Muuntaja

...

Elikkä mun täytyis saada muuntaja joka muuttaa 5V:a 12V:ksi. Yritin itse jo etsiä valmista muuntajaa mutta en löytänyt, olisin kyllä kiinnostunut tekemään sen itse että jos täällä joku osaisi vähän neuvoa niin muuntajan teen kyllä itse. Tiedän jo sen että muuntaja toimii vaihtojännitteellä... Tuo 5V:a tulee USB-portista ja se olisi siis tarkoitus muuttaa 12V:ksi, onhan tuolta USB:ltä tuleva vaihtojännitettä? Ja kertokaa nyt samalla että mitä tarvitsen muuntajaa varten.

26

3333

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • portista tulee

tasajännitettä 5 Volttia, joten muuntajalla
      et voi sille tehdä mitään.
      Kun teet näitä kokeiluja, niin älä sitten polta
      sitä USB-porttia.
      Menee helposti -> kallista.

• ...

Onnistuuko sitten mitenkään muuten? Yritän kyllä sitten väsätä sellaisen laitteen jolla saan aikaan tuon 12V.

• Trafokkala

Miten teen oman verkkomuuntajan ?

Vaikka valmis verkkomuuntaja vielä nykyäänkin on varsin kallis murikka, ei muuntajien itsekäämimistä voi kuitenkaan missään mielessä pitää taloudellisesti järkevänä toimintana. Ensiksikin muuntajan käämiminen on aika työläs projekti eikä tarvikkeita ole aina helposti saatavilla. Toiseksi väärin mitoitettu, väärin käämitty, väärin eristetty, tai väärin käytetty verkkomuuntaja on hengenvaarallinen.

Normaalin 50Hz sähköllä toimivan verkkomuuntajan mitoittamisen perusvaakaava tavalliselle E-sydämiselle pakkamuuntajalle on seuraava:

ensiön kierrokset = 45 * ensiöjännite / SPPA

toision kierrokset = 48 * toisiojännite / SPPA

SPPA >= sqrt ( muuntajan teho wateissa )

Missä SPPA on muuntajan sydämen poikki-pinta-ala neliösenteissä. Tämän poikki-pinta-ala riippuu muuntajan tehosta, ja pitäisi olla vähintään suurudeltaan vähintään tehon neliönjuuren suuruinen (teho wateissa, pinta-ala neliösenteissä). Käytännössä kannattaa vaan ratkistaa, että käyttämäsi muuntajasydän on taatusti riittävän paljon tehoa kestävä, Kun tarkastus on tehty, niin sitten suorita kierrosten laskut käyttämälläsi sydämellä.

Lisäksi käämijohdot pitää mitoittaa riittävän paksuiksi. Peruspeukalosääntö on maksimi 2,5 ampeeria virtaa neliömillimetriä kohti. Alla olevasta taulukostea selviävät johtojen minimipaksuudet. Kannattaa käyttää varmasti tarpeeksi paksua johtoa.

Virta Johdo paksuus
      (mA) (mm)

10 0,05
      25 0,13
      50 0,17
      100 0,25
      300 0,37
      500 0,48
      1000 0,7
      3000 1,2
      5000 1,54
      10000 2,24

• ...........
    • ............

"onhan tuolta USB:ltä tuleva vaihtojännitettä?"

Tähän vielä vastauksena, että ei ole vaan tasajännitettä. Sallittu maksimikuormitus yleensä 100 mA. Siksi 1-wattinen standardi 5V-12V DC/DC-konvertteri riittää.

• Ville..

Tietokoneen virtalähteestä saa suoraan 12V. Eli vaikka kovalevylle menevästä virtapiuhasta. Keltainen johto 12V, Musta 0V, eli on koneen runkopotentiaalissa.

• nnnnnnnnnnn

12 volttia saa vaikka parkkipaikalla olevan auton akusta. Kysyjä kuitenkin halusi saada sen USB-liittimestä, jolloin ainoa järkevä ja käytännöllinen vaihtoehto on DC-muuttaja.

• ...

• ja juu
        ... kirjoitti:

"Tietokoneen virtalähteestä saa suoraan 12V."

Tiedän, mutta en aloita vetämään johtoja koneen kotelon sisältä sen ulkopuolelle. Muttei siitä sen enempää.

Siis tällä: http://fi.farnell.com/murata-power-solutions/mev1s0512sc/converter-dc-dc-sil-1w-12v/dp/1671249 voin muunta tuon USB:ltä tulevan 5V suoraan 12V ilman kummempia virityksiä? Vain johdot kolvata kiinni ja se on siinä?

juu ,mutta muista että se ei kestä kovin paljon kuormaa kuten edellä jo vastattiin

• ...
        ja juu kirjoitti:

juu ,mutta muista että se ei kestä kovin paljon kuormaa kuten edellä jo vastattiin

Selvä. Laite jonka kytken tuohon on nyt aika mitätön, kai. Ainakin tarra joka siinä on niin siinä lukee: DC12V 0.11A. Ei kai liian suori kuormitus?

• Liikaa virtaa
        ... kirjoitti:

Selvä. Laite jonka kytken tuohon on nyt aika mitätön, kai. Ainakin tarra joka siinä on niin siinä lukee: DC12V 0.11A. Ei kai liian suori kuormitus?

Teho ei riitä! Katsopas tuo 0.11A on sama kuin 110 mA, joka jo sellaisenaan on enemmän, kuin luvattu 100mA. Lisäksi sinun pitää huomioida, että jos muuttajan hyötysuhde olisi 100, niin muutettava maksimi teho olisi 500mW, jolloin ulostulovirta olisi maksimissaan 0,0417A, eli 41,7mA. Todellisuudessa se on merkittävästi pienempi, koska häviöt nielevät osuutensa hukkalämpönä.

• ..........
        ... kirjoitti:

12V x 0.11A = 1.32 W

USB-portista saa 5V ja maksimissaan 0.1A.

5V x 0.1A = 0.5 W

Ensinnäkään 1 watin dc-muunnin ei riitä, tarvitsisit 2-wattisen. Eikä USB-portin antama virtakaan riitä. Eli et voi ottaa 1,32 wattia USB-portista, josta voi ottaa maksimissaan 0,5 wattia. Tilannetta huonontaa vielä se dc-muuntimen alle 100% hyötysuhde.

Näin ollen joudut käyttämään erillistä teholähdettä, ja kannattaa hankkia suoraan 12 volttia antava.

• ...
        .......... kirjoitti:

12V x 0.11A = 1.32 W

USB-portista saa 5V ja maksimissaan 0.1A.

5V x 0.1A = 0.5 W

Ensinnäkään 1 watin dc-muunnin ei riitä, tarvitsisit 2-wattisen. Eikä USB-portin antama virtakaan riitä. Eli et voi ottaa 1,32 wattia USB-portista, josta voi ottaa maksimissaan 0,5 wattia. Tilannetta huonontaa vielä se dc-muuntimen alle 100% hyötysuhde.

Näin ollen joudut käyttämään erillistä teholähdettä, ja kannattaa hankkia suoraan 12 volttia antava.

Aivan.. Asiaa tuskin auttaisi sekään että ottaisi virtaa kahdesta USB-portista. Tätynee ruveta suunnitteleen toiselaista tehonlähdettä..

• olet kytkemässä
        ... kirjoitti:

Aivan.. Asiaa tuskin auttaisi sekään että ottaisi virtaa kahdesta USB-portista. Tätynee ruveta suunnitteleen toiselaista tehonlähdettä..

siihen USB porttiin. Voisit saada parempia ehdotuksia ongelman ratkaisuun. Esim ulkoinen virtalähde

• ...
        olet kytkemässä kirjoitti:

siihen USB porttiin. Voisit saada parempia ehdotuksia ongelman ratkaisuun. Esim ulkoinen virtalähde

Tietokoneen tuuletinta, siis tuuletin joka on tietokoneen sisällä mutta minulla olisi sille käyttöä tietokoneen ulkopuolella.. Tuulettimen mitoilla tuskin mitään tekee mutta tässä nekin: 80mm*80mm*25mm.

• ...tinaile

...ne 12V johdot siitä virtalähteestä toiseen USB porttiin,jonka olet tietenkin ensin irrottanut koneen virtapiireistä...Ainakin tuossa omassa virtalähteessä on paljon ylimääräisiä johtosarjoja,ja jos itselläsikin on kaksi USB porttia,niin kait toinen joutaa ko. tarkoitukseen?

• ...

Hyvä idea mutta tietokone on vielä sen verran uusi että en rupea tuollaista operaatiota tekemään kun on vielä takuutakin jäljellä.. Kyllä minullakin nyt kaksikin USB-porttia koneen takaosassa on vapaana, etupaneelissakin on pari USB-porttia.

• olit valmis
        ... kirjoitti:

Hyvä idea mutta tietokone on vielä sen verran uusi että en rupea tuollaista operaatiota tekemään kun on vielä takuutakin jäljellä.. Kyllä minullakin nyt kaksikin USB-porttia koneen takaosassa on vapaana, etupaneelissakin on pari USB-porttia.

Mutta olet valmis kytkemään USB liittimeen epäsymmetrisen kuorman joka voi paskimmassa tapauksessa käräyttää jotain koneen sisältä.

• ...
        olit valmis kirjoitti:

Mutta olet valmis kytkemään USB liittimeen epäsymmetrisen kuorman joka voi paskimmassa tapauksessa käräyttää jotain koneen sisältä.

Melkein voisi noin sanoa..

No onnistuukos tasajännite muuntaa vaihtojännitteeksi? Jos vaikka muunta tasajännitteen vaihtojännitteeksi jolloinka pystyisi käyttämään muuntajaa jotta saan sen 12V. Ja muuntajan jälkeen vaikka muuntaa vaihtojännitteen takaisin tasajännitteeksi? Vaiko onko liian monimutkainen prosessi? Tai joitain muita syitä miksei onnistuisi? En nyt asiasta tiedä mutta luulen että tasajännitteen onnistuu muuntamaan vaihtojännitteeksi.. Ja jos tuo nyt ylipäätään onnistuisi kuinka kalliiksi se tulisi? Itse kyllä muuntajan teen. Kuten varmaan huomaa, en ole mikään sähköinsinööri.

• maksaa muutaman euron
        ... kirjoitti:

Melkein voisi noin sanoa..

No onnistuukos tasajännite muuntaa vaihtojännitteeksi? Jos vaikka muunta tasajännitteen vaihtojännitteeksi jolloinka pystyisi käyttämään muuntajaa jotta saan sen 12V. Ja muuntajan jälkeen vaikka muuntaa vaihtojännitteen takaisin tasajännitteeksi? Vaiko onko liian monimutkainen prosessi? Tai joitain muita syitä miksei onnistuisi? En nyt asiasta tiedä mutta luulen että tasajännitteen onnistuu muuntamaan vaihtojännitteeksi.. Ja jos tuo nyt ylipäätään onnistuisi kuinka kalliiksi se tulisi? Itse kyllä muuntajan teen. Kuten varmaan huomaa, en ole mikään sähköinsinööri.

esim
        http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?
        hakusana friwo1
        HAKKURIVIRTALÄHDE 110vdc ..240 vac/12VDC 0.8Amp
        maksaa peräti 3 euroa
        Kuvan perusteella taitaa olla tosin koteloimaton, mutta ei liene suuri ongelma

muita vaihtoehtoja
        http://www.lm.fi/Verkkolaitteet.htm

kokeile hakua virtalähde 12vdc

Tai kaivele laatikoitasi, ainakin itselle on vuosien varrella kertynyt melkoinen kasa sekalaisia virtalähteitä, niitä mustia mollukoita. Saatat omistaa sopivan ennestäänkin.

• ...
        maksaa muutaman euron kirjoitti:

esim
        http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?
        hakusana friwo1
        HAKKURIVIRTALÄHDE 110vdc ..240 vac/12VDC 0.8Amp
        maksaa peräti 3 euroa
        Kuvan perusteella taitaa olla tosin koteloimaton, mutta ei liene suuri ongelma

muita vaihtoehtoja
        http://www.lm.fi/Verkkolaitteet.htm

kokeile hakua virtalähde 12vdc

Tai kaivele laatikoitasi, ainakin itselle on vuosien varrella kertynyt melkoinen kasa sekalaisia virtalähteitä, niitä mustia mollukoita. Saatat omistaa sopivan ennestäänkin.

Katselin noita virtalähteitä, ihan hyvä vaihtoehto. Mutta muistelin että minulla pitäisi olla vanhojen JBL:n kaiuttimien muuntaja tallessa, ja niin olikin. Tai mikä se musta mökkylä onkaan. Tässä olisi kuva lappusesta joka on siinä kiinni: http://img108.imageshack.us/my.php?image=kuva028in7.jpg

Itselleni nuo tekstit eivät sanoa paljokaan, paitsi että ulos tulee 12V ja sisäänmenevä 220-240V välillä. Mutta tuleekos tuo 12V tasajännitteenä? Ja uskaaltaako tuohon kytkeä suoraan sen tuulettimen josta olen jo puhunut?

• ............
        ... kirjoitti:

Katselin noita virtalähteitä, ihan hyvä vaihtoehto. Mutta muistelin että minulla pitäisi olla vanhojen JBL:n kaiuttimien muuntaja tallessa, ja niin olikin. Tai mikä se musta mökkylä onkaan. Tässä olisi kuva lappusesta joka on siinä kiinni: http://img108.imageshack.us/my.php?image=kuva028in7.jpg

Itselleni nuo tekstit eivät sanoa paljokaan, paitsi että ulos tulee 12V ja sisäänmenevä 220-240V välillä. Mutta tuleekos tuo 12V tasajännitteenä? Ja uskaaltaako tuohon kytkeä suoraan sen tuulettimen josta olen jo puhunut?

että joku tee-se-itse-reiska, joka yrittää tehdä jotain sellaista, jota ei yksinkertaisesti osaa, ja josta ei ymmärrä yhtään mitään, saa tuhlattua näinkin paljon omaansa ja muiden ihmisten aikaa ja palvelinkapasiteettia ja nettikaistaa ja ties mitä, noin naurettavan yksinkertaiseen ja mitättömään asiaan.

Hanki joku sähkötekniikan perusteet opettava kirja ja lue se. Tai ne samat perusteet löytyvät varmasti netistäkin ihan ilmaiseksi.

Ja kyllä, voit kytkeä sen 12 voltin tasajännitteellä toimivan tuulettimesi 12 volttia tasajännitettä antavaan verkkolaitteeseen. Jos se tuuletin kuluttaa enemmän virtaa kuin verkkolaite pystyy antamaan, aktivoituu verkkolaitteen ylikuormitussuoja. Mutta kertomiesi tietojen perusteella veikkaisin, että sitä ei tule tapahtumaan, eli kaikki toimii hyvin.

• likitup
      • ...

No nyt sain ainakin sain virtalähteen. Enempää täältä sitten en apua tarvitsekaan.

• likitup
        ... kirjoitti:

No nyt sain ainakin sain virtalähteen. Enempää täältä sitten en apua tarvitsekaan.

et ostanut sitä, koska tarkoitukseen soveltuu vanha pc:n virtalähde joita saa ilmaiseksi esim. atk-liikkeistä.

• ...
        likitup kirjoitti:

et ostanut sitä, koska tarkoitukseen soveltuu vanha pc:n virtalähde joita saa ilmaiseksi esim. atk-liikkeistä.

Tai joskus se kyllä on ostettu mutta sille ei ole enään käyttöä, myös pari vanhaa PC:n virtalähdettäkin minulta löytyy. Mutta nyt minulla on jo virtalähde tuulettimelle. Kiitos kaikille avusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      381
      5370
    2. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1242
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      102
      889
    4. Miltä se tuntui

Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      821
    5. Onko kaivattusi

seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      783
    6. Haikeaa miten kaikki meni

Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.
      Ikävä
      56
      757
    7. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      56
      754
    8. Kuinka monesti olet itkenyt?

Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i
      Sinkut
      132
      753
    9. Asentajako putosi radiomastosta

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      43
      739
    10. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      47
      739
    Aihe