Talo alle 120t€?

Rakentajan vaimo

Olisin nyt kysellyt täältä mielipiteitä ja kommentteja kun itse en rakentamisesta ymmärrä kun sen mitä mieheni on yrittänyt kertoa. :)

olemme siis hankkineet tontin ja tarkoitus olisi alkaa keväällä rakentamaan hieman yli 120 neliöinen 1-kerroksinen paikalla rakennettu puurunkoinen talo autokatoksineen ja vaatimattomine pihoineen hintaan 110-120 tuhatta pk-seudulle. Kuullostaako yhtään mahdolliselta??

varustetaso ei ole ihmeellinen, normi keittiö, laminaatit lattiassa ja peruskaakelit seinissä. Talosta tulee suorakulmion muotoinen ja harjakattoinen.

Mieheni on rakennusinsinööri ja tekee siis tietysti kaikken paperityön, toimii vastaavana, suunnittelijana yms. ja saa kuulemma putki ja sähkökuvatkin työnsä kautta edullisesti(tiedä sitten maksavatko normaalisti paljonkin) Lisäksi hän tekee itse kaiken hormia ja pitkästä tehtyä runkoa myöten. Palkkatyötä ei kuulemma tarvita kun jossain sähkö ja putki jutuissa. Lisäksi talo tulee mieheni mukaan halvemmaksi koska hän saa ostettua firman (siis ei omansa vaan ison rakennusfirman missä on töissä) alennuksilla tavaraa. Jotain tarvikkeita (Kai jotain valuihin tarvittavia lautoja ja rautoja) mieheni on jo nyt ottanut työmailtaan kun sielä on jäänyt yli. Koneiden yms. vuokristakaan ei kuulemma maksettaisi kun voi lainata työpäivän jälkeen töistä.

Kaikesta tästä huolimatta tuntuu mahdottomalta että mieheni muka tekee talon lähes puolet halvemmalla kun mitä moni muu. ja muuttoonkaan ei menisi n. vuosi aloituksesta. Täälläkin kun keskustelee suurimmalla osalla menee taloon lähes 200 tuhatta tai ylikin...

Mutta kertokaa te mielipiteitänne ja kommenttejanne!

Kiito!

14

4391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tontti ei kuulu hintaan

      itse rakensin oman pienen talon 65000e eihän se ole iso mutta siinä on kaikki mitä elämiseen tarvitaan, siitä puuttuu kymmenientuhansien keittiö mutta siinä on toimiva keittiö kailla mukavuuksilla, siinä ei ole kymmenientuhansien erikoista saunaa mutta siinä on toimiva sauna puukiukaalla ja suihku.

    • Rauno Kangas

      ...on haastava juttu, muttei missään tapauksessa tekemätön - jos kerran lähtökohtana on kaikkien rakennusteknisten töiden tekeminen "ihan ite".

      • kyllä

        Itse rakensin reilu vuosi sitten 169 m2 neliön talon 50 m2 autotalli/varasto - molemmat lämmintä tilaa ja vieläpä tehty yhtä lämpimiksi kuin talokin ja rahaa paloi aika tarkkaan 170 000 euroa. Eikä juuri mistään tingitty paitsi, että lähes kaiken tein itse. Sähkömies oli vieras ja timpuri kaverina rungon teossa - pitkästä tavarasta tehtiin.


    • tosin on vaarana

      että firman ja omat tavarat ja koneet ja työaika menee sekaisin ja käräjillä tavataan.

    • ei siitä sen enempää

      Ja tuon kaiken ohessa supermiehesi hoitaa vielä omat työnsäkin?
      Voin ihan 100%:lla varmuudella sanoa että ei onnistu. Tai jos onnistuu niin äijäsi on sen aikana tai jälkeen lataamossa ja eropaperit on jätetty.
      Tuota "työpaikalta ylijääneitä" sanotaan kansanomaisemmalla kielellä varastamiseksi.
      Vielä siitäkin, että jos on rakennusalan insinööri, niin se kertoo vain ja ainoastaan sen, että kaveri ei osaa tehdä yhtään mitään. Itekin kun satun olemaan, en tosin rakennusalan, mutta tiedän että käytännön töistä on normi-insinööri yhtä pihalla kuin sika on satelliitista.

      • Nimetön

        Eli 2000-luvun alussa tein 150 m2 taloni itse pitkästä noin vuodessa työni ohessa ja olen bussikuski!

        Eli eiköhän tuo rakennusinsinööriltä osaamisen puolesta onnistu siinä kun minultakin - tietääpähän ainakin miltä jäljen pitäisi näyttää ja mistä kysyä neuvoa ja apua kun ei kuitenkaan kukaan kaikkea omin avuin osaa.

        Muutenkin kuullosti kateellisen ja paljon rakentamiseen rahaa polttaneen kommentilta.

        Mutta itse aiheeseen niin hinta kuullostaa minusta mahdolliselta. Minulla ei tosin täysin tuoretta kokemusta asiasta ole.

        Sen sijaan aikataulusta osaan sanoa, että pitäisi vuodessa onnistua jos vaan yritystä löytyy ja on todella valmis jättämään kalja-kuppilat ja lomailut vuodeksi pariksi. Ei tuossa pitkästä tehdessä noihin ´säältä suojaan´-pakettien pystyttäjiin häviä kun kuukauden ihan max 2 kk runkotöissä. muutenhan työmäärä on ihan sama kun pakettirakentajalla joka tekee itse sisätyöt.

        Onnea ja pitkää pinnaa vaan rakentamiseen!


      • Rakentajan vaimo

        Kyllä varmasti olet oikeassa, että kiire tulee ja loppuun palaminen on riskinä... Ja olen kyllä ihan tietoinen ettei tällainen rakentaminen ole aina kovin hyväksi suhteelle... Ollaan kuitenkin molemmat säästelty lomia ja vapaita tähän rakentamiseen ja ei tosiaan ole tarkoitus saada kaikkea vuodessa valmiiksi vaan päästä asumaan alle vuodessa

        Sen verran kuitenkin miestäni puolustelisin, että ei hän ihan peukalo keskellä kämmentä ole vaikka onkin insinööri. :) Muistaakseni jotain 4-5 vuotta ukko se oli timpurina ennen opiskelua ja elätti rakennustöillä itsensä tietysti myös koko opiskelu ajan... Ja olen kyllä nähnyt hänen tekemiään terasseja, autotallin ja mm. kylpyhuoneemme jotka ovat sen tekemiä eivätkä kyllä häpeä ammattilaisen tekemisille..


      • Rak.ins2

        olisi DI:stä, asia voikin olla noin:
        "Vielä siitäkin, että jos on rakennusalan insinööri, niin se kertoo vain ja ainoastaan sen, että kaveri ei osaa tehdä yhtään mitään"

        Mutta jos kyseessä on vanhankansan opistoinsinööristä, niin asia on todennäköisesti toinen. Opistoinsinöörin piti ennen vanhaan olla rakennusalan töissä ennen opiskelua. Aika moni sen aikaisista insinööreistä on rahoittanut opiskelunsa rakennusalan töissä.

        Tippainssit eivät välttämättä tarvinneet minkäänlaista kokemusta rakentamisesta ennen opiskelun aloittamista. Riitti että oli hyvät paperit lukiosta.

        Itsekin oman talon yksin rakentaneena, väittäisin juuri RI:llä olevan parhaat mahdollisuudet edullisen talon rakentamiseen. Tietysti se vaatii myös käytännön rakennustaitoa ja intoa.


    • kiivailija

      "Jotain tarvikkeita (Kai jotain valuihin tarvittavia lautoja ja rautoja) mieheni on jo nyt ottanut työmailtaan kun sielä on jäänyt yli."

      Täytyykin tarkkailla tuota omaa suunnitteluinsinööriä, kun tavaraa katoilee työmaaltamme! Minä olen tähän asti kuvitellut, että jotkut ulkopuoliset ja asiaankuulumattomat niitä tarvikkeita voroilevat.

      ps. sinun mieheesi en tällä syytöksiä kohdista (enhän edes tiedä, missäpäin hän vaikuttaa), mutta jot tuo on ns. yleinen tapa insinöörien keskuudessa.

      • Rauno Kangas

        ...kertyy "oikeille miehille". Itsekin kerran ihmettelin muutamaa tiiltä vajaa letkallista punaisia julkisivutiiliä yhden työmaamestarin kellarissa, kun ei muita vastaavia tuotteita ollut sillä tontilla ja oudon näkyvällä paikalla olivatten.

        Kaveri kertoi, että oli työmaamestarina vastuussa viiden tiilikerrostalon määrälaskennasta. Ja oli hanke onnistunut niin hyvin, että oikein firman omistaja oli päättänyt palkita mestari-määrälaskijan - työmaalta ylijääneillä tiilillä... melkein letkallisen oli saanut. Huumormiehenä oli tietysti kiittänyt kauniisti ja raahannut tiilet kotiinsa meidän muitten ihmeteltäväksi.

        Ja aika usein työmaalle jää jäännöseriä, joiden poiskuljettamiskustannus ylittää tavaran käyttöarvon - vaikka olis ihan ehtaakin tavaraa.


      • timpuri 1
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...kertyy "oikeille miehille". Itsekin kerran ihmettelin muutamaa tiiltä vajaa letkallista punaisia julkisivutiiliä yhden työmaamestarin kellarissa, kun ei muita vastaavia tuotteita ollut sillä tontilla ja oudon näkyvällä paikalla olivatten.

        Kaveri kertoi, että oli työmaamestarina vastuussa viiden tiilikerrostalon määrälaskennasta. Ja oli hanke onnistunut niin hyvin, että oikein firman omistaja oli päättänyt palkita mestari-määrälaskijan - työmaalta ylijääneillä tiilillä... melkein letkallisen oli saanut. Huumormiehenä oli tietysti kiittänyt kauniisti ja raahannut tiilet kotiinsa meidän muitten ihmeteltäväksi.

        Ja aika usein työmaalle jää jäännöseriä, joiden poiskuljettamiskustannus ylittää tavaran käyttöarvon - vaikka olis ihan ehtaakin tavaraa.

        jää yli ilman varastamistakin vaikka kuinka paljon varmasti onnistutte tuolla hinnalla mutta se vaatii "miestä" tekemään eikä jotain merkonomi valittajaa itse tein precut talon 198 huoneistoala noin 150000€ ite paketti maksoi 41700€ enkä laittanut mitään halvinta matskua mutta en käyttänyt mitään brändi tuotteita ja olen itsekkin isossa rak.liikkeessä töissä ja aina työmaan loputtua sai ylijäämä kamat viedä pois


      • tai mestari niin
        timpuri 1 kirjoitti:

        jää yli ilman varastamistakin vaikka kuinka paljon varmasti onnistutte tuolla hinnalla mutta se vaatii "miestä" tekemään eikä jotain merkonomi valittajaa itse tein precut talon 198 huoneistoala noin 150000€ ite paketti maksoi 41700€ enkä laittanut mitään halvinta matskua mutta en käyttänyt mitään brändi tuotteita ja olen itsekkin isossa rak.liikkeessä töissä ja aina työmaan loputtua sai ylijäämä kamat viedä pois

        kyllä firman autokin järjestyy tavaran vietiin ja sähkö- ym vastaavat löytyy omasta talosta tai alihankkijan toimesta.


      • timpuri 1
        tai mestari niin kirjoitti:

        kyllä firman autokin järjestyy tavaran vietiin ja sähkö- ym vastaavat löytyy omasta talosta tai alihankkijan toimesta.

        että täytyy teillä olla suuret velat kun tollasen talon ootte rakentanut tietäisivät vaan ei näitä juttuja kannata huudella ympäri kyliä


    • Juuri säästön kohteita

      Itsellä hieman samantapaista tuo rakentaminen. Ei ole varastamista jos tavarat heitetään roskalavalle muuten. Päinvastoin firmalle tulee pienemmät jätekustannukset. Tuossa hinnassa vaan ei ole mukana tietysti sitä "oman" työn hintaa = 40-70000 eur.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2703
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2290
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2040
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      14
      1775
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe