Tikka rihlakko

aloitteleva

Voitteko kertoa tuosta Tikan 222 12/76 rihlakosta? Risut/ruusut/muuta? Onko millaisessa käytössä, miten toiminut, mitä vikoja ollut, mitä metsästänyt kyseisellä aseella, ym..?

Joskus saisin semmoisen, vuosimalli on 74 tai 76. Muuten toiminut kunnolla, mutta piipun valitsin kerran pompannut paikoiltaan (korjattu, ja toimii)...

Onko kannattava ase? Kestääkö minun ikäni, jos huoltaa joka vuosi, olen 15 vuotta?

Monet sanovat, että Tikka on tehnyt vahvimpia aseita, pitääkö paikkaansa? Onko millaista arvoa, kun eivät taida tehdä Tikan rihloja enää, tai en ole huomannut. Kova jälleen myynti hinta, 1000 euroa pyytävät. Ei kuulemma potkaise kovasti tuo lintukivääri, vai? Valaiskaa nuorta aloittelevaa metsästäjää..

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!

9

7677

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohtui lisätä...

että se rihla minkä saisin, siinä se hana on todella jäykkä, se pitää kahdella kädellä painaa. Onko se normaalia noissa Tikoissa, vai onko se vain vähäisen käytön seurausta?

Kiitos vielä vastauksista

• Tikkasi

Tarkistahan Tikka-rihlakkosi kaliperit, ennenkuin alat ammuskella. Muistini mukaan ei v, -74 tai -76 vielä Tikkakoskella pesitetty ainakaan hanallisia 76 millisiksi. Luulisin pössykän olevan m/07, koska mainitset siinä olevan hanan, m/77 ei enään mokomaa uloketta mukana kuljettanut, ja näissä jo saattaakin löytyä magnumpesitettyjä(76mm)

• aloitteleva
        Tikkasi kirjoitti:

Tarkistahan Tikka-rihlakkosi kaliperit, ennenkuin alat ammuskella. Muistini mukaan ei v, -74 tai -76 vielä Tikkakoskella pesitetty ainakaan hanallisia 76 millisiksi. Luulisin pössykän olevan m/07, koska mainitset siinä olevan hanan, m/77 ei enään mokomaa uloketta mukana kuljettanut, ja näissä jo saattaakin löytyä magnumpesitettyjä(76mm)

Voi olla että se on m/07, sillä en ole muistanut ukkini pyssyn merkkiä katsoa. Kerran kun virittää hanasta, kerran ampuu ja sitten pitää valita piippu, ladata vielä kerran ja ampua. Mutta 12/76 222 ovat kaliberit, siitä olen varma. Kiitos vastauksesta

• poikkka

Onko tuohon Tikan rihlaan vaihto piippuja, jostain kuulin, että saisi vaihettua nuo kummatkin piiput, onko totta? Jos on mistä saa vaihtopiippuja?

Kiitos vastauksista

• Tikka takoo tarkasti

Valmistettiin joskus 1984-5 vientiin kaliperissa
        12-76 -222rem minulla on sellainen jonka sain suhteilla hommattua , pelannut tosi hyvin olen käyttänyt etupäässä kanalinnustuksessa ja hanhen pyynnissä jotain osia löytyy "alan" miehiltä , mutta ei niihin paljon mitään ole tarvinnut hommata .kannattaa huoltaa ja pitää hyvin ,niin arvo vain nousee .

• mP
        Tikka takoo tarkasti kirjoitti:

12-76 -222rem minulla on sellainen jonka sain suhteilla hommattua , pelannut tosi hyvin olen käyttänyt etupäässä kanalinnustuksessa ja hanhen pyynnissä jotain osia löytyy "alan" miehiltä , mutta ei niihin paljon mitään ole tarvinnut hommata .kannattaa huoltaa ja pitää hyvin ,niin arvo vain nousee .

jos hanan virittäminen raskas niin luultavasti malli on Tikka m66/67. Itellä on tuo m07 eikä hanan virittäminen ole todellakaan raskas..poskelle nostettaessa hanan saa samalla viritettyä ihan vaan peukalolla painamalla..ja muistaakseni siinä m66:ssa on myös varmistin jota kuitenkaan m07:ssa ei ole..

• TikkaRihla
        Tikka takoo tarkasti kirjoitti:

... mallia en nyt muista, mutta hanallinen 12/76-222rem. Ei ole tullut pariinkymmeneen vuoteen käytettyä, kun jätin pystykorvaharrastuksen. Hana tuntui jäykältä, mutta mielestäni pirun hyvä ase ampua lyhyytensä ansiosta ja toimii kuin junanvessa. Pikajalka kiikarilla on melkoinen teeren surma.

• Anonyymi

miten tikan laukaisu säädetään. Takimmainen ruuvi? kiristetään vai löysemmälle.

• Anonyymi

Tikka 07 on pystykorva miehen ase, hyvä sellainen. Aseen kaliberi on merkitty kyllä piipun, ei sitä tarvitse arvuutella. Omassani haulipiipu on valikoiva patruunoiden suhteen, luotipiipu käy kyllä. 💖💖💖

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7396
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3741
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3269
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      242
      2444
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2135
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      41
      1998
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1879
    8. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      26
      1868
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1768
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1763
    Aihe