SOL kannustinpalkkiot?

PekkaJJ

Täällä paikallinen sanomalehti(Kaleva) kirjoittaa aina siivousalasta myönteisesti.
Perjantain Kalevassa oli juttu otsikolla "Hyvä palkka ansaitaan hyvällä työllä",
jutussa kerrotaan työntekijän "pätevyyteen" perustuvasta palkkausjärjestelmästä.
Esimerkiksi on otettu SOL Palvelut Oulu.
jutussa kerrotaan että:
"SOL jakaa pari kertaa vuodessa kannustinpalkintoja ansioituneille työntekijöilleen,
esim pizzalahjakortti,tavarapalkintoja"

Tällaiset jutut tuntuu tuntuu hölmöltä kun tietää sen että siivoojan palkat
on nyt jääneet jälkeen muiden alojen palkankorotuksista ehkä noin 100 euroa/kuukausi.
Ei kai se mitään kannusta jokin pieni palkinto jos palkka ei nouse samaa vauhtia kuin elinkustannukset?

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=773930

21

3630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PekkaJJ

Jos tuo linkissä oleva juttu on mielestänne potaskaa niin laittakaa palautetta kyseiselle sanomalehdelle sivulla olevan palaute-linkin kautta tai osoitteeseen:
      kaleva(at)kotimaa.fi

• Myös Winclean tarjoaa bonuksia. Lupaavat 36 c/työtunti jos asiakas on erittäin tyytyväinen työhön. Tuo kyseinen bonus maksetaan 4 kertaa vuodessa.

• mohlo

Ei maksa kun suullisesti vaan,siis ei rahassa.Paska puhetta.

• tekisin, kun en syö

roskaruokaa.

• oulussa

muttei lapissa.. nostaishan se työmotivaatiota pieni bonus palkassa kiitoksena hyvästä työstä

• työntekijä/palveluvastaava

Ei ole tullut kannustinpalkkioita, eikä mitään muutakaan, vaikka on tullut kiitosta asiakkailta. Joten ihan sama teetkö työsi hyvin ei se ikinä näy palkassa eikä pizza korttia tule. Suullinenkin kiitos tulee noin 4 vuoden välein, jos silloinkaan.
      Palkkaa pitäisi nostaa reilusti!

• ihminen laitetaan

kestämäänkin. Aikuisia ihmisiä lahjotaan kuin lapsia. Itse olen sairaalamaailmassa ja alkupalkka on 1623e. Kokemusta minulla on muutama kuukausi ja laikkarin tutkinto. Lisiä tulee palkan päälle kuukaudessa noin 200-250e.

Nuo yksityisten siivousfirmojen palkat on noloja ja naurettavia antaa ne sitten millaisen eskimopuikon tai karkkipussin kompensoimaan köyhyysrajalla elämistä.

• tullut

Onko käynyt mielessä ettei pienellä firmalla kenties ole varaa palkkojen ja sivukulujen yms jälkeen enää lahjoa duunareitaan satojen eurojen palkkioilla? Lisäksi pitäisi olla pikkujouluja ja joululahjoja ja vaikka mitä. Sen työnantajankin pitää jotain syödä ja jollain elää ja uusia kalustoa jne.

• tähän tosi
        tullut kirjoitti:

Onko käynyt mielessä ettei pienellä firmalla kenties ole varaa palkkojen ja sivukulujen yms jälkeen enää lahjoa duunareitaan satojen eurojen palkkioilla? Lisäksi pitäisi olla pikkujouluja ja joululahjoja ja vaikka mitä. Sen työnantajankin pitää jotain syödä ja jollain elää ja uusia kalustoa jne.

pätevä neuvo kaikille siivousalan yrittäjille. NOSTAKAA HINTAA!!!!
        Ratkaisu on ihan yksinkertainen. Turha siinä on parkua jos ei vaadi palkkaansa ja joo tiedän, että pistää kiukuksi kaikkia pienyrittäjiä. Siivouksen hinnan nostaminen on kuin piru. Tosiasia on kuitenkin se, että sen hinnan on vain noustava kun kaikki muutkin hinnat nousee niin kuuluu siivouksenkin hinnan nousta. Joka vuosi voi nostaa siivouksen hintaa ainakin 3%. Tosin nyt sitä saisi kerralla nostaa 20-40% kun on jäänyt marttyyreiltä korotukset tekemättä viimeisen 10 vuoden aikana.

• kerrohan
        tähän tosi kirjoitti:

pätevä neuvo kaikille siivousalan yrittäjille. NOSTAKAA HINTAA!!!!
        Ratkaisu on ihan yksinkertainen. Turha siinä on parkua jos ei vaadi palkkaansa ja joo tiedän, että pistää kiukuksi kaikkia pienyrittäjiä. Siivouksen hinnan nostaminen on kuin piru. Tosiasia on kuitenkin se, että sen hinnan on vain noustava kun kaikki muutkin hinnat nousee niin kuuluu siivouksenkin hinnan nousta. Joka vuosi voi nostaa siivouksen hintaa ainakin 3%. Tosin nyt sitä saisi kerralla nostaa 20-40% kun on jäänyt marttyyreiltä korotukset tekemättä viimeisen 10 vuoden aikana.

mikä se on hyvä tuntihinta siivouksesta? Luulen että jos paljon nostetaan niin eipä ole enää asiakkaita kun toiset polkevat hintoja.

• SUURISTA firmoista
        tullut kirjoitti:

SOL'lin joku naurettava lahjuspitsa kerran vuodessa on lähinnä loukkaus siivoojien älykkyyttä kohtaan. Samoin heidän antamansa "tavara"palkkiot. Kuulemma joku rupinen lusikka.

En voi kuin ihmetellä kuinka edes kehtaavat! Itse kieltäytyisin ja kehotan muitakin itseään ja työtään arvostavia kieltäytymään mokomista armonpaloista.

• että suurimmat
        kerrohan kirjoitti:

mikä se on hyvä tuntihinta siivouksesta? Luulen että jos paljon nostetaan niin eipä ole enää asiakkaita kun toiset polkevat hintoja.

siivousliikkeet solmii yhdessä sopimuksen jonka mukaan siivouksesta aletaan veloittaa vähintään joku tietty summa ja sen alle ei mennä. Pienet seuraa kyllä perässä.

• tosissasi
        että suurimmat kirjoitti:

siivousliikkeet solmii yhdessä sopimuksen jonka mukaan siivouksesta aletaan veloittaa vähintään joku tietty summa ja sen alle ei mennä. Pienet seuraa kyllä perässä.

Uskotko että kilapilevien isojen firmojen pomot saataisiin saman pöydän ääreen moisia sopimaan? Kaunis ajatus... Mutta ei mahda toteutua siivousalalla eikä millään muullakaan alalla...

• niin.
        tosissasi kirjoitti:

Uskotko että kilapilevien isojen firmojen pomot saataisiin saman pöydän ääreen moisia sopimaan? Kaunis ajatus... Mutta ei mahda toteutua siivousalalla eikä millään muullakaan alalla...

Tiedän kyllä, että siivoojille ja siivousyrityksille ei raha kelpaa. Millään muulla alalla tällaista ei olekaan. Kyllä niitä sopimuksia tehdään pohjahinnoista kirjallisia tai hiljaisia. Niitä tekee jopa torikauppiaat kun ei haluta kusta omaan pesään. Siivousfirmat lorottelee ihan tyytyväisenä omaan kenkäänsä eikä virne häviä millään, idiootteja kun ovat.

• yritetty
        tosissasi kirjoitti:

Olen kuullut että tätä keinoa on jo yritetty. eli ovat sopineet tietyn korotusprossan, mutta sitten joku alalla on huomannut sen hyvänä mahdollisuutenaan ja tarttunut siihen kiinni ja polkenut hintoja. Näin olen kuullut, mutta en ole aivan varma asiasta. Paras tapa mun mielestä on saada vahva liitto ajamaan siivoojien etuja. Ja muuten onko siivoojat koskaan menneet lakkoon? Siis oikein kunnolla. Siivous on mun mielestäni kiva ala. Mun asiakkaani ainakin arvostavat mua ja samoin esimieheni. Ymmärrän heidänkin puolensa asiassa.
        Paras tapa saada arvostusta on kehittää omaa ammattitaitoaan, olla se paras. Ja olla ylpeä siitä mitä tekee.

• joku työnseisaus
        yritetty kirjoitti:

Olen kuullut että tätä keinoa on jo yritetty. eli ovat sopineet tietyn korotusprossan, mutta sitten joku alalla on huomannut sen hyvänä mahdollisuutenaan ja tarttunut siihen kiinni ja polkenut hintoja. Näin olen kuullut, mutta en ole aivan varma asiasta. Paras tapa mun mielestä on saada vahva liitto ajamaan siivoojien etuja. Ja muuten onko siivoojat koskaan menneet lakkoon? Siis oikein kunnolla. Siivous on mun mielestäni kiva ala. Mun asiakkaani ainakin arvostavat mua ja samoin esimieheni. Ymmärrän heidänkin puolensa asiassa.
        Paras tapa saada arvostusta on kehittää omaa ammattitaitoaan, olla se paras. Ja olla ylpeä siitä mitä tekee.

jossain perähikiällä jota kukaan ei noteerannut, koska kukaan ei tiennyt siitä. Lakkoon ei suostu menemään edes ne vähät jotka kuuluu liittoon, kun odottavat jeesuksen toista tulemista. Kumpikin siis on yhtä todennäköistä, siivoojien järjestäytyminen ja jeesuksen tuleminen.

• "kannustin"palkki...

SOL'lin joku naurettava lahjuspitsa kerran vuodessa on lähinnä loukkaus siivoojien älykkyyttä kohtaan. Samoin heidän antamansa "tavara"palkkiot. Kuulemma joku rupinen lusikka..

En voi kuin ihmetellä kuinka edes kehtaavat! Itse kieltäytyisin ja kehotan muitakin itseään ja työtään arvostavia kieltäytymään mokomista armonpaloista...

• yök

Kohta olen ollut kaksi vuotta solilla, eikä ole näkynyt mitään kannustus juttua :( paska koko firma.

• tuplayök
        yök kirjoitti:

Kohta olen ollut kaksi vuotta solilla, eikä ole näkynyt mitään kannustus juttua :( paska koko firma.

..et tää jaskapulju edes joitakin lahjoo tai sanallisesti kiittää!! Itse olen saanut kohteestani PALJON positiivista palautetta ja tiedän että ovat minusta antaneet positiivista palautetta myös esimiehelleni. IKINÄ ei ole esimies tätä palautetta minulle välittänyt, ei minkäänlaista kiitoksen puolikastakaan, mutta jos on valittamista niin sen kyllä saan kuulla, eikä yleensä kovin asiallisin sanankääntein, että semmoset on tämän esimiehen kannustinjärjestelmät..

Kovasti vaan on yrittänyt hommata mulle sitä ensimmäistä kirjallista varoitusta jo vuoden päivät mutta voi harmi..ei ole vieläkään saanut sellaista aihetta et olisi voinut sen antaa:)

• kusetus
        yök kirjoitti:

Eräällä Etelä-Suomen paikkakunnalla kusastiin työntekijöitä linssiin "Hymypassi"n kanssa. Kortti täyttyi 10:stä hymystä ja naurusta 5:llä työntekijällä tammikuussa. Heille ei jaettu palkintoa, koska palkinnot jaetaan vain kerran vuodesssa, joulukuussa. Asiaa selvitettäessä, mikäli joulukuussa on sitten kaksi hymypassia täynnä eli 20 hymyä/naurua (se oli täysin mahdollista, koska Astyt joka kk), saako työntekijät 2 palkintoa/hlö. Vastaus EI! Vain yksi palkinto/hlö voidaan jakaa SOL:n sääntöjen mukaan. Olipa sekin motivointia, tuossa ihanassa aurinkoisessa, ihmistä arvostavassa SOL maailmassa.

• Moppi ja varsi
        kusetus kirjoitti:

Eräällä Etelä-Suomen paikkakunnalla kusastiin työntekijöitä linssiin "Hymypassi"n kanssa. Kortti täyttyi 10:stä hymystä ja naurusta 5:llä työntekijällä tammikuussa. Heille ei jaettu palkintoa, koska palkinnot jaetaan vain kerran vuodesssa, joulukuussa. Asiaa selvitettäessä, mikäli joulukuussa on sitten kaksi hymypassia täynnä eli 20 hymyä/naurua (se oli täysin mahdollista, koska Astyt joka kk), saako työntekijät 2 palkintoa/hlö. Vastaus EI! Vain yksi palkinto/hlö voidaan jakaa SOL:n sääntöjen mukaan. Olipa sekin motivointia, tuossa ihanassa aurinkoisessa, ihmistä arvostavassa SOL maailmassa.

Muutenkin tuo asiaakkaan antama arviointi palkkion perusteena on susi jo senkin vuoksi, että monesti siivooja ei pysty tekemään niin hyvää työtä kuin haluaisi, koska aikataulut on sovittu liian kireiksi. Asiakas pitää siivoojan vikana sitä että ei ole siistiä, vaikka siivoojaparka tekee parhaansa siinä lyhyessä ajassa joka hänelle on työhön annettu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      346
      14209
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      244
      5676
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3228
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      186
      2415
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      137
      2159
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1848
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      98
      1479
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      46
      1286
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1186
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1130
    Aihe