Sisäkaton maalaus

Neuvosta kiinnostunut

Meillä on tarkoitus maalata 35 v. vanha paneelikatto valkoiseksi, uutena on käsitelty värittömällä valtilla. Onko karmea homma?? Onko kokemuksia moisesta?? Kertokaahan kokemuksistanne!! Otan kaikki tiedot ja vinkit kiitollisena vastaan.

7

4775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kesällä maalailin valkoiseksi toistasataa neliötä panelikattoa. En tehnyt kaikkea yhteen menoon, mutta oisko siihen mennyt 4-5 kahdeksan tuntista päivää kaikkineen. Ruiskumaalauskin oli harkinnassa, mutta maalareita ei vapaana, joten telalla ja pensselillä oli itse tehtävä...

      Pohjana oli reilut 10v vanha kuultolakattu paneelikatto. Maalina oli Tikkurilan Paneelikatto Valkoinen. Pohjamaalina oli jokin perus valkoinen lateksipohjamaali. Tikkurilan sivuilta löytyy heidän omat ohjeensa - niiden mukaisesti pohjaan olisi pitänyt vetää Otex-tartuntapohjamaali, mutta arvelisin, että tuossa mun pohjassa tulee tuo maali pysymään hyvin ilman sitäkin. Puhdistin toki pahimmat kohdat maalipesulla ensin. Otex olisi aika kallis pohja ja liuotinkäryistä olisi aivot jo pehmenneet tuossa maalausurakassa... Kannattaa harkita tapauskohtaisesti millaisen pohjamaalin vanha pinta vaatii.

      Seinien, lattioiden yms. suojauksessa on oma vaivansa ja maalauksen jälkeen kattolistoituksen uusinnassa (vanhoja listoja voi olla vaikee maalata siististi paikallaan).

      Kannattaa myös katsoa tarkkaan, onko paneelien pontti rakoillut - valkoinen maali paljastaa pienetkin raot. Tarvittaessa raot pitää käydä läpi akryylimassalla, jossa siinäkin on hommaa...

      Maalauksesta sai juuri ja juuri peittävän kahdella maalauskerralla. Vain muutamaan kohtaan piti paikkailla kolmas veto. Homma hoitui pari panelia kerrallaan, ensin pensselillä panelien raot. Sitten nostin jatkovarsitelalla reilusti maalia panelien pintaan. Lopuksi tasoitusvedot pensselillä (tasainen pinta raot).

      • Madzjuzz

        Seikkaperäisesti ja asiallisesti kerrottu! - Itsellä suunnitteilla sama homma. Vähän arveluttaa oksan kohdat ja jopa -reiät, joita omista puista höylätyissä paneeleissa on jonkin verran. Kittaamisessa ja hiomisessa voi olla iso työ ja saako siistiksi sittenkään. Oliko sinulla tuollaisia ongelmia?


      • eimaalari
        Madzjuzz kirjoitti:

        Seikkaperäisesti ja asiallisesti kerrottu! - Itsellä suunnitteilla sama homma. Vähän arveluttaa oksan kohdat ja jopa -reiät, joita omista puista höylätyissä paneeleissa on jonkin verran. Kittaamisessa ja hiomisessa voi olla iso työ ja saako siistiksi sittenkään. Oliko sinulla tuollaisia ongelmia?

        Käy oksan kohdat ensin töpöttämällä vaikka samalla maalilla, kuivuu yleensä nopeasti ja sitten pari kertaa päälle ja hyvä tulee..


      • ...
        Madzjuzz kirjoitti:

        Seikkaperäisesti ja asiallisesti kerrottu! - Itsellä suunnitteilla sama homma. Vähän arveluttaa oksan kohdat ja jopa -reiät, joita omista puista höylätyissä paneeleissa on jonkin verran. Kittaamisessa ja hiomisessa voi olla iso työ ja saako siistiksi sittenkään. Oliko sinulla tuollaisia ongelmia?

        Oksanreikiin tuuppasin akryylimassaa samalla kun kävin läpi panelien rakoja. Täysin tasaisiahan niistä ei tietenkään tule akryylimassalla, mutta ei mielestäni haittaa. Työ ainakin on huomattavasti nopeampaa kuin kitaten ja hioen. Muutenkin tuo Paneelikatto Valkoinen jättää puun oksankohdat (ja jossain määrin jopa puun syyt) näkyviin - maali on kyllä peittävä, eli ei kuulla läpi, mutta oksat jäävät näkyviin 'kohokuviona'. Lopputulos on mielestäni positiivisella tavalla elävän näköinen - näkee, että kyse on aidosta puusta oksineen, mutta väri on tasaisen valkoinen.


    • panelit kiinni

      Panelit on kiinnitetty kuparinauloilla!!!! Kuinkas maalaus onnistuu silloin???

      • ...

        No tuossa aiemmin mainittu tartuntapohjamaali (esim. Tikkurilan Otex) kyllä hoitaa asian. Se tarttuu kiinni mihin vain ja siihen tarttuu kiinni mikä vain - hieman kärjistäen... Eli ensin pohjan puhdistus (maalipesu ja/tai hionta), sitten tartuntapohjamaali alle ja lopuksi haluttu pintamaali päälle.


      • Servo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe