Tässä flunssan jälkimaininkeja parantelen, siis poskiontelo tulehdusta eli sinuitis maxillaris, kuten latinaksi ilmaistaan.
Kehumisen sortteja on monenmoisia, itsekehu, asuinympäristö kehu, maakuntalaisten kehu-joka yhdistetään etupäässä savolaisuuteen ja karjalaisuuteen.
Tulin asiaa miettineeksi miten ympäristö, lähipiiri muokkaa asenteita. Uudelleen ystäväkseni ilmaantunut lapsuus-ja nuoruus ajan parhain bestis tipahti kuin lahjaksi. Ennen niin mukavia jutteleva bestis, oltuaan savolaisen kanssa aviossa liki 40v, juttelee kehuen lähipiiristään ja itsestään kuin entisajan juutalaiset kangaskauppiaat. Ymmärrän hyvin miten savolainen siippa alusta saakka kohteli meitä kuin kerjäläistyttöjä, vaikka pohkeita ei olisi ollut. Hänen vaatimuksesta ystävyys katkesi.
Onko se sitten niin pahaksi jos omaksi ilokseen kehua retostelee asioiden hyvät puolet. Ainakin saa myönteisen kuvan asioista ja tapahtumista.
Olen aivan ulalla, missä kulkee kehumisen raja, onko sitä ollenkaan. Vaikka otin esimerkiksi savolaistuneen bestikseni kyllä täällä kaakonkulmillakin kehua osataan. Niitä huonoja asioita kun ei kenelläkään näytä olevan, kaikki on niin hyvin.
Onko epäkohteliasta todeta keskustelussa, no minulla ei nyt tällä kertaa mene oikein hyvin.
Kehuminen
52
2318
Vastaukset
- Kuparipannu
Mieluummin kuuntelen ja luen kehumisia kuin joutavia marinoita, lukiessa tulee hyvä mieli ja sehän kai vapaa-ajalla parasta.
Marisijat ovat ihan oma ryhmänsä, viikkotolkulla samaa pahaa mieltä...ei... ikävät asiat on helpoin karistaa kannoiltaan, eikä hapattaa sillä mieltään.
Asioilla on tapana järjestyä - Mikki & Minni
Olen saanut niin tarpeekseni ylimielisestä
ja ilkeästäkin
suhtautumisesta muun heimolaisiin sekä
itsensä kehumisesta
ja usein aivan ilman katetta.
Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Kun riittävästi ylpistyy ja ylpeilee,
kuulija terävöittää muuten suvaitsevaista
katsettaan: viat nousevat selvemmin esiin.
Miksi ihmeessä meidän pitää sietää sellaista?
Oikea ihminen on ystävällinen, nöyrä ja suvaitsevainen.
Oikea ihminen arvaa oman tilansa, (tunnustaakin sen) ja antaa arvon toisillekin.
- - Fanni
Äitini oli optimisti, isäni pessimisti, minä häälyn siinä välimaastossa. Kasvuympäristö jonkun verran selkiytti päässäni, mihin suuntaan kallistella, kehuskella vai moitiskella ympäristöä tai asioita. Vieraassa seurassa on pidettävä kieli keskellä suuta. Äärimmäisyyksiin ei tietenkään voi mennä, kun on esim. se "oman pesän likaaminen"-käsite. Keskellä Suomea oli kielletty aihe liika kehuskelu, vaikka olosuhteissa ei mitään moittimista. "Alenna itsesi, niin sinut ylennetään."
Joku kumman mentaliteetti yrittää sieltä "jäädä päälle". Kun liukkaasti osaisi kehaista kaiken ja kaikki, taival olisi kepeän kevyt, vai ?- mukavasti ja hyvää
mieltä tuottaen,
joten ei syytä muutoksiin.
Liikealalla kehuminen on aivan yleistä. Kuluttajille kehutaan miten halpaa jokin tuote on, esim "osta 3kpl, maksa vain 2:sta", kun lähemmin tarkastelee hintaa huomaa hinnan muodostuksen.
Luin juuri Tokmannin kannanoton, "meillä ei kelpaa kun Kela-kortti ja Ameriikan sedän postikortti". Kauppias toteaa miten liikkeet laittavat tulevan bonuksen jo myyntihintaan, joten tulevat bonukset on jokainen kuluttaja tuotteen hinnassa jo maksanut.
Kehuminen kyllä kannattaa, kehumalla voidaan nostaa itsetuntoa, työntekijän mielialaa. Se on ihan paikallaan, jos on kerran hyvä se pitää asianomaiselle tuoda esille.
Valtiovalta kehuu, veron- ja palkkojen korotuksilla kansalaisilla on nyt hyvä mahdollisuus nostaa kulutusta, se koituu maan hyväksi. Tottahan se on.
Kehutaan miten hyvä' palvelu meillä on, esim liikkeissä. Tosi on, kun vanhempi henkilö menee ostoille, kysyy myyjältä missä tuote on, myyjä laiskasti liikuttelee madonvärisiä pulleita huuliaan, näyttää vaivautuneesti etusormella, tuolla päin. Kehu siinä sitten miten hyvää palvelu on.
Kehuminen on ihan hyvä asia kunhan se tulee todellisena. Tulen suorastaan pahantuuliseksi kun huomaan miten kehumalla yritetään saada asiakas ostamaan tai tekemään jotakin, vaikka kysymyksessä on kehujan oman hyödyn tavoittelu.
Vanhempi mies maalta meni kirkonkylään ostamaan uutta pukua. Kauppias auttamaan päälle puvun takkia ja kehua repostelemaan. miten hyvin takki istuu miehen päälle. Asiakas tokaisi, jos nyt ensin ottaisin repun pois selästä, koetetaan sitten uudestaan. Tapahtui -50 luvulla.- kas, kummaa?????
Onko noita Savolaisia ihan jokapaikassa,kun havaintosi mukaan aina kehua retostellaan.
Avauksessasi ei tuntunut olevan kehumataitoa muilla,kuin Savolaisilla. - savolaiset leikillään
kas, kummaa????? kirjoitti:
Onko noita Savolaisia ihan jokapaikassa,kun havaintosi mukaan aina kehua retostellaan.
Avauksessasi ei tuntunut olevan kehumataitoa muilla,kuin Savolaisilla.samoin pohjalaiset, nauraaksensa vain,,
kyllö me hämäläisetkin kehuskelemme nauraaksemme. savolaiset leikillään kirjoitti:
samoin pohjalaiset, nauraaksensa vain,,
kyllö me hämäläisetkin kehuskelemme nauraaksemme.Jos joskus savolaiset tai karjalaiset ovat voineet sanoa olevansa parempia kehumaan kuin muut, niin nelkytluvun pakkosiirto idästä länteen aloitti sekoituksen.
Sitten tuli mopot ja kansa alkoi liikkumaan.
Sitten oli varaa ostaa jo autojakin ja kansa liikkui enemmän.
Sitten tuli maaltapako jne.
Niin että Kyllä me nyt ollaan niin karjalaissavolaishämäläispohjalaisuusmaalaisia, että oksat pois.- piällysnaiseks
savolaiset leikillään kirjoitti:
samoin pohjalaiset, nauraaksensa vain,,
kyllö me hämäläisetkin kehuskelemme nauraaksemme.siks hyö ovatkii pahimpii kehummaa.
- parraimpii
piällysnaiseks kirjoitti:
siks hyö ovatkii pahimpii kehummaa.
kehumaan , siis totteemaan tosasijat!
parraimpii kirjoitti:
kehumaan , siis totteemaan tosasijat!
juuri karjalaissavolaishämäläispohjalaisuusmaalaiset voittavat kaikki muut.
- sekottunna
Jopel kirjoitti:
juuri karjalaissavolaishämäläispohjalaisuusmaalaiset voittavat kaikki muut.
kyllä vvan piällysmiehet ja piällysnaiset puskevat esiin
sellase puavo lipposet
Tähän oppiin sukupolveni lapset kasvatettiin, lapsia ei juuri kehuttu, etteivät ylpistyisi. Nyt ymmärretään positiivisen palautteen merkitys vanhempien, opettajien, jopa pomojen taholta. Muistan aina, miten isä kehui minua nätiksi konfirmaatioasussani, epävarmaa naisen alkua, sain itseluottamusta rutkasti.
Nykyisin työnhakijoita oikein koulutetaan kehumaan itseään. Kukas se kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse.
Maakuntien, entisten heimojen välinen kilpailu ja omakehu juontaa kaukaa. Pohjalaiset sanovat vielä nytkin priimaa pukkaavan, vaikka tavallista yrittävät. Tuntemissani hämäläisissä on taas turhaakin vaatimattomuutta, kun esim. hyvästä ruuasta kiittää ja saa vastaukseksi :"Eihän tää kun tämmöstä vaan." Rintamäkeläisten Leena oli juuri tällainen. Savolaista piällysmiesainesta naureskellaan, satakuntalaisissa on omanarvontuntoa. Turkulaiset ja tamperelaiset vitseissä kilvan kehuvat itseään ja mollaavat toisiaan . Onhan näitä tarinoita kirjallisuudessa ja filmeissä valtavat määrät.
Parempaan suuntaan ollaan menossa : nuorilla keski-ikäisillä ja heidän lapsillaan on yleensä terve omanarvontunto.
Pääsääntöisesti kannattaa pitää suunsa kiinni, jos ei ole mitään hyvää sanottavaa. Imartelu taas viittaa siihen, että itsellä on ketunhäntä kainalossa.
Pikaista paranemista!meidän sukupolvi on kasvatettu vaatimattomaksi.
Mutta voihan niitä positiivisia ja onnistuneita asioita kertoa kehumattakin. Kuunnellen välillä toistakin osapuolta.
Kyllä itsekkin mieluummin kuutelen kivoja asioita. Toki vastoinkäymisistäkin voi puhua, mutta jos se on tavatessa aina ainut puheenaihe. Miten huonosti menee ja kukaan ei ymmärrä ja lopuksi sairaskertomus joka on loputon.
Kas kun meillä kaikilla ikäihmisillä on jos jonkinlaista vaivaa ja sairautta. Johan siinä tulee itse sairaammaksi kuunnellessa.
Kai se kehuminenkin on vähän luonnekysymys, toisilta se luonnistuu paremmin.
Siis kaikkea kohtuudella, se olis sopivaa.- Suomi-filmi fani
Vanhoissa Suomi-filmeissä savolaiset ovat vääräleukoja, eivät isompiaan pokkuroi, esim. sotilasfarseissa, heittäytyvät monasti tyhmiksi, jotta pääsevät vähemmällä.
Lappalaiset olivat Pulttiboysissa juoppoja, tyhmiä ja laiskoja, kävivät vaan Luostholla lusthin pidossa.
Pohjalaiset on esitetty puukkojunkkareina.
Laihialainen saituus on legenda .
Vitsejä on lukemattomia, muita heimoja halveeraavia ja omaa kehuvia.
jne.jne, mutta taitaa mennä ohi aiheen, joka oli KEHUMINEN.
- Kehuskelija
Yksiselitteisesti todennettavien asioiden julkituominen ei mielestäni ole kehumista.
Esimerkiksi: Minulla on 5000000E sijoituksia.
Ainostaan kateellinen saattaisi pitää sitä kehuna.
Vastaavasti: Olen pirun rikas, ja taustalla on tuo sama 5000000E. Tämä on mielstäni kehumista.
Abstrakteilla asioilla pullistelu on suhteellista.
Pitäisi aina tahdä ero MINUN mielestäni eikä julistaa jotain ehdottomana totuutena.
6:n vuoden kokemukseni perusteella savolaiset ovat MIELESTÄNI pakkovitsikkäitä.
Tai, kyllä ne savolaiset ovat pakkovitsikkäitä.
Ensin mainittu on selkeästi vain minun mielipiteeni sillä hetkellä, siinä tilanteessa.
Kehumis- tai moittimismielessä yleistäminen on hieman kyseenalaista.
Myönteisten asioiden toteaminen muuttuu mielestäni kehumiseksi vasta kateellisen päässä.
Toisaalta jollain epämääräisellä asialla, esimerkiksi savolaisuudella tai suomalaisuudella, kehuminen krtoo paljon kehujan aivotoiminnasta.
Ei kannata välittää!
.- niin se kertoo
jotain Kehuskelijan aivotoiminnasta.
- Kehuskelija
niin se kertoo kirjoitti:
jotain Kehuskelijan aivotoiminnasta.
Ei ollut rautalankaa käytettävissä!
- jjoutava
Itsestä puhuminen on käsittääkseni virhe suomessa kehuen tai huonoa onneaan valitellen.
Asun pohjalaisen kanssa ja vaikka itsekin olen pohjalainen mutta hänen suvussa ne menestyneet ovat, puhukoon tosiasiat sitten mitä tahansa.
Puolihämäläisyys itselläni estää luullakseni kehumisen, mitä siinä menettää jos vähättelee omaa sukuaan jos se kuitenkin menestyy paremmin.Kehumista, sitä kiitosta harvoin kukaan saa vaikka olisi kuinka paljon aihettakin. Onko se keneltäkään pois jos suhtautuu myönteisesti kanssa kulkijoiden onneen jopa myöntää sen. Miksi se voi olla niin vaikeata.
Liittyykö kehumiseen,naapurin menestymiseen ja kiitoksen antamiseen myös ripaus kateellisuutta. Uskoisin näin olevan.
Pieni pottuilu kaverin menestymisestä on usein yleistä mutta voi räväyttää takaisin pottuilua aimo annoksen.Kaakonkulmilla on yleinen pottuilu sanonta; Etelä-Karjalaisen kateuden voittaa ainoastaan Kuusamon kiima! Kuinka kova se Kuusamon sellainen sitten on, tiedä häntä, kehumista se lienee ilmentää.- jjoutava
reetta5 kirjoitti:
Kehumista, sitä kiitosta harvoin kukaan saa vaikka olisi kuinka paljon aihettakin. Onko se keneltäkään pois jos suhtautuu myönteisesti kanssa kulkijoiden onneen jopa myöntää sen. Miksi se voi olla niin vaikeata.
Liittyykö kehumiseen,naapurin menestymiseen ja kiitoksen antamiseen myös ripaus kateellisuutta. Uskoisin näin olevan.
Pieni pottuilu kaverin menestymisestä on usein yleistä mutta voi räväyttää takaisin pottuilua aimo annoksen.Kaakonkulmilla on yleinen pottuilu sanonta; Etelä-Karjalaisen kateuden voittaa ainoastaan Kuusamon kiima! Kuinka kova se Kuusamon sellainen sitten on, tiedä häntä, kehumista se lienee ilmentää.enemmän pottuilua.
Riitelynhalu on yksi syy kehumiseen, vaikka häviääkin haluaa kuitenkin riidellä.
Pohjalainen lohduttaa itseään,pääsimpähän riitelemään.
Monasti olet puhunut Kuusamon kiimasta en riittävästi tunne sitä ylämaan juttua. - Pohjimmiltaan
jjoutava kirjoitti:
enemmän pottuilua.
Riitelynhalu on yksi syy kehumiseen, vaikka häviääkin haluaa kuitenkin riidellä.
Pohjalainen lohduttaa itseään,pääsimpähän riitelemään.
Monasti olet puhunut Kuusamon kiimasta en riittävästi tunne sitä ylämaan juttua.Savolaiset ovat pohjimmiltaan kieroja ja kateita.
Sillä voivat kehua kyllä, piällysmiehiä ja osiltaan narsisteja - kieloke3
Pohjimmiltaan kirjoitti:
Savolaiset ovat pohjimmiltaan kieroja ja kateita.
Sillä voivat kehua kyllä, piällysmiehiä ja osiltaan narsistejaOlen syntynyt Sav ossa ja isän i oli savolainen ,hiljainen ei itsestään paljon kehuskellut vaikka momnesti aihettakin olisi ollut,hän opetti että on alaarvoista puhua hyvistä töistään ja menestyksistään pitää ottaa aina huomioon toisen osapuolen mahdollisuus samaan kuin itsellä oli, äiti oli karjalainen, koko ajan hän tähdensi kuinka paljon paremmin kaikki oli karjalassa kaikki kasvoikin suremmaksi ja m,aukkaammaksi kuin savossa, eikä savolaiset mitään osanneet tehdäkään , siksi sain jo lapsena vastenmielisyyden karjalaan koska tun sin olevani savolainen ja se mitättöm ämpi osapuoli, säälin isään i ja ihmettelen kuinka hän kesti sitä vuosikymmeniä, tästä v oitte ottaa sen keski kohdan kuka oli ja mitä, minähän en ole puolueeton arvostelija mutta totta puhun, Kieloke3.
- savolaiset
kieloke3 kirjoitti:
Olen syntynyt Sav ossa ja isän i oli savolainen ,hiljainen ei itsestään paljon kehuskellut vaikka momnesti aihettakin olisi ollut,hän opetti että on alaarvoista puhua hyvistä töistään ja menestyksistään pitää ottaa aina huomioon toisen osapuolen mahdollisuus samaan kuin itsellä oli, äiti oli karjalainen, koko ajan hän tähdensi kuinka paljon paremmin kaikki oli karjalassa kaikki kasvoikin suremmaksi ja m,aukkaammaksi kuin savossa, eikä savolaiset mitään osanneet tehdäkään , siksi sain jo lapsena vastenmielisyyden karjalaan koska tun sin olevani savolainen ja se mitättöm ämpi osapuoli, säälin isään i ja ihmettelen kuinka hän kesti sitä vuosikymmeniä, tästä v oitte ottaa sen keski kohdan kuka oli ja mitä, minähän en ole puolueeton arvostelija mutta totta puhun, Kieloke3.
laskevat leikkiäkin itestään, samoin pohjalaiset(mies on pohjanmaalta)muta evakot ne kehuu että mie olen ylpeä karjalaisuuvvestan,, se oikein ällöttämmää ruppee ko huomaa miten on
riitaisa ja aina hyökkää ja omahyväinen kaiken lisäksi,, ei tunnusta toisen hyviä puolia vaan yrittää alistaa. - Ei savo eikä karjalainen
kieloke3 kirjoitti:
Olen syntynyt Sav ossa ja isän i oli savolainen ,hiljainen ei itsestään paljon kehuskellut vaikka momnesti aihettakin olisi ollut,hän opetti että on alaarvoista puhua hyvistä töistään ja menestyksistään pitää ottaa aina huomioon toisen osapuolen mahdollisuus samaan kuin itsellä oli, äiti oli karjalainen, koko ajan hän tähdensi kuinka paljon paremmin kaikki oli karjalassa kaikki kasvoikin suremmaksi ja m,aukkaammaksi kuin savossa, eikä savolaiset mitään osanneet tehdäkään , siksi sain jo lapsena vastenmielisyyden karjalaan koska tun sin olevani savolainen ja se mitättöm ämpi osapuoli, säälin isään i ja ihmettelen kuinka hän kesti sitä vuosikymmeniä, tästä v oitte ottaa sen keski kohdan kuka oli ja mitä, minähän en ole puolueeton arvostelija mutta totta puhun, Kieloke3.
Anteeksi vain ´savolainen´mutta eläissäni en ole kohdannut yhtäkään savolaista joka EI kehuisi omaa erinomaisuuttaan JA savolaisuuttaan.
Olen kuullut sanonnan ettei savolaisuus synti ole, mutta helvatan suuri häpeä.
Mitä hienoa on mongertaa savon murretta, kuulostaa järkyttävältä. - Hilima*
Ei savo eikä karjalainen kirjoitti:
Anteeksi vain ´savolainen´mutta eläissäni en ole kohdannut yhtäkään savolaista joka EI kehuisi omaa erinomaisuuttaan JA savolaisuuttaan.
Olen kuullut sanonnan ettei savolaisuus synti ole, mutta helvatan suuri häpeä.
Mitä hienoa on mongertaa savon murretta, kuulostaa järkyttävältä.Tule Kuopion kesäiselle torille, kiertele, iske juttua ja nauti.
Ei kukaan sinua karsasta, pääset vauhtiin mukaan kuulemaan luonnonletkeätä savonkieltä.
Tällaista satakuntalaista se yhä viehättää 40 vuoden kuluttua.
Ei nuo itseänsä tympäsevästi kehu. Muuten: useinhan sellikaveriinsa kyllästyy ja oppii liian hyvin hänen elkeensä.
Siihen voi yrittää, jos ossoo, kiverää letkausta.
Siinäpä se taito piilee. - luonnonletkeätä savonkieltä
Hilima* kirjoitti:
Tule Kuopion kesäiselle torille, kiertele, iske juttua ja nauti.
Ei kukaan sinua karsasta, pääset vauhtiin mukaan kuulemaan luonnonletkeätä savonkieltä.
Tällaista satakuntalaista se yhä viehättää 40 vuoden kuluttua.
Ei nuo itseänsä tympäsevästi kehu. Muuten: useinhan sellikaveriinsa kyllästyy ja oppii liian hyvin hänen elkeensä.
Siihen voi yrittää, jos ossoo, kiverää letkausta.
Siinäpä se taito piilee.??????
luonnonletkeätä savonkieltä ???????????????
- Kirjoittaja alkupäästä
Kateus, pottuilu, riidansiemen valtaamassa hyvän aiheen. Mopo karkasi pöpelikköön - huh-huh !
- jotaki
viisaampaa huh huh
Rönsyily on sallittua, sehän usein ryydittää juttuja ihan mukavasti.
Jos ihan rehellisiä ollaa kaikki kehuvat, jos ei muuta kun aurinkoista talvipäivää.
Ihan kiva kun herätit sieltä pöpeliköstä ja samalla nostit pientareelle. Se on sitä empatiaa auttaa toinen ylös montusta. Jotta kiitos, olit todella huomaavainen kun luotsaat baatin redille.- Atolfia
reetta5 kirjoitti:
Rönsyily on sallittua, sehän usein ryydittää juttuja ihan mukavasti.
Jos ihan rehellisiä ollaa kaikki kehuvat, jos ei muuta kun aurinkoista talvipäivää.
Ihan kiva kun herätit sieltä pöpeliköstä ja samalla nostit pientareelle. Se on sitä empatiaa auttaa toinen ylös montusta. Jotta kiitos, olit todella huomaavainen kun luotsaat baatin redille.en tässä tämän aiheen tiimoilta osaa sanoa, mutta melko typerää on pelkästään savolaisia syyttää kieroiksi ja kademielisiksi.
Eiköhän noita luonteenpiirteitä löydy jokaisesta heimosta. Itsekukin menköön itseensä ja miettiköön, montako heimolaistaan tuntee, joilla on nämä ominaisuudet.
Olen savolainen syntyjäni, mutta elänyt suurimman osan elämästäni Etelä-Suomessa.
Olen kyllä tavannut ihmisiä eri puolelta Suomea ja voin sanoa, että kaikenlaisia on vastaan tullut. Kieroja ja valehtelijoita ja jopa rosvoja, eivätkä he ole olleet Savosta. - ullapulla*
Atolfia kirjoitti:
en tässä tämän aiheen tiimoilta osaa sanoa, mutta melko typerää on pelkästään savolaisia syyttää kieroiksi ja kademielisiksi.
Eiköhän noita luonteenpiirteitä löydy jokaisesta heimosta. Itsekukin menköön itseensä ja miettiköön, montako heimolaistaan tuntee, joilla on nämä ominaisuudet.
Olen savolainen syntyjäni, mutta elänyt suurimman osan elämästäni Etelä-Suomessa.
Olen kyllä tavannut ihmisiä eri puolelta Suomea ja voin sanoa, että kaikenlaisia on vastaan tullut. Kieroja ja valehtelijoita ja jopa rosvoja, eivätkä he ole olleet Savosta.noin sanotaan Tampereella.
Yks hyvä ,toinen parempi,kolomannennen ei ou vertookaan. sanotaan Joroisissa.
Ei piä yhtee huvää hyvästyä eikä kahtee pahhaa pahastua.Sanotaan Leppävirralla.
Varoitus ennenaikaisesta arvostelusta.
Sananlaskuja kansanrunousarkistosta. - yksyhteen
Kaikki ihmisluonteeseen liittyvä kirvoittaa keskustelun. Millaisia ihmiset ovat, esimerkkejä tulee kullekin mieleen vaikka naapurista, työtoverista ja vaikkapa kanssakirjoittajista palstalla. Voidaanpa yleistäen laajentaa ihan vanhoihin Suomen heimoihin asti. Liekö kansanperinne/luonne erilainen esim Savossa ja Pohjanmaalla.Erilaiset puhetavat ja tyylit siirtyvät sukupolvilta toisille, mutta eiköhän ne jo ala sekoittua.
Pisti vain silmään, että itsestään ei kukaan puhunut ja esim siitä kuinka hienosti pystyy itseään kehumaan. Sitä ei puhuja edes itse tiedosta, muut kyllä. Tekeekö mieli edes joskus nostaa itse häntää niinkuin kissa. - en ihan ymmärtänyt,
yksyhteen kirjoitti:
Kaikki ihmisluonteeseen liittyvä kirvoittaa keskustelun. Millaisia ihmiset ovat, esimerkkejä tulee kullekin mieleen vaikka naapurista, työtoverista ja vaikkapa kanssakirjoittajista palstalla. Voidaanpa yleistäen laajentaa ihan vanhoihin Suomen heimoihin asti. Liekö kansanperinne/luonne erilainen esim Savossa ja Pohjanmaalla.Erilaiset puhetavat ja tyylit siirtyvät sukupolvilta toisille, mutta eiköhän ne jo ala sekoittua.
Pisti vain silmään, että itsestään ei kukaan puhunut ja esim siitä kuinka hienosti pystyy itseään kehumaan. Sitä ei puhuja edes itse tiedosta, muut kyllä. Tekeekö mieli edes joskus nostaa itse häntää niinkuin kissa.mut ehkä ymmärrän sitten myöhemmin.
Vanhempani olivat hämäläisiä.
jo ihan siksikin, kun tuossa alempana itse Johan Ludwig järkevää keskustelua perään kuuluttaa. Eihän järkevä keskustelu liene semmoista, että tänne sekaan vaan tulla pölähtäisin ja sitten jotain omaani vain sekaan heuttäisin, vai? Minä kun oon vielä vähän alle 70, niin pelottaa, etten järkevyysasteelle yllä, huh huh, heh heh.
Asiaan. Piti ihan tarkistaa Nykysuomen sanakirjasta (joo joo, on vanha painos) sanan "kehua" merkitystä: 1) kehua = sanoa hyväksi, kiittää, ylistää 2) kerskata, ylpeillä, ylvästellä, rehennellä, leuhkia, pöyhistellä. Sanalla on siis kaksi melko erilaista merkitystä.
Niinpä niin. Minä ymmärrän kehumisella lähinnä tuota hyväksi mainintaa, hyväksyvää hyrinää, siis ihan positiivista suhtautumista johonkin asiaan. Negatiivisessa mielessä kehumisesta käytän sann leuhkia, ylpeillä, rehvastella.
Kun minä kehun vaikkapa jotain omaa onnistumistani jossain asiassa, sanon tähän tapaan: Voi ku oon iloinen...tyytyväinen! Se ei suinkaan tarkoita, että olen peräti mestarillisesti jostain suoriutunut, etteikö joku muu tekisi sitä paljon paremmin. Mutta se, miten minä selvisin, on MINUN kykytasoni huomioiden hienoa, saan olla tyytyväinen. Kyllä läsnäolijalle tilanteesta viestittyy, onko kehumiseni ylpeilyä vaiko pelkkää omaa tyytyväisyyttäni.
Tykkään tarinoista. Tässä yksi: Olipa pöllöäiti metsässä keräämässä ruokaa pienille poikasilleen. Tapasi nälkäisen ketun etsimässä saalistaan. Jaha, sanoi kettu, sinä poikasillesi ruokaa näimmä olet etsimässä. Pöllöäiti säikähti, että kettu ehkä löytää hänen poikasensa. Hän pyysi ketulta, ettei tämä koskisi hänen lapsiinsa. Kyllä minä ne rauhaan lupaan jättää, mutta mitenkäs sinun poikasesi muista linnunpoikasista erotan? kysyi kattu. Voi, ihan helposti erotat. Minun lapseni ovat maailman kauneimmat lapset, kertoi pöllöäiti. No, sittenhän on helppo tietää, ketkä sinun lapsiasi ovat, rauhaan heidät jätän, tuumasi kattu ihan vilpittömästi.
Pöllöäiti jatkoi rauhassa ruoan hankkimista. Mutta kun hän saapui pesänsä luo, olivat kaikki poikaset kadonneet jäljettömiin. Pöllö lensi ketun luo ja parkui: Sinä petit minut! En ole sinun poikasiiisi koskenut! Ne rumilukset, jotka söin, olivat kyllä kaikkea muuta kuin maailman kauneimmat poikaset.- Tuulen viemänä
Kyllä savolaisten puheesta ei ota selvää onko se kehumista vai kukkoilua.
Ristin liittimet kun komento loppui, outoa ja sen kyllä näkee kirjoittajistakin, kun kolahtaa niin parrikaadeille. - Jatta
oli tosi hauska, sääli vain niitä poikasia, kun joutuivat ketun syötäviksi.
Tervetuloa OdetAmo tänne palstalle. Olen Sinun kanssasi joskus laskenut huumoria tuolla 60:sten palstalla.
Samaa ikäluokkaa olen minäkin, siis alle 70, mutta jostain syystä olen tällä palstalla viihtynyt paremmin, eikä ole vielä pois potkittu.
Katsotaan, miten käy?
Nämä ovat viisaita ihmisiä kaikki, enkä pärjää heille alkuunkaan, mutta jospa tässä viisastuisi heidän mukana.
Sinusta olen täysin eri mieltä. Kirjoituksesi ovat mahtavaa luettavaa.
Pysy vain porukassa. Se kuvaa äidinrakkautta hyvin.
Varmaan näissä heimojutuissakin on pohjalla rakkaus omia vanhempia kohtaan.
- Kehuskelija
Lieneekö tyypillistä ao. ikäluokalle asioiden "tyypitys"?
Kehuminen keskittyy, yleisemmän erittelyn asemesta, maakunnittamiseen.
Temperamenttieroja toki vieläkin on mutta on perin yksipuolista leimata ihmiset synnyin- tai asuinpaikkansa mukaan.
Mitä kukin kokee kehumiseksi riippuu oleellisesti viestin vastaanottajasta, hänen persoonastaan ja arvomaailmastaan.- sitä,
joskus ollaan huomaavinaan luonteenpiirteet vasta sitten kun on kuultu mistä maakunnasta henkilö on kotoisin.
Onhan kylläkin vaikkapa pohjanmaalla joillain paikkakunnilla kehuminen ja leventely ollut hyväksyttyä normaalia käytöstä. - Tekin Armon....
sitä, kirjoitti:
joskus ollaan huomaavinaan luonteenpiirteet vasta sitten kun on kuultu mistä maakunnasta henkilö on kotoisin.
Onhan kylläkin vaikkapa pohjanmaalla joillain paikkakunnilla kehuminen ja leventely ollut hyväksyttyä normaalia käytöstä.Helppo jatkaa kun sitä on pitkin ketjua, ja sitten torutaan ja jatketaan samaa rataa.
Ota ja hymyile! Vaikka itsellesi. - Jatta
sitä, kirjoitti:
Onhan kylläkin vaikkapa pohjanmaalla joillain paikkakunnilla kehuminen ja leventely ollut hyväksyttyä normaalia käytöstä.Pohjalainen huumori on kansanperinnettä ja kuuluu pohjalaiseen leikinlaskuun yleisesti.
"Moon Pohojanmaalta, enkä kehtaasi mistään muualta ollakkaa".
"On se niin mukavaa, vertaastansa vasten venytellä".
Tämä kaikki huumorimielellä kirjoitettu.
Minusta pohjalainen huumori on maailman parasta. Tietysti kehun, kun olen Pohjanmaalta kotoosin ja tänne palannut. - Fanni
Jatta kirjoitti:
Pohjalainen huumori on kansanperinnettä ja kuuluu pohjalaiseen leikinlaskuun yleisesti.
"Moon Pohojanmaalta, enkä kehtaasi mistään muualta ollakkaa".
"On se niin mukavaa, vertaastansa vasten venytellä".
Tämä kaikki huumorimielellä kirjoitettu.
Minusta pohjalainen huumori on maailman parasta. Tietysti kehun, kun olen Pohjanmaalta kotoosin ja tänne palannut.Ystävätär krossaa tai rossailee. Jotain hauskaa se on, mutta unohdan aina välillä. Siis mitä se on ?
- Jatta
Fanni kirjoitti:
Ystävätär krossaa tai rossailee. Jotain hauskaa se on, mutta unohdan aina välillä. Siis mitä se on ?
juuri sitä "krossaamista", eli leuhkimista ja leventelyä, huumorimielessä tietysti.
- Fanni
Jatta kirjoitti:
juuri sitä "krossaamista", eli leuhkimista ja leventelyä, huumorimielessä tietysti.
Iloluontoinen ystävättäreni osaa sen todella oikein mukaansa tempaavan huumorin kera. Monet kerrat olen hänen seurassaan nauranut itseni kuoliaaksi, kun hän, sinkku, krossailee vaikkapa sattumuksia miesystäviensä kustannuksella.
Koillis-Hämeessä on sukujuureni, karjalaisuutta olen oppinut tuntemaan ja ero näiden välillä on melko suuri.
Kuvaa hyvin eri maakuntien asukkaiden luonnetta edustajan toteamus. Kun olen Länsi-Suomessa, harva tarjoilee minulle mitään, useinkaan ei edes vastat hyvästelyyni. Kehä 3. rajoilla jo puhutaan ystävällisemmin. Kymenlaaksossa tarjotaan pullakahvit, Etelä-Karjalassa tarjotaan lounas ja kahvit, Pohjois-Karjalassa tarjotaan yösijaa, lämmitänkö saunan, ruoka ja kahvit tulevat siinä sivussa.
Karjalainen välittömyys johtunee, aikojen saatossa seudun asukkaat ovat joutuneet lähtemään sodan jaloista pois kotiseuduilta. Saaneet milloin minkinlaista kohtelua eri puolella maata. He ovat ja heistä on tullut monien vaikeidenkin kokemusten jälkeen kanssakulkijoita kohtaan välittömiä ja ystävällisiä, ottavat muut huomioon.
Sanonta, myö ollaan syömäköyhii, pidetään hyvästä ruuasta ja tarjotaan sitä mitä meillä on, kuvastaa vieraanvaraisuutta.- pohjalaiset ja hämäläiset
sitä, kirjoitti:
Onhan kylläkin vaikkapa pohjanmaalla joillain paikkakunnilla kehuminen ja leventely ollut hyväksyttyä normaalia käytöstä.sekä savolaisetkin leveilevät.
Tuo huumorinlaji onkin hieno, ja äsken huomasin myöskin hämäläisen kirjoittaman viestin, jossa tuota itseironiaa löytyi: "NYT en ihan ymmärtänyt, mutta ehkä ymmärrän sitten myöhemmin;
vanhempani olivat hämäläisiä."
Savossahan itseironista huumoria on paljon, tosi hauskaa sellaista! Tykkään valtavasti siitä.
Laihialla on pitkään leikkiä laskettu saituudesta, siellä on painettu soikeita markkoja, joita voi ostaa matkamuistoiksi jne. Nauraa on saanut sielläkin näille kaikille jutuille.
Kaikki eivät välttämättä itseironiaa ollenkaan huumoriksi ymmärrä.
Sitä pidetään kehittyneenä huumorin lajina.
. - Maalaismies*
reetta5 kirjoitti:
Koillis-Hämeessä on sukujuureni, karjalaisuutta olen oppinut tuntemaan ja ero näiden välillä on melko suuri.
Kuvaa hyvin eri maakuntien asukkaiden luonnetta edustajan toteamus. Kun olen Länsi-Suomessa, harva tarjoilee minulle mitään, useinkaan ei edes vastat hyvästelyyni. Kehä 3. rajoilla jo puhutaan ystävällisemmin. Kymenlaaksossa tarjotaan pullakahvit, Etelä-Karjalassa tarjotaan lounas ja kahvit, Pohjois-Karjalassa tarjotaan yösijaa, lämmitänkö saunan, ruoka ja kahvit tulevat siinä sivussa.
Karjalainen välittömyys johtunee, aikojen saatossa seudun asukkaat ovat joutuneet lähtemään sodan jaloista pois kotiseuduilta. Saaneet milloin minkinlaista kohtelua eri puolella maata. He ovat ja heistä on tullut monien vaikeidenkin kokemusten jälkeen kanssakulkijoita kohtaan välittömiä ja ystävällisiä, ottavat muut huomioon.
Sanonta, myö ollaan syömäköyhii, pidetään hyvästä ruuasta ja tarjotaan sitä mitä meillä on, kuvastaa vieraanvaraisuutta.Miehä syntyjäin viipurilaisen otan kaik kiitokset karjalaisuuven hyvvyyvest vastaan issellein. Sellasii myö ollaan nii ku sanot.
No joo, tarkoitit avauksessasi räävitöntä itsekehua, jonka uhriksi silloin tällöin itse kukanenkin joutuu. Kuinka sellaiseen suhtautua? Minä antaudun kuulijan osaan suosiolla, saatan lisätä löylyäkin kiittelemällä kehujan avuja.
Tilannetta helpottaa se, ettei ko. henkilö kysy mitä minulle kuuluu. Maalaismies* kirjoitti:
Miehä syntyjäin viipurilaisen otan kaik kiitokset karjalaisuuven hyvvyyvest vastaan issellein. Sellasii myö ollaan nii ku sanot.
No joo, tarkoitit avauksessasi räävitöntä itsekehua, jonka uhriksi silloin tällöin itse kukanenkin joutuu. Kuinka sellaiseen suhtautua? Minä antaudun kuulijan osaan suosiolla, saatan lisätä löylyäkin kiittelemällä kehujan avuja.
Tilannetta helpottaa se, ettei ko. henkilö kysy mitä minulle kuuluu.Muistan miten kotiseudulleni emännät olivat "vaatimattomia" tarjoilussa. Jos oli oikein kahvikekkerit, emäntä tarjoili vierailleen sen seitsemää sorttia leivonnaisia, vaatimattomasti totesi, voi, voi kun jäi ne Herrasväen leivät leipomatta, ei tässä nyt ole oikein mitään....
Vastaus oli, voi, voi hyvä emäntä onhan tässä vaikka mitä, taidankin maistaa noita norjalaisia seppeleitä ja sinun piimäkakku on aina niin hyvää oikein voilla leivottua! Kyllä kielenkannat kalkattivat "vaatimattoman tarjoilun" ryydittämänä.
Kuuluuko tämä sarjaan, vaatimattomuus kaunistaa vai piilo itsekehua?
Jos naapuri tuli sattumoisin informaation vaihtoon, oli suorastaan katastrofi kun ei ollut kahvin kanssa tarjota kun pitko pullaa (me tenavat olimme tietysti salaa tyhjentäneet komeron pikkuleipä purkit").
Viereisessä huoneessa sisaren kanssa salaa kuuntelimme vieraiden jutustelua, olihan piparkakkuja joskus salaa maisteltu.
~~~~~~~~~~
Siinä kun hämäläis emäntä voivottelee satunnaiselle vieraalle tarjoilun vähäisyyttä. Karjalais emäntä haastelun lomassa kaivaa pakastimesta sultsinan kuoria, paistaa liedellä, kääräisee tähteeksi jääneestä puurosta sisuksen ja hyvin maistuu kahvin kanssa.
Eroja on eri maakuntien asukkaiden käyttäytymisessä ja asenteissa.- siinäpä
Maalaismies* kirjoitti:
Miehä syntyjäin viipurilaisen otan kaik kiitokset karjalaisuuven hyvvyyvest vastaan issellein. Sellasii myö ollaan nii ku sanot.
Tilannetta helpottaa se, ettei ko. henkilö kysy mitä minulle kuuluu.paljastit itsesi. Kaksinaamainen pelle.
- se virkistää
ja on mielenkiintoista lukea, vaikkapa koko ketju! - Monenlaista näkökulmaa löytyi aiheen tiimoilta - tuumaa näin satunnainen ohikulkija ;)
- Taidat olla
itse avaaja.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4942452Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852439Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211541Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771502Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101450- 671343
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔381293- 271258
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2741145Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun871113