Miksi sekundäärinen lapsettomuus masentaa?

pilvi00

Tosiaan. Meillä on lapsia kaksi, aivan ihanat 2,5-vuotiaat kaksospojat. Kärsimme aikoinaan lapset-tomuudesta kaksi vuotta ennen kuin päätimme lähteä hoitoihin. Olin varma että syy lapsettomuu-teen oli minussa. Selvisi kuitenkin, että mieheni siemennesteen laatu oli surkea. Saimme ajan suo-raan ivf-hoitoon, mutta halusimme kokeilla inssiä, josta ennuste kohdallamme oli huono. Inssikier-toon minulle määrättiin clomit ja inssi tosiaan tehtiin. Pamahdin saman tein raskaaksi ja tosiaan kaksi munasolua hedelmöittyi. Kaikki meni hyvin ja pojat kasvavat kovaa vauhtia. Tuhkimotarina siis.

Mutta nyt. Olemme poteneet vauvakuumetta jo yli vuoden verran. Kuume minulla on suurempi, mieheni on asenteella "tulee jos on tullakseen". Mutta vauvaa ei luonnollisesti kuulu. Olemme käy-neet inssissä muutaman kerran tuloksetta, sperman laatu on edelleen huonontunut entisestään. Lääkärin mukaan inssit ovat rahan tuhlausta. Mieheni ei ole kiinnostunut muista hoidoista ja on kaiketi ihan tyytyväinen kahteen lapseen.

Itseäni en vain ymmärrä. Olen etuoikeutettu, minulla on kaksi tervettä lasta. Mutta silti vauvakuume on aivan älytön ja mietin asiaa joka päivä. "Lapsettomuus"- on tullut taas osaksi omaa ajattelua ja huomaan olevani aika mietteliäs asian suhteen. Mieheni ei ymmärrä, että voin kärsiä tilanteesta ja olenkin välttänyt asiasta puhumista, sillä elämässä tapahtuu nyt paljon muutakin (rakentaminen päällä). Huomaan, että synkistelen aiheen ympärillä aika paljon. Miten voi olla, että sekundäärinenkin lapsettomuus vie mielen näin matalalle? Tuntuu, että mikään asia ei saa asiaa unohtumaan. Olen toivoton. Onko täällä ketään muuta jolla on sama tilanne. EN ikinä uskonut, että löydän itseni tästä tilanteesta. Oli enemmän kuin lottopotti, että saimme pojat. Miten voi olla näin pikkusieluinen ja potea pohjatonta vauvakuumetta vaikka on jo kaksi lasta ja tietää, että mahdollisuudet saada lasta kotikonstein on nolla. Ja miksi edes pitäisi saada enemmän.
Toisaalta huomaan ajattelevani välillä katkeria ajatuksia. Mietin, että voinko joku päivä katkeroitua miehelleni, kun hän ei pysty antamaan minulle vielä lasta ja on kaiken kukkuraksi itse aivan tyytyväinen nykytilanteeseen. Tyytyväinen minunkin pitäisi olla, kaikki on kohdalla. Mutta joka kuukausi, kun tunnen munasoluni irtoavan, mieleeni hiipii kaipaus, haikeus ja surukin.

12

2546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta kuitenkin...

      En ymmärrä että et voi olla tyytyväinen tilanteeseesi!

      Minä olen samassa tilanteessa kuin sinä sanot olevasi, syy vain on minussa, koska minulla ei ole kohtua, enkä näin ikinä voi tulla raskaaksi ja synnyttää lasta, sinä voit!!! Katkera, mitäpä muutakaan, mutta eipä se auta tilannetta pätkääkään!

      Anteeksi vain, mutta sinä et minun mielestä ole lapseton etkä kärsi lapsettomuudesta, kuten jotku muut tällä palstalla. Jos niin kovasti toivot lasta eihän sinun tarvitse kuin istuttaa jonkun muun miehen siittiöt sisällesi ja se on siinä, minä en voi edes tehdä sitä! Onko sillä lapsen biologialla niin kovasti väliä, jos ei mitään muuta vaihtoehtoa ole? Meillä ei ole mitenkään mahdollsta saada lasta, jossa olisi edes meidän toisen biologiaa. Me emme saa ikinä sitä onnea kokea, emme ikinä!!! Ja sinä sanot olevan katkera!

      Elämä on...

    • dilla

      sinulle ensin vastannut.

      Olen varonut käyttämästä itsestäni nimitystä sekundäärinen lapseton. Tai että käymme lapsettomuushoidoissa. Aina siitä joku ottaa nokkiinsa. Kukaan "oikeasti" lapseton ei voi ymmärtää, miten kovasti sattuu, kun niin kovasti toivoo vielä edes kerran kokevansa raskauden, imetyksen, vauva-ajan, nähdä oman lapsen kasvavan, kun se on kerran sinulle jo annettu.
      Minulla on myös 2.5v muru. Sai helposti alkunsa ja kuvittelin, että naps vaan pamahdan paksuksi yhtä helposti toisenkin kerran, haaveena oli mahdollisimman pieni ikäero.
      Yli kaksi vuotta kestäneen kuumeilun saldona meillä on yksi kohdunulkopuolinen raskaus, todella paljon verta, hikeä ja litroittain kyyneleitä, jatkuvat kommentit, etä kyllä se vielä tärppää ja lääkärin lausunto "selittämätön". Jonotamme ivf:ään, inssejä molempien priimakunnon takia meille ei edes suositeltu.

      Koko tämän kuumeilun ajan en ole pystynyt keskittymään juuri mihinkään muuhun, asia pyörii jatkuvasti mielessä. Olemme miehen kanssa alusta asti puhuneet isosta lapsikatraasta, talon laajennuksenkin mies on jo suunnitellut valmiiksi. Nyt tuntuu todella vaikealle ajatella, etä ne haaveet eivät ehkä koskaan tule toteutumaan, se ei tule olemaan meidän elämäämme.

      Minulla tilannetta ainakin pahentaa vielä se, että minusta raskausaika oli maailman ihaninta aikaa! Voin tosi hyvin loppuun asti, olin ylpeä mahastani ja kätilönikin sanoi minulle, että kuulut niihin joiden pitäisi olla koko ajan raskaana.
      Ehkä sinulla miehesi ei pysy samallalailla tajuamaan vauvahaaveitasi, koska tähän kuuluu olennaisena osana niin paljon muutakin, semmoista mitä mies ei pysty kokea, etenkin raskaus. Ja vauva-aikakin on ihan erilaista äidille.
      Sinä olet kunnossa, tunnet joka kuukausi oman kehon toimivan, ne pienet elämänalut kuluvat ja valuvat hukkaan, sitä turhautuu kun tietää, että oma keho olisi valmis ja toimiva, mutta elämää ei vaan sinne sisälle saa. Ilman muuta tunnet niin kuin tunnet. Mutta usko pois, yksin ja ainut et ole.

      • koko ihanuuden

        eli ymmärrän täysin, että vaikka ne ihanat pikkuriiviöt jo siinä pyörivät, niin vielä haluaisit kokea koko ihanuuden. Minulla lapsi 3v ja itsellä ikä just 40, joten yrittäminen alkaa olla aika epätoivoista. Muistelen ihanaa raskausaikaa: ei pahoinvointia, loppuun asti hyvässä kunnossa ja itse synnytyskään ei aiheuttanut traumoja. Vielä haluaisin yhden vauvan ja nauttisin kaikesta nyt vielä niin paljon täydemmin, kun jo tietää miten lyhyt se ihan vauva-aika on ja sitten jo oma taapero juoksee ja puhuu. Nyt alkaakin jo itkettää...


    • .....

      En ole koskaan ymmärtänyt, miksi sellaiset ihmiset, joilla on jo biologisia lapsia puhuvat kärsivänsä (sekundäärisestä)lapsettomuudesta. Käsittääkseni sana lapsettomuus=lapsen puute/ilman lasta, eikö? Tietty, jos ei mitään muuta mietittävää ole, niin voihan sitä aina päivitellä omaa tilannettaan ja surkutella, kun kaikki on niin huonosti...vaikka elämässä olis paljon asioita, mistä voisi olla kiitollinen. Pitäisköhän herätä todellisuuteen???

      • ei tiedä

        mistä jää paitsi.... Alkuperäinen, älä välitä idiooteista!


      • ....
        ei tiedä kirjoitti:

        mistä jää paitsi.... Alkuperäinen, älä välitä idiooteista!

        On se kamalaa kun pitää kinata kuka on lapseton ja kuka ei..mulla itselläni on 4 lasta mutta minulla ja miehelläni ei yhtään yhteistä, toki hän on kanssani silloin lapseton! Tuntuu hirveältä ajatella ettei hän saa biologista lasta ehkä..(hoidot vielä kesken)ikinä mutten voi silti sanoa että miltä hänestä tuntuu koska olen itse saanut nuo 4 ihanaa lasta mutta kyllä silti suremme yhdessä yhteistä lapsettomuuttamme! eli vaikka en itse ole lapseton koen että yhdessä olemme lapsettomia.


      • On turha puhua jos e

        Oletko miettinyt että saatat olla tyhmä? Sekundäärinen lapsettomuus on virallinen diagnoosi. Lue ja ota selvää.


      • oikeastilapsetonnro1
        On turha puhua jos e kirjoitti:

        Oletko miettinyt että saatat olla tyhmä? Sekundäärinen lapsettomuus on virallinen diagnoosi. Lue ja ota selvää.

        Diagnoosi? NIinkuin ois joku sairaus. Henkistä laatua on tuo sairaus ja paha onkin. Mikä ihmisiä oikein vaivaa, kun koskaan ei ole hyvä? On asunnot ja autot ja työt ja miehet ja perheet ja lapset ja sit ollaan itku silmässä kun ei saada vielä kolmatta tai viidettä lasta tms. Menkää nyt jo nurkkaan häpeämään, ihan totta! Että sitten 'asiantuntijatkin' menee tällaiseen pelleilyyn mukaan ja keksii tuollaisia termejä kuin "sekundäärinen lapsettomuus"- voi jumalauta. Teille pitäis olla oma palsta, jossa voitte omassa pikku prinsessamaailmassanne leikkiä omia pikku leikkejänne. Me voidaan sitten elää todellisuudessa teidänkin puolestanne ja pohtia ratkaisuja oikeisiin ongelmiin.


      • symphonia
        On turha puhua jos e kirjoitti:

        Oletko miettinyt että saatat olla tyhmä? Sekundäärinen lapsettomuus on virallinen diagnoosi. Lue ja ota selvää.

        Ootko miettinyt et saatat olla sekaisin päästäs? Kaikki mitä jossain lukee ei oo vakavasti otettavaa.

        Lukekaa nyt noita! Talon laajennuskin on tekeillä, no voi voi sentään!! Ihan vihaksi pistää tuollainen naurettava pelleily. Saitte varmaan lapsena kaikki lelut mitä halusitte? Vai mistä tuollaisia asennevammaisia sikiää? Ne hormonit siellä vaan hyrrää, koittakaa nousta sen yläpuolelle, ootte ihmisiä ettekä eläimiä (vai ootteko?)!


      • ääääääääääääääääää

        lapsettomuus kulkee aina mukana vaikka lapsen saisikin..on ns. lapsellinen lapseton. Tuska toisen lapsen saamiseksi, saamiseksi saisarrus lapselleen voi olla aivan yhtä tuskallista kuin ensimmäisen lapsen odottaminen. Silloin tiedät vielä tarkemmin mitä olet menettämässä...

        Mikseivät lapsettomat ja lapselliset lapsettomat voi olla väleissä tällä palstalla? en ymmärrä..

        itse pahimman lapsettomuuden aikana sain paljon tukea ja apua lapsellisilta lapsettomilta.


    • ...........

      Niin, sinulla on kyllä ihan oikeus olla vauvakuumeinen vaikka kaksi lasta oletkin jo saanut. Mutta toisaalta, lapseton et ole, toi sekundäärinen lapsettomuus pitäis olla sekundäärinen hedelmättömyys. Vaikka ensimmäisen jälkeen minulla oli pelko ettei toista tulekaan, en olisi enää itseäni lapsettomaksi sanonut, sillä minullahan oli lapsi ja nyt niitä on onneksi kaksi. Vaikka kolmatta ei tulisi, niin lapseton en enää ole, kärsisin vaan hedelmättömyydestä.

    • Anonyymi

      Olipa kivaa lukea näitä yrjöttäviä kommentteja aloittajaa kohtaan. Itse kärsin myös sekundaarisesta lapsettomuudesta ja tämä ikivanha ketju oli ainoa minkä löysin. Mitä aloittajan pitäisi tehdä kun ei saa surra? kamoon. Nämä ulisevat kommentit että ”sä et saa kun minä minä minä” Ei ole kyse sinusta!!! Vaan tästä joka tuntojaan purkaa. ”Sä et saa surra sun kuollutta koiraa kun mulla hevonen kuoli” ”sä et saa sanoo ittees kun mä sanon sillä nimella” hei tää on just sitä teidän samaistumisen puutetta!!!! Jos haluat itse empatiaa niin kannattaa alkaa jakaa sitä. Luulen että sekundaarista lapsettomuutta voi ymmärtää vain viisaat ja saman kokeneet. Se on just sitä mitä aloittaja kuvailee. Nillittäjät vaan polkee jalkaa. Harmi ettei aiheesta puhuta vieläkään tarpeeksi, olisiko kyseessä tabu kuten kommenteista huomataan? Tsemppiä muille samassa 2021

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe