Paljonko maksetaan

hakekuutiolta??

Onko kellään kokemusta? Mulla olisi 100 kiintokuutiota puuta, josta tulee noin 200 kuutiota haketta. Paikallinen lämpöyrittäjä on luvannut ostaa ne, mutta hän tarjosi alle omakustannushinnan. Eli vähemmän, mitä korjuukustannukset on..
Kiitos!

12

9644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agraariari

      Eipä ole kokemusta, mutta olen kuullut jotta hakekuutio olisi 10-15 euroa, eli tuo sinun läjäsi pari kolme tonnia plus alvi.

      Miten lie viimeaikojen öljynhinnan lasku vaikuttanut hakkeen hintoihin?

    • hakehhake

      Mitä puuta sulla on. Jos hakkuutähteitä niin arvo on siinä että anna korjata risut pois. Verollinen myyntihinta valmiille, hakkuutähteistä tehdylle hakkeelle on muutaman euron luokkaa.

      Kokopuuhake onkin sitten jo arvokkaampaa. Hinta lienee jossain toisella kympillä.

    • Metsällinen

      Ensinnäkin kesän yli kuivuneesta kiintokuutiosta tulee noin 4 m3 haketta. Ainakin tämä on yleisin laskutapa ja sen mukaan isot yhtiöt maksavat. Kiintokuutiosta karsimatonta hakerankaa olen saanut 13 - 14 euroa. Lisäksi tulee tietysti Kemeran 7 euroa/kiintokuutio, jos puut ovat Kemerakelpoisesta ensiharvennuksesta tai taimikonhoidosta.
      Jämerämmästä lahonsekaisesta ja sahauspinnoista maksavat yhtiöt noin 15 €/k-m3. Hinnat viime kuukausilta.
      Vastaako tämä omakustannushintoja, riippuu tietysti tapauksesta. Minä ainakin olen kerännyt harvennuspuut pois ja myynyt.

      • Aloittaja

        Noin 8 euroa kiintokuutiolta on omakustannushinta. Lämpöyrittäjä tarjosi 6 euroa. Eli koetti kusettaa miltei kympillä..
        Kemera-tuki kelpoisia eivät ole.


      • bioman
        Aloittaja kirjoitti:

        Noin 8 euroa kiintokuutiolta on omakustannushinta. Lämpöyrittäjä tarjosi 6 euroa. Eli koetti kusettaa miltei kympillä..
        Kemera-tuki kelpoisia eivät ole.

        Olisiko tarjonnut 6e hake kuutiolta.Kiinto turpoaa hakkeena 2,5 kertaa


      • Hinta
        bioman kirjoitti:

        Olisiko tarjonnut 6e hake kuutiolta.Kiinto turpoaa hakkeena 2,5 kertaa

        Biovatti maksoi minulle 4.8 e kuutio.
        Se kerrottiin 2.5 niin tuli 12e/kiintokuutio.

        Ei varmaan mikään hyvä hintä.
        Mitä muut ovat saaneet?


      • biovatti
        Hinta kirjoitti:

        Biovatti maksoi minulle 4.8 e kuutio.
        Se kerrottiin 2.5 niin tuli 12e/kiintokuutio.

        Ei varmaan mikään hyvä hintä.
        Mitä muut ovat saaneet?

        Tarjositko itse suoraan biowatille vai tehtiinkö kaupat mhy:n avulla tms. Ts. ostavatko suoraan yksityiseltä valmista haketta tai kasattuja hakkuutähteitä?


      • Hinta
        biovatti kirjoitti:

        Tarjositko itse suoraan biowatille vai tehtiinkö kaupat mhy:n avulla tms. Ts. ostavatko suoraan yksityiseltä valmista haketta tai kasattuja hakkuutähteitä?

        Ite myin suoraan.
        Ei ollut hakkuutähteitä,se oli metsien perusparannuksista tulevaa puuta.


      • biovatti
        Hinta kirjoitti:

        Ite myin suoraan.
        Ei ollut hakkuutähteitä,se oli metsien perusparannuksista tulevaa puuta.

        Eli korjasit ja haketit itse rankaa, runkopuuta jne. ja hinta oli vapaasti varastossa? Itsellä olis reilu 10 ha alue nuorta metsää hoitoraivauksen jäljiltä ja ajattelin josko korjaisi rangat talteen. Ei taida vaan hakettaminen kannattaa kun haketuksen joutuisi ostamaan ostopalveluna.


      • Lisää
        biovatti kirjoitti:

        Eli korjasit ja haketit itse rankaa, runkopuuta jne. ja hinta oli vapaasti varastossa? Itsellä olis reilu 10 ha alue nuorta metsää hoitoraivauksen jäljiltä ja ajattelin josko korjaisi rangat talteen. Ei taida vaan hakettaminen kannattaa kun haketuksen joutuisi ostamaan ostopalveluna.

        Rangat oksineen tien laidassa. Hinta edellämainittu.
        Vanhat tuulenkaadot ja puolilahot ladon hirretkin olisi käynyt.
        Haketus vain olisi tullut tapahtumaan murskaimella.
        (naula pelko)

        Minun saama hinta ei ole kehumisen arvoinen, varsinkin kun alue ei ollut tukikelpoinen.
        Metsä tuli kyllä hienoon kuntoon.


      • Keskipohjanmaalla
        Hinta kirjoitti:

        Biovatti maksoi minulle 4.8 e kuutio.
        Se kerrottiin 2.5 niin tuli 12e/kiintokuutio.

        Ei varmaan mikään hyvä hintä.
        Mitä muut ovat saaneet?

        Hakekuutiosta 6,5 euroa mulle käteen (alv 0%). Ja olin pirun tyytyväinen. Hake meni isoon voimalaitokseen. Kuivuuskerroin (MWh/m3) oli liki 1. Paikallinen lämpölaitos haukkui ko. haketta märäksi!! Mitä paikalliselle olen myynyt niin eipä ole häävin viittä euroa saanut.
        Ja olin vielä aikatauluun tyytyväinen, maanantaina soitin asiasta niin saman viikon torstaina hakivat n. vuosi sitten.


    • finrusfin

      Voisiko tiedustella paljonko oli tarjottu rahti/hinta lämpölaitokselle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe