Nyt kun on ollut odotuksia ostokyvyn lisäämisestä, veroalesta ja eläke ylestä, en kyllä enää usko kehenkään enkä mihinkään ennusteluihin.
Ennustukset on ennustuksia ja %yksiköt vain yksiköitä, nyt on paperit esillä ja tutkittu on vero% nousee vaikka eläkekin nousi jää käteen muutama euro vähemmän kuin männävuonna.
Porskutan silti, elän ja ihmettelen maailmaa, ei se suremalla ainakaan parane, vatsahaavatkin epämiellyttävä jos sekin vielä tähän pykkaa.
Taidan olla väliinputoaja
28
1097
Vastaukset
Ymmärtääkseni kaikki eläkkeet nousevat tämän vuoden alusta. Veroprosenttikin pienenee,
Jos eläke on niin pieni, ettei siitä peritä lainkaan veroa ei muutosta voi tapahtua. Lisääminen tai vähentäminen ei muuta nollan (0) kokoa.
Näitä pieneläkkeitäkin on nostettu jollain könttisummalla. Indeksikorotuskin tuli eikä sitä ole näkynyt ainakaan kymmeneen vuoteen kuin leikattuna.- närhinen
Älähän huoli, väliiputoojia oomme kaikki, oomme kaikki, eläkeläiset.
Eilen sanoi kaupan kassa, että taas kaikki hinnat nousi vuoden alusta. Erikoisesti leivän hinta on kallistunut niin, että pian on laitettava leipähampaat naulaan.
Ennenkuin Kataisen lupaama ostovoima on noussut senttiäkään, on se imuroitu meiltä pois.
Erään laskelman mukaan työeläkkeen määrä on nykyään vain 50 % viimeisestä palkasta, kun se vielä 10 vuotta sitten oli 60 %.
Näin se on toteutunut se Matti Nykäsen hokema fiftysixty.
Että se siitä ostovoiman lisäyksestä.
Ei muuta kun vilkutellaan Kataiselle täältä välistä, mihin on pudottu pysyvästi.- Elä Keläinen
Turhaa minun on ainakaan ottaa vakavasti, jotain sentään saan pankkiin loppukuusta, kyllä se siitä.
Menee vaan jotenkin pohja noilta prosenteilta ja korotuksilta, ei se ainakaan yksin minun ole, on varmasti muitakin tämän kunnan alueella.
Päivä kerrallaan ja harkiten. Eihän se nyt pelkästään Kataisen asia ole, että hinnat nousee. Vastavuoroisesti pörssikursit laskee, niin että tasaista lienee.
Menihän se viime vuodenkin eläkkeiden korotus ensimmäiseen sähkölaskuun. Kyllä hintoja osataan rukata joka puolella.
Marimekon Paakkanen ei huomannut, että hinnat ovat laskussa ja haukkui Ihamuotilan, joka ei maksanut vanhaa hintaa osakkeista.
Oikein ihmettelin, eikö hän siis olekaan ajan tasalla? Myi kuitenkin muualle, sillä halvemmalla hinnalla.Makriina kirjoitti:
Eihän se nyt pelkästään Kataisen asia ole, että hinnat nousee. Vastavuoroisesti pörssikursit laskee, niin että tasaista lienee.
Menihän se viime vuodenkin eläkkeiden korotus ensimmäiseen sähkölaskuun. Kyllä hintoja osataan rukata joka puolella.
Marimekon Paakkanen ei huomannut, että hinnat ovat laskussa ja haukkui Ihamuotilan, joka ei maksanut vanhaa hintaa osakkeista.
Oikein ihmettelin, eikö hän siis olekaan ajan tasalla? Myi kuitenkin muualle, sillä halvemmalla hinnalla.Paakkanen luuli saavansa enemmän, mutta ei saanutkaan. Ottaahan se päähän.
En tiedä paljonko hän niistä on aikoinaan maksanut, mutta jos sitä vertaa n.10v kurssihintoihin, niin kyllä hän omansa sai. Vuoden takaiseen hintatasoon nähden tuli kyllä takkiin.
7 milj.€ on kuitenkin aika paljon rahaa.
Kyllä silläkin jotain tekee, varsinkin kun ei tarvitse rintaperillisille säästää.On päivänselvää. että pian veroja korotetaan. Nyt toteutetun veronalennus/eläkkeiden korotusten uskotaan lisäävän kansalaisten kulutustottumuksia.
Suomalaiset ovat niin monessa liemessä keitettyjä, etteivät he riehaannu himoshoppailijoiksi.
Tämän kyllä ymmärtää nyt puhaltavan finanssidornadon tiimoilta. Seuraavat maailmanmenoa.
Kansantaloutena Suomi ei ole EU.n alueellakaan kovin huonossa hapessa.
Eletään sentään maailmanlaajuisen taantuman alkuaikoja. Toiset puhuvat kyllä lamastakin.
Eläkkeiden nousussa toimii prosentuaalinen linja. Onko luvattu 'kuoppakorotuksia'
vähiten eläkettä saaville? Enpä ole kuullut!
Olettaisin, että jo tästäkin korotuksesta muutama € jäisi taskunpohjalle/vuosi.- ...
...
- ....
....
- ---
---
- huono selain
--- kirjoitti:
---
Muilla selaimilla viesti ei noin vain katoa taivaan tuuliin.
- ajastin
--- kirjoitti:
---
Minne on kirjaimet kadonneet ja vieneet sanat mennessään? Kolmessa vain viivakoodi. oliskohan uuden ajan oodi viivanuotien ja pisteiden kera. Uudenlaisen orkesterin kokoonkutsu se taitaa olla.
- takaisin.
ajastin kirjoitti:
Minne on kirjaimet kadonneet ja vieneet sanat mennessään? Kolmessa vain viivakoodi. oliskohan uuden ajan oodi viivanuotien ja pisteiden kera. Uudenlaisen orkesterin kokoonkutsu se taitaa olla.
Mozilla Firefoxilla joskus onnistui noin.
Google chromella EI.
Sorry. - viestejämme
takaisin. kirjoitti:
Mozilla Firefoxilla joskus onnistui noin.
Google chromella EI.
Sorry.hukkaan heitetään..."
- MITEN?
--- kirjoitti:
---
Google Chromella tuo lause ja sinne häipyy viesti!
osanottajia. Oikeita tuppisuita.
Tuo Sinun nikkisi on muuten hyvä. Varo, ettei joku nappaa sitä.- Elä Keläinen
Olen nyt miettinyt ja ihmetelly, minulla kyllä nousi verokin 0,5% että semmonen veroale, luulevat varmaan että ei se ymmärrä kun on vanha ;-)).
Vielä minä menen ihan persoonakohtasesti kysymään että olenko ymmärtänyt oikein, vai kumpi on hakoteillä. Kysymättäkin sen tiedän että minä olen saanut korotuksen ja se menee veroihin, kunhan menen ja vien vaikka naapurilta terveisiä. Elä Keläinen kirjoitti:
Olen nyt miettinyt ja ihmetelly, minulla kyllä nousi verokin 0,5% että semmonen veroale, luulevat varmaan että ei se ymmärrä kun on vanha ;-)).
Vielä minä menen ihan persoonakohtasesti kysymään että olenko ymmärtänyt oikein, vai kumpi on hakoteillä. Kysymättäkin sen tiedän että minä olen saanut korotuksen ja se menee veroihin, kunhan menen ja vien vaikka naapurilta terveisiä.En ole mikään veroasiantuntija mutta seuraan asioita. Tuo 0,5 ei kyllä ole veron prosentuaalinen nousu vaan veroprosentin nousu.
Jos veroprosenttisi olisi niinkin piene kuin 10%, aiheuttaisi tuo 0,5 prosenttiyksikkö 5:n prosentin veronousun. Prosenteilla ja prosenttiyksiköillä annetaan vääriä mielikuvia tarpeen mukaan. Anteeksi "opettamiseni"!
Kyllä sinun on syytä ottaa yhteyttä paikkakunnan Verotoimistoon.
Onko asuinkutasi talous niin kuralla, että sinunkin kukkarollasi pitää käydä.
Jos mitään järkevää perustetta ei väärään kohteluusi löydy, voit kysyä onko nenäsi jotenkin poikeava, kyömy, käyrä tai peräti vino!
Jos verottaja ihmettelee miksi noin kummallisia kysyt- sanot: Ruuneperi käski.- Elä Keläinen
Ruuneperi kirjoitti:
En ole mikään veroasiantuntija mutta seuraan asioita. Tuo 0,5 ei kyllä ole veron prosentuaalinen nousu vaan veroprosentin nousu.
Jos veroprosenttisi olisi niinkin piene kuin 10%, aiheuttaisi tuo 0,5 prosenttiyksikkö 5:n prosentin veronousun. Prosenteilla ja prosenttiyksiköillä annetaan vääriä mielikuvia tarpeen mukaan. Anteeksi "opettamiseni"!
Kyllä sinun on syytä ottaa yhteyttä paikkakunnan Verotoimistoon.
Onko asuinkutasi talous niin kuralla, että sinunkin kukkarollasi pitää käydä.
Jos mitään järkevää perustetta ei väärään kohteluusi löydy, voit kysyä onko nenäsi jotenkin poikeava, kyömy, käyrä tai peräti vino!
Jos verottaja ihmettelee miksi noin kummallisia kysyt- sanot: Ruuneperi käski.Ennen oli 13% vero ja nyt 13,5%....en voi olla väärässä kovin paljon.
Sain kirjallisen ilmoituksen kuntani verovirastosta ja entinen löytyi mapista.
-menen vierailemaan virastoon
-otan selvää muistakin epäselvitä
-jos vaikka joku asia paranisi
-toivottavasti ei pahene - Elä Keläinen
Elä Keläinen kirjoitti:
Ennen oli 13% vero ja nyt 13,5%....en voi olla väärässä kovin paljon.
Sain kirjallisen ilmoituksen kuntani verovirastosta ja entinen löytyi mapista.
-menen vierailemaan virastoon
-otan selvää muistakin epäselvitä
-jos vaikka joku asia paranisi
-toivottavasti ei paheneElän elämäni parhainta aikaa, jos muutama euro jää tulematta tililleni, se vaan on elettävä sen mukaan.
Elin jo 50senä ajatellen näitä vanhuuden päiviä, laitoin asiani kuntoon ja otin tällaisetkin seikat huomioon että jotain kynnyksiä tulee keskellekin lattiaa.
En hidasta vauhtiani vielä, katselen ympärilleni ja hymyilen vastaan tulijoille. - 00700
Elä Keläinen kirjoitti:
Elän elämäni parhainta aikaa, jos muutama euro jää tulematta tililleni, se vaan on elettävä sen mukaan.
Elin jo 50senä ajatellen näitä vanhuuden päiviä, laitoin asiani kuntoon ja otin tällaisetkin seikat huomioon että jotain kynnyksiä tulee keskellekin lattiaa.
En hidasta vauhtiani vielä, katselen ympärilleni ja hymyilen vastaan tulijoille.Miten ihmeessä tuo on noin vaikeaa, veroprosentin nousu ja prosentuaalinen nousu.
Kaupallista koulutusta mullakin, vaan noin monen mutkan kautta ei Erkkikään laske, tuohon on mennyt varmaan koko elämä, ei aikaisemmin ole tullut vastaan moista laskutehtävää.
Kaikki aikanaan, joku voi olla vieläkin kokematatta, mikähän se on, voi tulla jo tänään vastaan. 00700 kirjoitti:
Miten ihmeessä tuo on noin vaikeaa, veroprosentin nousu ja prosentuaalinen nousu.
Kaupallista koulutusta mullakin, vaan noin monen mutkan kautta ei Erkkikään laske, tuohon on mennyt varmaan koko elämä, ei aikaisemmin ole tullut vastaan moista laskutehtävää.
Kaikki aikanaan, joku voi olla vieläkin kokematatta, mikähän se on, voi tulla jo tänään vastaan.Olen olettanut, että matematiikan alkeet opitaan jo kansakoulussa, nyt peruskoulussa.
Nyt tiedän lähtöarvot ja voin laskea Elä Keläisen veronousun prosenteissa.
(0,5/13)x100 = 50/13 = 3,85. Elä Keläisen veroprosentti nousee siis 3,85%.- Erkkiki
Ruuneperi kirjoitti:
Olen olettanut, että matematiikan alkeet opitaan jo kansakoulussa, nyt peruskoulussa.
Nyt tiedän lähtöarvot ja voin laskea Elä Keläisen veronousun prosenteissa.
(0,5/13)x100 = 50/13 = 3,85. Elä Keläisen veroprosentti nousee siis 3,85%.Ojalan mukaan oppini saanut, nyt en tuota ymmärrä, vaan haitanneeko liikoja?
Totuus näkyy varmaan vasta kun helmikuun eläke on tilillä, mutta kannattaa kysyä, kirjoitit kyllä että ed vuoden ilmoitus on ja tämän vuotisessa se 0,5% lisäys 09 vuodelle = vero 13.5%.
Mihin se veroale lie pudonnut? - nuhainen*
Erkkiki kirjoitti:
Ojalan mukaan oppini saanut, nyt en tuota ymmärrä, vaan haitanneeko liikoja?
Totuus näkyy varmaan vasta kun helmikuun eläke on tilillä, mutta kannattaa kysyä, kirjoitit kyllä että ed vuoden ilmoitus on ja tämän vuotisessa se 0,5% lisäys 09 vuodelle = vero 13.5%.
Mihin se veroale lie pudonnut?En kyllä keksi muuta selitystä tuohon veroprosentin nousuun kuin sen että tulojen määrässä on tapahtunut muutos ylöspäin ja esim jonkun vähennyksen määrässä on tapahtunut alenema.
Erkkiki kirjoitti:
Ojalan mukaan oppini saanut, nyt en tuota ymmärrä, vaan haitanneeko liikoja?
Mihin se veroale lie pudonnut?Olipa eläkeläisen veroprosentin lasku ja eläkkeen nousu mikä tahansa, niin inflaatio syö, ellei ole jo syönyt, saadun tulonlisäyksen reaaliarvon nollille.
Pessimismiä... niin kai, mutta eletään kuitenkin.
Paras tulon kasvu telee siitä, kun entistä enemmän miettii, mihin vähät euronasa pistää.- Elä Keläinen
nuhainen* kirjoitti:
En kyllä keksi muuta selitystä tuohon veroprosentin nousuun kuin sen että tulojen määrässä on tapahtunut muutos ylöspäin ja esim jonkun vähennyksen määrässä on tapahtunut alenema.
Olen päättänyt mennä ihan kyselemään henkilökohtaisesti, aikaa kun on. Heillä on paperit ja lukemat, uskon saavani selvyyden, ainahan näitä pikku esteitä tulee, onneksi enään harvassa tahdissa.
Ihan tavallinen työeläkkeen saaja olen ja se nousu oli ilmoituksen mukainen, jonka sain vakuutusyhtöstä.
Pitää vaan toivoa että saankin jotain lisää kun olen juuri täyttänyt 70, ties kuinka suuri 'potti' minulla on tiedossa, hyvää kannattaa odottaa.
En kyllä tiedä milloin Kela antaa jotain omahoitolisää tai mikä se sitten lienee, olen vaan kuulut että ainakin 75v on johonkin lisään mahdollisuus - Elä Keläinen
Jopel kirjoitti:
Olipa eläkeläisen veroprosentin lasku ja eläkkeen nousu mikä tahansa, niin inflaatio syö, ellei ole jo syönyt, saadun tulonlisäyksen reaaliarvon nollille.
Pessimismiä... niin kai, mutta eletään kuitenkin.
Paras tulon kasvu telee siitä, kun entistä enemmän miettii, mihin vähät euronasa pistää.Puhut vähän mutta vakaata asiaa!
Niin se on ollut ja mihin se muuttuisi, hintojen nousut ja varsinkin ruuassa se näkyy. Mihinkä mahtoi jää se ruuassa olevan veron alennus vai joko sekin on syöty ;-D parempiin suihin?
Ei tässä hurlumheissä pysy kai mukana vaikka en mitenkään ole hidastunut liikkeissäni, pitäisiköhän pääni päivittää, olisikohan jollain tässä kokemusta? - **automaattinenvastaaja**
Elä Keläinen kirjoitti:
Puhut vähän mutta vakaata asiaa!
Niin se on ollut ja mihin se muuttuisi, hintojen nousut ja varsinkin ruuassa se näkyy. Mihinkä mahtoi jää se ruuassa olevan veron alennus vai joko sekin on syöty ;-D parempiin suihin?
Ei tässä hurlumheissä pysy kai mukana vaikka en mitenkään ole hidastunut liikkeissäni, pitäisiköhän pääni päivittää, olisikohan jollain tässä kokemusta?Kyllä se sama kynnys tuli minun olohuoneeseen keskelle lattiaa ;-D...eläke nousi vaan nousi verokin, minkäs teet, olen soittanut paikkakuntani verotmstoon ja niin siinä on käynyt, ei ale, vaan yle.
Kaikki kunnat eivät ole vauraita, eivätkä voi pienentää veroa, että yhteispelillä ja vakaasti,,maksetaan että palvelut säilyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3838426Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732790- 131122
- 76988
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61893- 25886
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72782