kokemusta

heku-80

onko täälä kenelläkään kokemusta laumanvartijakoirista kerrostaloasunnossa?
monta vuotta olen halunnut mutta en ole vielä hankkinut, kun asumme kerrostalossa, ja kuullut vain haukkuja siitä että harkitsen edes tälläistä vaihtoehtoa, olisi kiva kuulla niidenkin mielipiteitä joilla todella on laumanvartija kerrostalossa, eikä tule ensimmäiseksi koiraksi, sekä pieniä että isoja koiria on meidän perheeseen aina kuulunut, haluaisin vain tietää että kannattaako edes harkita asiaa

16

1287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvitystä asiaan

      Selvitä meille ensin miksi haluat koiran kerrostaloon?

      • heku-80

        asun kerros talossa.... onko se jokin este ottamasta koiraa?


      • Bjuut
        heku-80 kirjoitti:

        asun kerros talossa.... onko se jokin este ottamasta koiraa?

        Laumanvartijarodut ovat luonnostaan hyvin kiinnostuneita lähiympäristönsä tapahtumista ja tarvitsevat oman pihan, jota tarkkailla. Siksi laumanvartijakoirat voivat stressata hyvinkin paljon kerrostalossa ja alkaa haukkua lähes turhasta.

        Mikä sinua muuten näissä laumanvartijakoirissa oikein kiinnostaa?

        T: Bjuut


      • kerrostalo
        Bjuut kirjoitti:

        Laumanvartijarodut ovat luonnostaan hyvin kiinnostuneita lähiympäristönsä tapahtumista ja tarvitsevat oman pihan, jota tarkkailla. Siksi laumanvartijakoirat voivat stressata hyvinkin paljon kerrostalossa ja alkaa haukkua lähes turhasta.

        Mikä sinua muuten näissä laumanvartijakoirissa oikein kiinnostaa?

        T: Bjuut

        mut meillä on remontin vuoksi ollut laumanvartija kerrostalossa. Osan ajasta tietysti remppakohteessa pihalla, mutta myös kerrostalossa. Ei haukkunut. Luultava yksilökysymys. Tällä hetkellä laumanvartijoita kaksi ja sitä toista ei voisi ottaa kerrostaloon. Että näin...


    • tiku82

      Minulla on aivan toisenlaiset puitteet koiran pitämiseen mutta harkitsen silti onko laumis liian vaativa. Eli asun maalla, on lampaita ym kotieläimiä ja susia riesana. Myös pitkä kokemus koirista, niin metsästys kuin palvelus.

      Mitä olen laumiksia tavannut ei joukossa ole yhtään kerrostaloon sopivaa yksilöä. Työkoirana vaatii omaa työtään pysyäkseen järjissään, poikkeuksia tosin on mutta löydätkö juuri sen ei rotutyypillisen yksilön. Voi myös olla vaikeaa löytää kasvattajaa joka myy pennun kerrostaloon.

    • ah-med

      Asunnosta riippumatta laumanvartija on aina töissä.Ei niinkään asumisen muoto ja neliöiden määrä vaan että edellämainittua "reviiriä" sekä omaa "laumaa" saa luonteenomaisesti vahtia. Siinähän se yksi ilo laumiksen omistajalle juuri onkin,että koira suurella koolla ja sydämmellä "huolehtii ja suojelee" omaa laumaansa. Hyvällä sosiaalistamisella, aktiviteeteilla ja oikean luonteisen (korkea kynnys vahtia ja ilmoittaa)koiran sattuessa kyllä kerrostalossakin niitä ovat ihmiset pitäneet onnistuneeesti (ilman mitään hakunestopantoja).Sitä, että tällainen käytännössä onnistuisi, ei voi välttämättä etukäteen ennustaa varmasti. Siksi yhtenä mietteenä on että välttää tätä riskiä ja hankkia jo valmiiksi vähemmän vahtiviettinen koirarotu kerrostaloon.

    • heku-80

      melkein kaikille vastanneille, edelleen pysyy harkinnassa,saihan tästä pari järkevääkin vastausta. harkitsen kyllä muitakin rotuja, mutta tähän asti en ole katsonut rotua vaan koira on itse valinnut minut, ja minä taasen valitsen silmien perusteella, tiedän joistakin se kuulostaa hullulta valinta kriteeriltä, mutta meillä se on aina toiminut niin ja minun sydämeni vei eräs kaukkis mutta joudun harkitsemaan vielä

      • minä vaan

        kannattaa todella harkita kerran ja vielä toisenkin!
        niinkuin joku tuolla sanoi on toki niitä poikkeuksia jotka pärjäävät hyvin kerrostalossa ainakin näennäisesti.
        tiedän tunteen kun joku koiruus vie sydämen ,mutta
        onko siitä todella asumaan kerrostalossa on eri juttu.
        itselläni on kaukkareita ollut toistakymmentä vuotta ja jossain vaiheessa jouduin asumaan väliaikaisesti kerrostalossa niiden kanssa,toiset "sopeutuivat" paremmin ja toiset ei ollenkaan...
        saanko olla utelias, miksi haluat juuri laumiksen vai onko se vaan se koira joka juuri katsoi sinua niillä syvillä silmillään...?


      • heku-80
        minä vaan kirjoitti:

        kannattaa todella harkita kerran ja vielä toisenkin!
        niinkuin joku tuolla sanoi on toki niitä poikkeuksia jotka pärjäävät hyvin kerrostalossa ainakin näennäisesti.
        tiedän tunteen kun joku koiruus vie sydämen ,mutta
        onko siitä todella asumaan kerrostalossa on eri juttu.
        itselläni on kaukkareita ollut toistakymmentä vuotta ja jossain vaiheessa jouduin asumaan väliaikaisesti kerrostalossa niiden kanssa,toiset "sopeutuivat" paremmin ja toiset ei ollenkaan...
        saanko olla utelias, miksi haluat juuri laumiksen vai onko se vaan se koira joka juuri katsoi sinua niillä syvillä silmillään...?

        vei, vaikka oli jo aikasemmin suunitelmis, mutta näyttää siltä että en koskaan pääse maalle asumaan, ja olin jo melkein haudannut haaveet, kunnes törmäsin niihin silmiin


      • sillä tulevalla
        heku-80 kirjoitti:

        vei, vaikka oli jo aikasemmin suunitelmis, mutta näyttää siltä että en koskaan pääse maalle asumaan, ja olin jo melkein haudannut haaveet, kunnes törmäsin niihin silmiin

        koirallla ei olekkaan samanlaiset silmät kuin sillä kenet näit? mun mielestä aika turhaa ottaa sitä riskiä että parjääkö se kerrostalossa, misäs jos ei pärjää??lähteeks se sit kiertoo vai?? iha turha koiraa pomputella.. eiköhän sullekki löydy joku muukin rotu kun mikään laumanvartijoista.


    • luru

      Myö asuttii 2 vuotta kerrostalossa laumanvartijan kanssa eikä ollut mitään ongelmia. Haukkui ainoastaan silloin ku oma ovikello soi. Meillä on podhalanski joka on laumiksista luultavasti se helpoin rotu.
      Riittävästi liikuntaa ja hyvä peruskoulutus niin eiköhä tuo onnistu :)

    • =))

      Me otettiin juuri Pyreneittenkoira kerrostaloon ja kaikki mennyt oikein hyvin. Koira on jo 8kk ja otimme sen omakotitalosta.
      Aluksi se pelkäsi portaita, mutta pelko kesti puolitoista päivää ja nyt kulkee oikein hienosti portaita.
      Lenkkeilyähän se tarvitsee ja ulkona onkin hieman energisempi kuin sisällä, mutta sisällä on vain sohvaperuna. :-)

      • on jo

        "Me otettiin juuri Pyreneittenkoira kerrostaloon ja kaikki mennyt oikein hyvin. Koira on jo 8kk"

        Koira 8 kk ja juuri olette sen ottaneet ja nyt olet kertomassa kuinka hyvin kaikki on mennyt kerrostalossa?

        Mistä teitä sikiää?


      • Niinpä!
        on jo kirjoitti:

        "Me otettiin juuri Pyreneittenkoira kerrostaloon ja kaikki mennyt oikein hyvin. Koira on jo 8kk"

        Koira 8 kk ja juuri olette sen ottaneet ja nyt olet kertomassa kuinka hyvin kaikki on mennyt kerrostalossa?

        Mistä teitä sikiää?

        Älä muuta sano! Sopiikohan noiden koira edes heille, kun he luulevat aika helpolla selviävänsä vaativasta koirasta. Kyllä he saavat vielä yllättyä, jahka koira kypsyy vartijaksi ja oppii tunnistamaan oman reviirinsä.


    • löytyy laumis k-talosta

      Minulta löytyy kyllä laumis kerrostalosta, mutta en suosittele kyllä kellekkään.. Minulla pystiffi narttu, jolta löytyy kyllä vahtiviettiä, mutta kynnys rueta vahtimaan on korkea.. Tämäkin riippuu niin yksilöstä ja siitä että onnistuuko sellaista löytämään.. En kyllä lähtisi kaukkaria ym. hiukan työkoiramaisempaa laumista yrittämään edes kerrostaloon.. Itsehän päätöksen teet ja jos päädyt laumiksen ottamaan niin onnea valitsemastasi päätöksestä.. Työtä sinulla on ja paljon edessä..:)

      • "keskari"

        -että todellinen laumis lasketaan täysi ikäiseksi vasta nelivuotiaana jolloin sille on kehittynyt myös kokonaisuudessa vartovietti ja se ei ole enään sama koiruus käytökseltään kuin pentu-aikanaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe