lähtevien laivojen huudot

kerppulintu

Jää vain hiljaisuus -
ja keinuva maa
jalkojeni alla

En minä juokse,
vaikka siltä näyttääkin –
merivirrat ne vain
kuljettavat minua

Ja miksi kiirehtisin
Siihen samaan satamaan,
josta kerran irtaannuin

Sanat on tuuli vienyt,
laulut ovat vaipuneet
aaltojen alle

Rannatkin vaikenevat
sillä ne eivät voi mitään
lähtevien laivojen huudoille

Vain avomeri on turvallinen
sillä se ei voi saartaa
- kuin omaa sieluaan


8.1.2009 kerppunen

17

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pups

      haikea sävy täsä runossa, minusta hyvin kuvattu eräänlainen tyhjyys tai yksinäisyys...
      Pidän tästä runosta.

      • kerppulintu

        Sinulla on muuten kiva nimimerkki.
        Minä kirjoitan usein runoja juuri silloin, kun olen haikealla mielellä.

        kerppuli


    • Kauniin tenhoavaa on sanojesi
      kaiku kuin säveleesi sointu
      - olethan lintu -

      kerppulintunen.

      Todella pidän
      tästä ja
      syvälle upposi
      mutta ei pohjaan painuen

      - vaan elämään.

      • kerppulintu

        Milloin olen lintu, milloin laiva...
        Niille on yhteistä ainakin lähteminen ja saapuminen sekä jokin vapauden tai voiman tunto, tuulien ja myrskyjen uhmaaminen, ja suunnistaminen halki ulapan.

        Olet oikeassa. Pinnalla täytyy pysyä ja lentää elämään. Meren takana on toinen maa.

        kerppuli


      • kerppulintu kirjoitti:

        Milloin olen lintu, milloin laiva...
        Niille on yhteistä ainakin lähteminen ja saapuminen sekä jokin vapauden tai voiman tunto, tuulien ja myrskyjen uhmaaminen, ja suunnistaminen halki ulapan.

        Olet oikeassa. Pinnalla täytyy pysyä ja lentää elämään. Meren takana on toinen maa.

        kerppuli

        Niin monena voi olla ja katsoa
        kuin tunnustella peilaamalla
        itseään ulkomaailmaa
        vasten
        jopa löytää
        uusia puolia itsestään.


      • kerppulintu
        dolan kirjoitti:

        Niin monena voi olla ja katsoa
        kuin tunnustella peilaamalla
        itseään ulkomaailmaa
        vasten
        jopa löytää
        uusia puolia itsestään.

        viisaita ajatuksia. Niinhän se on, että ihminen peilaa itseään toisista ihmisistä, heidän suhtautumisestaankin.

        Voisikohan löytyä uusia puolia tutusta minästä? Toivotaan näin, vanhat puolet ovatkin joskus hieman masentavia...

        kerppuli


      • kerppulintu kirjoitti:

        viisaita ajatuksia. Niinhän se on, että ihminen peilaa itseään toisista ihmisistä, heidän suhtautumisestaankin.

        Voisikohan löytyä uusia puolia tutusta minästä? Toivotaan näin, vanhat puolet ovatkin joskus hieman masentavia...

        kerppuli

        Minä Kiitän huomaavaisuudestasi
        ja oikeassa olemme siinä,että
        jotain täytyy itsestään löytään
        uutta - uinuvaa- josta ammentaa
        sisäistä uskoa ja voimaa.

        Sillä tämäkin Runopalsta on
        sitä antanut että tavallaan
        kuin huomaamatta auttanut
        -kaikesta pikku kohusta
        huolimatta ja kivoista
        kanssa harrastajista.

        Sydämen lämpöä
        uneesi.


      • kerppulintu
        dolan kirjoitti:

        Minä Kiitän huomaavaisuudestasi
        ja oikeassa olemme siinä,että
        jotain täytyy itsestään löytään
        uutta - uinuvaa- josta ammentaa
        sisäistä uskoa ja voimaa.

        Sillä tämäkin Runopalsta on
        sitä antanut että tavallaan
        kuin huomaamatta auttanut
        -kaikesta pikku kohusta
        huolimatta ja kivoista
        kanssa harrastajista.

        Sydämen lämpöä
        uneesi.

        kirjoitat todella hyvin henkevästi ja kauniisti. Kiitos! Toit sanoillasi lämpöä minulle. k-l.


      • kerppulintu kirjoitti:

        kirjoitat todella hyvin henkevästi ja kauniisti. Kiitos! Toit sanoillasi lämpöä minulle. k-l.

        Sinä myös näillä sanoillasi,sillä
        jo eka kerrasta kyllä huomasin
        kirjoittamisesi jäljen,jonka
        laitoin merkille.

        Toisinaan aika vaatii
        oman aikansa kun
        saapuu kohdalle.

        Nuku hyvin
        ja herää
        levollisena.


    • Mysteriet

      Minä tavoitin sen!

      Kiitos

      • kerppulintu

        Se on kai lähdön tunnelmaa ja meren suolaista tuoksua, rantojen kaipausta ja avomeren kutsua. Lokkien ja laivojen huutoja

        Irtaantumista...

        kerppuli


    • Pois noista kivikoista
      joissa satutti verille asti.
      Mikä autuas tunne
      jättää taakseen ne rannat,
      ulapalle oisko sielä,
      missä haavat syvät,
      sais hyväilyä?

      Huutoa
      "lähtevien laivojen huudot"
      mereltä kuuluu yhä,
      syvällistä syvien vesien sanomaa.

      kerppulintu
      pidin sanomastas, samaistuin,
      itsekki pois rannoilta ulapalle
      missä ei ei rannat saartais.

      Kirpakkaa pakkaspäivää..Liisa

      • kerppulintu

        samaistuin sinun tekstiisi, Toivonliisa.
        Ymmärsit hyvin runoni ajatuksen.

        Hiiohoi !
        Lähdetään ulapalle...

        kerppuli


    • Laudi

      Kaukaiseen lappiin ja silti..
      pikkulikasta asti olen rakastanu kalastajakyliä..
      myrsky merellä vei myös kerran rakkaani,
      ja silti tauluja raivoavasta merestä mulla on koti täynnä :/...ironista.
      Meri ja lokit. Rannaton aava..
      Siinä on jotain...julmaakin..

      Pidin runostasi, ja samaistuin siihen hetkeksi pieneksi..
      Kiitos :)...

      • kerppulintu

        Miekin synnyin Lappiin, ja rakastan kalastajakyliä...

        Sinäpä olet kokenut surullisen kohtalon.
        Ehkä meren näkeminen jotenkin tuo menneen lähemmäksi. En tiedä.

        Mutta minä olen nyt jo purjehtimassa Australian vesillä. Lähestyn Indonesiaa...

        Kaikkea hyvää Sinulle Laudi !
        Toivon Sinulle hyvää ja onnellista alkanutta vuotta !

        Kerppuli


      • Laudi
        kerppulintu kirjoitti:

        Miekin synnyin Lappiin, ja rakastan kalastajakyliä...

        Sinäpä olet kokenut surullisen kohtalon.
        Ehkä meren näkeminen jotenkin tuo menneen lähemmäksi. En tiedä.

        Mutta minä olen nyt jo purjehtimassa Australian vesillä. Lähestyn Indonesiaa...

        Kaikkea hyvää Sinulle Laudi !
        Toivon Sinulle hyvää ja onnellista alkanutta vuotta !

        Kerppuli

        Kauspa olet matkaamassa...hui.

        *Oli ihana tavata. Kaikkea hyvää myös Itsellesi!
        Pidä ittestäs huolta, ja Turvallista jo alkanutta Vuotta :)*

        annu


    • tänään, hetki sitten. Siis noin tunti sitten.

      :)




      Rakastan laivojen ääntä ulapalla
      ja katseita jotka kiirivät veden pintaa
      kuin näkymättömien lintujen äänet

      ja ne saavat sydämeni sykähtämään
      ja kuohumaan
      ja tanssimaan

      ja särkymään kipeästi

      Minä rakastan sinun kasvojasi
      niiden jokaista uurretta
      ja hapuilevaa kosketustasi olkapäällä
      ja arkoja sanoja jotka kasvoivat yössä

      ja sinä olet voimakkaampi kuin ennen

      Rakkaani, et piiloudu enää
      niin monien arkisten asioiden alle

      Niin kuin laivojen äänet ulapalla
      rantaa kohti kiiriessään kertautuvat
      kasvavat

      kuunnellessani muistojeni maailmaa

      osuvat

      ja minä heittäydyn kasvoilleni kivikkoon
      ja painan poskeni rosoisiin kiviin
      ja itken

      joskus tuskasta

      joskus ikävästä

      ja joskus, rakkaani, ilostakin

      Mutta niin minä rakastan
      kaikkia muistojani
      ja vielä sinua rakastan niiden läpi
      enemmän kuin ennen

      ja vaikka itken ja kärsin
      silti minä hymyillen rakastan

      kaukaisten laivojen ääniä ulapoilta
      kosketuksia jotka katosivat
      ihmisiä jotka lähtivät
      toisia rantoja kohti

      Ja minä otan kipuni vastaan
      katsellen kaukana näkymättömissä kulkevia laivoja

      sanojen jälkikuvia
      katseiden väreilyä ilmassa

      kaikkea sitä mikä tekee minusta ihmisen
      kun en enää pakene
      sisimpääni haudattua kipua

      toivotan sinulle hyvää matkaa

      Ja särkyneenä
      olen eheämpi kuin ennen

      eheämpi nyt

      näkymättömien kahleiden katketessa
      ja laivojen lipuessa
      määrättyihin satamiin


      - - -

      Olisi varmaan pitänyt tehdä niin kuin yleensä teenkin että kirjoitan suoraan palstalle, siis suoraan ruudulle, nytkin minulla oli tämä "vastaa viestiin" -kenttä auki mutta jostain syystä raapustin paperille, ehkä siksi että kirjoittaminen on nopeampaa kynällä. Runo syntyi noin 11:38 - 11:40. Ongelmana sitten on, etten aina itsekään saa kirjoitetusta tekstistä selvää. Omintakeista pikakirjoitustani kun tulkitsen, tuottaa päänvaivaa muistella mitä sanaa missäkin kohtaa olen käyttänyt tai mikä kappale kuuluu mihinkin kohtaan.
      Tässä alkuperäinen runoteksti

      http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1231670147819_5_orig.jpg

      :)

      HYVÄÄ PÄIVÄNJATKOA KERPPULI.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe