Hakemuskohdista + liitteistä

pollypo

Mitä tarkoittaa takautuva tuki?

Hakemuksen kohta 8:
Asuntoonmuuttopäivä - onko täytettävä vuokra-asunnonkin kohdalla?

Vuokrani ei sisällä vesimaksu. Vedenkulutus lasketaan siis käytön mukaan ja lasku tulee erikseen muutaman kuukauden erissä. Kelan lomakkeessa lukee: "Jos vuokran tai vastikkeen eritelty määrä ja erikseen suoritettavat lämmitys- ja vesimaksut eivät selviä muista liitteistä, toimittakaa lisäksi maksukuitti, pankkisiirtokuitti tai muu maksutosite." Riittääkö asumistukihakemukseen kopio yhdestä vesilaskusta? Vesimaksut pitäisi ilmoittaa kuukauden mukaan, mutta minulle lasku tulee useamman kuukauden ajalta. Ja laskun summa voi vähän vaihdella kulutuksen mukaan...saako jostakin jonkinlaisen yhteenvedon esim. vuoden vedenkulutuksesta? Vai miten kannattaa toimia?

Sitten vain ohimennen ihmettelen, kun kysellään "vuokran tai vastikkeen yhteydessä maksettavat muut maksut (esim. sauna, pesutupa, autopaikka, internet...) ja nettisivuilla sanotaan "Asumismenoiksi ei hyväksytä sähkö-, sauna-, pesutupa-, autopaikka-, internetliittymä-, kaapeli-TV- tai muita vuokraan sisältyviä tai erikseen maksettavia maksuja." Noh, ehkä en tajua Kelan ajatuksenjuoksua. ;)

9

5386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfjghllf

Jos jätät hakemuksen nyt ja haet 010209 alkaen ja
      tuki myönnetään ennen 010209, ei ole takatuvaa. Tuen eka maksu on 010209.

Jos taas haet takatuen 010109 ja tuki maksetaan
      tammikuulta esim 150109, niin tämä on sitä takautuvaa.

Muuttopäivä löytyy väestörekisteristäkin, mutta
      saattaa olla väärin, jos muuttaja on tehnyt osoitteenmuutoksen myöhässä.

Kelalla ei ole ajatuksenjuoksua. Eduskunnassa vain on.

Ei korvattavat kysytään juuri sen takia, kun hakemuksissa tarjotaan vuokran määräksi summaa, joka pitää jo sisällään saunat autot netit jne eihyväksyttävät kulut.

Jos sulla on liitteeksi kuitti, jossa nää eriteltyinä, voit jättää vastaamatta.

ja helpommalla pääsee, kun unohtaa paperilomakkeen ja täyttää hakemuksen
      netissä kela.fi/asiointi

• pollypo

Eli jos haen tammikuun alusta lähtien asumistukea ja toimitan hakemuksen Kelalle tammikuussa, minun ei tarvitse välittää takautuvista tuista (tätä ennen sain opintotukea asumislisää)...? Takautuvan tuen määritelmä ihmetytti, kun hakemuksessa on kohta: "Takautuva tuki maksetaan hakijalle / vuokranantajalle / muulle saajalle" ja sopiva vaihtoehto noista kolmesta on rastitettavissa. Kait voin rastittaa hakijan tuohon, vaikka tuskin takautuvasta tuesta on kohdallani kyse...

Vuokrasopimuksesta toki näkyy sopimuksen alkamisaika. Minulla vain oli ensin vuoden määräaikainen sopimus ja tämän jälkeen se muuttui toistaiseksi voimassaolevaksi...miksi tuota asuntoonmuuttopäivää edes kysytään...

Maksan siis pelkän vuokran. Kaikki muut maksut, kuten vesi, sähkö, pesutupa jne. tulevat kaikki erikseen. Käsittääkseni minun tarvitsee vain antaa liite vesimaksujen osalta.

Hakemuksen täyttäminen on toki kätevää netissä, mutta joka tapauksessa minun tarvitsee toimittaa hakemukseen kohdistettuja liitteitä Kelaan, joten parempi kuitenkin tehdä se paperiversiona.

• ne osaavat

kelassa laskea, jos siinä vesilaskussa näkyy, että se on esim kolmen kuukauden vesilasku. Summa jaetaan kolmella, niin saadaan kuukauden vesilasku. Tai niin monella kuukaudella kun on tarvis.

• pollypo

Luulisipa niin. Kävin laskemassa Kelan laskurilla asumistukea ja vaihdoin vesimaksun määrää eikä lopullinen summa muuttunut. Mm. vesimaksulla on vain enimmäismäärä (19,29 € /kk), vaikka ajattelin, että jotenkin muutenkin vesilaskun summa olisi vaikuttanut. Kelan sivuilla sanotaan: "Jos vesi- ja lämmitysmaksut eivät sisälly vuokraan, ne otetaan huomioon todellisten maksujen suuruisina, mutta kuitenkin enintään niiden enimmäismäärien mukaisina, jotka valtioneuvoston asetuksessa on vahvistettu".

Mutta minkälainen todiste vesimaksusta kelpaa liitteeksi, minulle osoitettu vesilasku vai pitääkö olla oikein kuitti maksetusta vesilaskusta?

• maksat jo vuokraa
        pollypo kirjoitti:

Luulisipa niin. Kävin laskemassa Kelan laskurilla asumistukea ja vaihdoin vesimaksun määrää eikä lopullinen summa muuttunut. Mm. vesimaksulla on vain enimmäismäärä (19,29 € /kk), vaikka ajattelin, että jotenkin muutenkin vesilaskun summa olisi vaikuttanut. Kelan sivuilla sanotaan: "Jos vesi- ja lämmitysmaksut eivät sisälly vuokraan, ne otetaan huomioon todellisten maksujen suuruisina, mutta kuitenkin enintään niiden enimmäismäärien mukaisina, jotka valtioneuvoston asetuksessa on vahvistettu".

Mutta minkälainen todiste vesimaksusta kelpaa liitteeksi, minulle osoitettu vesilasku vai pitääkö olla oikein kuitti maksetusta vesilaskusta?

Jos vuokrasi on jo valmiiksi "ylikallis" yhdelle henkilölle (Kelassa käytössä maksimineliörajat ja lisäksi €/neliö-hinta, katso tarkemmin kela.fi), niin ei vesimaksun muuttaminen vaikuta mitenkään lopputulokseen. Sinulle voidaan myöntään enintään x euroa asumistukea riippuen tuloistasi, jos asut liian suuressa ja liian kalliissa asunnossa (Kelan mielestä), saat joka tapauksessa enintään tuon x-määrän. Yksin asuvan kohtuuneliöt ovat muistaakseni n.37 neliötä.

• pollypo
        maksat jo vuokraa kirjoitti:

Jos vuokrasi on jo valmiiksi "ylikallis" yhdelle henkilölle (Kelassa käytössä maksimineliörajat ja lisäksi €/neliö-hinta, katso tarkemmin kela.fi), niin ei vesimaksun muuttaminen vaikuta mitenkään lopputulokseen. Sinulle voidaan myöntään enintään x euroa asumistukea riippuen tuloistasi, jos asut liian suuressa ja liian kalliissa asunnossa (Kelan mielestä), saat joka tapauksessa enintään tuon x-määrän. Yksin asuvan kohtuuneliöt ovat muistaakseni n.37 neliötä.

Niin, Kelan sivuillahan sanotaan mm.

"Vuokra-asuntoon hyväksytään asumismenoiksi vuokra sekä lämmitys- ja vesimaksut."

"Asumistukea maksetaan vain kohtuullisista enimmäisasumismenoista tai kohtuullisen kokoisesta asunnosta. Jos ruokakunnan todelliset asumismenot ja asunnon todellinen pinta-ala ylittävät valtioneuvoston asetuksessa vahvistetut kohtuulliset enimmäismäärät, asumistukea maksetaan vain näiden enimmäismäärien perusteella."

"Asumistuki myönnetään todellisten, mutta kuitenkin enintään valtioneuvoston asetuksessa vahvistettujen enimmäisasumismenojen perusteella. Asunnon sijainti, asunnon pinta-ala, asunnon valmistumis- tai perusparantamisvuosi sekä asunnon lämmitysjärjestelmä vaikuttavat enimmäisasumismenojen määrään. "

En oikein tajunnut tuota selittämääsi neliöiden vaikutusta vesimaksuun. Lämmitysmaksuihin näyttäisi vaikuttavan neliöt ja paikkakunta. Minulla ei kuitenkaan esim. asunnon pinta-alan enimmäismäärä ylity.

• sotkee asioita

Takautuvaa asumitukea voi saada jos on jo aiemmin asunut asunnossa jolle hakee asumistukea.

Esim. kun on työssä ja asuu asunnossaa ja kun jää työttömäksi ja anoo asumistukea, niin asumistukihakemuksessa kysytään, että hakeeko asumistukea takautuvasti. Kela maksaa asumistukea takautuvasti jos on aihetta maksaa. Sen laskee ja päättää Kela.

Monestihan on niin, että havahdutaan hakemaan asumistukea liian myöhään. Että jo kenties edellisessä kuukaudessa asumistuen hakija olisi oikeutettu asumistuen saamiseen, josko vaan olisi osannut hakea tuolloin asumistukea.

Monesti takautuva asumistuki vaan sekoittaa toimeentulotuen laskentaa jos on toimeentulotukiasiakas sossussa. Kun tulee noita takautuvia asumistukimaksuja Kelasta ja kun sossu laskee ne tuloksi sitten miten laskee.

• pollypo

Kiitos selvennyksestä. Niin kuin kerroin, niin olen tätä aiemmin saanut opintotukea ja asumislisää, joten minulla ei varmastikaan ole oikeutta tai tarvetta takautuvaan tukeen.

En kylläkään löydä hakemuksesta kohtaa, jossa suoraan kysyttäisiin "Haetko takautuvaa tukea?". On vain kohdassa 3 (pankkiyhteys): "Takautuva tuki maksetaan hakijalle / vuokranantajalle / muulle saajalle".

• Kelaan
        pollypo kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä. Niin kuin kerroin, niin olen tätä aiemmin saanut opintotukea ja asumislisää, joten minulla ei varmastikaan ole oikeutta tai tarvetta takautuvaan tukeen.

En kylläkään löydä hakemuksesta kohtaa, jossa suoraan kysyttäisiin "Haetko takautuvaa tukea?". On vain kohdassa 3 (pankkiyhteys): "Takautuva tuki maksetaan hakijalle / vuokranantajalle / muulle saajalle".

Hakemuksessa ei tosiaankaan ole rastiruutuun kohtaa, että hakeeko myös takautuvaa asumistukea. Kun rastitat sen "takautuva tuki maksetaan" kohdan kenelle haluat, niin tällöin Kela tarkastaa että oletko oikeutettu myös takautuvaan asumistukeen. Samalla lomakkeella tietenkin lasketaan sinun asumistukesi tuleville kuukausillekkin.

Mutta paras olisi palauttaa lomake suoraan Kelan tiskille, koska lomakkeen yläosassa on kohta "haen asumistukea alkaen" ....

Ettei tuossa vaan olisi koira haudattuna, että hakijan tulisi osata määrittää se ajankohta jolta haluaa myös takautuvan asumistuen. Minullekin Kelan virkailija kysyi erikseen, että haenko takautuvaa tukea, että jotakin merkintöjä lappuun teki vielä erikseen kun Kelan tiskillä asiaa hoidin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60