Etuilemisen taito

Jonottamisesta muistan mukavan pankkireissun.
Menin kymmeneksi pankin ovelle jonoon, se sopi muihin suunitelmiini.
Varauduin että aikaa menee paljon, eikä mihinkään kiire ollutkaan.
Vuorolappu vehje meni heti jumiin. Ihmiset käyttäytyivät kuin tulipalo olis uhkaamassa.
Kun se taas toimi,olin vuorossa nappia painamassa, kas vaan, oli jo iso koura ottamassa sitä minun vuorolappua.
Ihmeissäni sanoin tapauksesta vieruskaverille odotellessa omaa vuoroa, johon hän: voi voii, sehän on ihan jokapäiväistä että jopa käsistä revitään.
Käyn erittäin harvoin pankissa ,koska hoidan omat asiani netissä. Nytkin olin toisen asialla.

Jäin kovasti ihmettelemään, kun meininki oli kuin villissä lännessä.
Ja sitä että mihin ihmeeseen niillä kaikilla vanhoilla mummuilla ja papoilla oli niin tulimainen kiire, valmiissa maailmassa.

Jäinkin miettimään, kun lastenlapset sanovat,
että kyllä vanhat mummot ovat nykyisin röyhkeitä. Joka jonossa etuilevat, kyynärpäitään käyttäen ja ikäänsä hyödyntäen. Olen itsekin tullut tönäityksi sivuun pois isommat tieltä jonosta.
Näin ne nuoret saavat tämmöistä oppia ???

13

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulkkari!

      Muutaman sata vuotta maassamme asuneen etnisen vähemmistön edustajista löytyy runsaasti "jonomestareita".

      = eivät paljoa jonottele vaan menevät keulille.

      Toinen, kasvava ryhmä on itäturistit.
      Miehittävät marketeissa ja lentoasemilla rinnakkaset jonot ja koko porukka singahtaa siihen joka ensin pääsee kassalle/selvitykseen.

      Kyllä suomalaisetkin osaavat.
      Köntytessäni kainalosuvoilla apteekin vuorolappukoneelle ja sovittaessani toista kainalosauvaa toiseen käteen ilmestyi KAINALONI ALTA minun ikääseni miehen käsi joka nenäni edestä nyppäsi vuorolapun.
      Kaupan päälle päästi paskaisen naurun.

      Kuitenkin hän jäi minun jälkeeni apteekkiin juttelemaan jonkun tuttavansa kanssa.
      Eipä tainnut kuitenkaan olla kiire?

      • pöllästynyt lottoaja

        niin, tuo "etninen" ryhmä kolahti!

        Olin viemässä lottolappua Cittarin neuvontaan.
        Kävelykeppi oli toisessa ja lottolappu toisessa.
        Siihen tuli hiljalleen toiselta suunnalta varsin komea "etninen" ihminen.
        Se komea "etninen" huomasi että änkeän hiljaa siihen samalle tiskille kuin hän.
        Tämä komea "etninen" oikein juoksi siihen minun eteen ja vilkaisi minua ähäähäkutti-virne naamallaaan.
        Sain katsella löysälle valuneita mustia teryleenihousuja, kiiltävät olivat peffasta.
        Hänellä oli kanssa joku rahapelilappu ja sitten hän lysähti istumaan siihen viereen jossa oli jotain pöytiä ja jutteli maamiestensä kanssa.
        Kiirettä ei siis ollut tälläkään.

        Olin kummissani, pelastinko siis hänen päivänsä, jotenkin kierolla tavalla?


    • Olet kauppakeskuksen parkkipaikalla ja huomaat vapautuvan paikan,
      Ajattelet tehdä paruutusparkkeerauksen ja valmistaudut siihen ihan niin kuin pitääkin.
      Ajat vähän ohi ja vilkkupäälle ja sitten peruuttamaan.
      Takaa tulee auto, joka pujahtaa valitsemaasi parkkiruutuun takapuskuriasi hipaisten.
      Tuntuuko tutulta?

      Tuohon parkkipaikan ryöstöön on muistaakseni korkeimman oikeuden päätöskin olemassa.
      Se on laiton, mutta harva siitä kuitenkaan meteliä nostaa.
      Vernpainetta se kyllä nostaa.

      • ulkkari!

        Osa tarkoituksella.

        Osa hölmöyttään.
        Koska itse pysäköivät keula edellä niin eivät ymmärrä peruutusvalon merkitystä.

        Liittyen pysäköintiin.
        Tuttu etninen ryhmä on suurelta osin sairaseläkkeellä.
        Osalla jopa invakortti.
        Loputkin pysäköivät invaruutuihin ilmeisesti katsoen sen kuuluvan heidän tnisiin oikeuksiinsa.

        Olen kerran huomauttanut moisesta.
        Alkoi helvetillinen huuto ja naisen anatomian erittely.
        Uhattiin läsäyttää minua turpiin.
        Uhkaaja "invalidi" oli ikäiseni ja noin 20cm lyhyempi.
        Vauhtia lisäsi vielä kymykseni miten noin paljon pienempi ja vielä "invalidi" aikoi pieksää minut.


      • Katicat2

        Voi että se sieppaa,mutta pitää vaan olla sen näköinen,ettei mitään vaikutusta..


      • ja töissä maalla
        ulkkari! kirjoitti:

        Osa tarkoituksella.

        Osa hölmöyttään.
        Koska itse pysäköivät keula edellä niin eivät ymmärrä peruutusvalon merkitystä.

        Liittyen pysäköintiin.
        Tuttu etninen ryhmä on suurelta osin sairaseläkkeellä.
        Osalla jopa invakortti.
        Loputkin pysäköivät invaruutuihin ilmeisesti katsoen sen kuuluvan heidän tnisiin oikeuksiinsa.

        Olen kerran huomauttanut moisesta.
        Alkoi helvetillinen huuto ja naisen anatomian erittely.
        Uhattiin läsäyttää minua turpiin.
        Uhkaaja "invalidi" oli ikäiseni ja noin 20cm lyhyempi.
        Vauhtia lisäsi vielä kymykseni miten noin paljon pienempi ja vielä "invalidi" aikoi pieksää minut.

        kesäloman aikana, olimme opiskelijoita, joiden oli ansaittava talven opiskelurahoja.

        Meidän ovellemme tuli m.......smies, arviolta 30-v.,
        joka alkoi itkuvirren miehelleni: "Olen orpo ja pyydän..."(en muista enää muuta kuin tuon orpouden),
        ja mieheni antoi hänelle pukunsa, jonka äitinsä oli pakottanut hänet ottamaan mukaansa.

        Nauroimme kuollaksemme hänen mentyään tuolle orpoudelle, sillä mies oli monta vuotta vanhempi kuin me.

        Hymy hyytyi kuitenkin seuraavina päivinä, kun ovellamme alkoi kulkea koko suku orpouttaan valittamassa.

        Naapuri valistikin siten, ettei heille saa antaa mitään, eikä kuunnella niitä valheitansa.
        Muuten ne ovat riesana koko heimon voimin, niin ettei muuta ehdi tehdäkään.


    • ja kummastuttaa

      Totta tuo, on mitä kerroit. Omat pankkiasiat olen hoitanut verkkopankin kautta niin pitkään kuin se on ollut mahdollista.
      Joulukuussa kävin muutaman kerran pankissa yhden sillä hetkellä liikuntarajoitteisen ystäväni apuna. Kyllä jäin ihmettelemään sitä villin lännen meininkiä. Oven avauksen jälkeen ryntäys pankkisalille sujui sellaisella vauhdilla, että ei olisi meistä ikääntyneistä ikinä uskonut. Vuorolippu automaatilla tönimisen jälkeen oli jatkui ryntäys ja töniminen istumapaikoille.
      Mehän jäimme ystävättären kanssa hännille ja vietimme pankkisalissa kaksi tuntia.
      Vahingossa viisastuneena lähdin seuraavan kerran matkaan vasta iltapäivällä, ystävättären protesteista huolimatta ja selvisimme asioista puolessa tunnissa.
      Hämmästelin muuten, asiakkaiden ikäjakaumaa. Ikääntyneiden lisäksi huomattava osa oli parikymppisiä nuoria, ihan vaan rahaa nostamassa. Keski-ikäisiä siellä ei juurikaan näkynyt. Eikö nettisukupolvi asioikaan netissä.

      • vaikka naapurin tai ystävän asialla.Ellei omaa löydy. Herää ainakin siihen "missä mennään", onkohan se historiaa vai tulevaisuutta.
        Ainakin sivistynyt, kohtelias ja suvaitsevainen käytös näytti olevan historiaa, ikävä kyllä.
        Ikävä senkin takia, jos osa on nuoria. Siinä oiva malli miten maailmassa selvitään. Lähimmäistä kyynärpäällä kylkeen, ja potkaisu sivuun -pois edestä,,,,
        Kyllä hävetti meidän vanhojen puolesta, millaisia olemme. Turvaa aina nuoria syytellä, joka ikäryhmästä näkyy löytyvän,,,,

        Kerran ajoin autoa ostoskeskuksen parkkiin. sopiva paikka löytyi- riittävän tilava, etten tönisi ketää ei kukaan minua.
        Tulin pois autosta, takaani tulleesta autosta säntäsi itänaapurin nais-ihminen huutamaan että siirtäisin autoni pois koska hän oli ajatellut sitä paikkaa. Hoono suomi mutta ymmärsin.
        En ollut kuulevinani,, minähän siihen vapaana olleeseen paikkaan ajoin huomattavasti ennen häntä. Siihen jäi huutamaan,, kohta on parkkipaikoillakin sama villin lännen meininki.
        Meidän ihanassa rauhallisessa suomenmaassa.


      • ihmettynyt
        meri-kukka98 kirjoitti:

        vaikka naapurin tai ystävän asialla.Ellei omaa löydy. Herää ainakin siihen "missä mennään", onkohan se historiaa vai tulevaisuutta.
        Ainakin sivistynyt, kohtelias ja suvaitsevainen käytös näytti olevan historiaa, ikävä kyllä.
        Ikävä senkin takia, jos osa on nuoria. Siinä oiva malli miten maailmassa selvitään. Lähimmäistä kyynärpäällä kylkeen, ja potkaisu sivuun -pois edestä,,,,
        Kyllä hävetti meidän vanhojen puolesta, millaisia olemme. Turvaa aina nuoria syytellä, joka ikäryhmästä näkyy löytyvän,,,,

        Kerran ajoin autoa ostoskeskuksen parkkiin. sopiva paikka löytyi- riittävän tilava, etten tönisi ketää ei kukaan minua.
        Tulin pois autosta, takaani tulleesta autosta säntäsi itänaapurin nais-ihminen huutamaan että siirtäisin autoni pois koska hän oli ajatellut sitä paikkaa. Hoono suomi mutta ymmärsin.
        En ollut kuulevinani,, minähän siihen vapaana olleeseen paikkaan ajoin huomattavasti ennen häntä. Siihen jäi huutamaan,, kohta on parkkipaikoillakin sama villin lännen meininki.
        Meidän ihanassa rauhallisessa suomenmaassa.

        minun pankissa ei minkään ikäiset noin etuile,ei ole autoakaan niin säästyn parkkiongelmilta.
        on mennyt ikäihmisten murheet vähäisiksi , aikaa ja voimia näyttää olevan.
        pankin henkilökunnan pitää puuttua asiaan jos tuollaista on, samoin muissa liikkeissä. täällä päivittely ei asiaa muuta.


      • käyttäytymistapoja
        ihmettynyt kirjoitti:

        minun pankissa ei minkään ikäiset noin etuile,ei ole autoakaan niin säästyn parkkiongelmilta.
        on mennyt ikäihmisten murheet vähäisiksi , aikaa ja voimia näyttää olevan.
        pankin henkilökunnan pitää puuttua asiaan jos tuollaista on, samoin muissa liikkeissä. täällä päivittely ei asiaa muuta.

        kansalle?

        .....t ja muut olisi karkoitettava Suomesta.


      • käyttäytymistapoja kirjoitti:

        kansalle?

        .....t ja muut olisi karkoitettava Suomesta.

        Siinä pankissa jossa joskus asioin on hyvä jonotus systeemi, ja nyt hiljakkoin tuli myös apteekkiin, ei kukaan pääse etuilemaan, parkkipaikan kanssa on onnenkauppaa.


      • LateVaan kirjoitti:

        Siinä pankissa jossa joskus asioin on hyvä jonotus systeemi, ja nyt hiljakkoin tuli myös apteekkiin, ei kukaan pääse etuilemaan, parkkipaikan kanssa on onnenkauppaa.

        Oli jonotuslaput. Kun vuorollaan pääsi painamaan nappia saadakseen oman vuorolapun en ymmärtänyt laittaa kättä valmiiksi, ottamaan vaan joku välistä vetäisi sen salamana itselleen. Välillä kun lippuaparaatti lakkasi toimimasta ihmiset käyttäytyivät ihan hysteerisesti,, pankivirkailija pyysi kauan että antakaa hänen katsoa mikä vika... käsistä kuulema repivät vuoroliput ,,ihan tavallista sanoivat sen olevan.

        No ei se mitään ainoastaan uutta komemusta tuli.
        Sitä paitsi voihan alkaa pukeutua sen mukaan jos on pankkiasiaa. Kypärä päähän, ja paljon pehmusteita ympärille. Jos lennättää nurin ei ainakaan reisiluun kaulan murtumaa tule.
        Ja silloinhan tarinalla on onnellinen loppu!


      • Katicat2
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Oli jonotuslaput. Kun vuorollaan pääsi painamaan nappia saadakseen oman vuorolapun en ymmärtänyt laittaa kättä valmiiksi, ottamaan vaan joku välistä vetäisi sen salamana itselleen. Välillä kun lippuaparaatti lakkasi toimimasta ihmiset käyttäytyivät ihan hysteerisesti,, pankivirkailija pyysi kauan että antakaa hänen katsoa mikä vika... käsistä kuulema repivät vuoroliput ,,ihan tavallista sanoivat sen olevan.

        No ei se mitään ainoastaan uutta komemusta tuli.
        Sitä paitsi voihan alkaa pukeutua sen mukaan jos on pankkiasiaa. Kypärä päähän, ja paljon pehmusteita ympärille. Jos lennättää nurin ei ainakaan reisiluun kaulan murtumaa tule.
        Ja silloinhan tarinalla on onnellinen loppu!

        Cittarin lihatiskille olen viimeksi jonotellut vuorolipun kanssa. Ystävällinen kanssajonottaja antoi minulle lippunsa, kun hän ei kiireensä vuoksi ehtinyt kauemmin odotella. Sillä numerolla pääsin jonossa eteenpäin ja minä taas annoin lippuni seuravalle, joka oli tulossa vuoronumeroaan automaatilta ottamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      142
      983
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      21
      964
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      830
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      825
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      798
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      732
    Aihe