onko täälä kenelläkään kokemusta laumanvartijakoirista kerrostaloasunnossa?
monta vuotta olen halunnut mutta en ole vielä hankkinut, kun asumme kerrostalossa, ja kuullut vain haukkuja siitä että harkitsen edes tälläistä vaihtoehtoa, olisi kiva kuulla niidenkin mielipiteitä joilla todella on laumanvartija kerrostalossa, eikä tule ensimmäiseksi koiraksi, sekä pieniä että isoja koiria on meidän perheeseen aina kuulunut, haluaisin vain tietää että kannattaako edes harkita asiaa
kokemusta
16
1316
Vastaukset
- selvitystä asiaan
Selvitä meille ensin miksi haluat koiran kerrostaloon?
- heku-80
asun kerros talossa.... onko se jokin este ottamasta koiraa?
- Bjuut
heku-80 kirjoitti:
asun kerros talossa.... onko se jokin este ottamasta koiraa?
Laumanvartijarodut ovat luonnostaan hyvin kiinnostuneita lähiympäristönsä tapahtumista ja tarvitsevat oman pihan, jota tarkkailla. Siksi laumanvartijakoirat voivat stressata hyvinkin paljon kerrostalossa ja alkaa haukkua lähes turhasta.
Mikä sinua muuten näissä laumanvartijakoirissa oikein kiinnostaa?
T: Bjuut - kerrostalo
Bjuut kirjoitti:
Laumanvartijarodut ovat luonnostaan hyvin kiinnostuneita lähiympäristönsä tapahtumista ja tarvitsevat oman pihan, jota tarkkailla. Siksi laumanvartijakoirat voivat stressata hyvinkin paljon kerrostalossa ja alkaa haukkua lähes turhasta.
Mikä sinua muuten näissä laumanvartijakoirissa oikein kiinnostaa?
T: Bjuutmut meillä on remontin vuoksi ollut laumanvartija kerrostalossa. Osan ajasta tietysti remppakohteessa pihalla, mutta myös kerrostalossa. Ei haukkunut. Luultava yksilökysymys. Tällä hetkellä laumanvartijoita kaksi ja sitä toista ei voisi ottaa kerrostaloon. Että näin...
- tiku82
Minulla on aivan toisenlaiset puitteet koiran pitämiseen mutta harkitsen silti onko laumis liian vaativa. Eli asun maalla, on lampaita ym kotieläimiä ja susia riesana. Myös pitkä kokemus koirista, niin metsästys kuin palvelus.
Mitä olen laumiksia tavannut ei joukossa ole yhtään kerrostaloon sopivaa yksilöä. Työkoirana vaatii omaa työtään pysyäkseen järjissään, poikkeuksia tosin on mutta löydätkö juuri sen ei rotutyypillisen yksilön. Voi myös olla vaikeaa löytää kasvattajaa joka myy pennun kerrostaloon. - ah-med
Asunnosta riippumatta laumanvartija on aina töissä.Ei niinkään asumisen muoto ja neliöiden määrä vaan että edellämainittua "reviiriä" sekä omaa "laumaa" saa luonteenomaisesti vahtia. Siinähän se yksi ilo laumiksen omistajalle juuri onkin,että koira suurella koolla ja sydämmellä "huolehtii ja suojelee" omaa laumaansa. Hyvällä sosiaalistamisella, aktiviteeteilla ja oikean luonteisen (korkea kynnys vahtia ja ilmoittaa)koiran sattuessa kyllä kerrostalossakin niitä ovat ihmiset pitäneet onnistuneeesti (ilman mitään hakunestopantoja).Sitä, että tällainen käytännössä onnistuisi, ei voi välttämättä etukäteen ennustaa varmasti. Siksi yhtenä mietteenä on että välttää tätä riskiä ja hankkia jo valmiiksi vähemmän vahtiviettinen koirarotu kerrostaloon.
- heku-80
melkein kaikille vastanneille, edelleen pysyy harkinnassa,saihan tästä pari järkevääkin vastausta. harkitsen kyllä muitakin rotuja, mutta tähän asti en ole katsonut rotua vaan koira on itse valinnut minut, ja minä taasen valitsen silmien perusteella, tiedän joistakin se kuulostaa hullulta valinta kriteeriltä, mutta meillä se on aina toiminut niin ja minun sydämeni vei eräs kaukkis mutta joudun harkitsemaan vielä
- minä vaan
kannattaa todella harkita kerran ja vielä toisenkin!
niinkuin joku tuolla sanoi on toki niitä poikkeuksia jotka pärjäävät hyvin kerrostalossa ainakin näennäisesti.
tiedän tunteen kun joku koiruus vie sydämen ,mutta
onko siitä todella asumaan kerrostalossa on eri juttu.
itselläni on kaukkareita ollut toistakymmentä vuotta ja jossain vaiheessa jouduin asumaan väliaikaisesti kerrostalossa niiden kanssa,toiset "sopeutuivat" paremmin ja toiset ei ollenkaan...
saanko olla utelias, miksi haluat juuri laumiksen vai onko se vaan se koira joka juuri katsoi sinua niillä syvillä silmillään...? - heku-80
minä vaan kirjoitti:
kannattaa todella harkita kerran ja vielä toisenkin!
niinkuin joku tuolla sanoi on toki niitä poikkeuksia jotka pärjäävät hyvin kerrostalossa ainakin näennäisesti.
tiedän tunteen kun joku koiruus vie sydämen ,mutta
onko siitä todella asumaan kerrostalossa on eri juttu.
itselläni on kaukkareita ollut toistakymmentä vuotta ja jossain vaiheessa jouduin asumaan väliaikaisesti kerrostalossa niiden kanssa,toiset "sopeutuivat" paremmin ja toiset ei ollenkaan...
saanko olla utelias, miksi haluat juuri laumiksen vai onko se vaan se koira joka juuri katsoi sinua niillä syvillä silmillään...?vei, vaikka oli jo aikasemmin suunitelmis, mutta näyttää siltä että en koskaan pääse maalle asumaan, ja olin jo melkein haudannut haaveet, kunnes törmäsin niihin silmiin
- sillä tulevalla
heku-80 kirjoitti:
vei, vaikka oli jo aikasemmin suunitelmis, mutta näyttää siltä että en koskaan pääse maalle asumaan, ja olin jo melkein haudannut haaveet, kunnes törmäsin niihin silmiin
koirallla ei olekkaan samanlaiset silmät kuin sillä kenet näit? mun mielestä aika turhaa ottaa sitä riskiä että parjääkö se kerrostalossa, misäs jos ei pärjää??lähteeks se sit kiertoo vai?? iha turha koiraa pomputella.. eiköhän sullekki löydy joku muukin rotu kun mikään laumanvartijoista.
- luru
Myö asuttii 2 vuotta kerrostalossa laumanvartijan kanssa eikä ollut mitään ongelmia. Haukkui ainoastaan silloin ku oma ovikello soi. Meillä on podhalanski joka on laumiksista luultavasti se helpoin rotu.
Riittävästi liikuntaa ja hyvä peruskoulutus niin eiköhä tuo onnistu :) - =))
Me otettiin juuri Pyreneittenkoira kerrostaloon ja kaikki mennyt oikein hyvin. Koira on jo 8kk ja otimme sen omakotitalosta.
Aluksi se pelkäsi portaita, mutta pelko kesti puolitoista päivää ja nyt kulkee oikein hienosti portaita.
Lenkkeilyähän se tarvitsee ja ulkona onkin hieman energisempi kuin sisällä, mutta sisällä on vain sohvaperuna. :-)- on jo
"Me otettiin juuri Pyreneittenkoira kerrostaloon ja kaikki mennyt oikein hyvin. Koira on jo 8kk"
Koira 8 kk ja juuri olette sen ottaneet ja nyt olet kertomassa kuinka hyvin kaikki on mennyt kerrostalossa?
Mistä teitä sikiää? - Niinpä!
on jo kirjoitti:
"Me otettiin juuri Pyreneittenkoira kerrostaloon ja kaikki mennyt oikein hyvin. Koira on jo 8kk"
Koira 8 kk ja juuri olette sen ottaneet ja nyt olet kertomassa kuinka hyvin kaikki on mennyt kerrostalossa?
Mistä teitä sikiää?Älä muuta sano! Sopiikohan noiden koira edes heille, kun he luulevat aika helpolla selviävänsä vaativasta koirasta. Kyllä he saavat vielä yllättyä, jahka koira kypsyy vartijaksi ja oppii tunnistamaan oman reviirinsä.
- löytyy laumis k-talosta
Minulta löytyy kyllä laumis kerrostalosta, mutta en suosittele kyllä kellekkään.. Minulla pystiffi narttu, jolta löytyy kyllä vahtiviettiä, mutta kynnys rueta vahtimaan on korkea.. Tämäkin riippuu niin yksilöstä ja siitä että onnistuuko sellaista löytämään.. En kyllä lähtisi kaukkaria ym. hiukan työkoiramaisempaa laumista yrittämään edes kerrostaloon.. Itsehän päätöksen teet ja jos päädyt laumiksen ottamaan niin onnea valitsemastasi päätöksestä.. Työtä sinulla on ja paljon edessä..:)
- "keskari"
-että todellinen laumis lasketaan täysi ikäiseksi vasta nelivuotiaana jolloin sille on kehittynyt myös kokonaisuudessa vartovietti ja se ei ole enään sama koiruus käytökseltään kuin pentu-aikanaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368762Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5373824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102241Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1741306Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17976Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40814- 51790
Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36667