Tikka rihlakko

aloitteleva

Voitteko kertoa tuosta Tikan 222 12/76 rihlakosta? Risut/ruusut/muuta? Onko millaisessa käytössä, miten toiminut, mitä vikoja ollut, mitä metsästänyt kyseisellä aseella, ym..?


Joskus saisin semmoisen, vuosimalli on 74 tai 76. Muuten toiminut kunnolla, mutta piipun valitsin kerran pompannut paikoiltaan (korjattu, ja toimii)...


Onko kannattava ase? Kestääkö minun ikäni, jos huoltaa joka vuosi, olen 15 vuotta?


Monet sanovat, että Tikka on tehnyt vahvimpia aseita, pitääkö paikkaansa? Onko millaista arvoa, kun eivät taida tehdä Tikan rihloja enää, tai en ole huomannut. Kova jälleen myynti hinta, 1000 euroa pyytävät. Ei kuulemma potkaise kovasti tuo lintukivääri, vai? Valaiskaa nuorta aloittelevaa metsästäjää..

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!

9

9224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohtui lisätä...

      että se rihla minkä saisin, siinä se hana on todella jäykkä, se pitää kahdella kädellä painaa. Onko se normaalia noissa Tikoissa, vai onko se vain vähäisen käytön seurausta?

      Kiitos vielä vastauksista

      • Tikkasi

        Tarkistahan Tikka-rihlakkosi kaliperit, ennenkuin alat ammuskella. Muistini mukaan ei v, -74 tai -76 vielä Tikkakoskella pesitetty ainakaan hanallisia 76 millisiksi. Luulisin pössykän olevan m/07, koska mainitset siinä olevan hanan, m/77 ei enään mokomaa uloketta mukana kuljettanut, ja näissä jo saattaakin löytyä magnumpesitettyjä(76mm)


      • aloitteleva
        Tikkasi kirjoitti:

        Tarkistahan Tikka-rihlakkosi kaliperit, ennenkuin alat ammuskella. Muistini mukaan ei v, -74 tai -76 vielä Tikkakoskella pesitetty ainakaan hanallisia 76 millisiksi. Luulisin pössykän olevan m/07, koska mainitset siinä olevan hanan, m/77 ei enään mokomaa uloketta mukana kuljettanut, ja näissä jo saattaakin löytyä magnumpesitettyjä(76mm)

        Voi olla että se on m/07, sillä en ole muistanut ukkini pyssyn merkkiä katsoa. Kerran kun virittää hanasta, kerran ampuu ja sitten pitää valita piippu, ladata vielä kerran ja ampua. Mutta 12/76 222 ovat kaliberit, siitä olen varma. Kiitos vastauksesta


    • poikkka

      Onko tuohon Tikan rihlaan vaihto piippuja, jostain kuulin, että saisi vaihettua nuo kummatkin piiput, onko totta? Jos on mistä saa vaihtopiippuja?

      Kiitos vastauksista

      • Tikka takoo tarkasti

        Valmistettiin joskus 1984-5 vientiin kaliperissa
        12-76 -222rem minulla on sellainen jonka sain suhteilla hommattua , pelannut tosi hyvin olen käyttänyt etupäässä kanalinnustuksessa ja hanhen pyynnissä jotain osia löytyy "alan" miehiltä , mutta ei niihin paljon mitään ole tarvinnut hommata .kannattaa huoltaa ja pitää hyvin ,niin arvo vain nousee .


      • mP
        Tikka takoo tarkasti kirjoitti:

        Valmistettiin joskus 1984-5 vientiin kaliperissa
        12-76 -222rem minulla on sellainen jonka sain suhteilla hommattua , pelannut tosi hyvin olen käyttänyt etupäässä kanalinnustuksessa ja hanhen pyynnissä jotain osia löytyy "alan" miehiltä , mutta ei niihin paljon mitään ole tarvinnut hommata .kannattaa huoltaa ja pitää hyvin ,niin arvo vain nousee .

        jos hanan virittäminen raskas niin luultavasti malli on Tikka m66/67. Itellä on tuo m07 eikä hanan virittäminen ole todellakaan raskas..poskelle nostettaessa hanan saa samalla viritettyä ihan vaan peukalolla painamalla..ja muistaakseni siinä m66:ssa on myös varmistin jota kuitenkaan m07:ssa ei ole..


      • TikkaRihla
        Tikka takoo tarkasti kirjoitti:

        Valmistettiin joskus 1984-5 vientiin kaliperissa
        12-76 -222rem minulla on sellainen jonka sain suhteilla hommattua , pelannut tosi hyvin olen käyttänyt etupäässä kanalinnustuksessa ja hanhen pyynnissä jotain osia löytyy "alan" miehiltä , mutta ei niihin paljon mitään ole tarvinnut hommata .kannattaa huoltaa ja pitää hyvin ,niin arvo vain nousee .

        ... mallia en nyt muista, mutta hanallinen 12/76-222rem. Ei ole tullut pariinkymmeneen vuoteen käytettyä, kun jätin pystykorvaharrastuksen. Hana tuntui jäykältä, mutta mielestäni pirun hyvä ase ampua lyhyytensä ansiosta ja toimii kuin junanvessa. Pikajalka kiikarilla on melkoinen teeren surma.


    • Anonyymi

      miten tikan laukaisu säädetään. Takimmainen ruuvi? kiristetään vai löysemmälle.

      • Anonyymi

        Tikka 07 on pystykorva miehen ase, hyvä sellainen. Aseen kaliberi on merkitty kyllä piipun, ei sitä tarvitse arvuutella. Omassani haulipiipu on valikoiva patruunoiden suhteen, luotipiipu käy kyllä. 💖💖💖


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe