti,että jos palkkaisi sellaista miehistöä joka ei poraisi,vaan paikkaisi alusta matkan aikana.Kuinkas ollakkaan poramiehet päättivät,että he eivät huoli samaan laivaan sellaisia miehiä jotka eivät poraa.
Kapteeni keksi ajatuksen,että jos jostain saisi pääomaa ja paikkaisi laivasta kaikki reijät kerralla,sekä lähtisi merelle vasta sitten,saisivat poramiehet taas porata jonkin aikaa,ettei olisi uppoamisvaaraa.
Kapteeni kääntyi itämailla asuvien rikkaiden liikemiesten puoleen ja he paikkasivat yhdessä laivan,nyt se on merikelpoisessa kunnossa.Tosin nämä rikkaat miehet vaativat kapteenia poistamaan kaikki poramiehet,koska he eivät hyväksy,että heidän laivaansa rikotaan.
Mitä me opimme tästä kertomuksesta??? - elämääsi
loimaalla ei mitään hätää kirjoitti:
Varmasti asia on noinkin,mutta miksi tähän on ajauduttu? Ketkä ovat ne miehet,jotka ovat tämän aiheuttaneet.Mielestäni ne eivät ole ainakaan läpitunti/loimaanliiton miehiä.
Väitän edelleen,että nämä ongelmat ovat vain suurissa yrityksissä,joihin on pesiintynyt akt tes aktivistejä.Pienissä 1-15 auton firmoissa ei ole työntekijän kannalta mitään pelkoa halpatyövoimasta.Tosin on ikävää että yleensä, nämä yritykset ovat torppareinä näille ongelma yrityksille ja näin ollen joutuvat välillisesti myös aktivistien hölmöilyn maksumiehiksi.
Muistellaanpas mitä on vuosienvarrella tapahtunut.
Käsitelläänpä kuljetusyrityksiä vaikka aluksina ja otetaan vaikka jokin ddr/telkkä tarkastelun kohteeksi,koska kaikki ne tuntevat ja ne ovat näitä ongelma yrityksiä.
Aikojen alussa miehistö teki kovasti työtä kapteeni ohjasi alus kiilsi,eikä vuotanut mistään,kaikilla oli hyvä olla kaikki saivat toiminnasta elantonsa.Kunnes eräänä päivänä alukseen nousi akt aktivisti.Aluksi aktivisti oli mielin kielin kapteenille,mutta kun kapteeni käänsi selkänsä,aktivisti porasi reijän alukseen.Ajan kuluessa aktivisti rupesi värväämään lisää poramiehiä alukseen.Kapteenin huomatessa,että alus vuotaa oli näitä poramiehiä aluksen miehistöstä jo enemmistö.Kapteeni mietti mitä tekisi,että alus ei uppoaisi.
Kapteeni keksi,että kun lähdetään merelle, otetaan mukaan apualuksia turvaksi seilaamaan rinnalla.(keksittiin torpparit)Nämä apualukset kannattelivat alusta,että se pääsi aina rantaan.Poramiehet jatkoivat poraamista.
Alus alkoi olla jo niin huonossa kunnossa,että apualustenkaan kantokyky ei enää riittänyt,vaan niitä alkoi upota matkan varrella.
Kapteeni mietti,että jos palkkaisi sellaista miehistöä joka ei poraisi,vaan paikkaisi alusta matkan aikana.Kuinkas ollakkaan poramiehet päättivät,että he eivät huoli samaan laivaan sellaisia miehiä jotka eivät poraa.
Kapteeni keksi ajatuksen,että jos jostain saisi pääomaa ja paikkaisi laivasta kaikki reijät kerralla,sekä lähtisi merelle vasta sitten,saisivat poramiehet taas porata jonkin aikaa,ettei olisi uppoamisvaaraa.
Kapteeni kääntyi itämailla asuvien rikkaiden liikemiesten puoleen ja he paikkasivat yhdessä laivan,nyt se on merikelpoisessa kunnossa.Tosin nämä rikkaat miehet vaativat kapteenia poistamaan kaikki poramiehet,koska he eivät hyväksy,että heidän laivaansa rikotaan.
Mitä me opimme tästä kertomuksesta???Hanki itsellesi elämä!!!
Sun juttus ei ole enään tän päivän maailmasta. - valmistaudu todellisuuteen
elämääsi kirjoitti:
Hanki itsellesi elämä!!!
Sun juttus ei ole enään tän päivän maailmasta.Voit lukea aamulla krapuloissasi uudestaan.Se piristää elämääsi.
- vaaleepunanen
loimaalla ei mitään hätää kirjoitti:
Varmasti asia on noinkin,mutta miksi tähän on ajauduttu? Ketkä ovat ne miehet,jotka ovat tämän aiheuttaneet.Mielestäni ne eivät ole ainakaan läpitunti/loimaanliiton miehiä.
Väitän edelleen,että nämä ongelmat ovat vain suurissa yrityksissä,joihin on pesiintynyt akt tes aktivistejä.Pienissä 1-15 auton firmoissa ei ole työntekijän kannalta mitään pelkoa halpatyövoimasta.Tosin on ikävää että yleensä, nämä yritykset ovat torppareinä näille ongelma yrityksille ja näin ollen joutuvat välillisesti myös aktivistien hölmöilyn maksumiehiksi.
Muistellaanpas mitä on vuosienvarrella tapahtunut.
Käsitelläänpä kuljetusyrityksiä vaikka aluksina ja otetaan vaikka jokin ddr/telkkä tarkastelun kohteeksi,koska kaikki ne tuntevat ja ne ovat näitä ongelma yrityksiä.
Aikojen alussa miehistö teki kovasti työtä kapteeni ohjasi alus kiilsi,eikä vuotanut mistään,kaikilla oli hyvä olla kaikki saivat toiminnasta elantonsa.Kunnes eräänä päivänä alukseen nousi akt aktivisti.Aluksi aktivisti oli mielin kielin kapteenille,mutta kun kapteeni käänsi selkänsä,aktivisti porasi reijän alukseen.Ajan kuluessa aktivisti rupesi värväämään lisää poramiehiä alukseen.Kapteenin huomatessa,että alus vuotaa oli näitä poramiehiä aluksen miehistöstä jo enemmistö.Kapteeni mietti mitä tekisi,että alus ei uppoaisi.
Kapteeni keksi,että kun lähdetään merelle, otetaan mukaan apualuksia turvaksi seilaamaan rinnalla.(keksittiin torpparit)Nämä apualukset kannattelivat alusta,että se pääsi aina rantaan.Poramiehet jatkoivat poraamista.
Alus alkoi olla jo niin huonossa kunnossa,että apualustenkaan kantokyky ei enää riittänyt,vaan niitä alkoi upota matkan varrella.
Kapteeni mietti,että jos palkkaisi sellaista miehistöä joka ei poraisi,vaan paikkaisi alusta matkan aikana.Kuinkas ollakkaan poramiehet päättivät,että he eivät huoli samaan laivaan sellaisia miehiä jotka eivät poraa.
Kapteeni keksi ajatuksen,että jos jostain saisi pääomaa ja paikkaisi laivasta kaikki reijät kerralla,sekä lähtisi merelle vasta sitten,saisivat poramiehet taas porata jonkin aikaa,ettei olisi uppoamisvaaraa.
Kapteeni kääntyi itämailla asuvien rikkaiden liikemiesten puoleen ja he paikkasivat yhdessä laivan,nyt se on merikelpoisessa kunnossa.Tosin nämä rikkaat miehet vaativat kapteenia poistamaan kaikki poramiehet,koska he eivät hyväksy,että heidän laivaansa rikotaan.
Mitä me opimme tästä kertomuksesta???Ensinnäkin olen töissä tällähetkellä firmassa jossa on n 15 autoa ja myös virolaisia jotka ovat kuulemma tervetulleita mutta maksavat minulle kuitenkin tes palkan.
Toiseksi ent, viinik..ddr kuskina voin todeta että silloin kun kiiltävät alukset aloitti purjehtiin kunnolla oli liittoon kuuluminen suoraan sanottuna pakko! Silloin ei ollut halvemmalla tarjoajia,siihen malliin mentiin vuosikymmenet ja usko tai älä niin näitten firmojen johtajat osaavat olla melko julmia,vaikka kuinka hyvin tunnet.
Jos ei liiton tapaista järjestelmää olisi ollut niin en tohdi arvailla minkälainen persuksen nuolija minustakin olisi muodostunut?(pakko)
Tuommoiseen isoon firmaan mahtui jos jonkin näköistä itseään "paremmaksi" kuskiksi tekijää,eikä siinä mitään jos laadukkaalla työsuorituksella olis sen osoittanut! Mutta EI,tämä kirjoitustila ei riitä kertomaan niitä lapsellisia yrityksiä pomon mielyttämiseksi.
Onneksi oli tämä ay järjestelmä,niin kyseiset henkilöt naurettiin pihalle ja kaikki saman palkan saaneena keskityimme korkeintaan vertailemaan kilpailijafirman ajojen määrää.
Loppujenlopuksi ne reiän poraajat löytyvät noista isoista sijoittaja porukoista jotka juoksevat helpon rahan perässä(tai eivät juose eivätkä likaa käsiään) vaan siirtävät rahojaan läppärillä silläaikaa kun me kuskit syytellä toisiamme muutaman eron säästöstä? Jolla ei kusiaisenpissan verran merkitystä enään firman lopputuloksessa,ennemmin esim.työnlaadulla saadut kuljetus-sopimukset tärkeämpiä. - porat tylsyy
vaaleepunanen kirjoitti:
Ensinnäkin olen töissä tällähetkellä firmassa jossa on n 15 autoa ja myös virolaisia jotka ovat kuulemma tervetulleita mutta maksavat minulle kuitenkin tes palkan.
Toiseksi ent, viinik..ddr kuskina voin todeta että silloin kun kiiltävät alukset aloitti purjehtiin kunnolla oli liittoon kuuluminen suoraan sanottuna pakko! Silloin ei ollut halvemmalla tarjoajia,siihen malliin mentiin vuosikymmenet ja usko tai älä niin näitten firmojen johtajat osaavat olla melko julmia,vaikka kuinka hyvin tunnet.
Jos ei liiton tapaista järjestelmää olisi ollut niin en tohdi arvailla minkälainen persuksen nuolija minustakin olisi muodostunut?(pakko)
Tuommoiseen isoon firmaan mahtui jos jonkin näköistä itseään "paremmaksi" kuskiksi tekijää,eikä siinä mitään jos laadukkaalla työsuorituksella olis sen osoittanut! Mutta EI,tämä kirjoitustila ei riitä kertomaan niitä lapsellisia yrityksiä pomon mielyttämiseksi.
Onneksi oli tämä ay järjestelmä,niin kyseiset henkilöt naurettiin pihalle ja kaikki saman palkan saaneena keskityimme korkeintaan vertailemaan kilpailijafirman ajojen määrää.
Loppujenlopuksi ne reiän poraajat löytyvät noista isoista sijoittaja porukoista jotka juoksevat helpon rahan perässä(tai eivät juose eivätkä likaa käsiään) vaan siirtävät rahojaan läppärillä silläaikaa kun me kuskit syytellä toisiamme muutaman eron säästöstä? Jolla ei kusiaisenpissan verran merkitystä enään firman lopputuloksessa,ennemmin esim.työnlaadulla saadut kuljetus-sopimukset tärkeämpiä.Aluksi voin kertoa,että minä en tunne yhtäkään kyseisen yrityksen pomoa.
Kirjoitukseni ja päätelmäni perustuvat,rekkaparkeissa näkemääni ja kuulemaani ddr:n ym akt miesten kertomuksiin.
Haluan puolestani kiittää sinua,että todistat päätelmäni faktaksi mitä on tapahtunut.
Kuten kerroit, jos laivaan tuli uusi mies, joka ei porannut.Te nauroitte porukalla hänet pihalle.Oli pakko olla akt:n porari.
Se,että alus kesti porata vuosikymmenet kuvastaa,että alus on ollut tosi vakaa ja vahva.
Kerroit,että et ole nykyään enää kyseisessä aluksessa,johtuu juuri siitä,kun uudet omistajat ei hyväksy porareita
Kerroit olevasi pienemmässä aluksessa,johon kapteenin mielestä virolaiset ovat tervetulleita.Vaikuttaa,että kapteeni on havainnut aluksessa olevan vanhan ddr:n porarin.
Se pieni alus,ei kyllä kestä kovin kauan porata
Nimimerkistäsi päätellen(vaalean punainen) aiot muuttaa tapojasi.Se on myöhäistä sinun kohdallasi pidä lippu tumman punaisena vaan lähtölaskentasi on jo pitkällä.
- Ytk
Akt.. kunnonpaska liitto.. homo aktivistejä koko porukka... ytk pop
- AKT ammattiliitto
Olisit voinut kertoa jotakin tuosta AKT:stä ja YTK:sta edes sen verran mitä nuo lyhenteet tarkoittavat.
AKT Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto
YTK Yleinen työttömyyskassa
Vielä jos perustelisit nuo heittosi, vai etkö osaa tuon enempää ilmaista ajatuksiasi - Loimaan liitto
AKT ammattiliitto kirjoitti:
Olisit voinut kertoa jotakin tuosta AKT:stä ja YTK:sta edes sen verran mitä nuo lyhenteet tarkoittavat.
AKT Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto
YTK Yleinen työttömyyskassa
Vielä jos perustelisit nuo heittosi, vai etkö osaa tuon enempää ilmaista ajatuksiasiLoimaan liitto EI OLE MIKÄÄN AMMATTILIITTO vaan työttömyyskassa!!! Seei valvo eikä aja kenenkään etuja. Vain nostaa jäsentensä maksuja ja maksaa vastaavasti työttömyyskorvausta. Tuolla lisää infoa tosin vertailunakohtana Metalliliitto mutta faktat on samat ==> http://www.metalli49turku.fi/loimaankassa.htm
Loimaan kassan kaverit ovat siipeilijöitä jotka kyllä mielellään tulevat valmiiseen ruokapöytään syömään kun kaikki on valmiina nenän alla. Kuorivat siis kermat kakun päältä. Eli suomeksi Akt:n neuvottelemat edut kuten palkankorotukset,lomat,pekkaset jne... kelpaavat kyllä mutta eivät kuitenkaan halua osallistua heidän etujensa ajajien tukemiseen jäsenmaksuilla vaan haluavat päästä kuin koira veräjästä. Antaa muiden maksaa,minä nautin hedelmät. Toki Akt:n maksut ovat suurempia mutta ovat täysin verovähennyskelpoisia.
Onneksi AKT muistaa kuskeja 2c palkankorotuksilla välillä :)
- Käkriäinen
Älä jauha paskaa. AKT ei ole luvannut mitään 2 c korotuksia vuodelle 2017. Ei ole vielä neuvoteltu edes asiasta vielä. Kaikki muut ammattiliitot ovat suostuneet o eur korotuksiin kun Suomessa on tämä huono taloustilanne. Eihän se tietysti Bussissa nimimerkkiä kiinnosta ,koska hän ei ymmärrä mistään asiasta yhtään mitään.
Olemmehan me sen 2c saanut monta kertaa!!! Sehän tekee päivässä jo melkeen 20c jos ei tule kauheesti ylitöitä :)
- Kabotaas
Onneksi tulee kabotaasi, lopuu ruikutus
- GraduTyönalla
Bussissa jos saat nyt työpaikan lähiaikoina.Sellaisen juuri sinun unelmiesi työn. Tehdään töitä ja sitten on reilut vapaat.Juuri sinulle sopiva ja mieleinen. 2017 AKT aloittaa palkkaneuvottelut työnantaja puolen kanssa ja jo nyt tiedämme,että lakko tulee kuljetusalalle.Kysynkin nyt sinulta jos lakko tulee tuletko työpaikalle vai jäätkö kotiin. Houkuttaako tehdä työtä mieleiselle työnantajalle vai oletko tiukkana ja jäät kotiin koska on kuljetusalan lakko?
Odotan mielenkiinnolla vastaustasi.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976078Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442847- 442307
- 932069
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291405- 771392
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131316Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61246