Murtuneesta nilkasta huolta

mn1

Marraskuun 23. päivänä liukastuin pahasti mäessä yritettyäni työntää siihen juuttunutta autoa ja sitten käännyttyäni. Mursin nilkkani niin, että pohjeluu meni kahdesta kohdasta poikki ja sääriluun päästä irtosi paloja. Leikkauksessa 24.11. aamulla minulle laitettiin 8 ruuvia ja 1 metallilevy pitämään nilkkaa kasassa ja kipsi määrättiin 6 viikoksi ja 4 päiväksi, eli 9.1.2009 poistettavaksi.

Sain kuitenkin jouluna laskimotukoksen, minkä vuoksi jouduin uudelleen sairaalaan ja kipsi otettiin pois jo 5 viikon jälkeen. Tästä seurasi verenohennuslääkekuuri ja jatkuva seuranta. "Kipsiajan" loppuaikana käytin nilkan liikkeitä estävää tukisaapasta kävellessäni.

Ongelma on siinä, että nyt kun tukisaapas on palautettu sairaalaan ja olen kävellyt pari päivää ilman sitä, on nilkkani turvonnut pahasti ja nivelraon kohdalla on verenpurkaumia. Näin ei ollut kun olin kävellyt tukisaappaan kanssa ja katsoin välillä nilkkaa ilman sitä. Tukisaappaan kun saa ottaa pesun ja levon ajaksi pois. Joudun menemään uudestaan lääkäriin viimeistään maanantaina. Ei kai tässä ole pelättävissä pidempiaikaisia murheita?

5

2117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klonk lonk

No, toivotaan ettei.
      Ongelmia voi tulla.
      Itseltäni murtui pohjeluu - 2 mm murtuma mutta.
      Kun se simpura ei tahtonut luutua.
      Oli kipsi 10 viikkoa ja ´kipsisaapas´viikon.
      Kipeä ei ollut koko aikana.
      Yhtään en tarvinnut särkylääkkeitä.
      Mutta orpoa oli klenkata kyynärsauvojen kanssa.
      Toivon, että sinulla menee kaikki hyvin.

• tapauksessa
      • Tarttis viiä saunan taa sut

Olisi mukavaa tietää, kuka helvetti sinä olet - joka paikkaan lähetät tota paskaa että nilkka amputoidaan yms crap.
        Ei amputoida, ei nilkasta eikä muualtakaan, ehkä saat kicksejä kun säikyttelet ihmisiä.
        Alkuperäiselle:
        älä välitä tän yhden horoskon kirjoituksista.

• itselläni

Joo no mulla on hevostapaturman seurauksena avomurtuma sääressä ja se ydinnaulattiin eli kipsiä ei oo ollu ollenkaaan. Minulla ainakin jalka välillä turpoo aika reippaasti vaikka on tukisukkakin...minulle lääkäri sanoi että se on ihan normaalia ja voi turvota vielä pitkäänkin...ja turvotusta alkoi tulla nimenomaan eniten kun aloin kävellä ilman keppejä...tapaturmani sattui 19.10.08 että hiljaa hyvä tulee...aluksi itsekkin pelästyin ku turpoo just nilkasta..mutta kyllä siihen sitte tottuu...minulle määrättiin saman tien klexane (verenohennuslääke) 4 viikkoo viel sairaalast kotiin päästyäni ja olen kyllä oikein tyytyväinen että ei tullut veritulppaa...toivon kovasti että paranet hyvin nää murtumat on arvotuksellisia..toisilla paranee tosi nopeesti ja toisilla ei meinaa luutua sitte millään niinku itselläni =(

• pikaista parntumista

mutta varaudu kuitenkin myös mahdollisiin vastoinkäymisiin.
      Itselläni oli huonoa tuuria kun nilkastani murtui luu, johon laitettiin ruuvit ja kipsi, joka vaihdettiin välillä ns. kevyempään malliin ja vihoin poistettiin lopullisesti.
      Tämän jälkeen alkoikin sitten olemaan ongelmia, sillä jonkin ajan kuluttua minulle tehtiin uusi leikkaus jossa poistettiin ruuvit, koska ne olisivat kuulema aiheuttaneet jonkinasteisen hankautumisvaaran nilkassa oleville jänteille.
      Satuin olemaan sellaisen paikkakunnan keskussairaalassa operoitavana jossa pidetään myös "tangomarkkinat", ja jotka olivat juuri saman päivänä alkaneet, joten jouduin lähtemään osastolta kotiin noin tunti sen jälkeen kun jalastani poistettiin ruuvit ja tämä vain sen vuoksi, että sairaalaan oli odotettavissa jonkinasteista tungosta ko. markkinoiden vuoksi.
      Minulle tilattiin taxi joka vei minut kotiin vaikka en vielä edes tuntenut kunnolla jalkojani, koska leikkaus tehtiin selkään anetulla epiduuripuudutksella.
      Juuri kun olin lähdössä, huomasin että jalastani vuotaa melkoisesti verta siteen lävitse, jolloin paikalle tuli hoitaja joka poisti koko siteen ja laittoi haavan päälle laastareilla kiinni pelkän " naisten kuukautis-siteen" ja sanoi että haavalle tekee hyvää saada ilmakylpyjä.
      Kului muutamia päiviä ja menin poistattamaan tikkejä haavasta, jolloin todettiin ettei haava ollutkaan umpeutunt vaan jäi höllöttämään lähes aukinaisena nilkkaani, samalla myös haisten pahalle.
      Tästä se varsinainen vaiva sitten vasta alkoikin ja nilkkani käytännöllisesti mätäni noin 9 kk, samalla olessa myös kovasti kipeä.
      Vaikka olenkin mieshenkilö, niin pitää tunnustaa että olin joskus pyörtyä kun lääkärin määryksestä suihkutin kylpyhuoneessani avonaista mätää haavaa, josta näkyi jänteitä ja ties mitä.
      Vihdoin tuo haava upeutui ja päälle tuli valtaisa rupi joka ei tahtonut millään irrota pesussa mutta vihdoin saatuani eräältä lääkäriltä "unituli" rasvapyykeitä, sain jalastani ruven poistettua, johon jäikin sitten syvä monttu, ja se on siinä edelleen muistona noista erittäin kivuliaista ajoista.
      Nilkkani ei ole vieläkään parntunut täysin vaikka tapaturmasta on kulunut jo yli kahdeksan vuotta, ja uskonkin ettei täydellistä parantumista koskaan tapahdukkaan, koska luulen ettei luu ole luuttunut vieläkään kunnolla ja jänteet ovat vaurioituneet pahoin, joka estää tehokkaasti kunnon liikkumisen ja säryt ovatkin nyt pysyvä muisto huolimattomasta hoidosta, sillä nilkkaani ei kuvattu laisinkaan kipsinpoiston jälkeen.
      Silloisissa tutkimuksissa minulla todettiin jalassani olevan bakteerin, joka tunnetaan myös yleisesti sairaalabakteeriksi, mutta siitä ei kannettu sairaalan suunnalta mitään vastuuta, vaan sanottiin, että ko. bakteeri voi asua piilossa vaikka lääkärin nenänpäässä.

Älä lannistu kirjoituksestani vaan pidä lippu korkealla, sillä tämä oli vain minun kohtaloni.
      Hyvää kevät-taleven jatkoa sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2628
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      116
      2516
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      26
      2224
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1973
    5. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      30
      1783
    6. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      320
      1323
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1073
    8. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259