Menimme yli 45v sitten naimisiin ja vaimon taholta vaadittiin avioehtoon suostuminen. Ehto koski vaimon tulevaa perintöä vanhemmiltaan. Allekirjoitin sen.
Olen ollut perheemme elättäjä ja varallisuuden kartuttaja. Vaimo on ollut kotirouvana ikänsä.
Nyt hän peri vanhempansa jokin vuosi sitten.
KYSYMYKSET kuuluisivat näin:
1) Jos nyt eroamme, onko tämä >45 vuotta sitten allekirjoitettu avioehto vaimon perimään omaisuuteen voimassa?
2) Olenko ilman pienintäkään käyttöoikeutta vaimon perintöön?
Olen kuullut, että avioehdon voimassaololla on jonkinlainen pituus. Nyt se on ollut voimassa jo yli 45 vuotta.
2 selvää kysymystä
5
1397
Vastaukset
- pituus joka päättyy
siihen mahdolliseen avioeroon.
Eli, kyllä se pitävä on. Jos vaimosi ei vapaaehtoisesti perintörahojaan käyttöösi suo, jäät nuolemaan näppejäsi. - vaimon perinnön vuoksi?
Vai mistä tämä hinku vaimon perintöön nyt sitten on perujaan?
Jos liittonne on onnellinen, ei mikään estä vaimoasi käyttämästä perintöään teidän molempien elintasoa kohoittavasti. Mutta pakottaa et voi. Perintö on yksin hänen, ei sinun. - niin paljon käyttöoikeutta
kun vaimosi sallii sinulla olevan.
- suoraan
Avioliitossa molemmat hallitsevat nimissään olevaa omaisuutta, myös sinä, mikäli omaisuutta on omiin nimiin kertynyt.
Ositus suoritetaan vasta avioliiton purkautumisen jälkeen (myös kuoleman tapauksen), silloin vasta avioehdolla on merkitystä.
Suomessa vaimon katsotaan osallistuvan omaisuuden kartuttamiseen myös kotia ja lapsia hoitamalla. Nainen menettää näin tehdessään mm. oman eläkekarttumansa. Tulevaisuus on siis pyritty turvamaan avio-oikeudella.
Tuomioistuimet kohtuullistavat jaossa, myös avioehdon suojaamaa omaisuutta, mikäli liitto on kestänyt riittävän pitkään, aivan kohtuuttomia jakoja on siis mahdollista muuttaa. Tapaukset ovat aina tapauskohtaisia ja osittain päätökset myös riippuvat tuomioistuimista. - sinä vanha
ihminen teet enään rahalla,ja olethan sinä elämäsi varrella omaisuutta kerryttänyt,ja vaimosi ei saane paljoakaan eläkettä,perinnöllä hän korvaa eläkkeensä.
Tiedoksi,niissä käärinliinoissa ei ole taskuja:):)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005378817Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo8376224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102252Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1751332Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17996Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41817- 51797
Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57772Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72764En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.37672