lämpöleikkaaminen?

Hermo menee...

Johtuuko lämpöleikkaaminen lämpölaajenemisesta?
Siis, pyörä hyytyy ja pitää antaa koneen jäähtyä.

Mikä sylinterin osa kuumenee eniten?
kansi?

66

35027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuumenee

      Eli mäntä kuumenee ensimmäisenä ja nopeiten, sillä sen massa ja tilavuus on paljon pienempi kuin sylinterillä. Eli sylinterin lämpötila ei ehdi kasvaa yhtä nopeasti kuin männän lämpötila -> mäntä lämpölaajenee ja "leikkaa" kiinni sylinterin seinämiin. Ongelman saisi halviten ja helpoiten korjattua ostamalla uudet männät tai mielummin hoonauttais sylinterit pajalla vain vähän laajemmiksi.

      • ...

        Kyseessä on siis mopo ,jossa on vain yksi sylinteri. 2-t kone. Onnistuuko jos heittää vaan kannen auki ja mäntä veks ja rassaa sylinteriä vaikka hiekkapaperilla tai teräsvillalla?

        Onnistuuko tälläinen?


      • onnistu.
        ... kirjoitti:

        Kyseessä on siis mopo ,jossa on vain yksi sylinteri. 2-t kone. Onnistuuko jos heittää vaan kannen auki ja mäntä veks ja rassaa sylinteriä vaikka hiekkapaperilla tai teräsvillalla?

        Onnistuuko tälläinen?

        Halpakiinapaskamyymälästä/autotarvikemyymälästä löydät sylinterinhoonaustyökalun jolla homma hoidetaan. Esim http://www.biltema.fi/ ja sieltä hakuun nro 192275
        Jos kyseessä on kovakromipytty, silloin ei hoonausvehkeet siihen pysty -> uusi sylinteri sekä mäntä.

        Syy tähän lämpöleikkautumiseen kannattaa etsiä, muuten ei ongelma poistu. Seos laihalla?


      • seoksesta
        onnistu. kirjoitti:

        Halpakiinapaskamyymälästä/autotarvikemyymälästä löydät sylinterinhoonaustyökalun jolla homma hoidetaan. Esim http://www.biltema.fi/ ja sieltä hakuun nro 192275
        Jos kyseessä on kovakromipytty, silloin ei hoonausvehkeet siihen pysty -> uusi sylinteri sekä mäntä.

        Syy tähän lämpöleikkautumiseen kannattaa etsiä, muuten ei ongelma poistu. Seos laihalla?

        Mistä tiedän onko seos laihalla?


      • Tarkasteletulppa
        seoksesta kirjoitti:

        Mistä tiedän onko seos laihalla?

        Tulpan väristä tietää onko liian laihalla.


      • ovat?
        Tarkasteletulppa kirjoitti:

        Tulpan väristä tietää onko liian laihalla.

        Minkälainen on väri jos on laihalla taikka on sopiva?


      • LisääSeosta

      • niin mitä?

      • niitä juttuja
        niin mitä? kirjoitti:

        Eli jos kone käy laihalla nii se saa liian vähän bensaa ja liikaa ilmaa?
        Niinkö se menee?
        Miten korjaan ongelman?
        Lisää bensa seokseen?

        jotka kannattaisi jättää ammattimiehelle. Kovasti on etua jos edes vähän ymmärtää, mitä on tekemässä.


      • öhöm..
        niitä juttuja kirjoitti:

        jotka kannattaisi jättää ammattimiehelle. Kovasti on etua jos edes vähän ymmärtää, mitä on tekemässä.

        Haluankin varmuuden asioista niin en sählää sitten pidemmällä.
        Ja... olen huomannut että "ammattimiehet" kohtaavat voittajansa silloin kun huohotusaukko on mennyt umpeen. Että eipä ole järkeä maksaa ammatti miehille munien kaivelusta.

        Siis:
        Säädän seosta, lisää bensaa.
        Jos ei toimi nii kone auki. (Täälläpäin 14 hemmotkin availee...)


      • mitä teet
        öhöm.. kirjoitti:

        Haluankin varmuuden asioista niin en sählää sitten pidemmällä.
        Ja... olen huomannut että "ammattimiehet" kohtaavat voittajansa silloin kun huohotusaukko on mennyt umpeen. Että eipä ole järkeä maksaa ammatti miehille munien kaivelusta.

        Siis:
        Säädän seosta, lisää bensaa.
        Jos ei toimi nii kone auki. (Täälläpäin 14 hemmotkin availee...)

        vai bensan määrää?


      • osittain on...
        öhöm.. kirjoitti:

        Haluankin varmuuden asioista niin en sählää sitten pidemmällä.
        Ja... olen huomannut että "ammattimiehet" kohtaavat voittajansa silloin kun huohotusaukko on mennyt umpeen. Että eipä ole järkeä maksaa ammatti miehille munien kaivelusta.

        Siis:
        Säädän seosta, lisää bensaa.
        Jos ei toimi nii kone auki. (Täälläpäin 14 hemmotkin availee...)

        Onhan se kyllä ihan totta että JOTKUT nuoret osaavat asian, mutta kyllä niitäkin löytyy joilla on peukalo keskellä kämmentä.


      • itse.
        mitä teet kirjoitti:

        vai bensan määrää?

        Kumpaa pitäisi?
        nyt käy ryyppy päällä paremmin. Etenkin kylmänä.


      • ootko tyhmä??
        itse. kirjoitti:

        Kumpaa pitäisi?
        nyt käy ryyppy päällä paremmin. Etenkin kylmänä.

        Kone käy laihalla = Saa liian vähän bensaa ja liikaa ilmaa.

        Ei voi olla näin vaiketaa!


      • ääkkönen
        mitä teet kirjoitti:

        vai bensan määrää?

        vain kaksi tapaa säätää seosta. valitse se oikea noista.


      • miten sitä
        öhöm.. kirjoitti:

        Haluankin varmuuden asioista niin en sählää sitten pidemmällä.
        Ja... olen huomannut että "ammattimiehet" kohtaavat voittajansa silloin kun huohotusaukko on mennyt umpeen. Että eipä ole järkeä maksaa ammatti miehille munien kaivelusta.

        Siis:
        Säädän seosta, lisää bensaa.
        Jos ei toimi nii kone auki. (Täälläpäin 14 hemmotkin availee...)

        koneeseen syötettävän bensan määrää saadaan lisättyä? Kannattais sinunkin varmaan lukea joku mopokirja jossa on selitetty aika tarkasti ja ymmärrettävästi eri osien toimintaperiaatteet. Luulisin että sellaisia nykyaikana löytyy. Kuinka voit säätää mitään jos ei sinulla ole hajuakaan kaasuttimen toiminnasta, tai yleensä mopon moottorista.
        Varmaan teilläpäin 14 v hemmotkin availee mutta jonkun ne sitten pitää laittaa kasaan. Niitä vapaaehtoisia vasta onkin vaikea löytää. Ymmärrät sitten vuosien päästä, miksi asia on näin. Taitavat muuten ne munankaivelijat löytyä ihan sieltä ikätoveriesi joukosta.


      • jeps-
        miten sitä kirjoitti:

        koneeseen syötettävän bensan määrää saadaan lisättyä? Kannattais sinunkin varmaan lukea joku mopokirja jossa on selitetty aika tarkasti ja ymmärrettävästi eri osien toimintaperiaatteet. Luulisin että sellaisia nykyaikana löytyy. Kuinka voit säätää mitään jos ei sinulla ole hajuakaan kaasuttimen toiminnasta, tai yleensä mopon moottorista.
        Varmaan teilläpäin 14 v hemmotkin availee mutta jonkun ne sitten pitää laittaa kasaan. Niitä vapaaehtoisia vasta onkin vaikea löytää. Ymmärrät sitten vuosien päästä, miksi asia on näin. Taitavat muuten ne munankaivelijat löytyä ihan sieltä ikätoveriesi joukosta.

        No mieti...
        Täälläpäin pitää viedä mopo korjattavaksi johonkin hevon kuuseen kun paikallinen ammattimies ei osaa hussea avata...
        Ja ne 14v munankaivajat virittävät itse moponsa, ja niin känniin kun voi saada. Ja hyvin ovat saaneet kasaan ja hyvin ovat toimineetkin.
        mieti jos ammattimies joutuu pyytämään 16 vuotiaan hemmon avaamaan nelari kone kun itsellä on "muuta puuhaa". Ammattitaidottomuudeksi kutsuisin.

        Ja se on ihan tosi seikka että nuoriso ottaa selvää asioista ja samalla oppii ne.


      • OOÄMGEE
        miten sitä kirjoitti:

        koneeseen syötettävän bensan määrää saadaan lisättyä? Kannattais sinunkin varmaan lukea joku mopokirja jossa on selitetty aika tarkasti ja ymmärrettävästi eri osien toimintaperiaatteet. Luulisin että sellaisia nykyaikana löytyy. Kuinka voit säätää mitään jos ei sinulla ole hajuakaan kaasuttimen toiminnasta, tai yleensä mopon moottorista.
        Varmaan teilläpäin 14 v hemmotkin availee mutta jonkun ne sitten pitää laittaa kasaan. Niitä vapaaehtoisia vasta onkin vaikea löytää. Ymmärrät sitten vuosien päästä, miksi asia on näin. Taitavat muuten ne munankaivelijat löytyä ihan sieltä ikätoveriesi joukosta.

        Joku rupes ängstäämään! =D


      • stondis
        jeps- kirjoitti:

        No mieti...
        Täälläpäin pitää viedä mopo korjattavaksi johonkin hevon kuuseen kun paikallinen ammattimies ei osaa hussea avata...
        Ja ne 14v munankaivajat virittävät itse moponsa, ja niin känniin kun voi saada. Ja hyvin ovat saaneet kasaan ja hyvin ovat toimineetkin.
        mieti jos ammattimies joutuu pyytämään 16 vuotiaan hemmon avaamaan nelari kone kun itsellä on "muuta puuhaa". Ammattitaidottomuudeksi kutsuisin.

        Ja se on ihan tosi seikka että nuoriso ottaa selvää asioista ja samalla oppii ne.

        taitoa tarvita sen koneen avaamiseen. kunnostaminen ja viritys on ammattilaisten töitä.
        kotitarve mekaanikkoja on joka mökissä.


      • saman ihan
        OOÄMGEE kirjoitti:

        Joku rupes ängstäämään! =D

        selvällä suomen kielellä. Taidan olla liian vanha kun en ymmärrä tällaisia sanoja kuten ängstäileminen. Viittaatko mahdollisesti angstiin eli jonkinlaiseen pelkotilaan? Mikään ei vituta enempää kuin asiakas joka tuo itse purkamansa moottorin osina laatikossa ja tietenkin niin että joitakin osia on jo ehtinyt hukkua. Teiltä nuorilta kotkilta kun puuttuu täydellisesti se perustieto ja tuntuma joka tarvitaan jotta kaikenlaisten moottorien kunnostus onnistuisi. Siellä puhutaan usein parin sadasosamillin välyksistä mutta ette te sellaisista mitään tajua. Mutta ängstäillä te ette osaa, vaikka olisi aihettakin sillä lopulta pappa betalar.


      • ainakin
        stondis kirjoitti:

        taitoa tarvita sen koneen avaamiseen. kunnostaminen ja viritys on ammattilaisten töitä.
        kotitarve mekaanikkoja on joka mökissä.

        sain yhden mopon moottorin auki kuntoon ja kasaan sen ihan toimivana enkä edes ole ammattilainen. Ikää 16 v.


      • oli rikki?
        ainakin kirjoitti:

        sain yhden mopon moottorin auki kuntoon ja kasaan sen ihan toimivana enkä edes ole ammattilainen. Ikää 16 v.

        Vai puritko huviksesi? Ymmärrätkö sovitteista, toleransseista, tiivistystekniikasta moottorin säätämisestä ym. asioista? Jos et, sait moottorisi toimimaan tuurilla. Ei millään pahalla mutta vitosen seppä tekee äkkiä ja perinteisesti satasen vahingon.


      • ja kasaan
        stondis kirjoitti:

        taitoa tarvita sen koneen avaamiseen. kunnostaminen ja viritys on ammattilaisten töitä.
        kotitarve mekaanikkoja on joka mökissä.

        mopon moottorin vaikka silmät ummessa. Mut kertokaa nyt joku et mitä se kiinnileikaaminen on. Leikkaakse kuuma osa jotain niinku mäntää tai rengaita.


      • @mail
        ja kasaan kirjoitti:

        mopon moottorin vaikka silmät ummessa. Mut kertokaa nyt joku et mitä se kiinnileikaaminen on. Leikkaakse kuuma osa jotain niinku mäntää tai rengaita.

        mitä kiinnileikkaaminen tarkoittaa, niin jätä homma ammattilaiselle.


      • Kokemusta löytyy
        saman ihan kirjoitti:

        selvällä suomen kielellä. Taidan olla liian vanha kun en ymmärrä tällaisia sanoja kuten ängstäileminen. Viittaatko mahdollisesti angstiin eli jonkinlaiseen pelkotilaan? Mikään ei vituta enempää kuin asiakas joka tuo itse purkamansa moottorin osina laatikossa ja tietenkin niin että joitakin osia on jo ehtinyt hukkua. Teiltä nuorilta kotkilta kun puuttuu täydellisesti se perustieto ja tuntuma joka tarvitaan jotta kaikenlaisten moottorien kunnostus onnistuisi. Siellä puhutaan usein parin sadasosamillin välyksistä mutta ette te sellaisista mitään tajua. Mutta ängstäillä te ette osaa, vaikka olisi aihettakin sillä lopulta pappa betalar.

        Tarkoittaa sitä että sylinterin ja männän kohdalla että ne jumittuvat eivätkä liiku.Useita syitä ovat lämpöleikkaaminen, öljyn puuttuminen tai se että jokin osa jumittaa ne, Yleensä kyllä leikkaamisen jälkeen lähtevät liikkeelle, mutta naarmut jää, ja sen jälkeen hoonaus on hyvä ratkaisu tai porautus.Jos lämpöleikkaa suosittelen isompaa välystä ja käy vaikka lähimmässä mopo liikkeessä laittaa säädöt kohdalleen.Ja oma mielipide, että sylinterin irroitus ja kiinnilaittaminen on todella helppo juttu, jos saa jonkinlaiset ohjeet.


      • irrotukseen ja
        Kokemusta löytyy kirjoitti:

        Tarkoittaa sitä että sylinterin ja männän kohdalla että ne jumittuvat eivätkä liiku.Useita syitä ovat lämpöleikkaaminen, öljyn puuttuminen tai se että jokin osa jumittaa ne, Yleensä kyllä leikkaamisen jälkeen lähtevät liikkeelle, mutta naarmut jää, ja sen jälkeen hoonaus on hyvä ratkaisu tai porautus.Jos lämpöleikkaa suosittelen isompaa välystä ja käy vaikka lähimmässä mopo liikkeessä laittaa säädöt kohdalleen.Ja oma mielipide, että sylinterin irroitus ja kiinnilaittaminen on todella helppo juttu, jos saa jonkinlaiset ohjeet.

        kiinnilaittamiseen tarvitaan mopossakin ohje niin olisikohan koko homma kuitenkin parempi jättää sellaiselle joka ei tarvitse sitä ohjetta. Otte te pojanpallerot kyllä aika uskomattoman tolloja. Ihan kuin mekin aikoinaan.


      • auki vaan
        ... kirjoitti:

        Kyseessä on siis mopo ,jossa on vain yksi sylinteri. 2-t kone. Onnistuuko jos heittää vaan kannen auki ja mäntä veks ja rassaa sylinteriä vaikka hiekkapaperilla tai teräsvillalla?

        Onnistuuko tälläinen?

        2-t kone= toimiiko tuorevoitelulla vai pitääkö bensiiniin lisätä 2-t öljyä....oireet viittaa voiteluongelmaan anyway (Mäntä alumiiniseosteisena ja pehmeämpänä materiaalina kitkan vaikutuksesta "hitsautuu" sylinterin seinämiin) Kansi ja sylinteri irti,uusi mäntä renkaineen ja sylinterin hoonaus,ei se mitään rakettitiedettä ole.


      • ootte_pellei
        auki vaan kirjoitti:

        2-t kone= toimiiko tuorevoitelulla vai pitääkö bensiiniin lisätä 2-t öljyä....oireet viittaa voiteluongelmaan anyway (Mäntä alumiiniseosteisena ja pehmeämpänä materiaalina kitkan vaikutuksesta "hitsautuu" sylinterin seinämiin) Kansi ja sylinteri irti,uusi mäntä renkaineen ja sylinterin hoonaus,ei se mitään rakettitiedettä ole.

        vitun läskit


      • keslo
        saman ihan kirjoitti:

        selvällä suomen kielellä. Taidan olla liian vanha kun en ymmärrä tällaisia sanoja kuten ängstäileminen. Viittaatko mahdollisesti angstiin eli jonkinlaiseen pelkotilaan? Mikään ei vituta enempää kuin asiakas joka tuo itse purkamansa moottorin osina laatikossa ja tietenkin niin että joitakin osia on jo ehtinyt hukkua. Teiltä nuorilta kotkilta kun puuttuu täydellisesti se perustieto ja tuntuma joka tarvitaan jotta kaikenlaisten moottorien kunnostus onnistuisi. Siellä puhutaan usein parin sadasosamillin välyksistä mutta ette te sellaisista mitään tajua. Mutta ängstäillä te ette osaa, vaikka olisi aihettakin sillä lopulta pappa betalar.

        Kui musta tunyuu et oot alle 20v joka pätee?


      • niinsiisdaa
        keslo kirjoitti:

        Kui musta tunyuu et oot alle 20v joka pätee?

        vastasit 3 vuotta vanhaan viestiin? mitä vittua


      • niinmiksi
        niinsiisdaa kirjoitti:

        vastasit 3 vuotta vanhaan viestiin? mitä vittua

        miksi ei


      • Jutustelija1
        niinmiksi kirjoitti:

        miksi ei

        Juuri näin ;-)


      • oivoiii

        oivoivoi


      • JeeJeeJee
        oivoiii kirjoitti:

        oivoivoi

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.com/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


      • Vitunäpärä
        auki vaan kirjoitti:

        2-t kone= toimiiko tuorevoitelulla vai pitääkö bensiiniin lisätä 2-t öljyä....oireet viittaa voiteluongelmaan anyway (Mäntä alumiiniseosteisena ja pehmeämpänä materiaalina kitkan vaikutuksesta "hitsautuu" sylinterin seinämiin) Kansi ja sylinteri irti,uusi mäntä renkaineen ja sylinterin hoonaus,ei se mitään rakettitiedettä ole.

        ..... Kai nyt itekki osaat kattoo onko öljytankkia edessä....


      • Anonyymi

        Eikö olisi järkevä osta kovakromi männät?


      • Anonyymi
        seoksesta kirjoitti:

        Mistä tiedän onko seos laihalla?

        50v mopoilu kokemuksella voisin sanoa: 2T koneen pitää savuttaa kunnolla, normaaliseoksellakin.


      • Anonyymi
        miten sitä kirjoitti:

        koneeseen syötettävän bensan määrää saadaan lisättyä? Kannattais sinunkin varmaan lukea joku mopokirja jossa on selitetty aika tarkasti ja ymmärrettävästi eri osien toimintaperiaatteet. Luulisin että sellaisia nykyaikana löytyy. Kuinka voit säätää mitään jos ei sinulla ole hajuakaan kaasuttimen toiminnasta, tai yleensä mopon moottorista.
        Varmaan teilläpäin 14 v hemmotkin availee mutta jonkun ne sitten pitää laittaa kasaan. Niitä vapaaehtoisia vasta onkin vaikea löytää. Ymmärrät sitten vuosien päästä, miksi asia on näin. Taitavat muuten ne munankaivelijat löytyä ihan sieltä ikätoveriesi joukosta.

        Kysymällähän sitä oppii..


      • Anonyymi
        seoksesta kirjoitti:

        Mistä tiedän onko seos laihalla?

        Ottaa ihan vitusti kierroksia ja kiljuu. Myös silloin mopo menee nopeiten mutta lämppää


    • jou`na

      itte oon tehny pv:see 2 koneremppaa ja kummatkin onnistuneita, ja yleensä ei mitään opikkaan jos ei tee mtn esim jos nelikonetta joutuu korjaa ni, ei sitä koskaan opikkaan jos ei koskaan aukasekkaan tai niin, ja jos joku hajoo konerempan jälkeen niin virheistä opitaan ja sitte vältetään virheitä... jne

    • Kohdehenkilö 16A

      Mikä mäntä on, minkälaista öljyseosta käytät, miten laihasti syöttää bensaa.

      Teflonimännät antaa tehoa kun ehtii lämmitä koko sylinteri, mutta jos ei lämmitä kauaa niin lämpöleikkaa kiinni koska tefloni on huono lämmönjohdin.

      Sylinteri kylmä ja mäntä kuumenee ja suurenee ni eihä se enää sinne sylinterii mahu, sit se leikkaa kiinni.

      t:14v Motorcrossharrastaja joka purki vesijäähdytteisen yamaha yz80 yksin, vaihtoi männän ja kasas takas umpee ilman probleemia, hyvin toimii vieläkin.

      • Henkilö667

        Ihanko koko konee purit ja kummisni vaa oli mäntä tarkotus vaihtaa


    • k_olarikari

      Helppo Halpa tapa säätää seosruuvi:

      Kierrä noin puolitoista kierrosta ulospäin siitä että se on kiinni.

      Tämän jälkeen käynnistä moottori ja kierrä jompaankumpaan suuntaan 1/4 kierrosta. Mikäli kierrokset laskivat, kierrä sama toiseen suuntaan. Jos kierrokset kasvoivat, kierrä seuraavaksi samaan suuntaan noin 1/8, jatka 1/8 molempiin suuntiin kunnes kierrokset ovat korkeimmillaan.

      Ryyppy ym. vaikuttavat tekijät pitää tietenkin ottaa käytöstä, mutta jos esim aikoo ajaa powerfiltterillä tai vastaavalla niin tietenki ne osat kiinni joilla aikoo ajaa. Kaveri teki just väärin et se sääti sen kaasarin vakio ilmanputsarilla, ja sit laitto p.filtterin kiinni ja ajo suunnillen pari tuntia ja leikkasi kiinni liian laihan seoksen takia.

      • peli puhtaana paremp

        Nuorilla purkajilla tahtoo nuo perusasiat kiireessä unohtua. Työ tehdään vaikka autotalliin johtavalla betonirampilla. Vaikka kyseessä on huushollin hiekkaisin paikka, heti hiekkalaatikon istuinlankun jälkeen. Usein jopa kaupattavia koneenosia valokuvataan betonilla. Eikähän sitä sanomalehteäkään aina kerkeä hakemaan. Tuulikin sen vie. Sitten osat huhtomatta paikalleen jne...


    • Don Bordi

      onks kukaan kuullu et kone leikkais vuotavan pakoputken takia?!

    • MIES 58

      Oon eläässän sen oppinnut et suoloo tankkii non 50% 2tahista eekä muuto leekannu ennö Raisu!

    • sinne2

      sinne 2t "öljy" säiliöön bensaa ja tankki täyteen 2.tahti öljyä niin ei muuten leiko kiinni. saa ruuvata vähän enemmän seosruuviaki auki kun näin tekee. en tosin suositttele

    • Jo vuodesta 2008

      Hahha saipas taas hyvät naurut. :D

      Pari juttua yleisesti:

      Itse olen purkanut ja kasannut mopoja, kevareita, mönkiöitä ja moottorisahoja lukuisia kertoja jo 12 vuotiaasta asti ja aina yhtä onnistuneesti. Mulla ei oo mitään ammattipätevyyttä hommaan eikä ketään mestaria opettamassa hommia, mutta kun rauhassa aloittaa pikku hommasta esim. mopon mäntä, niin kyllä siinä joka kerralla oppii. Ja huom! Tehkää asiat rauhassa ja ajan kanssa huolella.

      Nimimerkillä: Ikää 17

      Itselläni on nyt Husse ja siihen olen entisen omistajan jäljiltä joutunut vaihtamaan koko sylinterin ja lukuisia muita osia. Eli niin kauan kun pysytään 2-t vehkeissä hommat on helppo itse tehdä vaikka kylmässä vajassa kuten itse teen. Alakerran remontit kannattaa kuitenkin jättää ammattilaiselle, jos ei ole ennen sille mitään tehnyt eikä ole mitään hajua mitä on tekemässä.

      Ja nyt kun ollaan siirtymässä mopoissa näihin sähköisiin startteihin sun muihin niin niissäkin kannatta miettiä mitä tekee.

      Ja tuosta seoksesta vielä, että seosta rikastetaan ja laihennetaan säätämällä luistin neulaa joka on ihan kaasarin keskellä. Eli eikun kaasaria auki ja neulan sokkaa siirtämään. Ja tuossa ohjeet -> http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_säätäminen

      Ja jos nämä asiat ovat epäselviä ja haluaa kuitenkin itse tehdä niin älkää hyät ihmiset mistään Suomi24 kysykö, koska ei tällä sen viisaampia näprääjiä löydy !!! Vaan MOTOT.NET foorumi ja tietopankki on oikea paikka! Sielä on kuitenkin asiantuntevaista porukkaa monen vuoden kokemuksella.

    • kolina kuuluu

      Kertokaapa:se on siis ihan normaalia että sylinteri lämpenee ajaessa?minä kun ei näistä asioista tiedä paljoakaan.itsellä on aprilia rx,ja kun ajaa niin kuuluu sellainen kolina,että olisi petilaakerit vaihtokunnossa,mutta joku sanoi että se on aprilian ominaisuus että kuuluu semmoinen kolina :D mutta en kyllä usko sitä joten sanokaapa(joku asiasta tietävä) että onko normaalia

      • Ketjut

        Ootkohan nyt ihan varma että kolina ei voisi tulla liian löysistä ketjuista?


    • malossi is number 1

      hauskoja foorumeja.joku kysyy neuvoa kiinnileikkaamiseen tai kaasarin seoksiin ym,jne.niin tulee ihan mottipäisiä vastauksia.huamaa kyllä ketkä on vielä ihan kakaroita ja ketkä alkavia aikamiehiä.ite olen hiukan ns:old-school henkinen ja ikäinen kaveri.kuka ajelee jo ihan noilla isoilla american-pyörillä.ihan suoraa sanottuna täällä on helppo rääpiä päätä mutta kun tavattaisiin naamatusten.niin mitä kille sanoisit 196cm ja 110kgtiukkaa lihaa olevalle äijälle.mä tiedän ulisit ja paskoisit housuus,ihan niiku kaikki muutkin samanlaises.ja ihan aikamiehetkin.keulivat niin vitusti mutta kun astutaan baarista ulos niin 14v,kamppailulaji tausta iskee lihasmuistiin ja sitte mennään,ei saatana ukkoa löydy kuka pysyis pystyssä 30sec,kauemmin.tää on vaan facta.et muistakaa ylimieliset kakarat teistäkin tulee joskus aikamiehiä jotka joutuvat vastaamaan huutoihinsa.SITTEN ASIAAN,PASKANJAUHANNAN SIJASTA. lämpöleikkkaaminen tark.juuri sitä.vehkeet on laulatettu liian kuumiksi ja sitten kone leikkaa kii.eli mäntä laajenee liian paljon ja hitsaa kiinni sylinteriin.ja kovassa vauhdissa se voi olla kohtalokasta koska se lyö luonnollisesti vetävät osat kii,eli takapyörä lyö lukkoon.ja silloin paras tapa on että yrität samalla hypähdellä sen mopos päällä kun yrität pysyä pystyssä.100km vauhdissa aika sävärit antavaa touhua mutta paras tapa saada mäntä iri pyttyyn hitsauksesta.jos et onnistu kaadut noin90% varm.ollaan äijjien kans juuri rakentamassa omaksi iloksi ja muistoksi suitsaa ja kattoo paljo saadaa se pirulainen kulkee,mutta juuri 95km kohdalla lämppäs kii juuri kyseisellä tavalla.sain onnnex koska painan paljon niiku aikasemmin kirjoitin niin mäntä lävähti pyörimään noin 20m,liirtelyn jälk.ja vahvojen jalkojeni ansiosta sain tapeltua pyörän pysymään pystyssä..no siihen jäi ne huiput.50kg teini olisi hyvinkin voinut päässä 115--.paino/hevosvoima suhteessa toisiinsa.you all know that right!!!oma moka liian laihat seokset öljyn suhteen.mut kiinnileikkaus.irrota pytty ,hoonaus,jollei tarvi poraust jos on pahat jälj.uusi mäntä.tietysti seuraava koko.ja pytty samaan kokoon kans.ja kasaan öljyt kasates pyttyy mäntää.laita läjää.ja oikea kunnon viri pytty on malossi.power on paska.se juuri leipoi kii.imuaukko on naurettevan pieni.vaikka änkisit siihen 20.22.24.tai36,turhaa ei tuu toimii.kun on 16-17mm aukko.niin ette saa sinne sitä tavaraa mikä tekee sen kaiken ns.kikan joka saa sen pv,n kulkemaan.eli ilmaa ja BENSAA.toisin on malosissa.kattokaas sen imuaukkoa.voitte viilamattomaan iskeä vaikka32 ja se toimii.toimii hyvin. ja se miten se lähtee verrattuna steppariin,poweriin huh huh,voiko niitä ees verrata.kersana mun suitsa kulki oikesti 128km/h,ajoin auton takana alku talvesta koska autojen ajourat olivat sulat ja muuten lunta oli maassa.ihan siksi jos oisin kaatunu,olisi mennyt vielä mutta pokka loppui kesken.eli unohtakaa noi 50-60eken kamat.hei haloo koska 10eken 12"subbari ois antan enempi bassoa ku esim gervin vega stroger.(mil otettiin aikoinaan maailman kovimmat äänen paineet)hyvä maksaa.mut nyt ollaankin asentamassa jo 125 nsr,n konetta kii.tavotteeet kovat.suomen nopein pv.ja ihan virallistaa se.sitä 1100ccturbo pv,tä ei lasketa siinä ku eioo kun pv,n luukki.kaikki on suht.isompaa tankkia myöten.se on isopyörä.norm.pv ei edes näy sen takaa.

    • Puerco75

      Hyvät naurut sain heti aamusta! Tää viimeinen sämpyläkainalopelle oli kaikkein naurettavin! Ois kiva päästä riepottelemaan tollasesta uhittelijasta luulot pois...

    • ainomilf

      ongelmana on se että mopo kuluttaa vitun vähän bensaa ja kuumenee kohtuullisen nopeaan ajossa mutta tulpan väri pysyy maitokahvin värisenä eli hyvä kai.

    • Anonyymi

      joko korjaantu mopos?

    • Anonyymi

      Osaisko joku sanoa mikä on mopossa vikana kun pakoputki kuumenee ajaessa. Sattuu niin saatanasti kun paljaalla kädellä ottaa kiinni.

      • Anonyymi

        Ei mikään. Pakoputket kuumenee.


    • Anonyymi

      icssä oli liian laihat seokset leikkasi kiinni.vituttaa saatana,

    • Anonyymi

      Mäntä kuumuu ja laajenee niin leikkaa kiinni.
      Oon kyllä vuosien aikana miettinyt minkä takia ihmiset sanoo vie ammattilaiselle jos et osaa ja ei kannata ruveta itse menee rikki. Nykyisin saa tiedot ja toteutustavat helposti internetistä ja homma hoituu paitsi tietysti jos tullaan kysymään suomi24 asiantuntijoilta jotka eivät itse osaa ja saavat tyydytystä siitä että toinen luovuttaa ja vie liikkeeseen. Jos ei ole järkevää sanottavaa olkoonpa hiljaa on minun mielipide...

      • Anonyymi

        Ja tekemällä oppii monta asiaa. Jos parikin kertaa kasaat mopon moottorin niin, että se hirttää kiinni niin sitä joko oppii tai sitten luovuttaa lopulta.

        Jos aina pitäisi viedä ammattilaiselle laitettavaksi asiat, joita ei ole ennen tehnyt niin kukaan ei voisi tehdä mitään. Kerta se on ensimmäinen, jokaiselle.

        Itsekin vaihdan parhaillaan autooni jakopään hihnaa, kiristinrullia ja vesipumppua. En ole aiemmin autoa korjannut, mutta kun pikkuhiljaa tekee niin eipä tuo ihmehomma ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tekemällä oppii monta asiaa. Jos parikin kertaa kasaat mopon moottorin niin, että se hirttää kiinni niin sitä joko oppii tai sitten luovuttaa lopulta.

        Jos aina pitäisi viedä ammattilaiselle laitettavaksi asiat, joita ei ole ennen tehnyt niin kukaan ei voisi tehdä mitään. Kerta se on ensimmäinen, jokaiselle.

        Itsekin vaihdan parhaillaan autooni jakopään hihnaa, kiristinrullia ja vesipumppua. En ole aiemmin autoa korjannut, mutta kun pikkuhiljaa tekee niin eipä tuo ihmehomma ole.

        Itselläni on tässä kaasuttimet levällään putsausta varten ja heinesin korjausopas auki. Sitä ennen tein venttiilien säädöt. Kumpaakaan en ole koskaan ennen tehnyt vaikka olen romuja roplannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tekemällä oppii monta asiaa. Jos parikin kertaa kasaat mopon moottorin niin, että se hirttää kiinni niin sitä joko oppii tai sitten luovuttaa lopulta.

        Jos aina pitäisi viedä ammattilaiselle laitettavaksi asiat, joita ei ole ennen tehnyt niin kukaan ei voisi tehdä mitään. Kerta se on ensimmäinen, jokaiselle.

        Itsekin vaihdan parhaillaan autooni jakopään hihnaa, kiristinrullia ja vesipumppua. En ole aiemmin autoa korjannut, mutta kun pikkuhiljaa tekee niin eipä tuo ihmehomma ole.

        Olenpa minä sivusta seurannut näitä "itseoppineita" ja niitten remontteja. Kun ei ole hajuakaan siitä teoriapuolesta, niin kalliiksi pakkaa tulemaan...
        Vaan eipähän se ole minun lompakostani pois!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tekemällä oppii monta asiaa. Jos parikin kertaa kasaat mopon moottorin niin, että se hirttää kiinni niin sitä joko oppii tai sitten luovuttaa lopulta.

        Jos aina pitäisi viedä ammattilaiselle laitettavaksi asiat, joita ei ole ennen tehnyt niin kukaan ei voisi tehdä mitään. Kerta se on ensimmäinen, jokaiselle.

        Itsekin vaihdan parhaillaan autooni jakopään hihnaa, kiristinrullia ja vesipumppua. En ole aiemmin autoa korjannut, mutta kun pikkuhiljaa tekee niin eipä tuo ihmehomma ole.

        Vai oppii sitä tekemällä? No jotakin kyllä, mutta aika vähän.
        Olin nuoruudessani kaikki koulut käyneenä pikkupajalla, missä oli yksi ammattikoulun käynyt ja pari kouluja käymätöntä, isä ja poika; molemmat olleet sillä pajalla vuosia. Niin, ja vanha seppä.
        Ei olleet nämä "tekemällä oppineet" oppineet yhtään mitään! Ei osattu ensinnäkään paikallistaa vikaa ja sitten korjata jos en ollut itse koko ajan vahtimassa. Vaikka olivat tuon saman homman tehneet monta kertaa ennenkin, mutta eivät vain ollet oppineet yhtään mitään!
        Sille sepälle oli vaikea antaa mitään tehtäväksi, kun ei se vain osannut mitään! Ainut osaaja oli se ammattikoulun käynyt. Se kun oli oppinut siellä ammattikoulussa sen teoriapuolen, eli sen, miten kaiken pitäisi toimia ja jos ei toimi, niin miten korjataan.
        Kyllästyin mokomaan ja läksin heti kuukauden kuluttua aivan toisenlaisiin tehtäviin. Ja taatusti en ottaisi töihin ketään kouluttamatonta "tekemällä oppinutta" oli ala kuin ala. Kai ne nämä nykyajan kelvottomat rakennuksetkin on tehneet samanlaiset "tekemällä muka oppineet"!
        Samoin minulla oli loistava tilaisuus myöhemmässä työelämässä seurata näitten innokkaitten "tekemällä oppineitten" touhuja omiensa ja toisten autojen parissa. Sutta tuli joka hommasta, vaikka intoa kyllä riitti!


    • Anonyymi

      Oppirahat on aina maksettava. Kaikki synnymme tietämättöminä mutta vaatii paljon vaivaa pysyä tyhmänä. Eli tekevälle sattuu ja niistä yleensä oppii.

      • Anonyymi

        Ei muuten välttämättä opi! Olin kauan sitten pikkupajalla pikkupomona ja siellä oli yksi ammattikoulun käynyt asentaja ja pari ei-koulutettua, olleet pajalla jo vuosia. Ei ne perkeleet osanneet mitään, paitsi särkeä toisten ajoneuvoja! Joka ainut kerta kun piti tehdä joku työ, minkä olivat tehneet kymmeniä kertoja jo aiemmin, niin aina piti olla vahtimassa, etteivät riko. Kun se teoriapuoli puuttui totaalisesti, niin kaikki puuttui. Tuo ammattikoulun käynyt osasi kaiken, koska oli saanut opin teoriasta ja tiesi, miten laitteen pitää toimia ja miten se korjataan.
        Minä kyllästyin tuollaiseen ja lähdin pois aivan toiselle alalle eikä ole tullut ikävä takaisin. Omat autoni olen aina itse korjannut ja kuntoon on tulleet.


    • Lämpöleikkamiset johtuu:
      - Laiha polttoaineseos
      - Liian kuuma sytystulppa
      - Liian aikainen sytytystennakko
      - Liian matalaoktaaninen polttoaine.

      Kylmäleikkaaminen tapahtuu kun moottoria kuormitetaan liikaa kylmänä. Mäntä lämpiää ja laajenee nopeammin kuin sylinteri.

      Muita syitä kiinnileikaamiseen:
      - Liian pieni sylinterin välys
      - Voitelihäiriö

      Noi kaikki pystyy yleensä näkemään kiinnileikkaamisjäjistä eli nihin ne muodostuu ja miten. Edellyttäen ettei ole tullut täydeliinen täystuho.

    • Anonyymi

      Kerrankin joku laittoi asian selvästi ja yksinkertaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      61
      3757
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3000
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2914
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      366
      1970
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1141
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1125
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      949
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      108
      918
    Aihe