Mökin hirsirungon kasaaminen

HVVT

Tarkoituksena rakentaa lähelle himosta kesämökki. Onko kellään tietoa onko lähellä pätevää ja edullista timpuria kasaamaan runko ja tekemään rakennukseen katto? Ei tarvi huomioida ikkunoita tai ovia.

Onko arvioita paljonko ottaa työtunteja kasata noin 75 kerrosneliötä oleva mökki?

Minulle on heitetty, että maksais noin 7500 €. Hirren koko 115 mm

Kommentteja, onko kallis

12

3146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...luulisi löytyvät sekä edullisiä, että läheltä. Jos kuitenkin käy niin, ettei löytyisi, niin laita yhteystietosi meilinä [email protected] - voin välittää ne parille osaavalle ja normaalihintaiselle täällä Jyväskylän seudulla. Edullisia en halua suositella, sillä teen töitä mieluummin osaavien kanssa.

• mattios

En tunne tarkemmin pystytyshintoja, mutta meidän projektissa tilattiin hissikehikko (höylähirsi 5") ammattitaitoinen asentaja. Omalta puolelta keräsin talkooväkeä hakitelineet, kun kurkihirsi tuli n. 6 m:ä alinta hirsikertaa korkeammalle, päätykolmiot tulivat hirrestä.
        Meillä kehikonnosto 8,5 x 7 m (90 krs m2) kesti 4 päivää, ja paikalla oli firman ukko, 3 omaa väkeä ja 4 - 6 talkoolaista. Paikan epätasaisuuden/rakennuksen korkeuden johdosta hakitelineet kiersivät koko rakennuksen (3 korotusta). Hakien kautta nostettiin myös kurkihirret ylös. Samoin hakit olivat apuna kattoa tehdessä, niiden kautta siirrettiin myös tiilet katolle.
        Lisäksi itseltä ja isäukolta meni neljä päivää katon paarteiden, aluskatteen ja räystäiden (laitettiin yläkautta) laittoon ja tiilikattovalmiuteen.
        Henkilökohtaisesti suosittelen ainakin kehikonnostossa omaa porukkaa tekijämiehen, miehien apuna. Täten rahaa säästyy ja tumpulallekin riittää hommia mm. hirsien numeroiden etsintä, kokkaus, riiveen laitto, hirsien nosto ja tappien lyöminen.

Jos silti pysyt pelkästään maksajana, selvitä työs kesto ja kerro se 40 €/h niin pysyt hehtaarilla.
        t matti

• HVVT

Poimitaan sähköposti ylös. Projekti etenee pystytys vaiheeseen oletettavasti vuoden päästä ja tässä vaiheessa tiedustelen kommentteja ja ajatuksia millaisia kustannuksia minulle syntyy "täyspuuosa" toimituksen lisäksi. Toisekseen kartoitan myös mahdollisia tekijöitä jos en sattuisi itse talkooporukan tekemään kaikkea tai tuskin niin tapahtuu.

Edullinen ei tosiaan aina tarkoita hyvää ja tehokasta toimintaa. Jos toi 40 h/€ olisi oikea tunti hinta niin silloin voisi olettaa hirsikehikon kasauksen katto päälle ottavan tässä mallissa 200 tuntia. Kuulostaako normaalilta määrältä?

En kysynyt toimittajalta vielä mitä tämä katto pään päälle itseasiassa sisältää. Tiedän kuitenkin muun toimituksen sisällön.

Mitäpä luulette paljonko joudun varaamaan sähkötöihin ja LVI tekniikkaan mökin sisälle. SähköLiittymä mulla on jo olemassa. LVI tekniikkaan pitää sisällyttää jätevesijärjestelmä tietysti mökin ulkopuolelle. Ajatus olisi kaksilinjainen järjestelmä. Ilmeytys harmaille pullokaivo WC. LTO järjestelmästä en vielä tiedä. Peruslämmitykseen ajattelin ottaa invertteri ilmalämpöpumpun 5 kilowattisen.

Jos näihin sais jotain arvioita? Olisko sähköjutut jotain 2500 - 3000 € ja LVI jotain 5-6000 € ??

Muutakin kommenttia aiheisiin otan mielelläni

• hinnat on mitä

on ei sitä voi ennustaa. Yleensä nuo vesi- ja sähkölelut maksaa ennemmän jos tehdään omakotitasoa kuten nykyisin tehdään. 10000 niihin ei riitä yhteensä.

• talon mallista

Meillä tehtiin vuosi sitten 100m2 1,5 kerroksinen mökki 170mm pyöröhirrestä. Hirttä oli kuulemma noin 1500 metriä. Siinä meni kahdelta mieheltä 4 pitkähköä päivää ja lisäksi nosturi oli paikalla 2 päivää.

Työtä oli siis noin 10 pitkää miestyöpäivää ja urakkahinta oli noin 8000 euroa.

• siinä menee

Kahdelta mieheltä ( ei marjanpoimijalta)
      4 päivää.Leegomökki - kevyet palikat - niitähän nakkelee noin vain.Karalaudathan voit itse näpsiä sitten myöhemmin?

jos pistaa 120 ekeä päivä/mies - tekee pikkas4en vajaa tonnin.Toinen menee sitten oheiskuluihin
      herroille.Pitäähän niittenkin saada läskiä leivän päälle.

• asennuskymppi

Ota yhteyttä, niin katsotaan rakennuksen kuvat ja lasketaan tarjous! Olemme pystyttäneet hirsitaloja/mökkejä mm. Maanhonka Oy:lle. Yrityksemme toimipaikka on lähellä Jyväskylää.
      Sisä-Suomen Asennuskymppi
      [email protected]
      040-7333616 / Erno

• HVVT

Tiedot poimittu ylös. Palaan asiaan kun mulla on lopulliset kuvat. Tällähetkellä mulla on pohjapiirros tarjous puuosatoimituksesta sopivalta kokonaisuudelta.

• ei...

ei sitä ilmaseks kukaan pystytä, et itsekään varmasti ilmaseks mitään tee. pystytä itse ni saat halvalla.

• Anonyymi

Tätäkin palstaa aktivoidaan pelkästään vanhojen aloituksien nostoilla...

• Anonyymi

klick

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      39
      2155
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      194
      1735
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      94
      1411
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      142
      1219
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1128
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      135
      1060
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1010
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      970
    9. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70