Hyvä kivääri???

Aloittaja

Tere suuret metästäjät!

Oon aika pitkään haaveillu metsästyksen alottamisesta. No aikaa ja rahaa ei oikein ikinä ole ollu ja ikäloppuihin mun tapa oikea tapa- hirviporukoihin ei kiinnosta vetomieheksi lähteä joten pienriista sitten. no nyt olis aikaa ja rahaa, koiraki on tullu laitettua joten olis kiva nähä että älyääkö se metsän eläimistä mitään:) No kysymys kuuluu että mikä olis semmonen varma ja hyvä alottelijan peruskivääri??? Tarkotushan siihen olis laittaa kiikari ja ampua kaikkea mitä metsässä liikkuu. No säästetään kuitenki marjastajat ym lenkkeilijät.. Mutta jänöjussit ja lintuset! Kiitoskia jo etukäteen fiksusti vastanneille!

33

8041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä aloitin minä

      olet hankkinut metsästys kaveriksi koiran,siispä aseeksi rihla,esim 12-70 tai 12-76 hauli puoli ja luoti piippuksi 222 aina 6,5 milliseen asti,vaik tikka 07 rihla oli ihan ok ja siihen mak pikajalka ja kiikariksi noin 2-7 kertainen suurennus,joku tälläinen suositus olis mielessä,kustanukset rihla noin 6-700 e mak pika jalka 180 ekeä ja kiikari hinta haitari 80-250 ekeä,esim leubolt 2-7-32 noin 250 ekeä,näillä pärjää jo aluksi ja voi nauttia erästelystä täysin rinnoin.

    • HINNAT ALKAEN...

      iLMAN NÄITÄ ET PÄRJÄÄ.
      Eli metsästäjä lehdestä tilaat "halvalla" jahti jaktikitikitiki puvun kylkiäisten kera ja tietenkin auton istuin suojat samaa sarjaa.
      Ilman hummeria tai puolellatoista metrillä korotettua hiluxin picuppia et pärjää auton kanssa. Eli tällainen auto sitten alle.
      Ase on tietenkin ysipistekolmonen tikka tee kolmonen ja päälle vähintään 300 kertaa 4000 lelupoltin kiikari. Ja kamo tukki. Hirvi ei muulla kaadu. Tai lintu sinun tapauksessa.
      Haulikko tietenkin pumppu ja mahdollisimman kalliilla ostettu ja tietenkin 12/89. 8.2mm patit ja pyy jahtiin. Tippuu jo 100 metristä.
      Ai niin. Korematexin vajellus kengät ja tottakai jahtijakktikitikitikin valmistamat.
      Koiralle tonnilla kepsi.
      Ja valtion luvat. Näillä alkuun nyt kun raha tilanne sen sinulle sallii.
      Harrastuksen talous arvio noin:
      -Vaatetus noin 500e
      -Auto esim hummeri käytetty 65000e
      -Kivääri varusteineen 4000e
      -Haulikko erikois varusteineen 2500e
      -Patruunat joka jahtiin parhaimmasta päästä 500e
      -Paras kepsi 1000e
      -Ja valtion luvat 65e viikko ja laitetaan koko kausi 200e
      =73700e Eikun jahtiin. Hintaa ei kannata säikähtää saithan sentää jahtijaktikitikitikin kanssa hyvät kylkiäiset.

      • Aloittaja

        Mä en tiennykkää ettäkehitysvammasilla on lupa käyttää internettiä ihan ominpäin! Onnea siitä sulle. arvasinhan minä että ei niin pientä keskustelua aikaseksi saa etteikö sinne yks valopää eksyis "hyvien2 heittojensa kanssa! Sinun kans oiski varmaan mukava ottaa kuppia, juttu lentäis ku raajat spitaalisten olymppialaisissa!


      • ja näyttää

        tutulta. Ainakin meillä päin.
        Tosihan on että metsästyksestä ollaan tekemässä täällä eurooppalaista, kaupallista ja elitististä touhua johon ei kohta enään tavallisella duunarilla ole asiaa.


      • aloittaja
        ja näyttää kirjoitti:

        tutulta. Ainakin meillä päin.
        Tosihan on että metsästyksestä ollaan tekemässä täällä eurooppalaista, kaupallista ja elitististä touhua johon ei kohta enään tavallisella duunarilla ole asiaa.

        taas päinvastoin. hirviporukat vanhaa ku raamattu ja sikstuksen kattomaalaus. Vanhoihin tapoihin ja perinteisiin kangistuttu eikä toiminta ole tasavertaista. siitä johtuen nuoriso ei lähde mukaan porukoihin ja toiminta tahtoo kuolla kun keski-ikä on 80 ja ukot ei näe ampua hirveä ja se joka sattuu osumaan osuu, mutta kukaan ei jaksa vetää elukkaa metsästä. sitten ihmetellään miksei nuoriso lähde mukaan. ehkä pitäis laittaa hummerit ja tilata vaatteet netistä niinku tuo yks pelle ehotti:)) No itsellä tavotteena kulkeakki kaksistaan koiran kans ja nauttia luonnosta, toivottavasti jotain jännitystäki joskus ilmenee;)


      • tarkoin
        aloittaja kirjoitti:

        taas päinvastoin. hirviporukat vanhaa ku raamattu ja sikstuksen kattomaalaus. Vanhoihin tapoihin ja perinteisiin kangistuttu eikä toiminta ole tasavertaista. siitä johtuen nuoriso ei lähde mukaan porukoihin ja toiminta tahtoo kuolla kun keski-ikä on 80 ja ukot ei näe ampua hirveä ja se joka sattuu osumaan osuu, mutta kukaan ei jaksa vetää elukkaa metsästä. sitten ihmetellään miksei nuoriso lähde mukaan. ehkä pitäis laittaa hummerit ja tilata vaatteet netistä niinku tuo yks pelle ehotti:)) No itsellä tavotteena kulkeakki kaksistaan koiran kans ja nauttia luonnosta, toivottavasti jotain jännitystäki joskus ilmenee;)

        eikö hän ollut tilaamassa vaatteita metsästäjä lehdestä eikä netistä. Oli miten oli hänen vertauksensa sopii nyky touhuun täysin. Itse hirvimiehenä huomannut kuinka tuo hifistely on lyöny läpi nykyään.


      • aloittaja
        tarkoin kirjoitti:

        eikö hän ollut tilaamassa vaatteita metsästäjä lehdestä eikä netistä. Oli miten oli hänen vertauksensa sopii nyky touhuun täysin. Itse hirvimiehenä huomannut kuinka tuo hifistely on lyöny läpi nykyään.

        toki tottaki, ei siinä mitään. Täälläpäin ei kyllä hifistellä, perusmeinigillä painavat. Millä aseella ite kuljet?


      • se mulla on
        aloittaja kirjoitti:

        toki tottaki, ei siinä mitään. Täälläpäin ei kyllä hifistellä, perusmeinigillä painavat. Millä aseella ite kuljet?

        eli 7,62*53r


      • aloittaja
        se mulla on kirjoitti:

        eli 7,62*53r

        sillähän ampu joka poika ampumamerkin jos vähäkää yritti tähdätä!=) Ne reppanat ketkä ei saanu väittivät että paskimpia aseita saa ettiä. vieläki muistan oman numeron 112526, tarkka ku mikä! Enivei, kiitti palautteesta!!!


      • haulikko 

        Kyllä se kannattaa joku Purdeyn haulikkopari hommata heti aluksi, jos kerran rahatilanne sallii. Kivääripuolelle mielellää vaikka H&H tuplapiippusia, sais olla mittatilaustyötä. Kiikariksi Kahlesia tms. takuutuotetta. Kannattaa kummiski satsata heti kunnon kalustoon, ettei usko mene heti ekaan pummiin.


      • gps-mies

        mistä saa kepsin tonnilla?


      • meillä on..
        aloittaja kirjoitti:

        taas päinvastoin. hirviporukat vanhaa ku raamattu ja sikstuksen kattomaalaus. Vanhoihin tapoihin ja perinteisiin kangistuttu eikä toiminta ole tasavertaista. siitä johtuen nuoriso ei lähde mukaan porukoihin ja toiminta tahtoo kuolla kun keski-ikä on 80 ja ukot ei näe ampua hirveä ja se joka sattuu osumaan osuu, mutta kukaan ei jaksa vetää elukkaa metsästä. sitten ihmetellään miksei nuoriso lähde mukaan. ehkä pitäis laittaa hummerit ja tilata vaatteet netistä niinku tuo yks pelle ehotti:)) No itsellä tavotteena kulkeakki kaksistaan koiran kans ja nauttia luonnosta, toivottavasti jotain jännitystäki joskus ilmenee;)

        hirviporukas niin vanhat ukot jotta hetken kun istuvat passis niin alkaa korpit lennellä ympyrää yläpuolella..


    • ei kivääriä kaipaa

      Haulikko on kova sana pienriistajahdeissa. Itsellä drillinki ja luotipiippua tarvii tasan tarkkaa kun ampuu puussa istuvaa lintua, muulloin luotipiippu aivan joutenpäivänen. Viimesen kymmenenvuoden aikana olen ampunut muutaman teeren ja se onkin siinä. No varsinaisesti lintujahdeissa en kyllä käykään. Minulla kun on ajokoira ketulle ja jänikselle, niin luotipiippua ei juuri tule noissa hommissa käytettyä.

      • aloittaja

        sitte suu pannaan kun koiran käyttäytymisestä metsästyshommissa ei ole tietoa. Sehän saattaa olla että se ei ketuista ja jäniksistä ymmärrä yhtikäs mitään. kyllähän se oravat ja kissat lenkeillä haukkuu:) miksi ei kivääriä? Juttuja mitä olen kivääri-metsästäjiltä kuullu anto sen kipinän itellekki. Haulikolla taitaa mennä vähä räiskimiseksi? ainaki sorsastajat täälläpäin istuu kännissä veneessä ja ampuu kaikkea mikä liikahtelee, hyvä että kalaan uskaltaa lähteä. No jos kuitenkin haulikkoon kallistuisin, drillinkikö olis hyvä merkki?


      • metsästystutkinnon
        aloittaja kirjoitti:

        sitte suu pannaan kun koiran käyttäytymisestä metsästyshommissa ei ole tietoa. Sehän saattaa olla että se ei ketuista ja jäniksistä ymmärrä yhtikäs mitään. kyllähän se oravat ja kissat lenkeillä haukkuu:) miksi ei kivääriä? Juttuja mitä olen kivääri-metsästäjiltä kuullu anto sen kipinän itellekki. Haulikolla taitaa mennä vähä räiskimiseksi? ainaki sorsastajat täälläpäin istuu kännissä veneessä ja ampuu kaikkea mikä liikahtelee, hyvä että kalaan uskaltaa lähteä. No jos kuitenkin haulikkoon kallistuisin, drillinkikö olis hyvä merkki?

        suorittamassa, se valaisee sinulle näitä asioita pikkasen lisää. Siellä myös selviää metsästyskoirien käyttö, kuin myös erilaiset asetyypit.


      • aloittaja
        metsästystutkinnon kirjoitti:

        suorittamassa, se valaisee sinulle näitä asioita pikkasen lisää. Siellä myös selviää metsästyskoirien käyttö, kuin myös erilaiset asetyypit.

        järjestetä ennen kevättä. Kiitti kuitenki erittäin fiksusta ja vastuullisesta palautteesta.


      • mutta parempi
        aloittaja kirjoitti:

        järjestetä ennen kevättä. Kiitti kuitenki erittäin fiksusta ja vastuullisesta palautteesta.

        suorittaa ensin tutkinto ja saada siinä perustietoa, ennen hankintojen tekemistä.


      • mä taas..

        enimmäkseen ampunu kaikki teeret kiväärillä puiden latvoihin..katos nääs kun on niin isot hakkuualueet jotta ei pääse haulikkohollille..korkialla lentävät ja istuvat puiren larvois..


    • 527 varmint 223rem. tai jotain,tolla kaatuu pyystä -hirveen.Ja on laadukas.Enolla kotimainen tikka,piippu ruostuu sisältä.Koita pitää kädessä useempaa kivääriä,ennenkuin ostat mitään.Äläkä kuuntele vanhojen jarnojen isänmaallista paskaa.

      • metsästäjä123

        jos on alottelija niin suosittelisi ensi aseeks baikal ij-18 siis yksi piippunen PERUSTELUT tappaa hyvin ja alottelija oppii ampumaan eikä silleen ku eteläläiset että on puoli aut. ja yritetään haulien määrällä tiputtaa on tietty poikkeuksia! niin ja uusi baikal ij-18 maksaa utena noin 150€ ei kallis laatuun nähden varma toiminen ase ja käytetty 50€ kivääriks ehdotan 222.6,5 itellä on 222 ja sillä hyvin pärjää ja sekyyli on ilma aseen vetanen tai pinskan


      • tikka takoo tarkasti

        ei taijja enos tietää mitää aseije huollosta jos on tikasta päässy piippu ruostuu. Ohan se päivän selevä ja taivahan tosi että piippu ruostuu aseesta riippumatta jos on metätty kosteissa oloissa ja sen jälkee on öljyymine unohettu!!!!!!!!!!!!11!!


    • sanoi koira...

      "varma ja hyvä alottelijan peruskivääri???"
      Lähes mikä tahansa markkinoilla oleva pulttilukkoinen metsästyskivääri. Jos/kun laitat paljon rahaa kiinni aseeseen, saat viimeistellympää ulkonäköä ja koristeluja, mahdollisesti (mutta HUOM! et välttämättä) tarkemman käynnin. Lisäraha tuo usein myös statusta ja luksusta, jos kuka metsästysaseessa niitä arvostaa.

      Tärkeätä on, että ase näyttää ja tuntuu itsestä hyvältä, ja että sillä voi luottaa osuvansa edes suurin piirtein sinne minne haluaa. Linnustusaseen minimivaatimus on, että sillä tulisi suhteellisen luotettavasti pystyä osumaan tulitikkuaskin kokoiseen maaliin 150m päästä.

      Asiat selviävät parhaiten, kun kiertelet muutamassa eri asekaupassa kyselemässä, käpistelemässä ja tinkaamassa.

      Kerro sitten, mihin päädyit.

      • aloittaja

        Jep, kiitti palautteesta! Moni on sanonu että kannattais laittaa sellasella kaliberilla oleva kivääri jolla voi ampua sekä pienriistaa että hirviä ym. Kukaan ei vaan oikein ole vielä aseen merkeistä puhunu mitään. Se ehkä eniten kiinnostais, ettei tulis ostettua sekundaa. Mutta merkeissäki tietenki jokaisella omat makunsa. mikä sulla itellä on??? No ulkonäkö ei kai itselle merkkaa kuhan se pelaa, ampuu suoraan 100 - 200metriin eikä maksa hävyttömiä.


      • varma nakki
        aloittaja kirjoitti:

        Jep, kiitti palautteesta! Moni on sanonu että kannattais laittaa sellasella kaliberilla oleva kivääri jolla voi ampua sekä pienriistaa että hirviä ym. Kukaan ei vaan oikein ole vielä aseen merkeistä puhunu mitään. Se ehkä eniten kiinnostais, ettei tulis ostettua sekundaa. Mutta merkeissäki tietenki jokaisella omat makunsa. mikä sulla itellä on??? No ulkonäkö ei kai itselle merkkaa kuhan se pelaa, ampuu suoraan 100 - 200metriin eikä maksa hävyttömiä.

        kysyit kalinperista hanki 6,5*55 se kalinperi käy kaikelle riistalle ja hyvä ballistiikka ja tarkka vehje,on markkinoilla hyviä käytettyjäkin,sakoa,tikkaa,cz hinta hyvällä käytetyllä riippuen merkistä 600-800 e


      • Ei tarvitse laittaa
        varma nakki kirjoitti:

        kysyit kalinperista hanki 6,5*55 se kalinperi käy kaikelle riistalle ja hyvä ballistiikka ja tarkka vehje,on markkinoilla hyviä käytettyjäkin,sakoa,tikkaa,cz hinta hyvällä käytetyllä riippuen merkistä 600-800 e

        Metsästykseen euroakaan.Jos olet isänmaallista sukua,ksele vänhemmilta suvun jäsenilta ladonalus sotkiväärejä,Niitä löytyy.Jos taas sukusi on punikkeja,joudut ansapyyntiin,haastavaa sekin.


      • makuasia
        aloittaja kirjoitti:

        Jep, kiitti palautteesta! Moni on sanonu että kannattais laittaa sellasella kaliberilla oleva kivääri jolla voi ampua sekä pienriistaa että hirviä ym. Kukaan ei vaan oikein ole vielä aseen merkeistä puhunu mitään. Se ehkä eniten kiinnostais, ettei tulis ostettua sekundaa. Mutta merkeissäki tietenki jokaisella omat makunsa. mikä sulla itellä on??? No ulkonäkö ei kai itselle merkkaa kuhan se pelaa, ampuu suoraan 100 - 200metriin eikä maksa hävyttömiä.

        "kannattais laittaa sellasella kaliberilla oleva kivääri jolla voi ampua sekä pienriistaa että hirviä ym."
        Yleensä noilla puheilla tarkoitetaan kaliiperia .308. Muitakin noihin raameihin mahtuvia toki löytyy, mutta .308 on yleisimpiä metsästyskaliipereita Suomessa.

        Parasta .308:ssa on se, että siihen saa patruunoita ja latauskomponentteja lähes joka kaupasta ja yleensä merkittävästi halvemmalla kuin mihinkään muuhun kaliiperiin. Pelkillä metsästyspatruunoilla kukaan tuskin menee konkurssiin vaikka olisi mikä kaliiperi, mutta tuleehan niitä harjoitus- ja kohdistuslaukauksiakin ammuttua jonkin verran. Jotkut saattavat jopa kilpailla. Silloin patruunakulutkin alkavat tuntua.

        "Mutta merkeissäki tietenki jokaisella omat makunsa. mikä sulla itellä on???"
        Minulla on Tikka 595 metsästyskäytössä ja Sako TRG muuta ampumista varten.

        Jos nyt olisin metsästyskivääriä hankkimassa, kävisin käpistelemässä ainakin Tikka-aseita, Sakoja, Steyrejä, CZ:ja, Sig Sauereita ja Lynxiä. Hyviä asemerkkejä on paljon muitakin, mutta tilanne selviää parhaiten aseliikkeissä kiertelemällä, aseita käsittelemällä ja keskustelemalla. Käytetty ase kannattaa myös koeampua ennen lopullista kauppaa.

        Kiinnitä huomiota lukon liikkeen sujuvuuteen ja keveyteen, klappeihin ja kolinoihin lukossa koneistoissa, hyvän aseen laukaisu ei ole liian raskas eikä se veny.

        Uskon, että muutaman viikonlopun aseliikkeitä kierreltyäsi tiedät jo melko varmasti, minkälaisen aseen olet hankkimassa.

        Se kun on enimmäkseen makuasia.


    • Devil's Rock

      Itselläni on Benelli Super black Eagle 2 sillä pärjäät hyvin metsästyksessä pyystä hanheen ja Kiväärin ostin tossa vuoden vaihteessa Cz 527 american .223 siinä on halpa kivääri pienriistaan ja sillä on tehty tehtaalla 50 metriin koe ammunta ja poikkeama on 15mm kolmella laukauksella. Saan tossa ensiviikolla kiikarin siihen niin tiedän lisää sen jälkeen kun kohdistan sen...
      Cz on vakiona liipasin herkistin, jos haluat vaikka T3 semmoisen sille tulee lisää hintaa noi 100-200€ ja Cz on lähtö hinnaltaan 200-300€ halvempi kuin T3 Sakoon verrattuna Cz on 400-500€ halvempi.

    • aseista

      itse ostin tossa parivuotta sitten tikka t3 varmintin 6,5x55 ja olen ollut erittäin tyytyväinen aseesta linnut tippuu ja on hirvetkin kuollut samanlailla kun entisellä 308:lla. haulikkona minulla on jo ollut noin 10 vuotta benellin sbe ollut luotettava ase metsästyksessä mutta kiekkopanoksia ei jaksa ladata. kaliberina 12/89 mutta varmasti riittävä olisi 12/76 sillä enpä ole ampunut laukaustakaan riistaan 89 mut jos käyttöä on niin on varmasti tappava panos" 6,5 sessa olen käyttänyt lintukuulana tehdasladattua scenar silver jacket ja on tarkka luoti ja tekee siitin reiän lintuun

    • yli30v metsästellyt

      Olen lueskellut näitä juttuja , osa asiaakin jopa.
      Itsellä haulikkona Valmet 412 12/76 ja olen pärjännyt sillä hyvin.Lintu aseena on tikka t3 .223 ja on riittänyt minun tarkoitukseeni vallan mainiosti. Hirviaseena on sako 85 kaliperi 308win , ja silläkin olen hirvijahdissa pärjännyt hienosti.Toki tällä 308;lla tippuisi linnutkin , mutta jos haluaa että rekyyli ei kovasti temmo , niin joku "pienempireikäinen" on ihan jees.Jos haluaa käydä radalla ja edullista harjoitus asetta siihen tarkoitukseen , yhtenä vaihto ehtona suosittelen venäläistä toz pienoiskivääriä , on hankintahinnaltaan edullinen , ja kokemuksesta voin kertoa että myös tarkka hintaansa nähden , ja pienoiskiväärin paukutkaan eivät suurta rahamäärää vaadi. Tietysti rahaa saa uppoamaan tolkuttomasti , mutta vaihtoehtoja on runsaasti valita omalle kukkarolleen sopiva.Asetta ostaessa kannattaa kokeilla monia eri vaihtoehtuja mikä tuntuu itsestä mukavimmalta mm.kuinka ase käy "poskelle" onko pään asento luonteva ettei tarvi tehdä trapetsitemppuja nähdäkseen piippulinjan yms. Kiikariin kannattaa hiukan satsata , mieluusti joku valovoimainen joita myös on kasapäin kauppojen hyllyillä.Eipä muuta kun kauppoja kiertelemään ja valintaa suorittamaan.

    • linnustajakin

      antaisin sulle semmoisen neuvon,että aloita metsästyharrastuksesi haulikolla.niin on parempi.

      • suurivalkoinenmetsästäjä

        ite olen nyt vasta katsomassa itselle kivääriä. kuitenki jo 3 vuotta ampunut baikal ij-16 haulikolla. alusta asti halunnu kivääriä mut nyt vasta sellaisen laitan ku mielestäni nyt sillä on vasta tarvetta ku osaa ampua ja kulkea metsässä nii et näkeeki linnut jo kaukaa puusta. eka vuosi meni siinä et kuljin äänekkäästi metsäs ja lintuja näky harvoin ja suurin osa ohi laukauksia. nyt on tullu sitä paljon puhuttua malttia lisää ja liikkuminen metsäsä on muuttunu. joten katsoin et nyt sen voisi laittaa. tilasin tollaisen sakon 222. vielä siihen kiikari nii sillä pääsee kokeilee. ei muuta ku kaikille hyvää metsästys vuotta ja turvallisia reissuja :)


      • uklyuk
        suurivalkoinenmetsästäjä kirjoitti:

        ite olen nyt vasta katsomassa itselle kivääriä. kuitenki jo 3 vuotta ampunut baikal ij-16 haulikolla. alusta asti halunnu kivääriä mut nyt vasta sellaisen laitan ku mielestäni nyt sillä on vasta tarvetta ku osaa ampua ja kulkea metsässä nii et näkeeki linnut jo kaukaa puusta. eka vuosi meni siinä et kuljin äänekkäästi metsäs ja lintuja näky harvoin ja suurin osa ohi laukauksia. nyt on tullu sitä paljon puhuttua malttia lisää ja liikkuminen metsäsä on muuttunu. joten katsoin et nyt sen voisi laittaa. tilasin tollaisen sakon 222. vielä siihen kiikari nii sillä pääsee kokeilee. ei muuta ku kaikille hyvää metsästys vuotta ja turvallisia reissuja :)

        on se kyllä nykyään niin että ostaapa minkä vaan aseen uutena suomesta niin se toimii, mutta et saa alle 500 e


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe