Hei! Olen 18-vuotias abiturientti ja luulen, että kärsin paniikkihäiriöstä. Lukiosta olen ollut poissa jo n. 2kk sen takia, että olen sairastanut tuona aikana virussairautta. Nyt mm. flunssa ja vatsavaivojen jälkeen olen kokenut sisälläni valtavaa ahdistusta, jännitystä ja pelkoa.
Koulussa n. kuukausi sitten sain ensimmäisen pahan ahdistuskohtauksen. Olin rauhassa tunnilla luokkatovereideni kanssa, kun sydämmeni alkoi takoa, käteni hikosivat ja tunsin tukehtuvani. Sitten keskeytin tunnin sanomalla opettajalleni, että minulla on huono olo ja samalla kun nousin tuoliltani pyörryin. Siitä lähtien on ollut kamala pelko mennä kouluun, pelottaa, että samanlainen kohtaus tulee uudestaan.
Voin sanoa suoraan, että viimeiset 3 vuotta elämässäni on ollut helvettiä: toinen pappani ja koirani kuoli, olin itse polvileikkauksessa (jonka vuoksi wanhat tanssit jäivät väliin), olen joka syksy sairastanut jonkinlaista eri virustautia ja kavereiden kanssa on ollut ongelmia.
Nyt en pääse kotoani mihinkään. Kauppaan meno, koulu, jopa omien sukulaisten luokse meno pelottaa ja jännittää. Tiedän, että nuo ongelmat ovat osasyynä ahdistuneisuuden ja lievän masennuksen aiheutumiseen, mutta sitä ei vain ymmärrä, mistä tällainen pelko eri tilanteisiin ja ihmisiin voi syntyä?
Viime viikolla rohkaisin itseni ja kerroin vanhemmilleni ongelmasta. Kertominen helpotti ja oitis soitin terveyskeskuksen mielenterveystoimistoon ajanvarauksen. Lääkäri soittaa minulle perjantaina ja kertoo, miten tämän ahdistuksen/paniikkihäiriön kanssa lähdetään etenemään. Koulun joudun luultavasti jättämään tältä osin kesken, joten valmistumiseni ylioppilaaksi viivästyy(onko kellään tästä kokemuksia??). Se tietysti harmittaa erittäin paljon!!
Mitä neuvoja kautta kokemuksia teillä on ongelmien kertomisesta ja ensikerran lääkäriin menosta? Minua pelotti kamalasti kertoa, mutta sen jälkeen helpotti:). Lääkäriin menokin jännittää, mutta toivottavasti sieltä saisin apua. Miten olette onnistuneet elämään tämän sairauden kanssa, käytättekö lääkkeitä vai psykoterapiaa? Itse en mieluusti haluaisi psykoterapiaan, kun muutenkin on jo hankala puhua omista asioista toisille ihmisille. Jos on kokemuksia niin kertokaa!!
Apua:(
27
2545
Vastaukset
- Anixi
Lääkkeistä on omalla kohdalla ollut apua, mutta mene ihmeessä terapiaankin, jos sitä tarjotaan ja mikäli ei tarjota, niin kysy siitä. Se on kuulemani mukaan kuitenkin paras keino, sillä saat sieltä uusia toimintamalleja, joilla selvitä tukalista tilanteista. Häntä pystyyn! Ylämäki odottaa, kunhan vaan muistat että elämään mahtuu myös muutama alamäkikin...
- jj86
ite kärsiny myös paniikki häiriöstä viimevuoden alusta alkaen,usein öisin iskee vapinat ja tärinät ym muu siihen liittyvä...määrätty on oxaminia,mikä on auttanut yleensä,nyt määrätty diapamia,minkä pitäisi vielä paremmin auttaa sillonkuin kohtaus iskee,tuon rauhottavan rinnalle yleensä määrätään myös joku muu lääke mikä estää paniikkien tulemista. itse jotenkin nyt pärjäilly lääkkeitten kanssa,tosin nekää ei aina auta.
- Polaris_90
Mulla on tosi samanlainen tilanne kuin sullakin eli 18-vuotta täyttänyt abiturientti täälläkin, joka kärsii myös paniikkihäiriöistä! Itse ns. sairastuin noin vuosi sitten paniikkihäiriöön ja voin sanoa, että yleensä ensimmäinen "kohtaus" on kaikkein pahin, mutta ikävä kyllä, pelko uusista kohtauksista on yleensä se pahin juttu.
Itse olen käyttänyt Sepramia 20 mg, nyt jo reilun puoli vuotta sekä rytmihäiriöihin liittyvää lääkettä. Aloitin viime syksynä myös käynnit psykologilla ja voin vain lämpimästi suositella, itselläni on ainakin lääkkeen ohella auttanut huimasti eteenpäin! :) (Vaikka täytyy myöntää, että vaikeuksia on allekirjoittaneellakin avautua, oli kyse kenestä tahansa). Olet jo ottanut rohkean askeleen, kun kerroit asiasta vanhemmillesi! Moni pitää asian sisällään, ja itseäni auttoi jo sekin, että aluksi kerroin avoimesti perheelleni ja sitten parhaimmille ystävilleni.
Kysyit tuota syytä pelkotiloihin; itsekin mietin sitä aluksi eikä sitä voi oikein loppulaskussa ymmärtääkään. Ainakin sanomasi vaikeat kokemukset ovat varmasti osallisena tähän, mutta hei, lähes vuosi sitten ajattelin, että se on nyt tässä, ei paniikkihäiriö koskaan mihinkään katoa. Tämä kuitenkin osoittautui vääräksi, paniikkihäiriöstä voi todellakin parantua, sitä voi oppia hallitsemaan. Itselläni oli ennen tosi vaikeaa mennä kouluun, julkisille paikoille, juhliin, bussiin tms, mutta pikku hiljaa niihin vain totuttautui eikä kertoja varmasti ollut turhan vähän, kun mietin jääväni kotiin peiton alle enkä koskaan tulisi sieltä pois. Vieläkin epäröin lähteä paikkoihin, joissa tiedän olevan paljon ihmisiä, mutta vuoden kuluessa on saanut yllättävän paljon varmuutta lääkkeiden, tuen ja psykologin avulla.
Toivon kaikkea hyvää sulle & muista, että paniikkihäiriön yläpuolelle voi todellakin päästä. Tsemppiä. ♥- tyttö90
Kiitos paljon rohkaisevista kommenteista. On mukava (tai mukava ja mukava) kuulla, että en ole yksin ongelmani kanssa. Sain mielenterveyslääkärille ajan torstaille, joten sitä tässä nyt terveellä ja normaalisella jännityksellä odotetaan. :)
Nyt kun kaikki sukulaiset ja ystävät tietävät ongelmastani, on se keventänyt mieltäni suunnattomasti. Neuvon siis teitä kaikkia kohtalotovereita kertomaan ajoissa ongelmastanne, jotta siitä ei kehittyisi liian vaikeaa sairautta. Kertominen helpottaa suunnattomasti, sen olen nyt itse kokenut:)
- tyttö90
Minulla todettiin keskivaikea paniikkihäiriö. Lääkäri oli asiantunteva ja otti asiani heti vakavasti. Lääkkeeksi hän määräsi minulle pitkävaikutteisen xanor depotin 1mg ja lyhytvaikutteisen samannimisen 0.5mg (onko kokemuksia näistä lääkkeistä?).
Koska takanani oli pitkä sairasteluputki aloitettiin minulle myös ravitsemuslisähoito: siihen kuuluu multikalkkia, multivitamiinia, e-epa ja vaikka mitä muuta... onko tästä hoitomenetelmästä kokemuksia?
Kuukauden kuluttua menen vastaanotolle uudestaan ja sitten katsotaan ollaanko taudin suhteen edistytty:D- hyvät lääkkeet
olet saanut joten elämäsi takaisin saat tuota pikaa.Eihän se kamalaa lääkärillä käynti ole,rohkesti kun vaivansa kertoo niin asiallista kohtelua saa.Tosi fiksua määrätä vielä lisäravinteita kyllä ne lisäpotkua antaa.Itselleni kaikki muut sopii ainut e-epa joka rytmihäiriöitä aiheuttaa,joten se jäänyt.Hyvää jatkoa ja muutkin kertokaa kotona reilusti ja lääkäriin.
- myös tätä
Oletko myös kokeillut pari kynttä raakaa valkosipulia, se on kuulemma tervellistä?
- tyttö90
myös tätä kirjoitti:
Oletko myös kokeillut pari kynttä raakaa valkosipulia, se on kuulemma tervellistä?
Auttaako valkosipulin kynnet? Täytyypäs sitten niitä kokeilla myöskin:D
Tällä hetkellä syön 12 tablettia erilaisia lääkkeitä (tai siis vain yhtä paniikkihäiriölääkettä ja muut sitten lisäravinteita). E-epa ja ja joku carsinogen (en muista nimeä:D) ovat olleet kaikista parhaimmat.
Lisäksi on multikalkkia, multivitamiina, ja erilaisia c-vitamiini valmisteita.
Pakko on pitää jääkaapin seinällä lista otetuista tableteista, ku muuten menee ihan sekasin, että mitä on ottanu ja mitä ei:D 12 tabletin lisäksi joudun myös muistamaan ottamaan oman allergia lääkitykseni:D:D
Haittavaikutuksia ei lääkkeistä ole tullut laisinkaan, paitsi ehkä hieman väsyneempi olo on ollut.. Se olikin helpotus, sillä pelkäsin, että alan voida niistä pahoin..
Parasta kaikessa tässä on se, että ahdistuneisuus on ollut vähäisempaa ja elämäkin alkaa maistua:D Ja kaikki tämä tapahtuikin juuri tänään...MINUN SYNTYMÄPÄIVÄNÄNI!!! :D - auttaa,
tyttö90 kirjoitti:
Auttaako valkosipulin kynnet? Täytyypäs sitten niitä kokeilla myöskin:D
Tällä hetkellä syön 12 tablettia erilaisia lääkkeitä (tai siis vain yhtä paniikkihäiriölääkettä ja muut sitten lisäravinteita). E-epa ja ja joku carsinogen (en muista nimeä:D) ovat olleet kaikista parhaimmat.
Lisäksi on multikalkkia, multivitamiina, ja erilaisia c-vitamiini valmisteita.
Pakko on pitää jääkaapin seinällä lista otetuista tableteista, ku muuten menee ihan sekasin, että mitä on ottanu ja mitä ei:D 12 tabletin lisäksi joudun myös muistamaan ottamaan oman allergia lääkitykseni:D:D
Haittavaikutuksia ei lääkkeistä ole tullut laisinkaan, paitsi ehkä hieman väsyneempi olo on ollut.. Se olikin helpotus, sillä pelkäsin, että alan voida niistä pahoin..
Parasta kaikessa tässä on se, että ahdistuneisuus on ollut vähäisempaa ja elämäkin alkaa maistua:D Ja kaikki tämä tapahtuikin juuri tänään...MINUN SYNTYMÄPÄIVÄNÄNI!!! :Dmutta suosittelin valkosipulia sen vuoksi koska on mm. anti-bakteerista. Mikäli tepsii (ei ole varmaa), niin saat mahdollisesti jonkinlaiset oireet palkkioksi, mutta kannattaa silti yrittää. Kokeile nyt ensin pari kynttä päivässä, ja jos jotain tapahtuu, niin kirjoita tänne.
- tyttö90uudelleen
Pakko nostaa tämä viesti takaisin ylös!
Minä itse olen aloittanut tuon keskustelun, ja nyt eilen erikoislääkärin luona sain kuulla hyviä uutisia: paniikki-tai ahdistushäiriöstä ei enää puhuta, on vain oireet. Toisin sanoen hän antoi minulle terveen paperit. :)
Aluksi en meinannut uskoa korviani, mutta n. 5sekunnin viiveellä tajusin, ja purskahdin todelliseen itkuun. Pitkä ja raskas, yli 2v taistelu viheliäistä sairautta vastaan näyttää olevan voitettu! Koskaan ei ole todellakaan ollut helppoa, ja niinkin pohjalla käytiin, että muistikuvia ei tuosta keväästä 2009 juurikaan ole.
Halusin itse ensinnäkin lukea tämän, mitä olen tuolloin tuntenut ja käynyt läpi elämässäni. Nostan tämän keskustelun siksi ylös, että haluan antaa muillekkin toivoa sairauden voittamiseksi. Itse tiedän, että se ei ole ollut helppoa. Naurua ja itkua on kuulunut, ja elämä on ollut helvettiä. Nyt helvetistä ollaan noustu takaisin vakaalle maanpinnalle.
Toivon kaikille kohtalontovereille onnea taistelussa epämiellyttäviä fyysisiä ja henkisiä oireita vastaan!! Helppoa ei ole, eikä se aina pidä ollakkaan. Onnistumiset kannattaa ammentaa uudeksi voimavaraksi. Sitten uskaltaa tehdä uusia asioita.
Kiitos kaikille täällä vastanneille ja mukana olleille! Toivon, että jatkossakin luettuani viestejä täällä, voisin itse jotenkin auttaa samasta ongelmasta kärsiviä! :)
Kiitos - Hullu(ko)
njoo mäki oon vasta 15 ja oon yhtä äkkiä alkanu saamaan jtn paniikki kohtauksia kesken tunnin oonki ollu sen yhen ainoan kerran jo viikon poissa koulusta koska en oo uskaltanu mennä takas ;s , ja alkaa jo ärsyttään että kun netistä etsii tätä samaa ongelmaan kaikki sellaset henkilöt on jtn yli 20 ja ite oon näin nuori ku ei löydä oman ikäisiä joilla on tää sama ahdistus häiriö ni ei saa mtn tietoa tai mitä pitäs tehä , enää olis viikko ja sit alkaa loma enkä kestäis sitäkään u.u , ihmettelen sitä että en ahdistu tuntemattomien seurassa esim kaupassa mutta sitku on sellasia ihmisiä jotka tunnen ni sit iskee sellanen pelko et tulee kauhee hiki ja sydän tykyttää ja kädet on kauheen kylmät ja sit kestän pari minuuttia sitä tuskaa ja sit alkaa kaikki paikat täriseen ja sit on aivan pakko lähtee siitä tilasta . mä oikeesti tuun hulluksi ;O onko mahollista et tänki ikänen sais jtn lääkkeitä ? ja haluaisinki niitä äkkiä koska en kestä tätä ja puhuminenkaan ei paljon auta koska mun aivot tai mitkä lie saa väkisin sen paniikkikohtauksen tuleen o.o help
- tyttö90taasen
Mä tunnen monta juurikin sun ikäistä henkilöä, jolla on paniikkih. Reilusti soitat vaan mielenterveystoimistoon ja varaat ajan, jossa voitte keskustella rauhassa asioista, jotka ovat sinulle vaikeita. Lääkäri omalla ammattitaidollaan ja kokemuksellaan pystyy määrittelemään sairauden vaikeusasteen ja sitä kautta löytämään oikeat apukeinot :)
Oletko koettanyt puhua asiasta vanhemmillesi? Itse aikoinani jouduin sen sitten tavallaan paljastamaan, koska en enää päässyt mihinkään... Vanhempien kanssa on mielestäni ihan järkevää keskustella, mutta jos ei pysty, ni sit lääkärille, koska sillä on vaitiolovelvollisuus.
Itselläni jossain vaiheessa, ja ehkä vieläkin, ph oireita aiheuttavat nimenomaan tutut ihmiset. He tietävät, mikä minulla on, joten aloitan sen saman ajatteluketjun: noi tietää, että mulla paniikkih. nyt sitten saan sen, jne. Itse itselleni aiheutan ajattelullani kohtauksen, joten ainakin se on ihan normaalia, että voi reagoida tuttujen seurassa...
Toivottavasti saat apua, ja tästä oli jotain jeesiä:)
- Hullu(ko
mua alkaa just masentaan se et kaikki ympärillä näkee et mulla tulee joku kohtaus , koska tarkotan tutuilla niitä joiden nimet ehkä hyväl tuurilla tiiän ja ne on just sellasii jotka haukkuu ja puhuu p...... seläntakana , ku sais tän loman aikana pois koko jännittämisen yn . ku ois viel yks vuos peruskouluu ja seki menee sit päin helevattia jos nää kohtaukset ei lopu koska pitäs sit joka ikinen päivä lähtee kesken tunnin kotiin , kävin lääkärin luona ja se totesi just näiden oireiden perusteella et on joku paniikkihäiriö mut lääkkeitä se ei ainakaan viel ajatellu antaa koska oon niin nuori O.o . ärsyttää niin hemmetisti et alkaa just paikat täriseen ja muuta ku vaan ajattelee et pitää lähtee kouluun tai kauppaan nii heti tulee kauhee paniikki enkä voi sille ajattelemiselle mtn .. piti rippikouluki unohtaaa koska en voinu sinnekkään mennä koska olis pitäny sieltäki aina lähtee kuitenki .. .arhg .. saiski jostaki jo heti apua en kestä -.-
minä itse käytän lääkitystä mutta samalla käyn terapiassa,psykologilla,lääkärillä säännöllisesti, ja kohta alkaa ryhmäterapia. kyllä suosittelen, helpottaa paljon puhuminen, ja psykologit osaavat yleensä hyvin auttaa, eivätkä pelkästään vaan kuuntele kun puhut (kuten terapeutit tekee).
- Hullu(ko)
on ihan mun vanhempien vika jos sairastun pahemmin ku pitää olla joka viikko neljän seinän sisällä ku ei pääse minnekkään ja ainaku ollaan lähössä kauppaan nii äiti alkaa aina huutamaan ja sitten ei haluta enää lähteä minnekkä koskaa minnekkään ku alkaa jo ahdistamaan omat vanhemmat ja sitten ei tuu kauppa reissusta mitään , oon nyttenkin ollu koko kesäkuun sisällä ja ollu vaan koneella enkä oon ulos menny ollenkaan ku en yksin vittii minnekkään mennä..
- Hullu(ko)
njoo unohtakaa tuo edellinen hehheh.. joo , tietääkö joku tarkkaan et kauan kestää enneku tuosta paniikkihäiriöstä parantuu , koska itellä olis tässä noi kuukausi aikaa enneku koulu alkaa ja vasta kahen viikon pääst pääsee ekan kerran sinne jonnekki jutteleen et mikä mulla on ja en ees tiiä kelle meen jutteleen ja äitiki ehti puhelimessa selittää kaikkea pass*** jollekki naiselle siel josta en halua ees puhua siellä vaan tästä paniikki hommasta ni saapa nähdä.
toivoisin et tää hellittäis mut ei lääkärikään halunnu viel antaa mtn lääkkeitäkään u.u ja mul menee niinku tää koko 9lk päin helvettiä jos pitää joka ikinen päivä lähteen ekan tunnin jälkeen kotiin , ei tää voi oikeesti olla totta :S - pelkäävähullu?
Mulla on kans paniikkihäiriö ja se tulee aina koulussa. oon ollu melki 2 kk pois koulusta niitten takia... oon 14.v. oon käyny psykiatrilla kerran eikä se osannut mtn auttaa kyseli kaikkia mitä muutkin esim koululääkäri,kuraattori, terkkari ym. Tää on aivan kauhiaa onneks ny on kesäloma ja paniikkia ei tule niin paha mitä koulus tulee. Mun vanhemmat tietää että mul on tää paniikkihäiriö mutta ei ne osaa auttaa. Nyt kun kesäloma loppuu niin mua hirvittää aivan koulu pelkään etten pysty kouluu mutta on pakko koulu ja vanhemmat pakottaa mut ne ei ymmärrä mua et mul on kauhiaa! Ne vaan et kyl sun on pakko mennä. Terkkariki sano että mut pitää väkisin viedä kouluu jos en vapaaehtoosesti mee. Tää on aivan hullua!!
- Hullu(ko)
joo no munkaan vanhemmat ei tajua koko paniikkihäiriöstä mtn , ja ne selittää kokoajan et joo muutetaan pois ja meet toiseen kouluun , ja luulenpa että ne ihme tyypit joiden luo menen juttelemaan ei myöskään tajua mtn , siks sanoinki äidilleni et isä ei ainakaan tuu mukaan koska se puhuis kaikesta muusta mistä ei ees tarvis puhua ja äitiäkään en jaksais siellä ku se ei osaa pitää naamaansa kiinni ja sit seki alkaa puhuun kaikkea mikä ei liity edes koko paniikkihäiriöön. huoh mitähän tästä koko hommasta tulee u.u, mulla kivasti alko nää paniikki häiriöt melkeen viikkoa enne kesä lomaa , enkä menny edes kevät juhliin koska sielläki olis pitäny istua tunnin ja mulla tuli niit kohtauksia vaikka ei tarvis puhua tai esiintyäkkään kellekkään ihan vaan paikalla istuu tunnilla ni yhtä äkkii tulee vaan . ja nyt on enää kuukausi lomaa ja pelottaa koko ajan et millo koulu alkaa en millään jaksais koko ysiluokkaa-.-
- alkuperäinen1990
Minunkin vanhempien oli aluksi vaikeaa ymmärtää, mikä/mitä paniikkihäiriö on. Puhumalla (suurimmaksi osaksi huutamalla ja riitelemällä) selvitimme yhdessä asian, psykologilta tuli papereita vanhemmille paniikkih. jne.
Jos vanhempanne ei ymmärrä puhumalla tilannetta, harkitkaa psykologilla käyntiä yhdessä. Olette käsittääkseni aika nuoria, joten suosittelisin sitä ihan todella. Itse olin 18, juuri täyttämässä 19 kun sairastuin ja tuntui, että en itse henk.koht. vanhempia terapiaan ja lääkäräille tarvitse.
Mulla on sellainen tunne, että paniikkihäiriöstä ei tavallaan "parane" koskaan. Itse käsitän sen sillä tavalla, että jokaisella paniikkih. on herkkyys sitä kohtaan, ja sille ei voi mitään. En halua kuitenkaan kuulostaa epätoivoiselta, oireet voivat pysyä poissa vuosikausia!! Sillä tavalla siitä voi parantua, mutta herkkyys saada kohtaus uudestaan pysyy...
Koetataan vaan pärjätä, ja tähän on olemassa hyvät hoitokeinot!! Ihmisillä menee tovi, ennen kuin voi hyväksyä itsensä tämän sairauden kanssa. Itselläni on juuri menossa, oma-aloitteisesti, lääkkeen vähennykset, ja välillä iskee (varmaankin vieroitusoireena) epätoivo itseään ja sairautta kohtaan. Mutta se kuuluu tähän, ja siitä pitää nousta, joko omin avuin tai sitten tukipiirin kautta, niinkuin minä teen!!
Paniikitonta kesää kaikille! :) - minä 16 v
Sain ekan kohtauksen keväällä koulussa vikalla tunnilla. Olo oli ollut koko poikkeuksellisen iloinen ja jännitti hassusti mahan pohjassa. Sitten muljahtaa vatsassa, sydän hakkaa ja tulee hiki. Usean kerran peräkkäin. Katsottiin videota ja tuntia oli 5 minsaa jäljellä. Selviydyin. Maanantaina keskipäivällä sama. Menin terkalle. Kadun syvästi. En sitä että en saanut apua vaan mihin se johti. Sain tosi hyvää apua paniikkeihin, mutta ne sotki kaikkea muutakin mukaan... Kävin yhden kerran varsinaisella lääkärilläkin. Se oli tullut ulkomailta ja ihmetteli miksi suomalaiset stressaa kun täällä ei ole sotia tai kukaan ei ammu sinua kun astut ovesta ulos. Se pisti ajattelemaan
HUOMATKAA: Olen havainnut saavani täyden kohtauksen seuraavana päivänä kun olen käyttänyt Panadollia (särkkäri). Olen saanut pienempiä jännityksiä kun olen juonut pepsi maxia.
Älkää antako paniikin kaataa elämää. Pelkään vieläkin kohtauksia mutta olen selviytynyt luokkaretkestä hesaan ja 800 sadan kilometrin reissusta ympäri suomea ilman suurempaa jännitystä:) Toivoa on kun sitä etsii.
Olen ylpeä kun selviän kauppareissusta ja muista pienistä menoista
Syksyllä alkaa lukio ja pelkään saavani kohtauksia siellä. Toisaalta siellä on kaikkea uutta joten en välttis edes muistaisi pelätä kohtauksia aluksi. Haluiaisin kyllä lääkkeet varalta. Kannattaako?
Onnea kaikille jatkoon:) - Hullu(ko)
jaa pitääkös tässä sitte alkaa juomaan pepsiä XD..
muuten juu miten selviän hengissä ku , pitäs viikon loppuna mennä kaverin kans yhteen konserttiin ja sinne tulee ainaki tuhat ihmistä ja iha eturiviin yritetään mennä .. mut joo mitäs jos iskee joku paniikki tai jtn ja sit jos viel on siinä kaikkien ihmisten edes ja ei pääse pois ja olis se kyl aika harmi jos joutus lähteen keskenkaiken pois-.- - alkup.90
Moikka taas kaikille!
Minulla on menossa nyt mielenkiintoinen vaihe paniikkihäiriöni lääkehoidossa, johon kaipaisinkin neuvoa/kokemuksia. Minulla on koko sairauden ajan ollut ylläpitolääkkeenä xanor depot (tällähetkellä 1mg päivässä). Itse olen miettinyt, miksi sitä ei jo heti alussa, vähennyksen aikana, vaihdetty ssri-lääkkeeseen....
Mutta nyt se sitten tapahtuu. Eli aloitan Citalopram Orion nimisellä lääkkeellä (jos sopii minulle, ylläpito annos 20mg), ja samaan aikaan syön depoteja. Onko kellään kokemusta xanorin lopettamisesta tämän lääkkeen avulla, tai ylipäätään MITÄ kokemuksia tästä lääkkeestä?
Lääkärini arveli, että tämä lääke olisi minun tilanteessa tällä hetkellä hyvä, ja depot on kuulemma helpompi vähentää, kun rinnalle tulee tämä ssri-lääke. Sitten kai ssri-lääke on vielä helpompi vieroittaa itsekseen kuin depot.
Mutta siis tietoa täällä kaivataan!! :)- Tyvvärr93
Hei kaikki phsta kärsivät.. Olen 18 vuotias lukion kolmannella vuodella oleva abiturientti. Itselläni tuli ensimmäinen paniikkikohtaus 2009 talvella. Luultiin epilepsiakohtaukseksi ja kävin kaikki mahdolliset neurologiset testit läpi ja magneettikuvaukset. Lisäksi tutkittiin sydän sisätautien poliklinikalla perin pohjin.
2010 talvella aloin saada näitä paniikkikohtauksia koulussa, juhlimassa ja töissä. Tämän jälkeen aloin pelätä näitä tilanteita ja välttelin niitä.
2011 helmikuussa minut määrättiin sairaslomalle kesäkuuhun asti ja sain lääkitykseksi citalopram orionin 20 mg annostuksella. Toukokuussa pääsin terapiaan nuorisopsykiatriselle plklle jossa olen käynyt tähän päiväänkin asti kerran kahdessa viikossa. Kesäkuussa määrättiin propralia kohtausten oireiden lievittämiseksi.
Kesäkuun loppupuolella raahauduin rahahuolien painostuksella töihin, jossa pystyin olemaan kokonaiset neljä viikkoa, vähennettynä 1vk sairasloma, joka määrättiin kun sain paniikkikohtauksen töissä ja riensin terveyskeskukseen. Samalla nostettiin citalopram 30 mg.
Pari viikkoa sitten proprali lopetettiin ja nuorisopsyk. plk:n lääkäri määräsi pitkävaikutteista beetasalpaajaa kerlonia 20mg.
Noh, tänäänpä oli ensimmäinen koulupäivä. Menin äitini kyydillä kouluun ja hyppäsin juuri ennen koulun alkua bussiin ja riensin kotiin. Tässä sitä nyt ollaan...
- Hullu(ko)
omg,, eka koulu päivä uudessa koulussa .. aa.. aivan kamala -.-,, kokoajan sain pelätä että kaikki paikat alkaa täriseen tai muuta .. ei pystyny kirjottaan mitään eikä syömään ees ku kädet tärisi kokoajan .. vitsi tuntu ku pääki melkeen alko täriseen tai jotenki oudosti säpsimään o_o mä en oikeesti jaksa tätä enää jos en saa lääkkeitä ku jos vähänki jännitän jotain asiaa niin meinaa tulla kauhee paniikkikohtaus -.- eilen illalla ku ajatteli koko ajan seuraavaa aamua ni tuli kauheen oksettava oloki ja tärisi jo silloin kaikki paikat .. haluis vaan kuolla en oikeesti jaksa jos tää viiminenki koulu vuosi menee päin helvettiä jos pitää joka tunnilta lähtee tai joka päivä pitää lähtee kotiin kesken päivän...
- Tyvvärr93
Hei tiätkö mitä... Mä en ees pystyny menemään kouluun ekana päivänä.. Tunnen kauheaa syyllisyyttä ja huonoa omaatuntoa kun en pysty.. Ryhmänohjaajan kanssa olen tosin viestitelly tänään tästä asiasta, joten vähän helpotti.
Pahimmalta tuntuu äidin painostukset. "Menet nyt vain.." "*Huokaus* No mikset menny".. Siis se tunne kun kuulee kaikki huonot äänensävyt, se on kauheaa..
Poikaystävä onneksi tulee tänään viikonloppulomalle armeijasta niin saa vähän muuta ajateltavaa..
Mut hei, sun kannattaa oikeasti käyä vaikka kouluterveydenhoitajan luona juttelemassa, se saattaa laittaa lähetteen lääkärille, jos tarpeen. Mutta sen olen huomannu, että pelkkä kertominen jollekkin jo helpottaa. Itsehän olen ottanut sellaisen asenteen, että ihan sama vaikka kaikki tietää. Ei tarvitse enään teeskennellä ja peitellä :) Se peittely ja pelkääminen "entä jos nuo huomaa" on pahinta! Tsemppia sulle :)
- Vanhemman näkökulma
Ilmeisesti paniikkihäiriöstä kärsivän nuoren äitinä olisin kiinnostunut kuulemaan myös muiden vanhempien kokemuksia. Miten selittää nuoren poissaolot koulusta? Mikä on kannustamista ja rohkaisua ja mikä painostamista? Onko parempi kannustaa ottamaan härkää sarvista ja saada toivottavasti onnistumisen kokemuksia vai ajautuuko nuori vaan epäonnistumisiin ja sitä kautta syvemmälle kierteeseen? Onko parempi yrittää järjestää ympäristönmuutos ja uusi alku vai antaa nuoren tukeutua tuttuihin kavereihin, jotka tosin asian tuntevana muistuttavat koko ajan paniikkioireista? Mitä olette tehneet ja kuinka meni?
- opeäiti
Olen yläaste- ja lukioikäisten nuorten äiti, opettaja ja ryhmänohjaaja.
Oppitunneilla alkavat pahoinvointi-, huimaus-, vapina- ja ahdistuskohtaukset ovat tavattoman yleisiä ja johtavat usein sekä pitkiin että toistuviin poissaoloihin.
Myös oppitunneilla pyörtymistä tapahtuu säännöllisesti. Näistä tapauksista on sitten tullut diagnooseina masennusta, migreeniä, paniikkihäiriötä...
Henkinen ilmapiiri tunneilla on usein huono ja luokkatoverien aiheuttama sosiaalinen paine kova. Mutta mikä usein unohtuu on opetustilojen ihan konkreettisesti myrkyllinen hengitysilma. Lähes kaikissa kouluissa on kosteusvaurioita ja homeongelmia, pahimmillaan niitä on peitelty myrkyllisillä kemikaaleilla. Oppilaat itse viimeistelevät kemiallisen cocktailin omilla hiuslakoillaaan, hajusteilla, käsirasvoilla, pesuaineilla....Pahoinvointi ja levottomuus tunneilla korreloivat selvästi kemikaalipitoisuuteen. Pahimpia ovat tunnit liikuntatuntien jälkeen, kun kaikki vastasuihkutetut hajusteet vellovat ilmassa.On ihan selvää, että osa näistä paniikkikohtauksistakin laukeaa näiden myrkkyjen ansiosta.
Miten selittää nuoren poissaolot koulusta? Opettajalleko? Parasta on sanoa ihan suoraan, että paniikkikohtaus tuli. Se on ainoa keino, jolla syyt ja seuraukset joskus saadaan yhdistettyä.Ennuste näissä tapauksissa tuntuu olevan aika huono ja kierre syvenee helposti, lukiossa se johtaa sitten koulun keskeyttämiseen. Monenlaisia ratkaisuyrityksiä olen tässä viime vuosina nähnyt. Parhaaseen tulokseen on toistaiseksi johtanut se tapaus, jossa lapsi otettiin kokonaan pois koulusta, kotiopetukseen. Koulussa päädytään helposti vain lapsen kierrättämiseen viranomaiselta toiselle ja lopuksi tuloksena on 30 kiloa lihonut, zombiksi lääkitty nuori vailla tulevaisuutta.
Myös äitinä kamppailen näiden samojen ongelmien kanssa ja lähes kaikki vaihtoehdot on kokeiltu. Härkää sarvista ottaminen ei ainakaan meillä ole toiminut ja ympäristönmuutos on ollut parempi vaihtoehto. Lisäksi joudumme kiinnittämään valtavasti huomiota, siihen että edes otona olisi puhdas hengitysilma. Kouluvaatteita ei pidetä kotona ja kaikenlainen haisevien kemikaalien käyttö on kielletty. Tämä on hillinnyt ainakin nuorimman lapsen oireiden etenemistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574